Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2003, 18:16
dystopia
dystopia is offline
Zie hier voor het artikel:
http://www.theinquirer.net/?article=7059
http://www.tweakers.net/nieuws/24987

zie mijn signature voor Nederlandse uitleg en de leden van het TCPA. Wat vinden jullie van deze ontwikkeling?
Oud 07-01-2003, 18:50
Yoha
Yoha is offline
Als het gebruikt gaat worden om mp3's enzo te blokken zullen er niet veel mensen zijn die het gaan kopen. Ik denk dat illegale muziek en films onuitroeibaar zijn, net als de drank was in het begin van de 20e eeuw.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 18:53
DEChengst
DEChengst is offline
Weer een reden erbij om non x86 hardware aan te schaffen

* Desecrator gaat zijn verzameling dan maar uitbreiden *

Laatst gewijzigd op 07-01-2003 om 19:02.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 19:04
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Yoha schreef:
Als het gebruikt gaat worden om mp3's enzo te blokken zullen er niet veel mensen zijn die het gaan kopen.
Er wordt natuurlijk niet gezegd van "hiermee kunt u geen mp3 meer afspelen" er wordt gebruik gemaakt van marketingblaat a-la "dit stopt uw virussen" en "trusted computing". In het kader van terrorisme bestrijding zal het ook helpen de wereld te controleren.

Zolang mensen hier niet het fijne van weten en de schaduwzijde van dit o-zo 'mooie systeem' zal men het gewoon kopen. Het is dus zaak de discussie aan te gaan.

Daarnaast is het een regelrechte klap in het gezicht van de opensource community.

Desecrator: wie zegt dat bijvoorbeeld DEC en Sun niet mee gaan doen? HP doet wel mee (wel fijn heh dat 'liberalisme'? 'fascisme' van het lachwekkende 'land of the free')
Oud 07-01-2003, 19:18
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Daarnaast is het een regelrechte klap in het gezicht van de opensource community.
Mwa dat valt wel mee.

http://www.acl.lanl.gov/linuxbios/index.html

*FLASH*

:>

Citaat:

Desecrator: wie zegt dat bijvoorbeeld DEC en Sun niet mee gaan doen? HP doet wel mee
DEC gaat al zeer zeker niet mee doen. DEC is namelijk door Compaq vakkundig de nek omgedraaid. Mochten andere UNIX vendors mee gaan doen, dan houd ik het gewoon bij oude systemen die het niet ondersteunen. Er is momenteel zat hardware die ruim snel genoeg is voor al de huidige thuis computer taken.

Citaat:

(wel fijn heh dat 'liberalisme'? 'fascisme' van het lachwekkende 'land of the free')
Tuurlijk is dat mooi. Als klant boycot je gewoon zooi die het wel ondersteund. Omdat de fabrikanten toch centjes wil blijven verdienen, zullen ze snel deze ondersteuning laten vallen. Lekker slim gebruik maken van je macht als consument

Laatst gewijzigd op 07-01-2003 om 19:22.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 19:33
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Desecrator schreef:
Mwa dat valt wel mee.

http://www.acl.lanl.gov/linuxbios/index.html

*FLASH*

:>
Palladium zit in de proc zelf. Dat kun je niet flashen. Een modchip werkt ook niet.

Citaat:
DEC gaat al zeer zeker niet mee doen. DEC is namelijk door Compaq vakkundig de nek omgedraaid. Mochten andere UNIX vendors mee gaan doen, dan houd ik het gewoon bij oude systemen die het niet ondersteunen. Er is momenteel zat hardware die ruim snel genoeg is voor al de huidige thuis computer taken.
Dat is een leuke oplossing voor de korte duur. Op den lange duur zal de hardware out of date worden. Als Palladium de standaard wordt en er bijvoorbeeld geen software meer gemaakt wordt door bedrijven dan is het kiezen of delen. Opensource of priority. De 2 zullen niet meer mixen. Als de opensource scene uitsterft is de keus simpel: Palladium of niks.

Als ze het handig spelen stagneren ze nu de markt waarna ze vol op verbeteringen gaan uitbrengen icm. Fritz.

Citaat:
Tuurlijk is dat mooi. Als klant boycot je gewoon zooi die het wel ondersteund. Omdat de fabrikanten toch centjes wil blijven verdienen, zullen ze snel deze ondersteuning laten vallen. Lekker slim gebruik maken van je macht als consument
Niet elke klant ziet dat het. Zie de marketingblaat. En ik vind dit niet echt ..

Nog iets, uit de TCPA/Palladium FAQ:

Je zou CD's kunnen krijgen die slechts een derde kosten maar die je slechts 3x kan afspelen, en die je door de rest ook te betalen pas echt kan gebruiken. Misschien dat het toegestaan wordt om een kopie van de muziek uit te lenen aan een vriend, maar je eigen backup ervan zal dan niet meer afspeelbaar zijn tot je de muziek hebt teruggekregen.

De muziekindustrie gaat ook meedoen. Dat houdt dus in geen mp3 meer, opensource of niet. Zeker met het DMCA dat ook in Europa erdoorgedramt probeert te worden.

Laatst gewijzigd op 07-01-2003 om 19:46.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 20:36
Verwijderd
Ernstige ontwikkeling inderdaad. Hoewel ik aanvankelijk niet dacht dat 't serieus wat zou gaan worden.

Ik schrok wel toen ik die header op T.net las van AMI :/ -- Je kunt alleen maar bidden dat een Intel niet op een gegeven moment hun Intel-chipsetlicentie gaat verstrekken louter MET Palladium/Fritz -- want dan zullen veel moederbordbakkers ook overstag gaan vrees ik.

Daar komt bij dat de cluelesse consument 't allemaal wel best zal vinden en inderdaad zal trappen in de marketingblaat van Intel (en Microsoft).
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 22:25
L@CuTu$
L@CuTu$ is offline
*zoekt panisch voor x86 hardware*

Nope

Ik heb 'r geen last van.

En zowiezo , Who the fuck needs the latest and greatest now with added with PALLADIUM !! Thrusted Computing ! (of zo een enge ranzige reclame roep)

Door dit soort actie's komt er nogaltijd geen Palladium in bv. de Duron van mijn Vader (nee , nee , dit gaat niet automagisch in je computer zitten ;-) zoals het word overgehyped ofzo :/ )

En dan nog , ik kan zo een 2e hands SGI/DEC/SUN machinetje kopen voor de prijs van een Fully specced PC wat een *behoorlijke snelheid* zal bezitten.

Dus *IK* (let op het *IK* gedeelte) zit niet zo met het probleem.

Het probleem ligt bij het overtuigen van andere lui om non-x86 hardware te gebruiken.

(en ehm , HP zal IIRC alleen Palladium gebruiken op hun htk PC's , en nu op hun PARISC en Alpha machines)
Oud 08-01-2003, 08:17
dystopia
dystopia is offline
Dude je kunt wel stoer met andere archs komen maar op den duur is dat geen oplossing als die ook mee gaan doen of out of date raken. Bovendien hoe wil jij je mp3/divx krijgen als het maken & afspelen daarvan onmogelijk gemaakt wordt. Muziek en filmindustrie is ook constant in beweging...

HP is bezig met Linux geschikt voor Palladium te maken afaik.
Oud 08-01-2003, 16:39
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Dude je kunt wel stoer met andere archs komen maar op den duur is dat geen oplossing als die ook mee gaan doen of out of date raken.
Hoezo nou out of date raken ? Iedere huidige machine is gewoon snel genoeg. Mochten de fabrikanten met software komen die een nog veel sneller systeem nodig heeft om te draaien, dan koop ik die software toch gewoon niet. Ik zit daar niet mee hoor, ik kan met de huidige software prima werken en het hoeft er voor mij niet allemaal super mooi uit te zien. Jammer voor de fabrikanten: U bent de zwakste schakel !

Laatst gewijzigd op 08-01-2003 om 16:42.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef:
Hoezo nou out of date raken ? Iedere huidige machine is gewoon snel genoeg. Mochten de fabrikanten met software komen die een nog veel sneller systeem nodig heeft om te draaien, dan koop ik die software toch gewoon niet. Ik zit daar niet mee hoor, ik kan met de huidige software prima werken en het hoeft er voor mij niet allemaal super mooi uit te zien. Jammer voor de fabrikanten: U bent de zwakste schakel !
En hoe denk je (en Locotusje ook) dat de rest van de computerende thuiswereld d'r over denkt? Godallejezus, dat uitgerekend JULLIE zo suf reageren. Ik had toch wat intelligenters verwacht -- op z'n minst het gevaar erkennen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 17:46
LB06
LB06 is offline
Worst-case scenario: er worden grotendeels alleen Palladium-enabled pc's verkocht en bijna alle software wordt er voor ontwikkeld. Je kunt dan wel zeggen dat je lekker je huidige systeem houdt, maar dát is imho nogal naïef, omdat het vroeg (of laat) outdated raakt. Het is gewoon onvermijdelijk.

Aan de andere kant: ik denk dat, ook al snapt het gros helemaal geen flikker van Palladium, als ze in 1 keer geen KaZaA meer kunnen gebruiken om hun favo mp3'tjes te downloaden op hun nieuwe pc, ze serieus naar een alternatief zullen gaan zoeken.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 18:31
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef:
Aan de andere kant: ik denk dat, ook al snapt het gros helemaal geen flikker van Palladium, als ze in 1 keer geen KaZaA meer kunnen gebruiken om hun favo mp3'tjes te downloaden op hun nieuwe pc, ze serieus naar een alternatief zullen gaan zoeken.
Stel; een leek koopt met een PC-Privé project een PC van €2200. Ineens draait Kazaa niet meer. Op welke termijn denk je dat er een alternatief voor dat persoon komt?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 20:50
NielZ
NielZ is offline
Ik zie de Apple-reclames al voor me:
New Apple iMac.
For al your MP3's and DivX's.

Citaat:
dystopia schreef:
Dude je kunt wel stoer met andere archs komen maar op den duur is dat geen oplossing als die ook mee gaan doen of out of date raken. Bovendien hoe wil jij je mp3/divx krijgen als het maken & afspelen daarvan onmogelijk gemaakt wordt. Muziek en filmindustrie is ook constant in beweging...
Inderdaad.
In het begin sta ik en mijn vrienden nog te springen van blijdschap dat wij een non-intel/AMD/windows/linux systeem hebben, maar als na 6 maanden het aantal beschikbare MP3tjes/Films opeens gehalveerd is, en er na 12 maanden nix meer te vinden is, zitten ook wij met de gebakken peren...
Laten we het beste hopen. ík ben de verkoper. ík ben de persoon die mensen nieuwe computers aansmeert. Dus ík zal de klant moeten waarschuwen voor dit onheil...
(en dat zal ik doen ook! )
Oud 09-01-2003, 02:20
JJzD
JJzD is offline
ach
security is heel leuk maar zo'n vaart zal het niet lopen
windows xp beveiliging zou ook niet te kraken zijn
maar zelfs de grootste n00b op mijn vereniging draait xp

kortom
wat ze ook verzinnen de community maakt 3 jaar werk in 3 dagen werk onbruikbaar
Oud 09-01-2003, 18:08
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
En hoe denk je (en Locotusje ook) dat de rest van de computerende thuiswereld d'r over denkt?
Zo moeilijk is het niet tegen te houden hoor. Gewoon met zijn alle weigeren het te kopen, dan is het zo weer verdwenen. Dat de gemiddelde consument dat niet inziet is niet mijn probleem.

Citaat:

Godallejezus, dat uitgerekend JULLIE zo suf reageren. Ik had toch wat intelligenters verwacht
Dat heeft niks met suf of dom te maken, maar alles met levensinstelling. Ik kan me er dus echt niet druk om maken. De tijd dat ik me druk maak om dingen waar ik in mijn eentje toch niks aan kan veranderen heb ik namelijk al lang geleden achter me gelaten. Ik kan mijn levensenergie wel voor betere dingen gebruiken.

Ik ben gewoon heel simpel in dat soort zaken. Als je mij met een probleem opzadelt, dan maak ik van mijn probleem jou probleem.

Dat ik dadelijk een nieuw spel met super graphics niet kan spelen, is niet mijn probleem. Ik geniet net zoveel van oude spellen met naar huidige begrippen ranzige graphics zolang de gameplay maar goed is.

Dat ik geen MP3's meer kan luisteren van nieuwe CD's, dat is wederom niet mijn probleem. Zonder MP3 leer ik minder nieuwe artiesten kennen en koop ik dus minder nieuwe CD's. Wederom jammer voor de fabrikanten. Ik zal er geen seconde wakker van liggen.

Laatst gewijzigd op 09-01-2003 om 18:11.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 21:27
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Desecrator schreef:
Zo moeilijk is het niet tegen te houden hoor. Gewoon met zijn alle weigeren het te kopen, dan is het zo weer verdwenen. Dat de gemiddelde consument dat niet inziet is niet mijn probleem.
Probleem is dat als de gemiddelde consument (lees: 90% van de markt) dat niet inziet, en het wel koopt, dat het dus niet zo weer verdwenen zal zijn.
Oud 09-01-2003, 21:29
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Stel; een leek koopt met een PC-Privé project een PC van �2200. Ineens draait Kazaa niet meer. Op welke termijn denk je dat er een alternatief voor dat persoon komt?
Voor die persoon is er idd weinig hoop op redding...
Stel; een aantal onwetende consumenten koopt een palladium-pc, op inet wordt bekend dat KaZaA er niet op draait, op s.com en consorten komen er veel topics over en komt in de FAQ te staan:
Q: Waarom draait KaZaA niet op mn nieuwe pc?
A: Omdat je Palladium hebt
Reken maar dat er dan al genoeg mensen zijn die hierop afhaken.

Niet dat ik het probleem/gevaar/whatever niet onderken, maar het zal waarschijnlijk niet zo hard gaan als men wil doen geloven.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 15:07
Verwijderd
Ik denk dat een groot deel van de consumenten hierin zal trappen, eventueel met het idee: "Ach, dat hacken ze wel" oid.
Toch erg jammer, gelukkig dat de kans groot is dat ik dit jaar nog een nieuwe computer zal hebben.

Een vraag: zal TCPA-software wel op non-TCPA systemen kunnen draaien?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 16:08
Manus J. van Alles
Citaat:
wouszer schreef:
Lijkt me wel eigenlijk.
Oud 10-01-2003, 16:18
Verwijderd
Kanttekening:
Voor veel mensen zal met Palladium de mogelijkheid om makkelijk nieuwe muziek/literatuur/beeldende kunst te leren kennen, vervallen, en de kans is ook groot dat voor een groot aantal handelingen (veel) geld betaald zal moeten worden.

Maar aan de andere kant: het is maar een computer.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 19:47
Manus J. van Alles
Citaat:
wouszer schreef:
Maar aan de andere kant: het is maar een computer.
Oud 12-01-2003, 02:36
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
wouszer schreef:
Denk jij dat Microsoft deze kans om kopieren tegen te gaan op zo'n manier zou laten schieten? Lijkt me niet.

Groen Links heeft een interessante publicatie over oa. TCPA/Palladium en opensource: SoftwareOpenU!
Oud 12-01-2003, 11:54
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
Denk jij dat Microsoft deze kans om kopieren tegen te gaan op zo'n manier zou laten schieten? Lijkt me niet.

Groen Links heeft een interessante publicatie over oa. TCPA/Palladium en opensource: SoftwareOpenU!
Om nou alleen vanwege het softwareidee op Groen Links te stemmen gaat me een spreekwoordelijke brug te ver :>
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 12:38
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Om nou alleen vanwege het softwareidee op Groen Links te stemmen gaat me een spreekwoordelijke brug te ver :>
Dat was nou niet echt m'n intentie. Het is wel belangrijk dat het aandacht krijgt. Ik ken ook andere partijen die zich hier tegen verzetten hoor (D66, SP iig wel)
Oud 24-01-2003, 21:40
dystopia
dystopia is offline
The soap continues. Deze keer komen voorstanders van TCPA/Palladium met een visie.

Bill Gates over TCPA/Palladium:
http://www.theinquirer.net/?article=7380
Nederlandse bron:
http://www.tweakers.net/nieuws/25231
Oud 25-01-2003, 18:35
Verwijderd
Ik ben hier al lokaal IRL begonnen met het epicentreren van een algehele waarschuwing voor Palladium :>
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 18:44
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Ik ben hier al lokaal IRL begonnen met het epicentreren van een algehele waarschuwing voor Palladium :>
details???
Oud 25-01-2003, 21:42
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
details???
Mensen voor- en inlichten omtrend dat gebeuren, en ze vooral vertellen er bij uit de buurt te blijven. Jip-en-Janneke-taal vereist bij de meesten, echter :>
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 16:38
Verwijderd
Microsofts Palladium heet geen Palladium meer
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 12:59
Manus J. van Alles
Te veel mensen weten ervan en blijven er uit de buurt?
Oud 27-01-2003, 15:29
Verwijderd
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Te veel mensen weten ervan en blijven er uit de buurt?
Yup, Palladium had al een te slechte naam gekregen. Inmiddels hebben ze 't omgedoopt naar iets "vertrouwenswaardigs".
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 17:56
Bartjuh
Bartjuh is offline
Ik denk niet dat het allemaal zo'n vaart loopt ...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten