Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2002, 07:36
Verwijderd
Allereerst een stukje uit de Sociale Psychologie (Wolters Noordhoff):

Citaat:
Rubin benadrukte dat liefde niet eenvoudigweg een meer intense vorm van sympathie is, maar dat het hier gaat om 2 kwalitatief verschillende vormen van attractie.

Onder sympathie verstaat Rubin een algemeen positieve attitude tegenover een andere persoon, de mate waarin we hem of haar respecteren en bewonderen, en positieve eigenschappen zoals intelligentie, competentie en betrouwbaarheid toeschrijven. Volgens Rubin is het mogelijk van iemand te houden zonder hem of haar sympathiek te vinden, en omgekeerd.

Ruben ging na wat door de eeuwen heen door allerlei denkers als kenmerkend voor de liefdeservaring werd beschouwd. Met name 3 ervaringen bleken genoemd te worden:

1. Afhankelijkheid en gehechtheid
Het gevoel de ander nodig te hebben, niet zonder de ander te kunnen, en de ander te missen wanneer hij of zij er niet is.

2. Geven om en zorg voor de ander
De actieve, altruïstische betrokkenheid bij het welzijn van de ander.

3. Intimiteit
Vertrouwelijke verbale en niet-verbale communicatie tussen de partners, het uitwisselen van informatie, gevoelens en ervaringen die niet met derden gedeeld worden, speciale woorden en uitdrukkingen die alleen de beide partners begrijpen.
Goed, nu heb ik de volgende vragen voor jullie:

1. Ben je het eens met Rubin?
2. Hoe belangrijk is sympathie (volgens Rubin) voor jou bij partnerselectie?
3. Heb je wel eens een relatie onderhouden met iemand die je eigenlijk op basis van bovengenoemde sympathie nauwelijks zou accepteren?
4. En heb je er spijt van? [img]http://********.tsd-webservices.nl/dump/clown.gif[/img]

Greetz,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2002, 16:38
Verwijderd
1. Ja
2. Voor partnerselectie is het bestwel belangrijk, maar als ik eenmaal van iemand hou en hij gaat dan ineens heel gemeen doen, dan wil dat niet zeggen dat ik ineens niet meer van hem hou. Ik kan hooguit tot de conclusie komen dat ik van een heel ander persoon hield, hem heel anders kende, maar een feit is dat het toch dezelfde persoon is. En dan kun je jezelf gigantisch laten manipuleren en gemeen laten behandelen, omdat je hem gewoon niet kwijt wil.
Neem als voorbeeld een moeder die haar kind mishandelt, of een vrouw die door haar man wordt mishandeld, gekleineerd en uitgescholden. Toch houdt ze van hem.

Met name punt 1 en 2 daar ben ik het mee eens.
Intimiteit hoeft denk ik niet altijd. Soms zijn mensen heel gesloten en praten ze zelfs met hun partner niet over hun gevoelens.
Nou ja, een zekere intimiteit is er denk ik altijd wel, maar het hoeft denk ik niet zoals het bij punt 3 beschreven staat.

3. Nee. Hooguit dat ik hem achteraf niet meer zo sympathiek vond, maar op het moment van de relatie waren ze wel sympathiek zeg maar.

4. Ik heb sowieso van geen enkele relatie spijt, overal leer je van.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 17:13
**~yvie~**
**~yvie~** is offline
hmm iok herken wel iets bij mezelf toen ik het las

mijn ex-vriend was twee maanden super lief end aarna ging ie klote doen en gaf mij niet geen aandacht meer, en deed me soms F*cking veel pijn, maar toch wou ik hem NIET kwijt, ik hield zo verschrikkelijk veel van hem..
ik heb soms het idee hoe meer klote iemand je gaat behandelen hoe meer je om iemand gaat geven..

temisnte dat was bij mij wel zo..
hoe meer klote hij ging doen hoe meer ik van hemn ging houden en hoe meer afhankelijk ik werd van hem..
Reageren

Regels voor berichten