Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2002, 11:44
gekookt eitje
gekookt eitje is offline
mijn definitie gaat meer naar de kant van vrij zijn. maar je kunt wel ontzettend in hokjes / vakjes (heu) worden gestopt, maar je ontzettend vrij voelen, terwijl je niet vrij bent. toch?? ik vraag me af hoeveel mensen in een "vrij" land egt vrij hun mening uiten. van de regering mag je het dan wel zeggen (tenzij het discriminerend is, maar oké) maar toch. tja, hoe zeg je dat. is er overal ter wereld niet iets waaraan je gebonden bent. werk en geloof even afgezonderd. Ik bedoel, hoeveel mensen durven zich compleet uit te zonderen van de maatschappij, en zijn dat ook nog vrij van andere "machten" en als die mensen zich wel een uitzondering durven te maken, zijn ze dan niet beďnvloed door mensen voor hun die hetzelfde deden?? Is er iemand op de wereld die onafhankelijk is. want dat is vrijheid toch?? onafhankelijk zijn van wat voor macht dan ook!!
en nog iets, als jij gaat stemmen. stem jij dan wel wat jij zelf wil?? of stem je dan wat de media jou stiekempjes in het oortje heeft gefluisterd, maar dan wel zo stiekem dat jij niks door hebt!! ben jij het dan wel die daar in het stemhokje staat?? of is het de partij waar jij op gaat stemmen die jou lichaam gebruikt om je stem uit te brengen. toch wel eng, want ik denk dat er behoorlijk veel dingen zijn waarvan men volgens mij vaker zou moeten denken: is dit slechts mijn lichaam die dit wil, of is dit ook mijn ziel.
mmmmmmmm
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2002, 12:14
jimmyO
jimmyO is offline
ik weet waar ik voor sta, en vanuit dat punt ga ik stemmen. Ik weet niet of mijn morelen zijn beinvloed door anderen (iig niet de media, das duidelijk), maar ik vind ze nog steeds goed!
Oud 02-03-2002, 15:02
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Vrijheid = blijheid

Nu weet ik waarom iedereen hier allemaal depri is.
Oud 02-03-2002, 19:34
Silindistani
Silindistani is offline
Ik sta compleet buiten de maatschappij, dus ik kan veilig zeggen dat ik niet bang ben om een zonderling te zijn (Ik heb het nu niet over 'alto' zijn ), maar ik ben wel degelijk beinvloed. Zonder invloed kan je niet leren etc. Ik filter natuurlijk wel alle informatie door mijn ogen, maar ik heb gepraat met andere mensen die vergelijkbaar denken en daar heb ik veel van geleerd en heb mijn denken dusdanig aangepast. Toch denk ik dat ik zo vrij mogelijk denk, en toch mezelf verbeter (Je kan ook jezelf afsluiten).
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 21:37
Gladiator
Gladiator is offline
absoluut niet mee eens want als denkt dat je vrij bent ben je vrij!!!!! als je dan er later achter komt dat je dat niet was/bent, dan ben je niet meer vrij. maar wat is vrij? vrij om te bewegen? geloven? denken? eten? ach.. alles is best betrekkelijk als je het zo bekijkt
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 18:45
bambykill
bambykill is offline

Iedereen die gewoon een simpele basisschool heeft gedaan heeft in principe al niet meer een gedachte van zichzelf. En iedereen die opgevoed is door zijn ouders is daar weer met zijn gedachten en gevoelens aan gebonden. Als je echt vrij wil zijn geloof ik inderdaad dat je je op een dermate wijze moet afzonderen van de maatschappij dat je er dus niks meer mee te maken hebt.

Ik kan aan iedereen aanraden om al deze gedachten maar gewoon te negeren, je leeft gelukkiger als je het allemaal niet door hebt of als het je niet kan schelen.

Bamby
Oud 04-03-2002, 19:10
soulless
soulless is offline
Ik ben wel vrij, denk ik... Maar als een verplicht deel van mn vrijheid zie ik gewoon het rekening houden met anderen, daarom kan het af en toe wel lijken alsof het niet zo is
Oud 04-03-2002, 19:28
gekookt eitje
gekookt eitje is offline
Citaat:
soulless schreef:
Ik ben wel vrij, denk ik... Maar als een verplicht deel van mn vrijheid zie ik gewoon het rekening houden met anderen, daarom kan het af en toe wel lijken alsof het niet zo is

hier beheers je zelf je eigen leven!! en is het niet de media of je omgeving die indirect beslist wat jij moet doen. denk es na: als jij kleren gaat kopen. gaat er dan niet ff heel snel door je gedachte: wat zou ...(zelf invullen) hier van vinden?? wij worden teveel door onze omgeving meegesleept en er zijn ontzettend weinig mensen die het door hebben!!!!!!

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten