Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2002, 11:05
Optima
Optima is offline
Ik kan het nu niet erg subtiel verwoorden, maar er zijn dagen geweest dat ik wakkeer heb gelegen en heb liggen huilen...omdat dit leven werkelijk geen nut heeft, voor niemand niet

alles wat we opbouwen, voor een latere generatie misschien, alles wat we meemaken, allemaal fragmenten van geluk, zijn vergankelijk. ALLES is vergankelijk, we doen het nergens voor, voor onze kinderen? DACHT het niet! want zij gaan toch zeker ook dood, alles vergaat, en of wij nu een wereldimperium opbouwen, of een simpele ziel blijven. Een gelukkig leven als burgerlijke tut of een junk in de goot: we gaan allemaal dood, ieder van ons, en we herinneren ons niets meer, een hoopje stof, en onze geest vervliegt

wat heeft het dan nog voor nut:

helemaal niets

waarom zou je iets van je leven maken, als de dood iedere seconde weer dichterbij tikt?
Oud 04-02-2002, 11:09
Krastain
Krastain is offline
Ik vind dit een beetje een pessimistisch idee. De dood komt. Dat is zeker. Maar in plaats van je af te vragen waarom je er iets van zou moeten maken, kun je je beter afvragen waarom je niet je hele (korte) leventje lol zou kunnen maken.

Het is allebei niet goed. Het leven bestaat uit lol en verantwoordelijkheid tegelijker tijd. Je wilt zelf lol hebben, en er voor zorgen dat je nageslacht het ook heeft.
Oud 04-02-2002, 11:18
Isa
Isa is offline
ik geloof in een leven na de dood... dus voor mij is deze hele stelling onzin.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 11:20
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
In het perspectief van de eeuwigheid is alles zinloos.

Groetjes
Ben(die niet gelooft in een leven na de dood
Oud 04-02-2002, 11:30
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Als je 'gelukkig zijn' nuttig vindt, dan heeft het leven weldegelijk nut.

Zo leef ik ook, ik probeer gelukkig te zijn, en anderen niet te hinderen in hun geluk. Ik hoef niet iets aan latere generaties na te laten om gelukkig te zijn....
Oud 04-02-2002, 11:49
The Chameleon
The Chameleon is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
ik geloof in een leven na de dood... dus voor mij is deze hele stelling onzin.
erg hoopvol voor iemand met deze nick
Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 12:07
Verwijderd
Hee, wat grappig, er komt eens iemand achter...

NATUURLIJK heeft het leven geen zin. Het enige waar je zeker van kunt zijn is de dood. We zijn met z'n allen op aarde door een toevallige speling van de natuur en verder betekenen we niets, hebben we geen doen en vooral geen nut. Na de dood is er niets en heeft alle moeite, al het leren wat je in je leven hebt gedaan, geen zin gehad.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 12:45
soulless
soulless is offline
Wat er ook gebeurt, het zal uiteindelijk tot niets worden, tot er geen herinnering meer over is... Dat is een eng idee ja, en daar heb ik ook genoeg problemen mee gehad..

Ik bedoel, wat mensen ook tegen je zeggen, knip je haar, trek schone kleren aan, eet je bord leeg, ga naar school, wees aardig... Het is zo'n blablabla, als je maar lang genoeg "waarom?" blijft zeggen worden mensen dan ook heel pissig, omdat ze geen antwoord hebben, uiteindelijk komt hun mening toch altijd ergens op een fictie neer.

Kenny's idee lijkt me nog waanzinniger, ik bedoel, dood, verderf, vergetelheid, nou ja, best heel crappy maar ik kan er wel mee leven, een eeuwigheid echter niet

De uiteindelijke vraag is, kun je deze gedachten lang genoeg afwenden om een gelukkig leven te hebben?

Zoja dan zou ik me geen zorgen meer maken, als alles goed gaat gaat alles goed, en als je problemen hebt kun je je altijd nog bedenken dat het eigenlijk toch geen nut heeft

Lukt dat niet dan heb je een probleem. Nou ja, gedurende die lichtflits tussen twee oneindige duisternissen dan

Oud 04-02-2002, 14:01
Krastain
Krastain is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
In het perspectief van de eeuwigheid is alles zinloos.
Dus precies wat ik bedoelde maar niet kon verwoorden.

Je leeft geen eeuwigheid, dus moet je het niet in het perspectief van de eeuwigheid zien.

Oud 04-02-2002, 14:03
soulless
soulless is offline
Ja maar wij zijn nou eenmaal mensen met abstract denkvermogen.

En daarom denken we juist wel in dat perspectief.

Ikzelf ben er redelijk kapot aan gegaan een paar jaar terug, dat gaat nu beter, maar als het enige wat je bij alles wat je ziet kunt bedenken het beeld is van de toestand over 100 miljard jaar dan ben je snle heel depri hoor
Oud 04-02-2002, 14:25
Verwijderd
"in het perspectief van de eeuwigheid is alles zinloos"

Ja dat klopt en daarom klopt het ook dat wij daar niet naar moeten kijken, althans niet TE ver.
Daarom is ons leven juist zinnig als het vergankelijk is.
als je het leven vergangelijk is, dan pas heeft het een doel. Doelen kun je alleen nastreven en bestaan enkel en alleen bij vergankelijkheid. Het doel is om iets uit te roeien of te creeeren en dat proberen in stand te houden. Dus als je leeft streef je je eigen doelen na en wat die zijn dat maak je zelf uit. Het nut van het leven geef je er zelf aan en kan je zelf ondervinden. Door dat streven naar je doel ondervind je ook het genot daarbij en dat geeft je leven weer zin. Kortom het leven is niet nutteloos ( al lijkt het soms) er is altijd een nut en een doel en genot.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 14:35
slisje
slisje is offline
het ligt er aan hoe je het verder bekijkt.
wat voor inpact heeft jou leven daadwerkelijk gehad...
heb je een goed leven gehad, ben je gelukkig geweest enz... je kan wel kijken naar de dood en wat daarna wel of niet zou komen, maar daar heb je eigenlijk niks mee te maken, aangezien je het in de persoon die je nu bent niet zou mee maken...
dit is waarscheinlijk ook je punt.

Ik weet het ook niet, maar het houd me wel staand die vraag...
Oud 04-02-2002, 15:08
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:

Dus precies wat ik bedoelde maar niet kon verwoorden.

Je leeft geen eeuwigheid, dus moet je het niet in het perspectief van de eeuwigheid zien.

niet alleen, er komt een keer een einde aan ons menselijk ras(over 100, 200 duizend of 200 biljoen jaar, er komt een einde). En alles wat we bereikt hebben, alles wat we hebben gedaan als mensheid...is voor niets geweest...want het is voorbij.

Groetjes
Ben(die dat best jammer vind
Oud 04-02-2002, 15:16
tampaszta
tampaszta is offline
Het ligt er natuurlijk aan hoe je 'leven' defineert.
Oud 04-02-2002, 17:02
kosmos
kosmos is offline
zouden jullie dan willen dat het leven nut zou hebben?????????
Oud 04-02-2002, 17:49
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Optima schreef:
Ik kan het nu niet erg subtiel verwoorden, maar er zijn dagen geweest dat ik wakkeer heb gelegen en heb liggen huilen...omdat dit leven werkelijk geen nut heeft, voor niemand niet

alles wat we opbouwen, voor een latere generatie misschien, alles wat we meemaken, allemaal fragmenten van geluk, zijn vergankelijk. ALLES is vergankelijk, we doen het nergens voor, voor onze kinderen? DACHT het niet! want zij gaan toch zeker ook dood, alles vergaat, en of wij nu een wereldimperium opbouwen, of een simpele ziel blijven. Een gelukkig leven als burgerlijke tut of een junk in de goot: we gaan allemaal dood, ieder van ons, en we herinneren ons niets meer, een hoopje stof, en onze geest vervliegt

helemaal niets

waarom zou je iets van je leven maken, als de dood iedere seconde weer dichterbij tikt?
Het leven heeft voor mij zeker zin. Ik zie het als een doorvoerreis, de aarde als een tussenstation, van waaruit je het eindstation zult bereiken. Ik zou spiritueel gezien leeg zijn, als ik niet in het hiernamaals zou geloven. Het leven na de dood, daar MOET je haast wel in geloven, anders heeft het leven inderdaad geen zin. Ik ben spreek nu vanuit het koranisch oogpunt. Er staat vermeld dat het streven naar materialisme niets anders zal zijn dan illusies die je najoeg!

Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 17:56
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Het leven heeft voor mij zeker zin. Ik zie het als een doorvoerreis, de aarde als een tussenstation, van waaruit je het eindstation zult bereiken. Ik zou spiritueel gezien leeg zijn, als ik niet in het hiernamaals zou geloven. Het leven na de dood, daar MOET je haast wel in geloven, anders heeft het leven inderdaad geen zin. Ik ben spreek nu vanuit het koranisch oogpunt. Er staat vermeld dat het streven naar materialisme niets anders zal zijn dan illusies die je najoeg!

Je hoeft daar toch niet persee in te geloven om niet naar materialisme te streven?? Je kan ook vrij zan van het materialisme zonder een geloof hoor.

Oud 04-02-2002, 18:07
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
kosmos schreef:
Je hoeft daar toch niet persee in te geloven om niet naar materialisme te streven?? Je kan ook vrij zan van het materialisme zonder een geloof hoor.

Yup

Het leven is een groot feest, maar je moet wel zelf de slingers ophangen.

Niks aantrekken van al die materialistische bullshit en ga gewoon doen wat je lekker zelf wil doen. Als je persee een doel in je leven wil hebben, streef dan naar perfectie.

Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 18:10
Silindistani
Silindistani is offline
Ik moet er trouwens niet aan denken dat het leven nog nut heeft ook zeg, moet je allemaal stomme regels naleven om dat doel nog te halen ook.

Nope, ik heb liever vrijheid.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 18:18
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
kosmos schreef:

Klopt, ik gaf maar een voorbeeld.

Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 19:03
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Ik moet er trouwens niet aan denken dat het leven nog nut heeft ook zeg, moet je allemaal stomme regels naleven om dat doel nog te halen ook.

Nope, ik heb liever vrijheid.
Je kunt er toch ook zelf een doel aangeven, met je eigen regels (of zelfs niet? Waarom moeten er regels zijn als je dat niet wil?) waar jij je goed bij voelt?

1 van mijn doelen in het leven is, mezelf verbeteren als mens zijnde. Niet zoals zoveel mensen dat zeggen. Maar zelfkritiek bezitten, durven toe te geven dat ik fout ben. Andere perspectieven kunnen inleven of over nadenken etc.

Groetjes
Ben(die dat al 6 jaar doet ongeveer
Oud 04-02-2002, 19:39
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Je kunt er toch ook zelf een doel aangeven, met je eigen regels (of zelfs niet? Waarom moeten er regels zijn als je dat niet wil?) waar jij je goed bij voelt?

1 van mijn doelen in het leven is, mezelf verbeteren als mens zijnde. Niet zoals zoveel mensen dat zeggen. Maar zelfkritiek bezitten, durven toe te geven dat ik fout ben. Andere perspectieven kunnen inleven of over nadenken etc.

Groetjes
Ben(die dat al 6 jaar doet ongeveer

Ik bedoel juist dat ik dat doe en niet wil dat er 1 juist doel is in het leven, al denk ik dat het er wel is.

Het doel in het leven is (ja ja, jongetjes en meisjes) is streven naar perfectie. En dat wel ieder op zijn eigen manier. De een vindt dat hij perfect is als hij een vliegtuig in een flatgebouw vliegt, de ander als hij zijn leven wijd aan het naleven van regels die door een hogere macht zijn bedacht en weer de ander denkt dat hij perfect kan zijn als hij alle relatieve observaties van zich af kan schudden, dus dingen niet zien als 'goed' of 'slecht'. En zelfs dan zijn we niet perfect, maar dat komt omdat we perfectie niet kunnen voorstellen en er dus ook niet naar kunnen streven. Ieder kan dus een doel voor zichzelf stellen waardoor hij gelukkig van wordt, of waar hij rijker van wordt, of waar hij beter van wordt (ligt eraan hoe die persoon perfectie wil bereiken.) Sommige mensen zien zelfs het volgende leven als zijnde perfect en om daar te moeten komen moet je dingen doen. Je kan ook geen doel maken in je leven en per dag leven. Ook dan streef je op je eigen manier naar perfectie.

En Ben, als je je eigen fouten niet ziet, kan je jezelf ook niet verbeteren naar mijn mening.

Niels (Die later graag een perfecte secte wil beginnen )
Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 19:42
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Ik ben het met je eens Optima. Ik heb hier de laatste tijd ook last van gehad, van depressieve buien om dezelfde reden. Ik ben erachter gekomen dat het leven misschien zelfs wel een illusie is. Maar ja zoals een klasgenoot van mij zei: Het leven is een illusie, maar dat betekent niet dat je niet geil kunt zijn!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 20:26
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Het doel in het leven is is streven naar perfectie. En dat wel ieder op zijn eigen manier.

Ieder kan dus een doel voor zichzelf stellen waardoor hij gelukkig van wordt, of waar hij rijker van wordt, of waar hij beter van wordt.

Sommige mensen zien zelfs het volgende leven als zijnde perfect en om daar te moeten komen moet je dingen doen. Je kan ook geen doel maken in je leven en per dag leven. Ook dan streef je op je eigen manier naar perfectie.
Tja, op het gebied van het vloeken ben ik het niet met je eens, maar hier spreek je ware woorden. Alleen ben ik bang dat je het streven naar perfectie van Optima onderschat. Onder meer uit andere topics komt Optima naar voren als een intelligente vrouw, die alles probeert te doorgronden, conclusies trekt, daar moedeloos van wordt, en tenslotte depressief wordt.
Ik vraag me af of Optima nog in staat is om voor zichzelf doelen te stellen, laat staan om ze vervolgens ook nog te realiseren.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 20:41
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Tja, op het gebied van het vloeken ben ik het niet met je eens, maar hier spreek je ware woorden. Alleen ben ik bang dat je het streven naar perfectie van Optima onderschat. Onder meer uit andere topics komt Optima naar voren als een intelligente vrouw, die alles probeert te doorgronden, conclusies trekt, daar moedeloos van wordt, en tenslotte depressief wordt.
Ik vraag me af of Optima nog in staat is om voor zichzelf doelen te stellen, laat staan om ze vervolgens ook nog te realiseren.
Zou het niet nutteloos zijn om dat te doen?
ik geloof niet meer in het leven
volgens mij is het leven een illusie
en besta alleen ik
enkel ik heb bewustzijn
de anderen zijn gewoon illusies
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2002, 20:56
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Ik bedoel juist dat ik dat doe en niet wil dat er 1 juist doel is in het leven, al denk ik dat het er wel is.

Het doel in het leven is (ja ja, jongetjes en meisjes) is streven naar perfectie. En dat wel ieder op zijn eigen manier. De een vindt dat hij perfect is als hij een vliegtuig in een flatgebouw vliegt, de ander als hij zijn leven wijd aan het naleven van regels die door een hogere macht zijn bedacht en weer de ander denkt dat hij perfect kan zijn als hij alle relatieve observaties van zich af kan schudden, dus dingen niet zien als 'goed' of 'slecht'. En zelfs dan zijn we niet perfect, maar dat komt omdat we perfectie niet kunnen voorstellen en er dus ook niet naar kunnen streven. Ieder kan dus een doel voor zichzelf stellen waardoor hij gelukkig van wordt, of waar hij rijker van wordt, of waar hij beter van wordt (ligt eraan hoe die persoon perfectie wil bereiken.) Sommige mensen zien zelfs het volgende leven als zijnde perfect en om daar te moeten komen moet je dingen doen. Je kan ook geen doel maken in je leven en per dag leven. Ook dan streef je op je eigen manier naar perfectie.

En Ben, als je je eigen fouten niet ziet, kan je jezelf ook niet verbeteren naar mijn mening.

Niels (Die later graag een perfecte secte wil beginnen )
Ik heb nooit het woord perfectie in de mond gehad, en dat wil ik ook niet zozeer nastreven. Ik geloof niet in perfectie namelijk en ik zal dat ook zeker nooit worden.

Wat die fouten betreft. Ik kan vaak genoeg mijn eigen fouten zien, ik ben ook zeker niet meer dezelfde jongen als 6 jaar geleden en als ik er op terug zie, merk ik wel dat ik bepaalde slechte eigenschappen heb afgeleerd. Sommige leer ik nu weer aan merk ik, en dat probeer ik weer aan te passen.

Daarnaast verwacht ik van de mensen in mijn omgeving eerlijkheid omtrent mijn gedrag. Stoort ze iets, dan moeten ze dat zeggen en ben ik bereid over na te denken. Vraag ik om een mening, dan verwacht ik dat ze naar waarheid antwoorden...ook al is het antwoord negatief. Ik zal nooit kwaad worden. En dan soms kom ik tot de conclusie dat ze gelijk hebben of niet.

Groetjes
Ben(die er niet aan moet denken perfect te zijn
Oud 04-02-2002, 21:47
wyner
wyner is offline
"Don't worry, be happy."

Nihilistisch denken kan natuurlijk, maar waarom zou je jezelf (nog) depressief (depressiever) maken door jezelf continu bewust te maken van de "nutteloosheid" van het bestaan. Gewoon niet in zulke lange termijnen denken, wees een zo goed mogelijk mens voor jezelf en anderen, en je zult een indruk en invloed hebben in de wereld die zal voortduren lang nadat je niet meer leeft.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2002, 01:06
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
wyner schreef:
wees een zo goed mogelijk mens voor jezelf en anderen, en je zult een indruk en invloed hebben in de wereld die zal voortduren lang nadat je niet meer leeft.

Van het ene uiterste naar het andere uiterste??

Groetjes
Ben(die dat ziet als nutteloos zelfverheerlijking
Oud 05-02-2002, 06:05
AXE
AXE is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:

Met citaat reageren
Oud 05-02-2002, 06:06
AXE
AXE is offline
Optima, waarom reageer je niet op de replies?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2002, 06:40
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Citaat:
AXE schreef:
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:

wat hier bedoeld wordt is dus het feit dat we niet meer zijn dan een stel kutatoompjes die aan elkaar kleven, en dat we hoe lang dat ook mag duren, ooit het bewustzijn kwijtraken...sommige mensen zeggen dat dit leven nut heeft voor God, maar wat zou het voor een nut hebben goed te zijn voor God? dat houdt immers ook ooit op...sommige mensen zeggen dat dit leven nut heeft voor de geest zodat je in een volgend leven beter bent, maar wat heeft dat voor een nut als alles toch weer vergaat....alles is totaal nutteloos...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2002, 08:00
wyner
wyner is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Van het ene uiterste naar het andere uiterste??

Groetjes
Ben(die dat ziet als nutteloos zelfverheerlijking

Ik snap je niet. Of bedoelde je dat ik alleen één van die uitersten vertegenwoordigde?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2002, 09:30
Optima
Optima is offline
mijn God, nooit gedacht dat er zoveel animo voor zou zijn, iets dat mijn een nacht gekweld heeft en nu mijn leven overheerst, blijkbaar ben ik niet de enige die er over nadenkt...en ik weet niet of ik daar blij van moet worden.

Het enige wat ik hierboven uit op kan maken is de vergelijking van nuttelossheid verdelgen door het streven naar perfectie. Natuurlijk kun je jezelf in het leven doelen stellen, je kunt jezelf opleggen ethisch te handelen, moreel verantwoord, je in overeenstemming met wetten normen en regels te manoeuvreren door deze samenleving om vervolgens als goed mens ( want wees eerlijk, om goed geweest te zijn moet je in de wieg zijn gestorven) op het sterfbed te liggen en afscheid te nemen van het leven.

Waarom zou je het doen? waarom? het dringt niet tot me door. het is zo gemakkelijk te kiezen voor goed OF kwaad, want de dood wast alles weg. Niets blijft er over, amakt niet uit wat je hebt meegemaakt, we zijn uiteindelijk allemaal hetzelfde, gelijk, tot as zult u vergaan.

Ik wijd een beetje uit. Als er daadwerkelijk geen hiernamaals is, en we moeten gedurende ons leven de balans opmaken van ons handelen, ons nut, voordat het einde naderd, wat heeft het dan voor zin? gedurende ons leven, moeten we het gaan evalueren, of we onze ' doelen' bereikt hebben, onse waarden in acht hebben genomen. Maar...waarom? Het komt op hetzelfde neer. Of we onze doelen nu verloochent hebben of aan de kant gezet: we-gaan-dood. Evenals de mensen die wel hun uiterste best hebben gedaan te streven naar perfectie, of mensen die zijn gestorven in ultieme faling.

Citaat:
Doelen kun je alleen nastreven en bestaan enkel en alleen bij vergankelijkheid.
en als je nu als doel hebt, het streven naar oneindigheid?

[quote Demon of fire schreef:
1 van mijn doelen in het leven is, mezelf verbeteren als mens zijnde. Niet zoals zoveel mensen dat zeggen. Maar zelfkritiek bezitten, durven toe te geven dat ik fout ben. Andere perspectieven kunnen inleven of over nadenken etc.[/quote]

vind ik persoonlijk een erg egoistische levensvisie. Je parasiteert dus op ervaringen waarmee je jezelf in leven houdt en verrijkt? Waar komt de medemens om de hoek kijken als ik vragen mag?

Citaat:
de abt van sion schreef:[/b]
Alleen ben ik bang dat je het streven naar perfectie van Optima onderschat. Onder meer uit andere topics komt Optima naar voren als een intelligente vrouw, die alles probeert te doorgronden, conclusies trekt, daar moedeloos van wordt, en tenslotte depressief wordt.
[/b]

ieder woord dat jij over me spreekt boezemt me angst in. Ken je me zo goed, of heb je gewoon een neus voor het vellen van juiste oordelen....laten we het maar houden op een goed observatievermogen...

Helaas werkt het doorgronden van vanzelfsprekendheden niet in mijn voordeel nee. Als het leven er rooskleuriger op zou worden was ik nu zeer gelukkig. Echter, het lot wil dat de heldere kijk, die het je mogelijk maakt steeds dichter bij de kern van zaken te komen, je niet naar euforie leidt, maar naar depressie, en melancholie.

Evenals dit topic. Het enige wat ik hieruit kan concluderen, dat ik smacht naar een hiernamaals...

Oud 05-02-2002, 09:38
PrackaH
PrackaH is offline
Hahaha, ja...je hebt wel gelijk. We gaan allemaal dood. Maar dan vind ik het nog geen reden om er niet het beste van te maken, voor jezelf en voor anderen...daar leef je toch voor? Om er het beste van te maken...het is toch een grote uitdaging? Kom over je depressie heen en enjoy !
Oud 05-02-2002, 12:18
Silindistani
Silindistani is offline
Waarom streven naar perfectie? Heel erg simpel: Puur egocentrische zelfbehoud. Om jezelf te behouden moet je perfect zijn, immers als je niet perfect bent eindig je. Zelfbehoud zit er om een of andere reden evolutisch ingebakken bij ons. Waarom dat er ingebakken zit weet ik niet, maar het is wel een puur streven. Alles wat we doen kun je terug redeneren op zelfbehoud.

Over perfectie: Ben, als jij perfect niet ziet als perfect moet je het ook niet nastreven Mijn hele stelling draait erom dat ieder zijn streven anders kan zijn. Het leven is een groot avontuur, je moet zien te vinden wat het nut ervan is. Als je dat niet nu kunt doen moet je juist dankbaar zijn voor de dood, want misschien vindt je het daar. Misschien vindt je het ook niet daar, maar toch hier dus ik zou niet al te snel conclusies trekken.

En als je niet gelooft dat je ooit perfect zal worden dan is dat misschien wel perfectie voor jou.

Whatever: Een ding mag wel duidelijk wezen. Jou leven draait om jou en niet om anderen. Als je je wil inzetten voor anderen dan is dat omdat jij dat wil.

En ik wil geen conclusies trekken over mensen hier, in mijn vorige verhaaltje gaf ik alleen voorbeelden. Het is niet mijn bedoeling om de levensdoelen van andere mensen te beschrijven.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2002, 12:25
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
vind ik persoonlijk een erg egoistische levensvisie. Je parasiteert dus op ervaringen waarmee je jezelf in leven houdt en verrijkt? Waar komt de medemens om de hoek kijken als ik vragen mag?

In wat voor zin moet dat egoistisch zijn? Leg dat eens verder uit.

Ik kan toch wel zelfreflectie en zelfkritiek hebben zonder dat dat egoistisch moet zijn? Daarnaast bestaat mijn leven daar niet 24 uur per dag uit. Wel een groot deel van mijn leven, maar ik leid ook nog een leven. Dus vind het een beetje onzin om het als egoistisch te bestempelen.

Leer van de fouten van anderen, het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken

Ik sta altijd voor mensen klaar...hebben ze mijn hulp nodig...no problem...willen ze iets lenen...no problem etc! Zelfs mensen die ik nauwlijks ken.

En waar komt de mede-mens bij jou dan om de hoek kijken? Werk je met weeskindjes? Eenzame mensen? Doe je ontwikkelingswerk in Afrika?

Groetjes
Ben(die zichzelf verre van egoistisch zou noemen
Oud 06-02-2002, 12:52
Isa
Isa is offline
Citaat:
Optima schreef:
Evenals dit topic. Het enige wat ik hieruit kan concluderen, dat ik smacht naar een hiernamaals...

is dat nou ff toevallig want die is er ook: www.near-death.com
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 12:55
Isa
Isa is offline
Citaat:
The Chameleon schreef:
erg hoopvol voor iemand met deze nick
LOL
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 15:51
Black_Blasphemy
Black_Blasphemy is offline
Mmz.. als je en vanuit gaat dat er na de dood níets meer is, heeft het leven inderdaad geen zin, maar kun je nog wel lol hebben..

Ik geloof zelf wel in reincarnatie, ik denk dat je vaker op aarde terugkomt als iemand anders, en dat het dus best belangrijk is om er een mooi plekje van te maken..
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 16:58
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Optima schreef:
Waarom zou je het doen? waarom? het dringt niet tot me door. het is zo gemakkelijk te kiezen voor goed OF kwaad, want de dood wast alles weg. Niets blijft er over, amakt niet uit wat je hebt meegemaakt, we zijn uiteindelijk allemaal hetzelfde, gelijk, tot as zult u vergaan.
Klopt, maar het is mijn overtuiging dat "geluk" van voldoende nut is om naar te streven. Tevens vind ik dat je andere mensen moet proberen niet te hinderen in hun geluk. Depressief zijn heeft in mijn ogen geen enkel nut. (voor zover je daarin kunt kiezen, natuurlijk)

Oud 06-02-2002, 17:22
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Ik noem 'normaal' dat wat de meerderheid is. Wat bij mij zeker niet betekent dat als je daar van afwijkt negatief abnormaal bent. Verre van. Ik wil niet 'normaal' zijn, dat is zo saai.

Wees liever jezelf, er zijn al genoeg anderen.

Groetjes
Ben(die zichzelf ook niet met de meerderheid zou vergelijken
Oud 06-02-2002, 18:19
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
De dood is in feite het onbekende, het niets...

Het leven is wat we ervan maken. Hoe goed of hoe slecht...
Zonder leven geen ervaring, geel gevoel, geen geluk en geen warmte

alles zou dus doods moeten zijn, alles moet nix zijn? alleen omdat we toch over een tijd doodgaan en dat al onze hoogtepunten weggevaagd worden? Zo zou het eigenlijk niet horen. Het leven is er om iets ervan te maken, met je eigen hoogtpunten en dieptepunten, met liefde en haat, met geluk en nijd. Kijk eens naar de gevoelens die we als persoon hebben. Naar alle dingen die we hebben meegemaakt... Dat zou nooit geweest kunnen zijn als we alleen maar gingen denken dat we toch dood gaan en dat we dan niets hoeven te doen. En dat is zow zonde als je zo denkt want je weet nooit wat de toekomst zal brengen.

Sorry maar ik ben 1 beetje in 1 levendige bui.
Oud 06-02-2002, 18:48
BlackMystery
BlackMystery is offline
we weten al langer dat deze planeet verdoemd is jah
maar waarom er nog van wakker liggen
je hebt gelijk
het leven heeft geen nut
daarom dat we er van moeten genieten
who cares als ger aan dood gaat?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 22:12
Verwijderd

Men weet relatief vrij wijnig, het nut wat afgeschilderd als iets zeer vergezochts maar wat is er nou zo moeilijk aan genieten van iets dat je hebt opgebouwd en dat kan voor iedereen verschillend zijn of geinterpeteerd worden
bv. een dooie of een gemeenschap die je hebt opgebouwd of weet ik wat...

het gevoel daarvan gaat nooit dood
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 23:15
Remqo
Remqo is offline
Alles heeft een reden. Dus zal er ook een reden zijn dat we leven. Alleen weet niemand wat de reden moet zijn.
Denk er maar eens over na: als er geen reden was om te leven, waarom zijn we dan op de wereld gekomen?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 23:21
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Draakiej schreef:
Alles heeft een reden. Dus zal er ook een reden zijn dat we leven. Alleen weet niemand wat de reden moet zijn.
Denk er maar eens over na: als er geen reden was om te leven, waarom zijn we dan op de wereld gekomen?
Dat is alleen geldig als je in een hogere macht gelooft.

Groetjes
Ben(die ook niet denkt dat er een specifieke reden is, maar we zijn gewoon ontstaan..dat is alles
Oud 09-02-2002, 23:29
Remqo
Remqo is offline
Ik ben niet gelovig, 100% atheist.
Maar ja, niemand kent de reden van het leven en gelooft daar ook niet in omdat het antwoord op zich laat wachten.... Ik sta er zelf ook niet echt bij stil.

Maar ik denk dat alles een oorzaak, een reden en een doel heeft. Maar bij de kwestie "het leven" zijn die vragen altijd nog onbeantwoord.
Misschien is het wel een onmogelijk doel van de mens: alle vragen beantwoorden. Maar ja, als dat eindelijk gelukt is.... wat dan?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2002, 08:06
kosmos
kosmos is offline
Het leven is te kort om stil te staan bij zaken als: heeft het leven nut?

Als je dood gaat en er is nix verder meer=>zul je er nix van merken.
Is er nog meer=>Tja....volgende ronde.
Oud 13-02-2002, 11:48
schaapjes
schaapjes is offline
De rollen zijn idd omgedraait Jeanne, dat hield mij 7 maanden geleden ook bezig...

Wees gewoon jezelf, en doe wat je nu leuk leuk vind. Vroeg of laat leer je jezelf goed genoeg kennen zodat je voor jezelf een goede invulling kan geven aan je leven.

Je moet er gewoon nog achter komen wat jij wil... en alleen wat JIJ wil... dat kan niet beredeneerd worden, en niet gefilosofeerd... En het is voor iedereen anders.

Mijn vriend Dirk zegt: "Carpe diem en memento mori" Vind er een goede balans in
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 16:45
LyricalAssasin
LyricalAssasin is offline
als iedereen zo dacht als de stelling dan zou de wereld een chaos zijn...
Waarom zou ik mensen respecteren??
Meningen respecteren, en niet gewoon iedereen die mij tegenspreekt in elkaar slaan ofzo??
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten