Advertentie | |
|
![]() |
|
Een foton heeft een bepaalde fotonenergie. Laagfrequente straling zoals infrarood zorgt voor grotere trillingen in en tussen atomen; veroorzaakt dus een temperatuurastijging. Hoogfrequente straling, röntgen bijv. veroorzaakt ionisaties. Zichtbaar licht slaat elektronen aan.
Elektronen in bepaalde banen hebben een beperkt aantal mogelijkheden om in aangeslagen toestand te geraken. dwz in een iets grotere baan. Een waterstofatoom, met slechts één elektron, kan bijv. maar licht van 4 frequenties absorberen. Een elektron kan meestal niet aangeslagen blijven, dat duurt een microseconde ofzo. Hierna wordt een nieuw foton uitgezonden. Als het toch langer duurt, dus als het foton pas opnieuw wordt uitgezonden na minuten/uren, heet dat fluoriscentie. Als opgevangen UV-licht wordt uitgezonden als zichtbaar licht heet dat fosforiscentie. Ja... Mooi vak hoor, Na 2 ![]()
||
![]() |
Citaat:
Deze fotonen VERDWIJNEN in de electronen die daarmee in een hogere toestand terecht komt. (mits de energie van de foton precies gelijk is (binnen de marges van de onzekerheidsprincipe van Heisenberg) aan de hoeveelheid energie die nodig is om hem van de grondtoestand naar een hoger niveau te brengen - zie foto-electrisch effect)) De fotonen verstoppen zich niet in de electron, ze zitten niet ergens anders. Ze verdwijnen simpelweg. Als een elektron van een hogere toestand terug 'valt' naar de grondtoestand, dan ONTSTAAT daarbij een foton die uitgestraald wordt. Dus de foton komt niet tevoorschijn vanuit een geheim plaatsje of iets dergelijks. Hij wordt gewoon weer gecreëerd. Deze processen worden beschreven in de quantumveldentheorie. Groetjes Ben(die zo naar huis gaat ![]()
||
![]() |
Citaat:
Temperatuur is de maat voor de hoeveelheid beweging van moleculen/atomen. Als je er energie in stopt, dan neemt de beweging van atomen/moleculen toe en dus temperatuur. Zie Kinetische theorie. Groetjes Ben(die gelukkig niet de snelheidsverdeling van maxwell hoeft af te leiden.
|
![]() |
Overigens...een foton bezit wel degelijk een massa.
E = m*c^2 E(foton) = h * f m = (h*f)/c^2 een zeer kleine massa, maar massaloos niet. Zijn rustmassa is wel 0. Groetjes Ben(die zo naar de les moet ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ok en als we dan toch met na2 bezig zijn: jullie hebben vast wel van het foto-elektrisch effect gehoord: een foto met een een kleinere golflengte dan of een golflengte gelijk aan de grensgolflengte kan een elektron uit een metaal losmaken. de overgebleven energie gaat over in kinetische energie van het elektron.
Komt er hierbij ook licht van een bepaalde kleur vrij en 'verdwijnt' het foton hierbij ook??? Het wordt allemaal niet echt duidelijk en uitgebreid uitgelegd. |
![]() |
|
![]() |
Foto effect :
et invallende foton interageert met een sterk gebonden electron, zoals de binnenste electronen van een atoom (voornamelijk atomen met een hoge Z). Het foton verliest daarbij al zijn energie (foton wordt volledig geabsorbeerd), en er wordt een vrij electron gecreërd. foton + gebonden el. -> vrij electron Het foton moet dus minimaal de bindingsenergie van het gebonden electron bezitten. Alle overblijvende energie wordt omgezet in kinetische energie van het nu vrije electron (als we de terugstoot kinetische energie van de van het atoom verwaarlozen). Dus om op je vraag te antwoorden : het foton wordt volledig geabsorbeerd. Wel kan het achtergebleven geëxiteerde atoom deëxiteren (meestal) door emissie van X-stralen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Was ik al bang voor. Maar wiskundig gezien klopt het toch wat ik zeg?? Net als met zware en trage massa. Wiskundig gezien hoeven die 2 helemaal niet gelijk te zijn. In de werkelijkheid zijn ze wel gelijk. In ieder geval tot 1 .10^12 nauwkeurig. Groetjes Ben(die een proef gaat moet uitvoeren om aan te tonen dat zware en trage massa aan mekaar gelijk zijn ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
jij bedoelt met zware en trage massa de massa waarop de zwwaartekracht werkt en de massa waarop andere krachten werken? (dus als ik tegen een kar aanduw dan is de massa van die kar voor mijn duwkracht misschein wel anders dan da massa die de kar naar beneden doet vallen). Die twee massa's zijn inderdaad bij benadreing gelijk.
|
De energie die een foton heeft kan volgens E=mc^2 omgezet worden in massa en omgekeerd, dit suggereert NIET dat een foton massa heeft, maar slechts dat de energie die het foton heeft omgezet kan worden in massa (denk aan paarcreatie van elektronen).
Het is onmogelijk dat een object dat massa heeft met de lichtsnelheid reist en aangezien een foton wel met de lichtsnelheid reist (duh), heeft het geen massa.
Laatst gewijzigd op 20-02-2003 om 23:53. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Massa is potentiele energie, dat wil zeggen dat het omgezet KAN worden in energie. Een foton heeft wel degelijk energie (E=h*f), alleen geen massa, anders zouden we behoorlijk weinig zien. Bij paarcreatie 'verdwijnt' de energie van een hoogenergetisch foton en ontstaan er een proton en een elektron met massa (en nog wat andere leptonen om het leptongetal gelijk te houden).
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik bedoel F =m * a Is trage massa. Het bied weerstand(traagheid) tegen verandering van beweging. En F(g)= (G*m*M)/r^2 is zware massa. Wiskundig gezien hoeft zware massa helemaal geen trage massa te zijn en andersom, maar dat blijkt wel zo te zijn in de realiteit. Mijn punt was dus. Dat wiskunde/natuurkunde en werkelijkheid mekaar dus kunnen tegenspreken. Zoals wat ik aangaf met mijn berekening voor de massa van een foton. Wiskundig gezien is er niks op tegen wat ik gedaan heb, alleen in de werkelijkheid bezit een foton dus geen massa. Een duidelijk gegeven dat de natuurkunde niet geheel consistent is. Groetjes Ben(die het experiment van Eötvös gaat uitvoeren die aantoonde dat zware massa en trage massa aan mekaar gelijk zijn ![]()
Laatst gewijzigd op 21-02-2003 om 09:21. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
E2 - p2c2 = m2c4 Deze viervector is behoudend in een gesloten systeem. Dat wil zeggen dat bij bijvoorbeeld een botsing van 2 deeltjes de som van hun energie en de som van hun impuls voor en na de botsing gelijk blijven (wet van behoud van impuls en van energie). Je kan meteen afleiden dat wanneer een deeltje in rust is zijn impuls gelijk is aan 0. De formule vereenvoudigt dan tot die leuke formule van Einstein: E2 = m2c4 E = mc2 Voor licht geldt nu m = 0. Dit gegeven moet je echter invullen in de viervector van energie en impuls. E2 - p2c2 = 0*c4 E2 - p2c2 = 0 E = p*c Aangezien licht wel degelijk een impuls heeft, volgt hieruit meteen dat licht ook een hoeveelheid energie moet hebben. Overigens gaat deze redenatie meestal de andere kant op ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Natuurkunde zou niet consistent zijn. Uiteraard is het niet in alle gevallen waar maar over het algemeen geldt toch dat het de wiskunde is die meer "informatie" bevat dan voor de natuurkunde noodzakelijk is. Het probleem is namelijk dat wiskunde volledig abstract is en dus alle oplossingen toelaat terwijl de natuurkunde gedicteert wordt door waarnemingen van de natuur. Zo is het volgens wiskunde mogelijk dat deeltjes sneller dan het licht kunnen reizen mits ze een imaginaire massa hebben maar de natuur leert ons, door middel van experimenten tot nu toe, dat deze niet bestaan. De oplossingen worden dan ook als niet fysisch beschouwd. Daar is niets inconsistent aan. Nog een simpel voorbeeld: alle natuurkundige theorieen kunnen met behulp van de abstracte wiskunde in d dimensies worden beschreven waar d ligt tussen 0 en oneindig. We hebben echter via waarneming en experimenten bepaald dat we d moeten kiezen als zijnde 3 of 4 (afhankelijk van het soort theorie dat je wil beschrijven: klassiek mechanica wordt nog steeds in 3d gedaan, SRT in 4d) Is de natuurkunde hierom inconsistent ?? Lijkt mij van niet. Een betere opmerking was misschien geweest te zeggen dat : De wiskundige beschrijving van de natuur is overcompleet. @ DOF:Wat zware en trage massa betreft:We hadden het er afgelopen week al over gehad maar ik bedoelde het principe van Mach en de relatie met het equivalentie principe.....
Laatst gewijzigd op 21-02-2003 om 12:21. |
![]() |
||
Citaat:
De energie die verdwijnt of ontstaat is gelijk aan c² keer de verandering in massa. Je zou dus hooguit de potentiële massa van een foton kunnen berekenen, maar een foton heeft van zichzelf géén massa.
||
Citaat:
Er is niet één lichtsnelheid, er zijn er meerdere en die snelheid hangt af van het medium.
|
Licht is recentelijk inderdaad erg vertraagd in bepaalde experimenten. Dont ask me, I dont understand. Ask Demon
![]() http://physicsweb.org/article/world/14/9/8/1 http://www.eet.com/story/OEG20000328S0061
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus als je E=mc² neemt is m de energie die nodig is om hem te maken en E (dus mc²) de energie die hij uiteindelijk heeft?? of zit ik nu weer fout. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Uiteraard bedoelde ik dat de wiskundige beschrijving overcompleet is(en inconsistent), maar dat komt slecht naar voren in mijn verhaal. Dat de wiskundige natuurkunde inconsistent is bedoelde ik te zeggen dat er tegenstrijdigheden voorkomen. Zoals mijn eerder gegeven voorbeeld. Dit komt uiteraard omdat de universele theorie nog niet gevonden is. Zo lang die niet gevonden is blijven er TEGENSTRIJDIGHEDEN bestaan. Die beschreven worden door de ene theorie, maar tegengesproken door de ander. Natuur(kundige werkelijkheid) op zich is natuurlijk niet inconsistent (duh ![]() Groetjes Ben(die besloten heeft de 'alles verklarende theorie' in de natuurkunde te ontdekken ![]()
Laatst gewijzigd op 03-03-2003 om 09:26. |
![]() |
|
|