Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2002, 13:55
legatus
legatus is offline
Onlangs Hayao ('PRINCESS MONONOKE') Miyazaki's SPIRITED AWAY gezien en totaal onder de indruk. Een verhaal dat geen moment verveelt en nooit echt voorspelbaar word. Van komedie, naar ontroering tot zelfs angstige situaties. Dromen, herinneringen, traditionele geloven en zelfs wijze lessen krijgen we voorgeschoteld. Een film voor jong en oud, die iedereen ook zou moeten zien. Helaas dat vele grote bioscopen hebben besloten dat hier geen publiek voor is. Dus maar weer naar het filmhuis.
Oud 17-12-2002, 13:57
legatus
legatus is offline
Paradiso Filmed Entertainment is de distributeur in Nederland. Waarschijnlijk een release in 2003.
Oud 17-12-2002, 14:49
Verwijderd
Eens, beste animatiefilm van vorig jaar(en dit jaar natuurlijk). Wil 'm nog in de bios zien, ben alleen bang dat ze de disney-versie distribueren.

Laatst gewijzigd op 17-12-2002 om 14:57.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 19:03
punxnotdead
punxnotdead is offline
princess mononoke, heb ik gezien. echt gaaf
maar komt spirited away nou wel of niet in de bios en wanneer ?
Citaat:
ben alleen bang dat ze de disney-versie distribueren.
er is alleen maar een disney versie zover ik weet
Oud 17-12-2002, 19:45
Verwijderd
Citaat:
punxnotdead schreef:
princess mononoke, heb ik gezien. echt gaaf
maar komt spirited away nou wel of niet in de bios en wanneer ?

er is alleen maar een disney versie zover ik weet
Sen to Chihiro no kamikakushi AKA Spirited Away is een JAPANSE film, jaha, J-A-P-A-N-S. Disney heeft een dub gemaakt en die versie bedoel ik dus met disney-versie.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 20:17
punxnotdead
punxnotdead is offline
wat is het verschil? tzal wel zijn dat je de nasynchronisatie bedoelt.
Dat intereseert mij niet zo erg. Zolang ze em maar niet nederlands nasynchroniseren.

Laatst gewijzigd op 17-12-2002 om 20:22.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 20:21
Verwijderd
dub=engels ingesproken
origineel is uiteraard japans gesproken
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 20:23
punxnotdead
punxnotdead is offline
Citaat:
CycLoner schreef:
dub=engels ingesproken
origineel is uiteraard japans gesproken
vind je dat erg?
Oud 17-12-2002, 20:26
Verwijderd
Gezien wij toch genoodzaakt zijn om ondertitels te krijgen, ja. Een film is gemaakt in een bepaalde taal. Zodra je een film in de niet oorspronkelijke taal bekijkt dan zie je de film niet zoals hij bedoeld was om te zien.
Overigens haal je de film buiten z'n context als ze engels praten gezien de overduidelijke japanse omgeving.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 20:36
punxnotdead
punxnotdead is offline
Citaat:
CycLoner schreef:
Gezien wij toch genoodzaakt zijn om ondertitels te krijgen, ja. Een film is gemaakt in een bepaalde taal. Zodra je een film in de niet oorspronkelijke taal bekijkt dan zie je de film niet zoals hij bedoeld was om te zien.
Overigens haal je de film buiten z'n context als ze engels praten gezien de overduidelijke japanse omgeving.
Daar heb je wel gelijk in, maar op een een of andere manier stoor ik me er niet zo aan. Speelfilms kan ik echt niet aanhoren/zien als ze nagesyngroniseerd zijn. Bij tekenfilms stoort het me niet omdat het sowieso nagesyngroniseerd is (in de oorsponkelijke taal welliswaar). Ik hou eigenlijk ook niet zo van ondertitels. Engels kan ik goed volgen dus ik lees meestal de ondertitels niet bij engelse films. Zo kan ik me beter concentreren op het beeld. daarom vind ik het niet zo erg als het in het engels is. Als het in het japans is, is het wel oorspronkelijker.

Het komt er op neer dat als er 2 video's waren: Een in het engels en een in het japans ondertiteld. Dan zou ik toch de japanse kiezen waarschijnlijk. Maar als er alleen de engelse is zou ik me er niet aan storen.
Oud 17-12-2002, 20:50
Verwijderd
Daarom zijn dvd's ook zo'n prachtige uitvinding; dual-language .....nu alleen nog een dvd-speler kopen
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 08:03
Anonymous John
Anonymous John is offline
Princess Mononoke vond ik erg goed, ik kijk uit naar deze.
Oud 18-12-2002, 08:09
punxnotdead
punxnotdead is offline
weet er iemand wanneer de bioscoop release in nl is?
en komt hij uit in gewone bioscopen of alleen in filmhuizen?

ik ben em nou aan het downen (ik geloof japanstalig, weet ik niet zeker) maar groot scherm zou toch mooier zijn natuurlijk.
Oud 18-12-2002, 10:16
legatus
legatus is offline
Citaat:
en komt hij uit in gewone bioscopen of alleen in filmhuizen
Filmhuizen. Paradiso Filmed Entertainment distribueert veelal alleen maar 'alternatieve' films. Alhoewel, A WALK TO REMEMBER is ook in hun beheer.

Citaat:
Als het in het japans is, is het wel oorspronkelijker.
Sterker nog: het zou verboden moeten worden om te na-synchroniseren.
Oud 19-12-2002, 12:55
Vash!
Vash! is offline
Mooi getekend, mooi verhaal, prachtige Japanse cultuur, weer een geniale film. Disney films halen het in de verste verte er niet bij Ik heb Mononoke alleen maar in het Engels gezien, die wil ik ook nog wel in het Japans.

!¡!¡!¡!¡!¡!¡!¡!¡ spoiler !¡!¡!¡!¡!¡!¡!¡!¡

Ik weet niet of anderen het al eerder door hadden en misschien komt het wel door mijn gebrek aan kennis van de cultuur, maar het was echt super cool als je er dan achterkomt dat die Haku ooit een rivier was, dat al die wezens daar 'stukjes natuur' zijn, (toch?)
Oud 20-12-2002, 13:04
legatus
legatus is offline
SPOILER!

Citaat:
die Haku ooit een rivier was, dat al die wezens daar 'stukjes natuur' zijn
Haku was inderdaad een herinnering waarvan ze de naam niet meer wist. Een symbool en een rivier. Maar die wezens zijn praktisch allemaal symbolen en niet 'stukjes natuur'.
Oud 20-12-2002, 22:51
Verwijderd
Ik heb hem zojuist gezien, (weliswaar gedownload, en niet al te beste kwaliteit ), en vond hem zeker de moeite waard. Net als Princess Mononoke een fabel-/sprookjesachtige 'reis' door een fantasievolle wereld, een beetje een kruising tussen Alice In Wonderland, Jim Henson's Labyrinth en dus wat elementen uit Mononoke.

Bleef de volle 2 uur boeien, werd nooit te kinderachtig en het is ongelofelijk mooi geanimeerd (veel oog voor subtiele details).

Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 23:07
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
is dat nou zo'n Japanse anime film of is het een disney film voor het hele gezin met van die figuurtjes met glitterende ogen?

Laatst gewijzigd op 20-12-2002 om 23:15.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 23:09
legatus
legatus is offline
Citaat:
is dat nou zo'n Japanse anime film of is het een disney film voor het hele gezin met van die kindjes met glitterende ogen?
Een intelligente Japanse animatiefilm voor jong en oud. Maar niet voor de jonkies.
Oud 20-12-2002, 23:23
Verwijderd
Citaat:
Maar niet voor de jonkies.
Heh, las toevallig net op imdb:

the film moved along well enough that even my 5 year old (an Anime addict already) was able to sit still for the entire movie

Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 23:26
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Citaat:
Peperkorrel schreef:
Heh, las toevallig net op imdb:

the film moved along well enough that even my 5 year old (an Anime addict already) was able to sit still for the entire movie

Ligt nou net aan je opvoeding
Oud 20-12-2002, 23:29
legatus
legatus is offline
Citaat:
Ja, en 90% van de tieners kan geen Tarkovsky waarderen. Ze is een uitzondering op de regel waarschijnlijk. Knap als een vijfjarige twee uur lang, bij een japans gesproken film (ik vergeet de Engels gesproken en huiver bij de gedachte van een Nederlandse versie), de aandacht erbij houd.
Oud 05-01-2003, 03:01
empyrian
empyrian is offline
ik heb em net gezien...en omg wat ben ik onder de indruk in één woord PRACHTIG. ik kan niet meer zeggen dan dat...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 13:41
NecroDopey
NecroDopey is offline
Citaat:
empyrian schreef:
ik heb em net gezien...en omg wat ben ik onder de indruk in één woord PRACHTIG. ik kan niet meer zeggen dan dat...
ik sluit me hierbij aan; in eerste instantie verwachtte ik een kinder film in de trend van Kiki's delivery service of My neighbour Totoro..
Maar in een woord WOUW

Deze moet echt iedereen gezien hebben, grandioos
Oud 05-01-2003, 22:08
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Als dit nog lang duurt ga ik 'm downloaden.

En als-ie goed genoeg is ook kijken in de bios, wees gerust.
Oud 06-01-2003, 00:29
Nate
Nate is offline
Ik ga 'm zeker kijken...

Enneh, voor iedereen die zich zou storen aan japans ipv engels... Dan heb je nog nooit japans gehoord Zoveel leuker
Oud 06-01-2003, 13:21
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
De almachtige IMDB sez....20 februari 2003!

http://us.imdb.com/ReleaseDates?0245429

Oud 09-01-2003, 19:52
punxnotdead
punxnotdead is offline
nieuwe film van de maker van spirited away

Miyazaki to release new animated film in summer 2004

Saturday, December 14, 2002 at 10:00 JST
TOKYO — Japanese veteran filmmaker Hayao Miyazaki, who directed the blockbuster animation "Spirited Away," will release a new animated film in the summer of 2004 based on a popular British children's book, film producer and distributor Toho Co said Friday.

The new film "Hauru no Ugoku Shiro" will based on "Howl's Moving Castle" by British author Diana Wynne Jones. The story, set in a world of science and witchcraft, describes the romance between a sorcerer called Howl and an 18-year-old girl Sophie who was turned into a 90-year-old granny under a spell on the eve of war.

Miyazaki initially planned only to participate in the project but has officially decided to direct the film himself, Toho said.

"I'd like to create a magnificent depiction of the 'melodrama of war,"' Miyazaki said in a statement.

Miyazaki and his team will begin working on the film from February at his Studio Ghibli and are aiming to complete it by spring of 2004, the distributor said.

"Spirited Away" (Sen to Chihiro no Kamikakushi), the director's most recent production, won the Golden Bear award at the Berlin Film Festival last year and is considered a strong candidate for the 2002 Oscar for best animated feature film.

It is the top-grossing film in Japanese history
bron
Oud 09-01-2003, 22:02
empyrian
empyrian is offline
heheh 3 keer raden wie de Spirited Away dubbel DVD gaat bestellen bij sazuma.com GLUNDER!
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 15:44
Vlooienband
Vlooienband is offline
Het is zo'n goede film! In het begin ging alles me iets té langzaam af, maar daarna: gaaf!!!
Hij is zo goed, echt heel, maar dan ook heel tof. Vooral toen Haku boven de "zee" van draak naar jongen ging, dat was mooi.
Wauw. Stoere film.
Oud 14-01-2003, 21:18
empyrian
empyrian is offline
Citaat:
Scimmia schreef:
Het is zo'n goede film! In het begin ging alles me iets té langzaam af, maar daarna: gaaf!!!
Hij is zo goed, echt heel, maar dan ook heel tof. Vooral toen Haku boven de "zee" van draak naar jongen ging, dat was mooi.
Wauw. Stoere film.
hoe kwam je eigenlijk bij die film?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 08:36
punxnotdead
punxnotdead is offline
spirited away heeft een oscarnominatie gekregen
http://www.oscars.com
Oud 27-02-2003, 00:42
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
CycLoner schreef:
Sen to Chihiro no kamikakushi AKA Spirited Away is een JAPANSE film, jaha, J-A-P-A-N-S. Disney heeft een dub gemaakt en die versie bedoel ik dus met disney-versie.
de film is deels gefinancierd door disney, maar zij hadden verder niets te maken met het maken ervan...

Hij is echt geweldig! ik heb hem dinsdag gezien bij een sneak-preview in de lokale bios, en ik ben echt onder de indruk.
Ik had al eerder trailers gezien voor Princess Mononoke, en dingen gehoord over de andere Studio Ghibli films zoals Laputa : The Castle in the Sky, maar ik had tot nu toe jammer genoeg nooit kunnen genieten van hun kunsten.

*instant fan is*
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 00:51
Verwijderd
Ik vraag me af waarom ik nog niet eerder heb gereageerd in dit topic...

Tijdje terug gezien (Japans gesproken, Engelse subs) en was zwaar onder de indruk van het verhaal. Ik verwachtte een kinderachtige film, maar gelukkig bleek het tegendeel waar Hele mooie animatie en sfeer!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 01:56
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
bonefish schreef:
zij hadden verder niets te maken met het maken ervan...
die zin...

die scene waarbij haiku van draak naar zichzelf verandert, is gaaf! Mooi.
Oud 27-02-2003, 18:04
Verwijderd
Inderdaad een geweldige film. Heb niet veel meer aan bovenstaand (positief) commentaar toe te voegen
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 00:34
Jon
Jon is offline
Hier in Amersfoort draait ie nog. Heb hem zojuist gezien. Sublieme film. Het verhaal heeft veel weg van Alice in Wonderland, maar dan met een boeddhistische twist. M'n huisgenoot vond de voorganger (Princess Mononoke) beter, maar daar kan ik niet over meepraten. Ben benieuwd wanneer ie op DVD uitkomt, heb tot nu toe alleen Asia/USA-regio versies gevonden.
Oud 12-04-2003, 07:13
empyrian
empyrian is offline
Citaat:
Jon schreef op 12-04-2003 @ 01:34:
Hier in Amersfoort draait ie nog. Heb hem zojuist gezien. Sublieme film. Het verhaal heeft veel weg van Alice in Wonderland, maar dan met een boeddhistische twist. M'n huisgenoot vond de voorganger (Princess Mononoke) beter, maar daar kan ik niet over meepraten. Ben benieuwd wanneer ie op DVD uitkomt, heb tot nu toe alleen Asia/USA-regio versies gevonden.
ik heb hem al op DVD uit Japan, en Asia-regio is overigens regio 2, net als Europa dus. op www.sazuma.com hebben ze de dubbel-DVD als je hem wilt...het is dezelfde als ik heb en geloof me, zeker de moeite waard (en het lange wachten).
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 13:41
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Jon schreef op 12-04-2003 @ 01:34:
Hier in Amersfoort draait ie nog.
Ik zie het net. Vaag. Aangezien-ie pas 24 april offcieel uitgebracht wordt in Nederland.
'k Ga 'm zeker weten zien.
Oud 14-04-2003, 14:45
Jon
Jon is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 14-04-2003 @ 14:41:
Ik zie het net. Vaag. Aangezien-ie pas 24 april offcieel uitgebracht wordt in Nederland.
Kan het niet zijn dat ie opnieuw/grootschaliger uitgebracht wordt nu ie een Oscar heeft gewonnen?
Oud 14-04-2003, 15:00
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Jon schreef op 14-04-2003 @ 15:45:
Kan het niet zijn dat ie opnieuw/grootschaliger uitgebracht wordt nu ie een Oscar heeft gewonnen?
Zover ik weet stond de film eerst voor een release op 20 februari, maar dat is een paar keer opgeschoven. Het kan zijn dat de bios in Amersfoort via andere wegen aan de film is gekomen, ik weet het niet. Maar zover ik weet is het de bedoeling dat de film op 24 april in roulatie gaat.
Oud 14-04-2003, 17:00
Verwijderd
Ik heb er veel goeds over gehoord. Het downloaden schiet alleen niet echt op...
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 10:27
Verwijderd
Ik was dit topic al weer kwijt. Sorry mensen!

Nou ja, ik heb hem nu dus ook gezien. Vond hem echt heel leuk, was vooral verrast door de bijzonder originele wezens en monsters die daar rondlopen. Zoveel dingen waar ik nog nooit van gehoord had, laat staan zelf opgekomen was! En dan vooral die stuiterende hoofden, die waren echt geweldig
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 11:33
ichigo
ichigo is offline
nou ik heb Sen to Chihiro no Kamikakushi al zo'n 5x gezien, want mijn opa en oma zijn zo lief geweest om de video (origineel, en duur dat die is) naar mij op te sturen.

Hij is idd niet voor de allerkleinsten, maar om je kind van 5 of 6 er nou naar te laten kijken... Ik weet het niet hoor, ik vond m de eerste keer best wel eng en ik ben bijna 18...
Maar misschien heeft Miyazaki wel gelijk, volgens hem is de film voor iedereen die nog 10 moet worden, iedereen die 10 is en iedereen die 10 is geweest.

ps. zijn er nog mensen die ook andere films van Ghibli hebben gezien, en dan niet alleen Mononoke Hime
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 19:12
empyrian
empyrian is offline
Citaat:
ichigo schreef op 02-05-2003 @ 12:33:
nou ik heb Sen to Chihiro no Kamikakushi al zo'n 5x gezien, want mijn opa en oma zijn zo lief geweest om de video (origineel, en duur dat die is) naar mij op te sturen.

Hij is idd niet voor de allerkleinsten, maar om je kind van 5 of 6 er nou naar te laten kijken... Ik weet het niet hoor, ik vond m de eerste keer best wel eng en ik ben bijna 18...
Maar misschien heeft Miyazaki wel gelijk, volgens hem is de film voor iedereen die nog 10 moet worden, iedereen die 10 is en iedereen die 10 is geweest.

ps. zijn er nog mensen die ook andere films van Ghibli hebben gezien, en dan niet alleen Mononoke Hime
ENG?!
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 09:24
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
ichigo schreef op 02-05-2003 @ 12:33:

Ik heb Princess Mononoke (Engelse dub dus), Kaze no tani no Naushika en Tenku no shiro Rapyuta (beiden in het Japans) gezien.
Ik geloof dat CycLoner alle avondvullende films van Ghibli wel heeft gezien.
Oud 08-05-2003, 10:43
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
legatus schreef op 18-12-2002 @ 10:16:

Sterker nog: het zou verboden moeten worden om te na-synchroniseren.
Idd, Japans is veel te cool om het in het engels te toen doen!
Oud 16-05-2003, 20:07
ichigo
ichigo is offline
Citaat:
empyrian schreef op 07-05-2003 @ 20:12:
ENG?!
Misschien niet echt eng, maar ik kreeg de eerste keer een heel sterk vreemd gevoel in mn buik en allerlei rillingen, toen Chihiro tegen haar ouders bleef gillen dat ze weg moesten gaan en dat die ouders helemaal geen antwoord gaven, maar gewoon door bleven eten. Dat zou je eng kunnen noemen, ik weet verder ook niet hoe ik dat gevoel moet beschrijven

Nog ff een oproepje voor iedereen die de film al is gaan bekijken in de Cinerama in Rotterdam:
Is die daar Japans/engels of nederlands gesproken, (en is die dan in wat voor taal ondertiteld)??
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 20:40
Verwijderd
Citaat:
ichigo schreef op 16-05-2003 @ 21:07:
Misschien niet echt eng, maar ik kreeg de eerste keer een heel sterk vreemd gevoel in mn buik en allerlei rillingen, toen Chihiro tegen haar ouders bleef gillen dat ze weg moesten gaan en dat die ouders helemaal geen antwoord gaven, maar gewoon door bleven eten. Dat zou je eng kunnen noemen, ik weet verder ook niet hoe ik dat gevoel moet beschrijven

Nog ff een oproepje voor iedereen die de film al is gaan bekijken in de Cinerama in Rotterdam:
Is die daar Japans/engels of nederlands gesproken, (en is die dan in wat voor taal ondertiteld)??
Jouw naam - nummer 1?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 00:51
empyrian
empyrian is offline
Citaat:
ichigo schreef op 16-05-2003 @ 21:07:
onbeschrijfelijke terreur, indeed.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten