Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Trouwens: is dat wél een doorslaggevend argument om te kiezen voor een bepaalde publieke omroep?
||
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
"Het lidmaatschap moet een vast bedrag zijn: bijvoorbeeld 5 of 10 Euro per jaar" Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
En hoe zit het met alle mensen die nu niet stemgerechtigd zijn? Kunnen die dan ook lid worden?.... Anders moet er alsnog een administratieve organisatie achter hangen.. |
![]() |
||
Citaat:
Onze minister-president houdt zich ook niet bezig met hoeveel paperclips er op het bureau van een ambtenaar staan.
||
Citaat:
|
![]() |
dit plan zal in werkelijkheid niet uitvoerbaar zijn,
tegen: -daarbij komt nog dat partijen kunnen frauderen met het aantal lidmaatschappen -partijen bedrijven een redelijk aantal lidmaatschappen laten kopen in ruil voor informatie die het bedrijf goed van pas kan komen (achterkamertjespolitiek) -partijen kunnen moeilijk doen als je een lidmaatschap wilt opzeggen. -doordat je kan wisselen van lidmaatschap, kan in theorie, het totaal aantal lidmaatschappen boven de totale nederlandse bevolking uitkomen, in dat geval zou het minder reprensatief zijn, omdat er dan iets niet klopt voor: -je krijgt niet meer dat de ene maand die partij populair is en de andere maand die partij (zoals dit jaar was (eerst lpf populair, daarna sp, nu weer PVDA, enz.)), omdat je dan steeds opnieuw 10 euro moet betalen.
||
![]() |
Citaat:
Lijkt mij dat het redelijk onmogelijk is om een lange-termijn beleid te voeren op basis van een coalitie die bij wijze van spreke elke maand zou kunnen veranderen. Iets anders: stel dat mensen het niet interesseert wie er regeert (zoals de niet-stemmers nu) of mensen die het krap hebben of mensen die het gewoon onzin vinden te betalen voor een regering. Dan sterft de politieke partij een eenzame dood door een tekort aan leden en is er crisis omdat de democratie niet meer representatief is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je vierde punt snap ik niet helemaal, zoals unexplained al zei kan je lid zijn van meerdere partijen en zo dus een coalitie bevorderen tussen jouw gekozen partijen. Wat is daar minder representatief aan? |
![]() |
|
Lijkt me op zich best een aardig en origineel idee
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Afijn...op zich is het wel een apart idee. Maar ik denk dat het niet doorgevoerd zal worden. We zitten in het huidige systeem en dat is vrij moeilijk te veranderen. Maar als je er van overtuigd bent dat er de voordelen de nadelen overtroeven, dan zal ik je niet belemeren om proberen het bekend te maken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Iotje én Inter overigens!!
![]() Ten eerste is zoiets veel te fraudegevoelig Ten tweede is dat niet helemaal oke. Lid zijn van een partij is iets heel anders dan een stem. Om lid te zijn met een partij moet je veel meer voor verbonden zijn met dat partij dan als je stemt voor dei partij. Een lidmaatschap betekent iets heel anders voor de mensen. Mensen veranderen vaak van stemgedrag en zouden dus steeds van lidmaatschap van partijen moeten wisselen, je kunt veel beter gewoon veel mensen aan het stemmen krijgen.
||||||||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overigens staat er wel tegenover dat mensen ook hun lidmaatschap snel kunnen opzeggen als ze er een potje van maken. Citaat:
Ik ben nog niet over het termijn uit waarop we de veranderingen zouden moeten doorvoeren. Misschien elke dag, misschien elke maand, misschien elk half jaar. Alles heeft voor en nadelen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind het juist een positieve ontwikkeling dat je je meer moet inzetten voor je idealen. Al is het maar het betalen van een kleine contributie.
||
![]() |
Citaat:
Wellicht dat mensen op lange termijn wel lid worden als ze zien dat het niet volgens hun zin gaat als ze niks doen, maar dat is niet met zekerheid te zeggen. Mij lijkt het gevaar dat alleen een 'elite' die wel geinteresseerd is of slim genoeg is etc. dan aan de macht komt en dit is niet goed voor de democratie. Toch blijft het een interessant idee ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik vind het niet een goed plan.
Een paar aanvullingen op de al hierboven genoemde bezwaren: 1. Veel mensen zullen niet willen betalen om lid te worden. 2. Partijen met veel eigen kapitaal als de LPF met miljonair Maas zal kiezers lokken met leuke cadeautjes als ze maar lid worden. 3. Niet iedereen kan het betalen om lid te worden van een partij, dus daar voor zouden er eigenlijk gedifferentiëerde tarieven moeten komen. Aan de ander kant kan dat weer niet omdat dan de lidmaatschappen niet voor iedereen even duur zijn. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Wel lijkt het me niet handig om volwaardige lidmaatschappen van meerdere partijen toe te laten. Ik zou dan eerder iets zien in een verdeling van je stem, zodat de kosten nog steeds gelijk blijven, en niet de ene burger meer stemmen heeft dan de ander.
|
en verplichte bijdrage van 5,- is natuurlijk shit. Mensen in de bijstand zullen veel vaker denken: ik heb die 5 euro te hard nodig dus dan maar geen lid, ik ben toch maar 1 van de 10 miljoen...
met als gevolg dat armere kiesgerechtigden niet stemmen, de VVD groeit en de armen het nog slechter krijgen ![]() ![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Chávez maakt aanspraak op Nederlandse Antillen en Aruba Gatara | 500 | 13-12-2007 19:58 | |
Jouw politieke partij WärteR | 153 | 21-11-2006 18:07 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Franse revolutie? H@nk | 22 | 17-11-2006 13:01 | |
Als jij premier zou zijn... Magican | 100 | 23-01-2006 09:29 | |
De Kantine |
Topique de ctrl-c et ctrl-v! hasseltboy | 500 | 31-12-2005 13:46 | |
Racist mag in België niet meer stemmen Gatara | 128 | 12-09-2004 22:39 |