Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2003, 21:14
Unexplained
Unexplained is offline
De eerste reactie zal waarschijnlijk zijn: "belachelijk!"

Laat mij een alternatief introduceren.

Zoals je misschien wel, of niet, weet wordt de zendtijd op de publieke zenders (Nederland 1, 2 en 3 - maar ook de radiozenders) verdeeld onder allerlei verenigingen (zoals KRO, AVRO, TROS, BNN, etcetera).
Als we gaan kijken hoe de verdeling van de zendtijd tot stand komt, zie je dat er gekeken wordt naar de hoeveelheid leden van de vereniging. En zodoende kun je een A-status (450.000 leden), B-status (300.000 leden) of een C-status (150.000 leden) krijgen.

Waarom datzelfde principe niet toepassen op de 2e kamer? En dus de zetels verdelen naar de hoeveelheid leden van de partij.

Alle voordelen op een rijtje:
  • Veel directere democratie (als je het niet eens bent met een partij, zeg je gewoon je lidmaatschap op)
  • Geen administratieve rompslomp rond verkiezingen meer
  • Geen mediastunts rond verkiezingstijd
  • Partijen zullen elke dag zichzelf opnieuw moeten bewijzen - en worden ook hard afgerekend als ze hun woord niet nakomen
  • Je kunt lid zijn van meerdere partijen en zo doende een bepaalde coalitie steunen
  • Je legt een drempel op voor mensen die niet echt geďnteresseerd zijn in politiek
  • Lagere drempel voor het oprichten van een partij (ongeveer 25 Euro om je in te schrijven bij de KvK) - iedereen kan mee doen!

Een paar puntjes nog:
  • Bij een vereniging is het zo dat de leden het bestuur kiezen - alles is dus nog democratisch
  • Het lidmaatschap moet een vast bedrag zijn: bijvoorbeeld 5 of 10 Euro per jaar

Wat vinden jullie ervan? Op of aanmerkingen? Verbeteringen?
Oud 13-01-2003, 21:27
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Hoe zit het dan met de concurentie?...
Bijvoorbeeld een lidmaatschap SP kost €5,- per maand en de VVD €7,- per maand.... Dan is het qua kosten natuurlijk voordeliger om lid te worden van de SP.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 21:29
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
[*]Geen mediastunts rond verkiezingstijd
oftewel: constant mediastunts?

en hoe 'ververst' de kamer zig dan? loopt dat continu door of wordt er 1 keer in de zoveel tijd gekeken naar t aantal leden en staat t aantal zetels dan weer voor een periode vast?

voor t 2e geldtdat je dan dus alsnog mediastunts gaat krijgen...
Oud 13-01-2003, 21:31
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef:
Bijvoorbeeld een lidmaatschap SP kost €5,- per maand en de VVD €7,- per maand.... Dan is het qua kosten natuurlijk voordeliger om lid te worden van de SP.
denk dat mensen het toch wel vanhun denkbeelden laten afhangen. Maar als de PvdA en GL een verschillend bedrag handhaven heb je wél concurrentie ja...

Trouwens: is dat wél een doorslaggevend argument om te kiezen voor een bepaalde publieke omroep?
Oud 13-01-2003, 21:32
waaromniet?
waaromniet? is offline
Volgens mij bedoelt Pim dat het voor alle partijen 5 of 10 euro moet zijn. Gewoon als voorbeeld aan welk bedrag je moet denken.
Oud 13-01-2003, 21:32
kHebTrekInWatLekkers
Citaat:
Tampert schreef:
denk dat mensen het toch wel vanhun denkbeelden laten afhangen. Maar als de PvdA en GL een verschillend bedrag handhaven heb je wél concurrentie ja...

Trouwens: is dat wél een doorslaggevend argument om te kiezen voor een bepaalde publieke omroep?
Voor mij niet... maar er zijn genoeg sukkels die van de LPF overlopen naar de SP, dus waarom dan ook niet?....
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 21:34
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Zoals ik al schreef:
"Het lidmaatschap moet een vast bedrag zijn: bijvoorbeeld 5 of 10 Euro per jaar"

Citaat:
Escapism schreef:
oftewel: constant mediastunts?
Wat is er mis met het continue op de hoogte houden van de kiezer? En het scherp houden van de koers?
Citaat:
en hoe 'ververst' de kamer zig dan? loopt dat continu door of wordt er 1 keer in de zoveel tijd gekeken naar t aantal leden en staat t aantal zetels dan weer voor een periode vast?

voor t 2e geldtdat je dan dus alsnog mediastunts gaat krijgen...
Nouja, als je bijvoorbeeld elke 1e van de maand de boel laat effectueren, lijkt het mij praktisch gezien niet reëel dat er aan het eind van elke maand een mediastunt is. Dat worden mensen gewoon zat na een paar maanden.
Oud 13-01-2003, 21:36
kHebTrekInWatLekkers
Citaat:
waaromniet? schreef:
Volgens mij bedoelt Pim dat het voor alle partijen 5 of 10 euro moet zijn. Gewoon als voorbeeld aan welk bedrag je moet denken.
Maar hoe zit het dan met Jeugd en 65+ korting?.... En Studenten die al veel te weinig te besteden hebben? Dan moet er toch wel iets van Studentenkorting komen....

En hoe zit het met alle mensen die nu niet stemgerechtigd zijn? Kunnen die dan ook lid worden?.... Anders moet er alsnog een administratieve organisatie achter hangen..
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 21:37
kHebTrekInWatLekkers
Het nadeel is echter wel dat regerende coalities van de ene op de andere dag zomaar kunnen verdwijnen.....
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 21:38
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Maar hoe zit het dan met Jeugd en 65+ korting?.... En Studenten die al veel te weinig te besteden hebben? Dan moet er toch wel iets van Studentenkorting komen....

En hoe zit het met alle mensen die nu niet stemgerechtigd zijn? Kunnen die dan ook lid worden?.... Anders moet er alsnog een administratieve organisatie achter hangen..
Ik stel voor om ons even op het concept/idee te richten, en niet op pietluttige details.
Onze minister-president houdt zich ook niet bezig met hoeveel paperclips er op het bureau van een ambtenaar staan.
Oud 13-01-2003, 21:43
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Het nadeel is echter wel dat regerende coalities van de ene op de andere dag zomaar kunnen verdwijnen.....
Maar zoiets zal veel gelijkmatiger gaan dan zoals het nu is. Partijen zien maanden van te voren aankomen dat er dingen fout gaan, en krijgen zodoende veel meer kansen om de koers bij te stellen. Ook zal de communicatie met de leden (de kiezer) sterk verbeterd moeten worden - wat weer affiliatie bevordert en dus de trouw.
Oud 13-01-2003, 21:58
alwaysgood
alwaysgood is offline
dit plan zal in werkelijkheid niet uitvoerbaar zijn,
tegen:
-daarbij komt nog dat partijen kunnen frauderen met het aantal lidmaatschappen
-partijen bedrijven een redelijk aantal lidmaatschappen laten kopen in ruil voor informatie die het bedrijf goed van pas kan komen (achterkamertjespolitiek)
-partijen kunnen moeilijk doen als je een lidmaatschap wilt opzeggen.
-doordat je kan wisselen van lidmaatschap, kan in theorie, het totaal aantal lidmaatschappen boven de totale nederlandse bevolking uitkomen, in dat geval zou het minder reprensatief zijn, omdat er dan iets niet klopt

voor:
-je krijgt niet meer dat de ene maand die partij populair is en de andere maand die partij (zoals dit jaar was (eerst lpf populair, daarna sp, nu weer PVDA, enz.)), omdat je dan steeds opnieuw 10 euro moet betalen.
Oud 13-01-2003, 21:59
importbelg
importbelg is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Maar zoiets zal veel gelijkmatiger gaan dan zoals het nu is. Partijen zien maanden van te voren aankomen dat er dingen fout gaan, en krijgen zodoende veel meer kansen om de koers bij te stellen.
Maar wat bij een gebeurtenis zoals de moord op Pim Fortuyn? m.a.w. dingen die je niet kan zien aankomen, ook al gebeuren ze niet zo vaak?
Lijkt mij dat het redelijk onmogelijk is om een lange-termijn beleid te voeren op basis van een coalitie die bij wijze van spreke elke maand zou kunnen veranderen.

Iets anders: stel dat mensen het niet interesseert wie er regeert (zoals de niet-stemmers nu) of mensen die het krap hebben of mensen die het gewoon onzin vinden te betalen voor een regering. Dan sterft de politieke partij een eenzame dood door een tekort aan leden en is er crisis omdat de democratie niet meer representatief is.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 22:05
importbelg
importbelg is offline
Citaat:
alwaysgood schreef:
dit plan zal in werkelijkheid niet uitvoerbaar zijn,
tegen:
-daarbij komt nog dat partijen kunnen frauderen met het aantal lidmaatschappen
-partijen bedrijven een redelijk aantal lidmaatschappen laten kopen in ruil voor informatie die het bedrijf goed van pas kan komen (achterkamertjespolitiek)
-partijen kunnen moeilijk doen als je een lidmaatschap wilt opzeggen.
-doordat je kan wisselen van lidmaatschap, kan in theorie, het totaal aantal lidmaatschappen boven de totale nederlandse bevolking uitkomen, in dat geval zou het minder reprensatief zijn, omdat er dan iets niet klopt
Ik denk dat de eerste drie punten te controleren zijn. Zogauw een partij fraudeert of ompkoopt oid wordt dat bij een goed systeem redelijk snel bekend en is het bye-bye voor die partij.
Je vierde punt snap ik niet helemaal, zoals unexplained al zei kan je lid zijn van meerdere partijen en zo dus een coalitie bevorderen tussen jouw gekozen partijen. Wat is daar minder representatief aan?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 23:02
Joostje
Joostje is offline
Lijkt me op zich best een aardig en origineel idee . Je moet natuurlijk wel uitkijken dat partijen niet tegen elkaar gaan opbieden met bijvoorbeeld extra uitjes of weet ik wat veel. Net zoals mensen lid worden van omroepen vanwege de tvgidsen.
Oud 14-01-2003, 08:19
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:
Ik stel voor om ons even op het concept/idee te richten, en niet op pietluttige details.
Onze minister-president houdt zich ook niet bezig met hoeveel paperclips er op het bureau van een ambtenaar staan.
Paperclips liggen doorgaans op het bureau. Slechts in uizonderlijke gevallen staan ze. Maar misschien heeft ie daar wel een passie voor wie weet

Afijn...op zich is het wel een apart idee. Maar ik denk dat het niet doorgevoerd zal worden. We zitten in het huidige systeem en dat is vrij moeilijk te veranderen. Maar als je er van overtuigd bent dat er de voordelen de nadelen overtroeven, dan zal ik je niet belemeren om proberen het bekend te maken.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 08:35
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
[*]Je legt een drempel op voor mensen die niet echt geďnteresseerd zijn in politiek
De minimuminkomens. Wie mogen er lid worden dan, ook allochtonen?
Oud 14-01-2003, 08:52
Iotje
Iotje is offline
Iotje én Inter overigens!!

Ten eerste is zoiets veel te fraudegevoelig

Ten tweede is dat niet helemaal oke. Lid zijn van een partij is iets heel anders dan een stem. Om lid te zijn met een partij moet je veel meer voor verbonden zijn met dat partij dan als je stemt voor dei partij. Een lidmaatschap betekent iets heel anders voor de mensen. Mensen veranderen vaak van stemgedrag en zouden dus steeds van lidmaatschap van partijen moeten wisselen, je kunt veel beter gewoon veel mensen aan het stemmen krijgen.
Oud 14-01-2003, 12:14
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
alwaysgood schreef:
dit plan zal in werkelijkheid niet uitvoerbaar zijn
Ik vind het niet fair dat je een concept, een idee, gaat bestrijden met praktische uitvoerbaarheid - dat te overbruggen is. Pak mij liever op conceptueel niveau aan, door bijvoorbeeld ethische bezwaren aan te dragen. Desondanks zal ik even op je punten ingaan.
Citaat:
daarbij komt nog dat partijen kunnen frauderen met het aantal lidmaatschappen
Misschien dat je de database door de overheid kunt laten beheren, dat gebeurt nu ook met de stemcomputers. Die overigens ook gefraudeerd kunnen worden.
Citaat:
partijen bedrijven een redelijk aantal lidmaatschappen laten kopen in ruil voor informatie die het bedrijf goed van pas kan komen (achterkamertjespolitiek)
Je kunt alleen als PERSOON lid worden van een partij, niet als bedrijf. Daarnaast kun je maar één keer per partij lid worden.
Citaat:
partijen kunnen moeilijk doen als je een lidmaatschap wilt opzeggen
Dit kun je wettelijk vastleggen.
Citaat:
doordat je kan wisselen van lidmaatschap, kan in theorie, het totaal aantal lidmaatschappen boven de totale nederlandse bevolking uitkomen, in dat geval zou het minder reprensatief zijn, omdat er dan iets niet klopt
Ik snap het probleem niet. 'Omdat er dan iets niet klopt' is mij te vaag. Ik zie het ondersteunen van coalities juist als een voordeel.

Citaat:
importbelg schreef:
Maar wat bij een gebeurtenis zoals de moord op Pim Fortuyn? m.a.w. dingen die je niet kan zien aankomen, ook al gebeuren ze niet zo vaak?
Waarom zouden mensen massaal lid worden van een bepaalde vereniging als er iemand wordt vermoord? Wat is de motivatie?
Overigens staat er wel tegenover dat mensen ook hun lidmaatschap snel kunnen opzeggen als ze er een potje van maken.
Citaat:
Lijkt mij dat het redelijk onmogelijk is om een lange-termijn beleid te voeren op basis van een coalitie die bij wijze van spreke elke maand zou kunnen veranderen.
Het is niet verboden om daar afspraken over te maken met andere partijen.
Ik ben nog niet over het termijn uit waarop we de veranderingen zouden moeten doorvoeren. Misschien elke dag, misschien elke maand, misschien elk half jaar. Alles heeft voor en nadelen.
Citaat:
stel dat mensen het niet interesseert wie er regeert (zoals de niet-stemmers nu)
Je kunt mensen toch niet verplichten om lid te worden van een vereniging?
Citaat:
mensen die het gewoon onzin vinden te betalen voor een regering
Bij mensen die zo weinig overhebben voor het bestuur van het land, vind ik het niet vervelend dat ze geen invloed hebben.
Citaat:
Dan sterft de politieke partij een eenzame dood door een tekort aan leden en is er crisis omdat de democratie niet meer representatief is.
Je moet er wel wat voor doen om je doelen te bereiken. Dat lijkt mij enkel positief, om de burger wat actiever te maken en meer verantwoordelijkheden te geven.
Citaat:
Joostje schreef:
Lijkt me op zich best een aardig en origineel idee . Je moet natuurlijk wel uitkijken dat partijen niet tegen elkaar gaan opbieden met bijvoorbeeld extra uitjes of weet ik wat veel. Net zoals mensen lid worden van omroepen vanwege de tvgidsen.
Dit lijkt mij te reguleren door wetten.
Citaat:
dystopia schreef:
De minimuminkomens.
Ach, IEDEREEN kan 5 of 10 Euro per jaar missen. De Nederlandse staat geeft mensen RUIM voldoende geld zodat ze niet omkomen van de honger. Dan gaan ze maar een keer minder naar de McDonalds hoor.
Citaat:
Wie mogen er lid worden dan, ook allochtonen?
Nederlandse staatsburgers. Dus geen allochtonen.

Citaat:
Iotje schreef:
Ten eerste is zoiets veel te fraudegevoelig
Zoals ik al zei vind ik het flauw om een concept aan te pakken op overbrugbare praktische uitvoerproblemen.
Citaat:
Ten tweede is dat niet helemaal oke. Lid zijn van een partij is iets heel anders dan een stem. Om lid te zijn met een partij moet je veel meer voor verbonden zijn met dat partij dan als je stemt voor die partij. Een lidmaatschap betekent iets heel anders voor de mensen. Mensen veranderen vaak van stemgedrag en zouden dus steeds van lidmaatschap van partijen moeten wisselen, je kunt veel beter gewoon veel mensen aan het stemmen krijgen.
Vind jij het een slechte onwikkeling dat mensen die zich absoluut niet willen inzetten voor het land (behalve elke 4 jaar met tegenzin naar dat hokje lopen) geen invloed meer hebben?
Ik vind het juist een positieve ontwikkeling dat je je meer moet inzetten voor je idealen. Al is het maar het betalen van een kleine contributie.
Oud 14-01-2003, 13:27
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Haha vind het wel een grappig idee. Al de VVD'ers kunnen toch wel een eurootje of duizend missen per jaar, heeft de VVD strax een stuk of 100 miljoen leden
Oud 14-01-2003, 13:44
importbelg
importbelg is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

Waarom zouden mensen massaal lid worden van een bepaalde vereniging als er iemand wordt vermoord? Wat is de motivatie?
Overigens staat er wel tegenover dat mensen ook hun lidmaatschap snel kunnen opzeggen als ze er een potje van maken.

Stel er wordt iemand (prominent) vermoord door een buitenlander en de maatschappelijke onrust die daardoor zou ontstaan gaat lijken op wat je recent in Antwerpen zag. Dan lijkt het mij niet ondenkbaar dat mensen massaal lid worden van een one-issue partij als een CD-kloon oid. Zelfde geldt dat mensen massaal kunnen weglopen bij een partij na een schandaal. Zie zoiets als tara singh farma, zo iemand schaadt het vertrouwen in de partij terwijl de partij zelf inhoudelijk niet verandert.

Je kunt mensen toch niet verplichten om lid te worden van een vereniging?(..)
Bij mensen die zo weinig overhebben voor het bestuur van het land, vind ik het niet vervelend dat ze geen invloed hebben.(..)
Je moet er wel wat voor doen om je doelen te bereiken. Dat lijkt mij enkel positief, om de burger wat actiever te maken en meer verantwoordelijkheden te geven.
Vraag is of mensen die verantwoordelijkheid wel willen. Ik denk dat het erg veel mensen niet zoveel interesseert wat er precies in de politiek gebeurt, zeker wanneer je moeite (hoe klein ook) moet doen om lid te worden etc. Daarbij komt dat je nu moet gaan betalen voor iets wat eerst min of meer gratis was (stemmen), hoe weinig het ook is, het is alleen maar demotiverend.
Wellicht dat mensen op lange termijn wel lid worden als ze zien dat het niet volgens hun zin gaat als ze niks doen, maar dat is niet met zekerheid te zeggen. Mij lijkt het gevaar dat alleen een 'elite' die wel geinteresseerd is of slim genoeg is etc. dan aan de macht komt en dit is niet goed voor de democratie.

Toch blijft het een interessant idee
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 13:45
NN
NN is offline
Ik vind het niet een goed plan.
Een paar aanvullingen op de al hierboven genoemde bezwaren:
1. Veel mensen zullen niet willen betalen om lid te worden.
2. Partijen met veel eigen kapitaal als de LPF met miljonair Maas zal kiezers lokken met leuke cadeautjes als ze maar lid worden.
3. Niet iedereen kan het betalen om lid te worden van een partij, dus daar voor zouden er eigenlijk gedifferentiëerde tarieven moeten komen. Aan de ander kant kan dat weer niet omdat dan de lidmaatschappen niet voor iedereen even duur zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 13:48
importbelg
importbelg is offline
Citaat:
Ik ben de Walrus! schreef:
Haha vind het wel een grappig idee. Al de VVD'ers kunnen toch wel een eurootje of duizend missen per jaar, heeft de VVD strax een stuk of 100 miljoen leden
brrrrr.....je hebt er niet veel van begrepen
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 14:53
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
als jullie dat lid worden niet fijn vinden, dan heb je daar ook nog alternativen voor.

bijvoorbeeld, iedereen 1 stem, en als je wilt kan je die om de week bij een kantoortje laten om zetten voor een andere partij.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 15:01
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
  • Veel directere democratie (als je het niet eens bent met een partij, zeg je gewoon je lidmaatschap op)

>> als je niet eens bent met een partij, stem je gewoon niet meer op ze. Is eigenlijk hetzelfde.
  • Geen administratieve rompslomp rond verkiezingen meer

>> Nee idd. Die administratieve rompslomp krijg je nu het hele jaar door. Dit omdat je toch centraal zal moeten regelen wie van welke partij lid is, om fraude vanuit de partij te voorkomen
  • Geen mediastunts rond verkiezingstijd

>> Jij ziet geen probleem in het feit dat er constant een mediastunts zijn. (zie enkele posts terug) Waarom kleven er dan volgens jou wel nadelen aan mediastunts in een korte periode?
  • Partijen zullen elke dag zichzelf opnieuw moeten bewijzen - en worden ook hard afgerekend als ze hun woord niet nakomen
  • Je kunt lid zijn van meerdere partijen en zo doende een bepaalde coalitie steunen
  • Je legt een drempel op voor mensen die niet echt geďnteresseerd zijn in politiek
  • Lagere drempel voor het oprichten van een partij (ongeveer 25 Euro om je in te schrijven bij de KvK) - iedereen kan mee doen!

>> Het feit dat iedereen kan meedoen is niet per definitie een voordeel. Denk eens aan versnippering, LPF-perikelen, etc.

Ik vind het wel interressant klinken, en het kan misschien ook wel werken. Maar de doorvoerbaarheid trek ik in twijfel. Krijg je dit systeem met het huidige systeem er wel door?
Oud 14-01-2003, 20:03
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Betalen voor iets dat gratis is, stemmen. Eigenlijk heb ik niet veel meer te zeggen dan wat hier al gezegd is.

Ik vind niet dat het iets toevoegt, en haalbaar lijkt het me ook niet.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 22:43
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
S@nder schreef:
Betalen voor iets dat gratis is, stemmen. Eigenlijk heb ik niet veel meer te zeggen dan wat hier al gezegd is.

Ik vind niet dat het iets toevoegt, en haalbaar lijkt het me ook niet.
Poeh, daar kan je iedereen een belastingkorting van 5 euro voor geven. Wel meer waarschijnlijk, want stemmen kost gigantisch veel, alleen betaal je dat indirect door middel van belastingen.
Oud 14-01-2003, 22:44
waaromniet?
waaromniet? is offline
Wel lijkt het me niet handig om volwaardige lidmaatschappen van meerdere partijen toe te laten. Ik zou dan eerder iets zien in een verdeling van je stem, zodat de kosten nog steeds gelijk blijven, en niet de ene burger meer stemmen heeft dan de ander.
Oud 15-01-2003, 16:05
kHebTrekInWatLekkers
Ik vraag me af hoe het zit met de anonimiteit van het stemmen....

Volgens mij zijn er zat mensen die zich er niet voor uit willen laten op welke partij ze stemmen..... Iets wat met deze voorgestelde methode niet mogelijk is....
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 16:41
gna
gna is offline
en verplichte bijdrage van 5,- is natuurlijk shit. Mensen in de bijstand zullen veel vaker denken: ik heb die 5 euro te hard nodig dus dan maar geen lid, ik ben toch maar 1 van de 10 miljoen...

met als gevolg dat armere kiesgerechtigden niet stemmen, de VVD groeit en de armen het nog slechter krijgen

Oud 15-01-2003, 16:46
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
gna schreef:
en verplichte bijdrage van 5,- is natuurlijk shit. Mensen in de bijstand zullen veel vaker denken: ik heb die 5 euro te hard nodig dus dan maar geen lid, ik ben toch maar 1 van de 10 miljoen...
Ja idd. Het zou eerlijker zijn wanneer dit naar draagkracht betaalt zou worden. Procentueel oid.

Citaat:
met als gevolg dat armere kiesgerechtigden niet stemmen, de VVD groeit en de armen het nog slechter krijgen
Exactly my thoughts lol
Oud 15-01-2003, 17:03
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Ja idd. Het zou eerlijker zijn wanneer dit naar draagkracht betaalt zou worden. Procentueel oid.

Exactly my thoughts lol
of gewoon gratis, met uitbetalingen voor ieder lid dat een partij heeft, betaalt van het belasting geld.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten