![]() |
|
Verwijderd
|
Moet je lezen:
-------------------------------------- Ambtelijk advies: collegegeld kan naar 2900 euro Van onze verslaggevers Thom Meens Raoul du Pré AMSTERDAM/DEN HAAG - Topambtenaren van zes ministeries hebben de kabinetsinformateurs voorgesteld het collegegeld te verdubbelen naar bijna 2900 euro en de studiefinanciering niet langer een gift te doen zijn, maar een lening. De maatregelen leveren het rijk een besparing van 700 miljoen euro per jaar op. De ambtenaren zijn verenigd in de Centrale Economische Commissie (CEC), die rond de formatie financiële adviezen geeft aan de informateurs en de onderhandelaars van de politieke partijen. Ambtenaren van het ministerie van Financiën gaan nog verder. Zij hebben de informateurs vrijblijvende plannen voorgelegd waarmee 1,9 miljard euro per jaar zou kunnen worden bezuinigd op het hoger en wetenschappelijk onderwijs. Het basis- en voortgezet onderwijs worden in de voorstellen ontzien. Financiën heeft zich als lid van de CEC al achter het plan gesteld om het collegegeld te verdubbelen en de studiebeurs om te zetten in een lening in plaats van een gift. Financiën geeft de informateurs ook in overweging de OV-jaarkaart voor studenten af te schaffen, een maximale leeftijdsgrens voor deelname aan het onderwijs in te voeren, universitaire masteropleidingen niet langer door het rijk te laten bekostigen en onderwijs aan Nederlanders in het buitenland niet te betalen. Bovendien boeken de ambtenaren winst in door het ziekteverzuim aan universiteiten en hogescholen aan te pakken, de administratieve lasten te verminderen, deelname van ouderen aan hoger onderwijs te beperken en al toegezegde gelden later uit te betalen. Daarmee wordt 1,55 miljard euro binnengehaald. De rest, 350 miljoen euro, moet volgens de ambtenaren worden gevonden in 'nader te concretiseren scenario's'. Als gevolg van deze plannen volgt het hoger onderwijs de kabinetsformatie met argusogen. Men is bang voor wéér een bezuinigingsronde, terwijl de vorige nog niet eens geheel is doorgevoerd. Vooral de eenstemmigheid onder de ambtenaren om het collegegeld te verdubbelen en de studiefinanciering om te zetten in een lening, valt slecht. Dat gaat ten koste van de toegankelijkheid , zeggen vertegenwoordigers van studenten en onderwijsinstellingen. Bovendien komen de plannen erg vroeg. Staatssecretaris Nijs van Hoger Onderwijs heeft net een werkgroep ingesteld om te bezien hoe de toekomst van de studiefinanciering er moet uitzien. Vooruitlopend daarop hebben de ambtenaren in Den Haag hun keuze al gemaakt, zeggen vertegenwoordigers van de studenten. 'Dat wordt een systeem waarbij de student alles leent.' Bron: www.volkskrant.nl 17 februari 2003 -------------------------- Het is toch te gek voor woorden dat mensen alleen al op het idee komen voor zulke bezuinigingen. Zo wordt onderwijs dus echt alleen voor de elite. De vorige bezuinigingen zijn nog niet eens doorgevoerd. Ik ben benieuwd wat de reactie van Nijs op dit idee is, maar ik vrees het ergste... |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Unexplained: Misschien zou het verstandig zijn te bezuinigen op militaire steun aan Turkije, op de JSF en andere zeer onbelangrijke zaken. Je ziet wat er nu al met de zorg gebeurt, dat alleen de rijkere mensen nog hun ziektekostenverzekering kunnen betalen. Wil je dat dat ook met het onderwijs gebeurt? Als ik geen OV-kaart zou hebben, zou ik twintig euro per dag betalen aan het reizen, wat automatisch tot gevolg heeft dat ik zo weinig mogelijk naar school zal proberen te gaan. Een traject-kaart daarentegen is geen slecht idee, maar wel enigszins onhaalbaar omdat sommige scholieren ook af en toe ergens anders heen moeten 'voor hun studie'.
|
![]() |
|
Er zijn genoeg andere dingen om op te bezuinigen, onderwijs vind ik een heel belangrijk punt, ik weet niet precies hoe het met het college geld zit (want daar weet ik niks van af) maar is dat ook een lening, of krijgen die studenten "zomaar" zoveel geld?
Ik vind de stufi nu zelfs te laag, een basisbeurs is maar 52 euro ofzo (weet het niet precies) en een aanvullende beurs wordt bepaald naar het inkomen van je ouders. Als je stufi om gaat zetten in een lening, zullen er echt veel mensen niet meer naar school gaan.
||
Citaat:
![]() ![]() Basisbeurs is 68 euro. Maar als je ouders de aanvullende beurs gewoon betalen, is er geen probleem. Als ze niet betalen, kun je bij de IB-groep om clementie vragen. ![]() |
![]() |
|
Dan gaan mijn ouders de komende 2 jaar 9000 euro per jaar kwijt zijn aan alleen al collegegeld, en moeten ze mij en mn zussen ook meer financieel steunen.
Wie gaat dat betalen, wie heeft er zoveel geld.... ![]() en als ze de OV af zouden schaffen, ga ik een rechtszaak aanspannen om de overheid te dwingen een kamer voor me te regelen. ![]()
|
college geld klinkt zo uni achtig, vandaar dacht ik dat het daar mee te maken had.
Ik noem het gewoon schoolgeld. en dat is ongeveer tegen de 1000 euro en dan nog de bijkomende kosten (boeken e.d.) Maar dan is het al helemaal belachelijk, en het lesgeld verhogen en de stufi verlagen? Lekker wordt dat dan zeg...... Welke idioot heeft dat plan bedacht?
|||||
Citaat:
2) Als je goed geïnformeerd bent over de JSF, dan zou je er niet op bezuinigen. Zo levert de JSF de Nederlandse economie een behoorlijke impuls op, bepaart het geld op het onderhoud van de huidige F16s (die tegen die tijd niet meer te betalen zijn omdat er heel veel onderhoud aan moet gebeuren), en het Nederland weer op de kaart zet kwa luchtmacht. Als we onze defensiemacht teveel laten verslonzen, krijgen we problemen met de VN en de NAVO, hetgeen weer zorgt voor een internationale conflicten - die uiteraard nooit goed zijn voor Nederland. 3) Iets concreter graag.. Citaat:
Daarnaast is deze verhoging goed gebleken voor de concurrentiestrijd tussen de ziekenfondsen, waardoor de kwaliteit toeneemt en de prijs afneemt. Het geld dat het rijk hiermee bepaart kunnen ze weer aan andere dingen besteden, zoals onderwijs en lastenverlichting. Citaat:
Citaat:
|
2900 is bijna het dubbele....
<slik> ![]() afschaffing ov? <slik> ![]() Nou.... dat leninggedoe-idee hebben ze gejat van GroenLinks. Hoewel het waarschijnlijk om "minder sociaal lenen" gaat dan GL in gedachten had, aangezien deze ideeen afstammen uit rechtse hersencellen.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik schrik me de pleuris van dat bericht. Als de Partij van de Arbeid erin zou toestemmen deze plannen in een regeerakkoord vast te leggen hebben ze voor mij definitief bewezen dat ze het woord Arbeid in hun partijnaam wel kunnen vervangen door Elite. Door deze plannen wordt het straks voor kinderen van minder draagkrachtige ouders nog moeilijker te gaan studeren, wat het nu toch al is. Ik vind dit plan werkelijk asociaal en als dit doorgevoerd wordt, verwacht ik een minstens zo massaal protest als tegen de oorlog in Irak.
|
![]() |
||
Citaat:
Private scholen zitten nu in een oneerlijke concurrentiepositie, daar de overheid de openbare scholen flink bijspekt. Door de prijs voor openbaar onderwijs te verhogen, komt privaat onderwijs meer als alternatief inzicht. Je hebt dus in hetzelfde marktsegment meer aanbieders. Vervolgens is het een simpel ABC'tje om de conclusie te trekken dat de kosten dan dalen, door verhoging van efficiency. En dat scheelt iedereen weer geld - zowel direct als indirect (via belastingen).
|
Verwijderd
|
dat wordt bijna zeker niet doorgezet, dat is niet goed voor de economie geloof ik,als mensen die een opleiding willen doen t niet kunnen betalen, dan krijg je t wat in vroegere jaren was, de recht van de macht van de rijkste,recht van de sterkste, dat is niet bevoordelijk voor nederland, ze hebben deze regeling dat nu loopt niet voor niks gekozen, dat gaan ze bijna zeker niet terug draaien..... en daarbij is t een voorstel t staat niet vast dat t gebeurd
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Ik ben het met je eens dat onderwijs heel belangrijk is, maar geld daarvoor kan misschien beter besteed worden aan kwaliteit ervan. Mensen die na een studie een goede baan krijgen, kunnen dan het geld best terugbetalen, zodat de overheid daarmee weer meer mensen financieel kan helpen voor het volgen van onderwijs en de beurs misschien uiteindelijk wel kan verhogen. Citaat:
OV afschaffen? NEEEE!! Dat is wel een directe kostenpost die studenten zou kunnen weerhouden naar een universeteit te gaan, die de studie aanbiedt die ze het meest interesseert. En ik zie het wel zitten volgend jaar gratis door Nederland te kunnen reizen ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
staatsschulden zijn de meest idiote politieke spelletjes die er zijn. als er iets is wat ze zouden moeten afschaffen, dan zijn het wel de staatsschulden in het algemeen. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
Ik ben ook heel erg tegen dit nieuws. Straks is het onderwijs echt alleen nog maar toegankelijk voor elite van een bepaalde leeftijdsgroep. Dat is heel, heel fout. Onderwijs moet voor iedereen toegankelijk zijn.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
Trouwens, nu ik er zo over denk: Door de subsidies van de overheid van de scholen naar de studenten te brengen, bespaart de overheid idd heel veel geld, omdat de studenten het dan terug moeten betalen. Wat hier ook goed aan is, is dat de rijke ouders dan zelf een groter deel kunnen gaan betalen, omdat er meer stufi benodigd is. Wat echter niet wenselijk is, is dat het onderwijs dan minder toegankelijk wordt voor mensen zonder ouders/ouderen en mensen zonder beurs. Ik denk dat het heel goed zou zijn de basisbeurs te verlagen, dat aan de scholen te schenken waardoor het collegegeld omlaag kan, de aanvullende beurs te verhogen en dat door de ouders te laten betalen. Bovendien denk ik dat stufi gebaseerd op school en op studie gegeven moet worden. Ik koop bijv. voor 100 euro per jaar boeken. Niet veel.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2. Dat logische ABC van jouw is in mijn ogen niet echt logisch. Om de efficiëntie te verbeteren, is daar meer concurrentie voor nodig?.. Volgens mij kan dat nu ook als doelstelling gesteld worden. |
![]() |
|
![]() |
ik hoop ook niet dat ze dit ook echt gaan uitvoeren.
ze moeten aan de toekomst denken en niet alleen aan nu. als ze aan de toekomst dachten zouden ze er vanzelf uitkomen dat dan veel mensen geen goede baan zou hebben in verband met te hoge studiekosten in zijn jeugd. de welvaart zou enorm dalen! |
![]() |
|
Het is trouwens belachelijke dat het collegegeld voor iedereen even hoog is. Ik ga nauwelijks naar school, en gebruik de faciliteiten die er voor me zijn niet of nauwelijks. Ik zit een keer per maand op school achter de computer, kom nooit in de bibliotheek en heb 12 lesuren per week. Het is droevig dat ik net zoveel betaal als iemand die de hele dag achter de computer zit daar en 30 keer in de bieb komt en dingen leent.
|
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
In het onderwijs heb je tientallen aanbieders, dus daar zie ik niet zo'n probleem. Citaat:
2) Heb je wel enig idee wat 'staatschuld' is? Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
2) Kom op, ik hoef jou niet uit te leggen hoe marktwerking in elkaar zit. En ook niet dat de overheid daar een potje van maakt.
|
![]() |
Ambtenaren adviseren forse verhoging collegegeld
Gepubliceerd op maandag 17 februari 2003 14:30 DEN HAAG (ANP) - Een commissie van topambtenaren heeft de informateurs volgens Haagse bronnen voorgesteld het collegegeld te verhogen tot 2900 euro per jaar. Dat komt neer op een verdubbeling. Volgens een advies van de ambtenaren van de Centrale Economische Commissie (CEC) zou de studiefinanciering verder voortaan in de vorm van een lening moeten worden gegeven en niet meer (deels) als gift. De maatregelen zouden 700 miljoen euro aan besparingen opleveren. Afschaffing van de ov-jaarkaart voor studenten, terugdringen van het ziekteverzuim en het verminderen van de administratieve lasten kunnen nog verdere besparingen opleveren. De onderwijswereld reageert ontsteld op het advies. Als het advies in daadwerkelijke maatregelen wordt omgezet, vermindert dat de toegankelijkheid van het hoger onderwijs, vrezen studenten en instellingen. Staatssectretaris Nijs (Onderwijs) wijst er op dat het advies het werk doorkruist van de commissie-Vermeend. Die komt voor 1 juli met een nieuw plan voor de studiefinanciering. Een advies over de hoogte van de collegegelden kan daarvan deel uitmaken. Mja, als ze dan toch ambtenaren willen ontslaan, laat ze deze dan ontslaan ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Echter dat er door het verhogen van het schoolgeld, het schoolgeld omlaag gaat, gaat er bij niet in.... Ik wil alleen aangeven dat jouw onderbouwen, imho niet echt toppie is om het zo maar even te zeggen is. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Jottem weer een mooi idee om lage inkomens de shit in te schoppen!
Wat een kutplan zeg, dit is wel het stomste wat je kan doen: bezuinigen op het hoger onderwijs. We hebben het wel over de toekomst van Nederland. Het Nederlandse onderwijs is de laatste tijd al afgetakeld, in vergelijking met landen als Frankrijk en Duitsland is Nederland een lachertje. Er is dringend behoefte aan hoger opgeleiden, maar de overheid lijkt dat te negeren en wil het aantal nog verder omlaag brengen door te bezuinigen op het hoger onderwijs. Als ze zo nodig op studiefinanciering willen bezuinigen, moeten ze maar de studiebeurzen van de studenten met ouders met hoge inkomens schrappen, maar niet die van de studenten met ouders met lage inkomens. En dan de OV-jaarkaart afschaffen ![]() Bovendien over de leningen: er wordt te makkelijk vanuit gegaan dat je dat later wel terug kan betalen. Maar wat als er weer een recessie komt? Dan zit je mooi met een torenhoge schuld. De overheid moet studeren gewoon geheel vergoeden, het is belachelijk dat je moet betalen voor een goede toekomst waarmee de overheid nog gediend is ook: hoge inkomens betekent meer belastingopbrengsten en een impuls voor de economie. Bezuinig maar op onbelangrijke zaken als asfaltwegen aanleggen, soldaatje spelen, vliegtuigjes aanschaffen etc. Beetje offtopic misschien: Sowieso vind ik dat mensen die het kunnen betalen in het geheel geen subsidies moeten ontvangen, subsidies zijn er voor de zwakkeren in de samenleving en niet voor de mensen die het toch al kunnen betalen en van het geld nog eens een vijfde reisje naar Barbados kunnen betalen, maar dit gaat niet specifiek over de studiefinanciering. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
en die mensen met hoge inkomsten hebben t geld ook nodig hoor.. als iedereen hun geld maar blijft afpakken hoe kunnen ze dan ooit rijk blijven?? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
das toch pure winst zou ik zeggen?
en het stopzetten van stufi in het buitenland & van buitenlanders hier is ook terecht; laat maar lekker iedereen in zn eigen land blijven ![]() vraag me af of je lang moet studeren om met zon idee op de proppen te kunnen komen
|||
Citaat:
Als je goed geïnformeerd bent over de JSF, dan zou je er niet op bezuinigen. Zo levert de JSF de Nederlandse economie een behoorlijke impuls op, bepaart het geld op het onderhoud van de huidige F16s (die tegen die tijd niet meer te betalen zijn omdat er heel veel onderhoud aan moet gebeuren), en het Nederland weer op de kaart zet kwa luchtmacht. Als we onze defensiemacht teveel laten verslonzen, krijgen we problemen met de VN en de NAVO, hetgeen weer zorgt voor een internationale conflicten - die uiteraard nooit goed zijn voor Nederland. Betreft cultuur ben ik het met je eens: daar heeft de overheid niets in te zoeken. Hoewel cultuur dan weer onder hetzelfde ministerie valt als onderwijs. (OC&W) Citaat:
2) Ik zie het verband niet tussen 'meer sponsoren' en 'slechter onderwijs'. 3) De overheid is er niet om jouw uitgaanslevenreisjes te financieren. Bovendien krijg je nog altijd 40% korting in de trein met een trajectkaart.
||
Citaat:
De huidige F16s moeten we gewoon weg doen. En het zet Nederland op de kaart qua luchtmacht? Laat me niet lachen zeg. Geef jij om de status van je land dan? |
![]() |
|
![]() |
hmmz... rijken kunnen het zelf betalen?
jah.. de echte rijken. als je ouders boven een niet al te hoge inkomensgrens zitten, krijg je geeen aanvullende beurs meer. misschien is dat met 1 studerend kind nog te betalen, maar met 2 of meer echt niet meer. daar moeten ze ook eens wat aan doen. als je later een goede baan hebt door je studie, betaal je al meer belasting. Uiteindelijk betaal je je studie door de baan die je er mee kunt krijgen. daarnaast: ik betaal nu tussen de 60 en 80 euro per maand aan boeken... das best een hoop geld, naast de 140 euro collegegeld. trajectkaart is misschien wel een goed idee, maar helemaal afschaffen niet! als thuiswonende is het dan niet te betalen: de eerste maand had ik nog geen ov, koste 250 euro! effetjes een maand op en neer van apeldoorn naar enschede.... kost dus 2500 euro per jaar... alleen al aan reiskosten. Dan wordt iedereen op kamers gejaagd, die er niet genoeg zijn en die dus ook weer duurder worden.=> slecht plan
|
![]() |
Bezuinigen op OV en StuFi lijkt me redelijk te doen, eigenlijk. Het is danwel niet erg heerlijk als je studeert, maar dat hoeft ook niet zo. Als je geld moet lenen om te studeren, zul je je wel driemaal bedenken voor je een studie gaat doen in een richting waar je later niet aan de slag kunt. Heb je daarentegen een studie gedaan die lekker uit te buiten is, is die schuld een schijntje. Hard maar waar.
Hoger onderwijs (Uni en HBO) kost een ietsje meer dan middelbaar en lager onderwijs, daarom vind ik dat mensen die het volgen een ruim gedeelte van de kosten zelf moeten dragen. Dat arme mensen zo minder gemakkelijk kunnen studeren is waar, de voorgestelde bezuinigingen scheppen een barrière, voor het studeren in het algemeen maar in het bijzonder voor 'nutteloze' (als in nonrendabele) studies. Dat voordeel vind ik opwegen tegen het genoemde nadeel. @Unexplained: De 'Joint Strike Fighter' zou een impuls aan onze economie geven? Een impuls aan de Noord-Amerikaanse eerder, daar gaat al dat geld heen. Die paar miljoen euro die bij Stork (vliegtuig en ruimtevaartdingen bouwer) terecht komen zijn te verwaarlozen. Persoonlijk denk ik dat het beter is nieuwe F16's te bestellen, aangezien het enige wat we met vliegtuigen doen bombarderen en foto's maken is, de Nederlandse luchtmacht heeft al in geen jaren een behoorlijke dog-fight hoeven leveren. De Nederlandse economie leunt zwaar op kennis, export van kennis wel te verstaan. Als we op hoger onderwijs bezuinigen zal die machtsbasis verloren gaan en zullen veel bedrijven die met hoogopgeleiden werken naar landen die wél het benodigd personeel kunnen leveren. Dat is niet zo'n denderende politiek. Nederland geeft gemiddeld, met andere rijke Europese landen zo'n 2% BNP minder aan onderwijs uit, we zitten al in een daling en die gaat alleen maar harder als je bezuinigt.
|
![]() |
Als deze maatregel wordt doorgevoerd krijgen minder mensen de kans om te studeren, omdat ze het gewoon niet kunnen betalen. Dit leidt er weer toe dat minder mensen leraar kunnen worden (met opleiding e.d.), wat betekent dat ook het voortgezet onderwijs weer op de schop gaat.
![]()
|
![]() |
|
|