Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2003, 18:15
Skydancer
Skydancer is offline
Groot-Brittannië en VS volgen 'mysterieuze' boten

Uitgegeven: 19 februari 2003 12:26
Laatst gewijzigd: 19 februari 2003 16:55

LONDEN - Amerikaanse en Britse inlichtingendiensten volgen drie schepen met mogelijk Iraakse massavernietigingswapens aan boord. Dat meldde het Britse dagblad The Independent woensdag op basis van betrouwbare bronnen in de scheepvaart.

De vrachtschepen zijn sinds eind november op zee gesignaleerd, kort na het begin van de VN-wapeninspecties in Irak en weigeren elk radiocontact. Dat laatste is in strijd met het international zeerecht.

De schepen zijn gecharterd door een Egyptische agent en varen alle drie ondereen andere vlag. Ze zouden uit een haven in een ander land dan Irak zijn vertrokken om niet in de handen te vallen van de westerse marineschepen die patrouilleren in de Perziche Golf. Mogelijke massavernietigingswapens aan boord zijn vermoedelijk via Syrië of Jordanië gesmokkeld.

ABC-wapens

De ontdekking van ABC-wapens zou voor de VS de 'smoking gun' kunnen zijn om militair in te grijpen in Irak. Volgens The Independent weifelen Amerikaanse en Britse geheime diensten om de vaartuigen te enteren uit angst dat de schepen tot zinken worden gebracht. Mochten ze chemisch, biologisch of nucleair materiaal aan boord hebben en naar de bodem van de oceaan verdwijnen, kan dit een enorme natuurramp veroorzaken.

De drie schepen verblijven bijna continu op volle zee en hebben een enkele haven in het Midden-Oosten (waaronder een in Jemen) aangedaan om voedsel en brandstof in te slaan. Pogingen om informatie over de lading of bestemming te krijgen, zijn steeds mislukt. De schepen zouden ieder tussen de 35.000 en 40.000 ton vracht kunnen vervoeren.

Het bewind in Bagdad moet nog rekenschap geven van meer dan 1000 ton aan chemische gifgassen gebruikt tijdens de oorlog tegen Iran, aldus de Verenigde Naties. Verder worden nog 6500 raketten met een chemische wapenkop vermist en moet president Saddam Hussein bewijzen dat zijn strijdkrachten 8500 liter antrax hebben vernietigd.

Bron: www.nu.nl

Jaja zou dit waar zijn? of media stuntje van de VS?

Laatst gewijzigd op 19-02-2003 om 18:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2003, 18:30
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
ik vraag me af hoe ze erbij komen dat er ABC wapens vervoerd zouden worden.

Het zou natuurlijk wel heel erg goed uitkomen voor de VS als er een smoking gun gevonden zou worden, het begint overal veel te lang te duren met al dat topoverleg in europa elke keer.
Oud 19-02-2003, 18:42
Skydancer
Skydancer is offline
Stel dat ze er op liggen...en ze gaan het schip enteren..zullen die gasten dan zo gek zijn om hem te laten zinken? De lul zijn ze toch al..duzz echt veel nut heeft het niet lijkt me. Zou alleen maar veel negatiever voor ze uitpakken.
Oud 19-02-2003, 18:50
CraigDavid
CraigDavid is offline
wat een bitches zeg!!!
ik heb 5 jaar non stop gespaard voor die boot

heb ik hem eindelijk en wil ik chille op de zee in het midden oosten, komen ze me lastig vallen.
rot toch een eind op!!!!
Oud 19-02-2003, 18:56
Martian
Martian is offline
Citaat:
Skydancer schreef:
Stel dat ze er op liggen...en ze gaan het schip enteren..zullen die gasten dan zo gek zijn om hem te laten zinken? De lul zijn ze toch al..duzz echt veel nut heeft het niet lijkt me. Zou alleen maar veel negatiever voor ze uitpakken.
Dan is er toch niet direct bewijs, als ze hem laten zinken? Dat kan jaren duren dan...
Oud 19-02-2003, 19:15
Roberto15
Roberto15 is offline
typische oorlogspropaganda...
Oud 19-02-2003, 20:05
Skydancer
Skydancer is offline
Citaat:
Martian schreef:
Dan is er toch niet direct bewijs, als ze hem laten zinken? Dat kan jaren duren dan...
Lijkt me niet erg moeilijk om iemand aan te wijzen als er een schip met opzet tot zinken word gebracht als er een marineschip een kijkje komt nemen. En er daarna 6500 raketten met een chemische wapenkop en 8500 liter antrax in de zee ligt
Oud 19-02-2003, 20:50
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
wat moet je met zulke wapens in een vrachtboot
Oud 19-02-2003, 21:03
Skydancer
Skydancer is offline
Citaat:
Dr. Oetker schreef:
wat moet je met zulke wapens in een vrachtboot
vervoeren lijkt me he ....of de boel zolang daar in verstoppen (slechte plek lijkt me trouwens maar goed)
Oud 19-02-2003, 21:28
Verwijderd
hm, beetje vreemd...zolang ze ze maar niet torpederen
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 22:04
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Skydancer schreef:
Dat meldde het Britse dagblad The Independent woensdag op basis van betrouwbare bronnen in de scheepvaart.
Ik heb zo m'n twijfels bij die 'betrouwbare bronnen'. Hoe betrouwbaar zijn die als ze niet met naam en toenaam vermeld staan? Het komt een beetje Story/Privé-achtig over.
Reageren

Regels voor berichten