Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2002, 22:21
Shrappers
Shrappers is offline
Persoonlijk ben ik van mening dat de overheid zou moeten stoppen met het ondersteunen van godsdiensten, en vooral door geen geld te geven voor het onderhoud van kerken en de bouw van moskeeen.

Ik vind dat mensen die behoefte hebben voor een tempel die zelf zouden moeten bekostigen; dan is het probleem van de leeglopende kerken ook meteen opgelost (een kerk in een stad van minder gelovigen zou wegens een geldgebrek automatisch minder groot worden).

Meningen? Kritiek? Zolang het beschaafd blijft, natuurlijk....
Oud 28-03-2002, 23:54
Pilgrim
Pilgrim is offline
Mee eens, ik vind niet dat de menigte moet betalen voor het geloof van een ander.
Oud 29-03-2002, 09:08
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Pilgrim schreef:
Mee eens, ik vind niet dat de menigte moet betalen voor het geloof van een ander.
Oud 29-03-2002, 09:34
Prada
Prada is offline
Politieke zaken en aangelegenheden wordne besproken op Actualiteit en Nieuws...Daar zal ik mijn mening geven...

Filosofie en Levensbeschouwing ---> Actualiteit en Nieuws
Oud 29-03-2002, 09:42
Prada
Prada is offline
Vanuit sociaal oogpunt bekeken hebben we die plicht zeer zeker...Meer dan een kwart van de bevolking bezoekt regelmatig de kerk (bron: www.cbs.nl )en meer dan 95% van de bevolking gelooft in een God of hoger wezen...Als we over zulke getalen praten vind ik dat we verplicht zijn hieraan mee te betalen; zeker als je ziet hoeveel emotionele steun, kracht en begrip een kerk of andere religieuze instantie mensen kan geven...
Oud 29-03-2002, 09:52
Seneca
Seneca is offline
Je betaalt toch wel vaker belasting waar dingen gedaan mee worden die je zelf niet nodig vindt? Het is sowieso nodig voor de instandhouding van culturele verscheidenheid, blabla. Of wil je liever eenheidsworst?

Bovendien: dan worden al die mooie kerken afgebroken. vanuit historisch oogpunt mag dat natuurlijk niet gebeuren. of neem je genoegen met die geweldig mooie flatgebouwtjes en vinexlocaties?
Oud 29-03-2002, 13:02
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Aan de ene kant wel ja, maar aan de andere kant, vanuit sociaal oogpunt hebben we die plicht, zoals Prada zegt, bovendien betalen we echt wel wat belasting voor dingen waar nix mee gedaan wordt, of die je zelf niet nodig vindt.
Het is een stukje cultuur, en ik vind niet dat we vooral de mooie gebouwen zomaar moeten afbreken, dat zou ik heeel jammer vinden, dit gebeurd in een aantal landen, triest

Wordt deze bijdrage van de burger trouwens via het draagkrachtbeginsel geheven?? (volgens mij wel, toch?)
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 13:31
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Prada schreef:
Vanuit sociaal oogpunt bekeken hebben we die plicht zeer zeker...Meer dan een kwart van de bevolking bezoekt regelmatig de kerk (bron: www.cbs.nl )en meer dan 95% van de bevolking gelooft in een God of hoger wezen...Als we over zulke getalen praten vind ik dat we verplicht zijn hieraan mee te betalen; zeker als je ziet hoeveel emotionele steun, kracht en begrip een kerk of andere religieuze instantie mensen kan geven...

Dat is heel leuk en aardig allemaal, maar dan kan dat kwart of die 95% daar toch ook zelf geld aan uitgeven? Ik zie niet in waarom de hele bevolking daarvoor zou moeten betalen.
Oud 29-03-2002, 13:48
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Ik zou niet weten waarom de overheid moet meebetalen aan iets dat dit land nog nooit iets heeft opgelverd.
Oud 29-03-2002, 13:59
Mujahideen
Mujahideen is offline
De regering financiert sowieso de bouw van kerken en moskeeen niet eens, toch?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 14:04
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

Geven wel subsidies.
Oud 29-03-2002, 15:10
japie
japie is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Dat is heel leuk en aardig allemaal, maar dan kan dat kwart of die 95% daar toch ook zelf geld aan uitgeven? Ik zie niet in waarom de hele bevolking daarvoor zou moeten betalen.

Is 95% dan niet bijna de hele bevolking, of snap ik het nou niet?
Oud 29-03-2002, 15:54
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Prada schreef:
en meer dan 95% van de bevolking gelooft in een God of hoger wezen...
Bron? Ik geloof hier geen zak van. Wij zijn, samen met Tsjechië en ik geloof Denemarken, de meest agnostische landen ter wereld.

En verder ben ik tegen iedere vorm van godsdienstbevoordeling, dus oprotten met kerksubsidies, hoe mooi ze ook kunnen zijn.
Oud 29-03-2002, 16:50
Manus J. van Alles
Er is een verschil tussen kerken subsidiëren en gelijk alle kerken ed afbreken...

De oude kerken mogen van mij bewaard blijven, maar ik vind dat de regering niet hoeft mee te betalen aan de bouw van nog meer van die dingen...
Oud 29-03-2002, 22:04
Marnin
Marnin is offline
Ik vind dat de regering hier niet aan moet meebetalen, zij moet neutraal blijven
"scheiding van kerk en staat"!
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 00:49
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Er is een verschil tussen kerken subsidiëren en gelijk alle kerken ed afbreken...

De oude kerken mogen van mij bewaard blijven, maar ik vind dat de regering niet hoeft mee te betalen aan de bouw van nog meer van die dingen...

Mja

Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 00:49
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

Klopt, ze geven wat subsidie(doet de gemeente overigens..)
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 08:14
Prada
Prada is offline
Citaat:
Marnin schreef:
"scheiding van kerk en staat"!
hoho...dat is een heel ander concept; kerk en staat zijn ook gescheiden...De staat subsidieert enkel een klein gedeelte...De kerk heeft totaal geen zeggenschap in de politiek...Dan is het toch gescheiden???

Oud 30-03-2002, 10:35
Verwijderd
Geen subsidie voor godsdienst in de enge zin. Daarmee bedoel ik: geen geld voor het domweg belijden van godsdienst. Geloof is een persoonlijke zaak, daar moet de overheid zich niet mee bemoeien en ze moet het zeker niet stimuleren of makkelijker maken door het te subsidiëren.

Een ander verhaal wordt het wanneer er bijvoorbeeld een godsdienstig gebouw of ander voorwerp in het geding is wat onder het culturele erfgoed zou kunnen vallen. Dan verdient het natuurlijk wel subsidie maar niet om de reden dat het een godsdienstig object is, maar omdat het cultuurgoed is.

Fel tegenstander van godsdienst zijnde zeg ik dus: geen cent meer insteken.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 10:42
Manus J. van Alles
Precies.
Oud 30-03-2002, 15:34
McCaine
McCaine is offline
Vanzelfsprekend moeten waardevolle oude gebouwe bewaard blijven. Maar nu staan vrijwel alle oude kerken op een of andere beschermlijst, terwijl er daar echt duizenden van zijn. Ik heb eerlijk gezegd helemaal geen zin om mee te hoeven betalen aan het onderhoud van een of andere kerk in Lutjebierum...
Oud 30-03-2002, 15:39
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef:
Bron? Ik geloof hier geen zak van. Wij zijn, samen met Tsjechië en ik geloof Denemarken, de meest agnostische landen ter wereld.

En verder ben ik tegen iedere vorm van godsdienstbevoordeling, dus oprotten met kerksubsidies, hoe mooi ze ook kunnen zijn.

Prada heeft vast de fim Contact gezien (geweldige film trouwens waar over na gediscusseerd kan worden) Daar werd 95% van de wereldbevolking bedoeld.
sorry voor mijn verder nuteloze bijdrage aan dit onderwerp

Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 15:47
Prada
Prada is offline
Citaat:
Iscariot schreef:
Prada heeft vast de fim Contact gezien (geweldige film trouwens waar over na gediscusseerd kan worden) Daar werd 95% van de wereldbevolking bedoeld.
sorry voor mijn verder nuteloze bijdrage aan dit onderwerp

Aantal jaar geleden gezien ja...Mijn bron is gewoon www.cbs.nl ...

Oud 07-04-2002, 20:22
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:
zoals Prada zegt, bovendien betalen we echt wel wat belasting voor dingen waar nix mee gedaan wordt, of die je zelf niet nodig vindt.
Helemaal mee eens!! Kijk, ik ben ook tegen het koningshuis en vind het zwaar nutteloos om zóveel geld te besteden aan zo'n bruiloftje van Willem-Alexander & Maxima. En dat zullen velen met mij eens zijn.. Maar - voor ik hier te ver op door ga - dat wil (helaas ) niet zeggen dat ze het daarom voortaan maar zelf moeten gaan betalen.

En dan nog even wat ontoppiger IMHO is godsienst een nuttige investering, het vormt een mens. Alleen je kunt het natuurlijk ook overdrijven
Het is een beetje een lastige issue vind ik.. Iedere burger heeft recht op vrijheid van godsdienst maar tot hoeverre moet je dat doorvoeren.. Interessant vraagstuk moet ik zeggen.. Ik ga hier nog maar eens verder over nadenken.. U hoort nog van mij
Oud 07-04-2002, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Pilgrim schreef:
Idd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2002, 21:06
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Vanuit sociaal oogpunt bekeken hebben we die plicht zeer zeker...Meer dan een kwart van de bevolking bezoekt regelmatig de kerk (bron: www.cbs.nl )en meer dan 95% van de bevolking gelooft in een God of hoger wezen...
wat een hoop fouten in een paar regels zeg zeg

http://www.katholieknederland.web-un...2210_5313.html

0,5 miljoen mensen bezoeken een kerk ( vindt ik ook veel realistischer klinken want bij mij in mn omgeving gaat niemand naar de kerk ... volgens jouw zouden het een kwart van mn kennisen moeten zijn)

95% van de wereld bevolking is religieus. Dus niet in Nederland.
In Nederland is 66% agnostisch of atheist.
Als 95% in NL religieus was was van Boxtel had van Boxtel nooit zo'n opmerking gemaakt.

Citaat:
Als we over zulke getalen praten vind ik dat we verplicht zijn hieraan mee te betalen; zeker als je ziet hoeveel emotionele steun, kracht en begrip een kerk of andere religieuze instantie mensen kan geven...
1. Getallen kloppen niet.
2. Kerken maken mensen irrationeel en kan en heeft de samenleving heel nadelig beinvloed.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 09:02
meastrecks
meastrecks is offline
De overheid moet stoppen met subsidies voor kerken
ten eerste word er al genoeg geld verspild aan onzinnige dingen
ons belasting geld
Oud 08-04-2002, 17:34
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
seneca schreef:
Je betaalt toch wel vaker belasting waar dingen gedaan mee worden die je zelf niet nodig vindt?
Precies. Tot het moment dat ik zelf mag bepalen waar m'n belastinggeld heen gaat*, mag de regering dat mooi voor mij bepalen.

*Wat me overigens niet zo'n best idee lijkt, hoeveel mensen zouden er bijvoorbeeld geld willen steken in het milieu? Minder dan de regering nu doet, durf ik te wedden.
Oud 08-04-2002, 19:49
Mitros
Mitros is offline
Natuurlijk moet de regering hiermee kappen!
De kerk heeft genoeg geld in de afgelopen 20 eeuwen gecollecteerd(Lees:afgeperst) om al die zooi van ze zelf te betalen.
Mocht dat nu niet meer lukken, dan moeten al die gelovigen maar zelf het geld ophoesten.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 19:52
Mitros
Mitros is offline
Citaat:
Prada schreef:
Dat Onderzoek werd zeker gesponsord door de Kerk en de onderzoekers stonden zeker alleen op zondagochtend voor de kerk met hun onderzoekformuliertjes te zwaaien
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 20:00
autodropje
autodropje is offline
Ik ben het ermee eens dat ze moeten stoppen met subsidieren, dat zou niet eerlijk zijn tegenover de mensen die in niets geloven.
Oud 09-04-2002, 22:50
cubert
cubert is offline
oke ik vind kunst onzin kga nooit kijken kan wel stopgezet worden.
sport vink wel leuk die houden we erin.

zullen we maar een belstingstelsel maken voor ieder apart of zo. je hebt in nl gewoon dingen die horen bij de samenleving. en geloof hoort daar ook zeker bij.

als je dat er uit zou halen zou de hele samleving op zn kop staan. zou wel eens leuk zijn trouwens een massaal protest in denhaag of zo
Oud 09-04-2002, 22:52
cubert
cubert is offline
en nog iets iedereen doet alsof de kerk alleen maar slecht is hier of zo. kgeef geloof ik elke zondag wat aan de collecte waar het meest van naar een goed doel gaat.

en dan een echt goed doel niet een goed doel waar 90 % in de zakken van de oprichter verdwijnt. en de overige 10% misschien ook niet aankomt
Oud 10-04-2002, 03:57
JJzD
JJzD is offline
waarom je geld steken in dure omvormprojecten als een kerk hetzelfde kan bereiken??

momenteel ben ik ff te moe om meer te verzinnen (maar ik ben ook bevooroordeeld omdat ik er zelf heenga)

oowz enne DE kerk bestaat niet en is al helemaal nie rijk
Reageren

Regels voor berichten