Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2002, 12:31
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik weet niet goed waar dit bericht moet, maar ik gok dat dit de beste plaats is.
Ik zou namelijk graag iets willen weten over honger. Wat is het precies? Ik bedoel niet het gevoel, maar hoe onstaat het? Wat doet je lichaam als je honger hebt?

Ik vraag dit, omdat ik elke nacht/ochtend weer van honger wakker word. Ik snap niet hoe het komt, want het ging een tijdje heel goed. Ik heb de afgelopen 3 jaar nauwelijks gegeten, en toen had ik honger. Maar dat vond ik niet erg, omdat ik wist hoe het kwam. Ik at niets, dus dan heb je honger, dat vond ik wel logisch. Ik vond het ook niet zo erg om honger te hebben.

Maar tegenwoordig eet ik heel behoorlijk, echt superveel volgens mijn begrippen. Elke dag 2 boterhammen, normale hoeveelheid avondeten... Geweldig, dacht ik, zie je wel dat je het kan! Zie je wel dat je niet ineens dikker bent geworden? Zie je wel dat iedereen nog steeds het zelfde over je denkt?

Mja, en eerst ging het ook goed. Ik had zelfs geen honger meer. Maar de afgelopen week ben ik toch weer elke nacht van honger wakker geworden, en dat begrijp ik niet.

Het is ook heel deprimerend: of ik nou wel of niet eet, honger heb ik toch.
Oud 15-11-2002, 13:55
N*A*Shezbaernon.temp
N*A*Shezbaernon.temp is offline
Als je honger hebt, geeft je lichaam aan dat het behoefte aan voedingsstoffen heeft. Wanneer de bloedsuikerspiegel te laag is, registreren de receptoren die de bloedsuikerspiegel op peil moeten houden dat het te laag is, met het hongergevoel als gevolg.

Ik weet niet of het precies goed is, was ook iets met de registratie in de hersenen enzow, maar dit is alles waar ik op het moment op kan komen ( te danken aan mijn biologielessen ).
Oud 15-11-2002, 14:18
Toscane
Toscane is offline
net gehad met biologie, nou ja deels dan. Als je niet actief bent verbruikt je lichaam normaal energie, als je wel actief bezig bent, zorgen je hersens ervoor dat je zeg maar op rantsoen, zodat je niet al je voedingstoffen in een keer op verbruikt. In feite krijg je dus sneller honger als je nie al te actief bezig bent, dus bijvoorbeeld als je slaapt of aan het leren bent.

En honger ontstaat gewoon als je te weinig voedingstoffen in je lichaam hebt, dus als jij wakker wordt van de honger (heb da ook n hele tijd gehad) betekent dat gewoon dat je meer moet eten overdag. Natuurlijk verbruik je wel meer voedingstoffen als je aan het groiene bent, maar je lichaam geeft iig het signaal dat je meer moet eten. Kom je vanzelf van het probleem af.
Oud 16-11-2002, 16:30
Iduna
Iduna is offline
Ik zou het niet weten hoe dat zit met 'honger'.

Maar je moet sowieso proberen bepaalde voedingsstoffen iedere dag binnen te krijgen, of je nu honger hebt of niet. (En volgens mijn begrippen eet je helemaal niet veel, maar goed.)
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 21:29
ssjpan
ssjpan is offline
ik heb altijd honger, behalve als ik net heeeeeeel veel geten heb en dan heb ik zo weer honger, maar dat vind ik niet echt erg, logisch dat je honger hebt als je maar zo weinig eet...
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 16:48
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hey bedankt zeg, voor die reakties!!

Ik begrijp het nou wel beter, dat van die voedingsstoffen en zo. Waarschijnlijk at ik vroeger gewoon veeeeeels te weinig, en nu wat minder te weinig, haha... Maar ik vind eten nog steeds een verschrikkelijke bezigheid, en vandaag heb ik weer maar 1 boterham gehaald. En bij het avondeten heb ik geen vlees gegeten, alleen wat wortelstamp, dus het schiet niet echt op.

Maar als ik Let's party goed begrijp kan ik ook gewoon de hele tijd superaktief bezig zijn, dan heb ik dus ook geen honger. Dat wordt dan maar feesten vannacht...
Oud 19-11-2002, 17:49
stefanietje
stefanietje is offline
Citaat:
*Juliah* schreef:
Ik zou het niet weten hoe dat zit met 'honger'.

Maar je moet sowieso proberen bepaalde voedingsstoffen iedere dag binnen te krijgen, of je nu honger hebt of niet. (En volgens mijn begrippen eet je helemaal niet veel, maar goed.)

volgens haar begrippen is dat wel veel.
Als ze eerst helemaal niets at, en nu 2 boterhammen en normaal avondeten, dan is dat wel veel natuurlijk.

Je moet inderdaad proberen voedingstoffen binnen te krijgen. Op www.becel.nl kan je kijken welke voedingstoffen je mist, en hoe je dat kunt aanvullen... Succes
Oud 19-11-2002, 19:39
Verwijderd
[QUOTE]Monrath schreef:
Hey bedankt zeg, voor die reakties!!

Ik begrijp het nou wel beter, dat van die voedingsstoffen en zo. Waarschijnlijk at ik vroeger gewoon veeeeeels te weinig, en nu wat minder te weinig, haha...

2 boterhammen is idd te weinig

Maar als ik Let's party goed begrijp kan ik ook gewoon de hele tijd superaktief bezig zijn, dan heb ik dus ook geen honger. Dat wordt dan maar feesten vannacht...

dan begrijp je let's party verkeerd
Jij eet nu al te weinig, als je dan ook nog eens superactief bezig gaat zijn, krijg je in verhouding natuurlijk nog minder binnen. Dat is alleen maar slechter ipv beter
en je merkt 't dan misschien niet op 't moment dat je bezig bent maar wel als je even weer "rustig" bent, bv. dus na 't slapen..
maar dan ga ik toch de hele tijd actief doen? en dat gaat dus niet.

als je gaat sporten zou je juist meer moeten eten!
tenzij je flauw wilt vallen oid...

edit. en hiermee bedoel ik dus niet te zeggen dat sporten niet goed is
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 08:31
shiver inside
shiver inside is offline
Probeer iedergeval 3 maaltijden per dag naar binnen te werken. Zeker als je 's ochtends honger hebt is een ontbijt heel belangrijk. Je kan misschien na het avond eten ook nog wat eten, bv wat fruit met 2 glazen water.
Oud 20-11-2002, 13:17
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik voel me zo rot, ik heb gewoon mijn moeder bedrogen. We hadden vandaag 40-minutenrooster, en dus maar 1 pauze. Waarin het de bedoeling is dat je je brood eet. Maar ik heb dat dus niet gedaan, en mijn moeder denkt van wel en nou is het alweer half 3 en is het 7 uur geleden dat ik iets heb gegeten. Verdomme!!

En ik begrijp ook wel dat het te weinig is en zo, maar ik kan het gewoon niet. Ik haat eten, en het maakt toch allemaal niet uit: of ik nou eet of niet, ik heb toch honger, mensen zeggen toch wel tegen me dat ik anorexia heb. Maar dat heb ik helemaal niet!

En wat is er zo erg aan flauwvallen?
Oud 23-11-2002, 14:54
skatefamke
skatefamke is offline
als je er echt zo mee zit, dat je toen in die pauze niks gegeten hebt, dan kan je toch nu alsnog wat gaan eten?

ik snap dat het voor jou heel moeilijk ligt, zaken mbt eten. ik hoop dat het je lukt om toch dit iets betere eetritme vol te houden van iig elke dag wat eten. sterkte!
Oud 23-11-2002, 16:20
Jules
Jules is offline
Citaat:
Monrath schreef:
tis wel een teken dat er iets niet goed zit in je lichaam..
Oud 23-11-2002, 16:47
Verwijderd
Citaat:
Monrath schreef:
Flauwvallen wordt veroorzaakt door een tekort aan bloed, dus een tekort aan zuurstof, in de hersenen. Ik denk dat je zelf wel snapt wat een tekort aan zuurstof met je hersenen doet.

Overigens word ik ook vrijwel elke ochtend gewekt door een hongergevoel, dan kan ik echt niet meer slapen van de honger. Daarom heb ik altijd een aantal flessen water naast m'n bed staan, als je daar genoeg van drinkt verdwijnt het hongergevoel ook tijdelijk (in ieder geval lang genoeg om weer in slaap te vallen). Ik kan wel toegeven aan die honger 'sochtends, maar dan zou ik moddervet worden waarschijnlijk en daar heb ik geen zin in.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 10:45
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
skatefamke schreef:
als je er echt zo mee zit, dat je toen in die pauze niks gegeten hebt, dan kan je toch nu alsnog wat gaan eten?
Omdat ik die dag gewoon geen enkele honger voelde. En ik me dan wel heel rot voelde, maar ik het gewoon niet kòn. Ik kan niet uit mezelf gaan eten, ik vind het verschrikkelijk en ik weet niet waarom maar het gaat gewoon niet. Ik haat het
Oud 24-11-2002, 18:39
Gothic
Gothic is offline
Ik had honger toen ik 1 boterham per dag had. Nu eet ik er minstens 6 en normaal avondeten en ik heb nog steeds honger... Het is iig logisch dat je honger heb als je 2 boterhammen eet, want dat is gewoon te weinig. Ik geloof dat je ongeveer om de 2 uur 'moet' eten (kunnen natuurlijk ook vruchten zijn ed). Maar als je niet eet, dan doet je maag wat ie normaal doet geloof ik en omdat je geen voedsel hebt, merk je dat... ooit vaag keer gehoord, geen idee of het klopt
Oud 25-11-2002, 12:30
N*A*Shezbaernon.temp
Citaat:
Monrath schreef:
En ik begrijp ook wel dat het te weinig is en zo, maar ik kan het gewoon niet. Ik haat eten, en het maakt toch allemaal niet uit: of ik nou eet of niet, ik heb toch honger, mensen zeggen toch wel tegen me dat ik anorexia heb. Maar dat heb ik helemaal niet!

Ik stel maar twee vragen, hoop dat je het niet als bemoeienis ofzo opvat. Waarom eet je niet, of waarom kan je het gewoon niet ? En tweede, denk je dat je geen eetprobleem hebt, wanneer je zegt dat je het eten haat ?

En wat er zo erg is aan flauwvallen ... nou, eerder wat is er NIET erg aan ... geloof me, met de bus rijden die bomvol is en je nergens meer kan zitten en dan opeens voelen hoe je wegzakt en weten dat je flauwvalt, als je niet meteen gaat zitten, en tegelijkertijd weet dat je niet KUNT zitten, nee, dat is niet iets wat je mee wilt maken. En er zijn meer dingen die niet fijn zijn aan het flauwvallen, behalve natuurlijk het feit dat flauwvallen een signaal is van je lichaam dat er iets mis is.
Oud 25-11-2002, 14:46
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nee, ik zie het niet als bemoeienis, natuurlijk niet anders had ik hier toch niets geschreven???

Het gaat erom dat ik problemen heb gehad die zich uitte door niet te eten. En nu kan ik er niet meer mee stoppen, het is gewoonte geworden. Ik weet het ook allemaal niet meer hoor.
Misschien heb ik ook wel een eetprobleem, weet ik veel
Oud 25-11-2002, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Monrath schreef:

Als je problemen hebt met eten, die een diepere oorzaak hebben...zou het wel kunnen, ja... Misschien een keertje langs de dokter/dietiste voor meer informatie en tips?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 15:43
N*A*Shezbaernon.temp
Citaat:
Monrath schreef:
Nee, ik zie het niet als bemoeienis, natuurlijk niet anders had ik hier toch niets geschreven???
Dan is het goed . Ik wist alleen niet hoe je er op zou reageren vanwege dingen die je ergens boven hebt geschreven ... over mensen die vragen of je anorexia had enzow, kwam op mij over alsof het je heel erg irriteerde en het was niet mijn bedoeling om dat ook te doen ... en ik heb zelf een eetstoornis en weet hoe moeilijk het soms is als mensen vragen, snappie ...

Citaat:
Het gaat erom dat ik problemen heb gehad die zich uitte door niet te eten. En nu kan ik er niet meer mee stoppen, het is gewoonte geworden. Ik weet het ook allemaal niet meer hoor.
Ik kan je alleen maar vertellen dat wanneer je iets heel anders doet met het eten en je er niet meer mee kunt stoppen, het serieus begint te worden. Misschien werkelijk ff langs de dokter gaan, nu je er ( hopelijk ) nog niet zo tegenop ziet ... ?
Oud 26-11-2002, 15:25
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
N*A*Shezbaernon schreef:
Ik kan je alleen maar vertellen dat wanneer je iets heel anders doet met het eten en je er niet meer mee kunt stoppen, het serieus begint te worden. Misschien werkelijk ff langs de dokter gaan, nu je er ( hopelijk ) nog niet zo tegenop ziet ... ?
Nou, ik denk niet dat ik naar de dokter ga. Ik heb juist het idee dat het veel beter met me gaat, behalve dan wat betreft het eten. Ik heb net een relatie gekregen, ik voel mezelf weer 1 persoon, ben niet depressief, automutileer niet meer. Ik weet niet, zo erg is het toch niet?
Oud 26-11-2002, 18:30
N*A*Shezbaernon.temp
Citaat:
Monrath schreef:
Nou, ik denk niet dat ik naar de dokter ga. Ik heb juist het idee dat het veel beter met me gaat, behalve dan wat betreft het eten. Ik heb net een relatie gekregen, ik voel mezelf weer 1 persoon, ben niet depressief, automutileer niet meer. Ik weet niet, zo erg is het toch niet?
Pas daar mee wel op he, want het is heel goed mogelijk dat jij niet depressief bent ed. en je *beter voelt* juist omdat het met het eten slecht gaat ... zeggen ze ook, dat een eetprobleem een diepere oorzaak kan hebben en een manier kan zijn van *delen* met andere problemen ... Maar ik weet het ook niet, ik wil je niet angst aanpraten of me er te veel mee bemoeien, maar ik spreek uit ervaring, dus please, be careful ... OK ?
Oud 27-11-2002, 14:45
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
N*A*Shezbaernon schreef:
Pas daar mee wel op he, want het is heel goed mogelijk dat jij niet depressief bent ed. en je *beter voelt* juist omdat het met het eten slecht gaat ... zeggen ze ook, dat een eetprobleem een diepere oorzaak kan hebben en een manier kan zijn van *delen* met andere problemen ... Maar ik weet het ook niet, ik wil je niet angst aanpraten of me er te veel mee bemoeien, maar ik spreek uit ervaring, dus please, be careful ... OK ?
Bedankt...

Ik blijf me rot zoeken naar diepere oorzaken en daardoor heb ik juist zoveel problemen gekregen. Ik ben erachter gekomen dat het waarschijnlijk gewoon in mijn aard zit en dat alles is begonnen toen ik werd gepest op mijn 6e (word nou nog vaak zat gepest, maar oké). Ik wil er verder gewoon niet over nadenken, ik ben nu best gelukkig.

Behalve dan dat ik toch nog telkens van honger wakker word. Maar ik denk gewoon niet dat dat ooit nog beter word.
Oud 27-11-2002, 14:56
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Monrath schreef:
Zou het nog goed met je gaan als je relatie nu uit zou gaan? Als je hier eerlijk op kan antwoorden, dan weet je dat het niet beter met je gaat, maar je gevoel juist op de achtergrond komt door de positieve gevoelens die je nieuwe relatie met je meebrengt. Zolang het achterliggende niet opgelost wordt, zal je slecht blijven eten... en nee, dat is niet zomaar over
Oud 28-11-2002, 17:45
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Gothic schreef:
Zou het nog goed met je gaan als je relatie nu uit zou gaan? Als je hier eerlijk op kan antwoorden, dan weet je dat het niet beter met je gaat, maar je gevoel juist op de achtergrond komt door de positieve gevoelens die je nieuwe relatie met je meebrengt. Zolang het achterliggende niet opgelost wordt, zal je slecht blijven eten... en nee, dat is niet zomaar over
Mijn vriendin heeft me al gigantisch geholpen, en ze helpt me nou nog. Als zij weg zou vallen, dan... Ik weet niet, ik denk dat het superslecht met me zou gaan als het nu uit zou gaan. Verdorie!

Regels voor berichten