Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2003, 20:04
anjali
anjali is offline
he kost iemand aanklagen geld?
Advertentie
Oud 30-03-2003, 20:09
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
ja
Oud 30-03-2003, 20:25
anjali
anjali is offline
maar laten we zeggen dat een scholier bijv. iets belastends schrijft op een forum over iemand kan je diegene dan aanklagen? en dat kost geld?
Oud 30-03-2003, 20:31
Quiana
Quiana is offline
Aanklagen kost volgens mij altijd geld.. (advocaat ed?)
Behoorlijk triest wel, om iemand aan te klagen
om iets wat op 't forum is gezegd.
Oud 30-03-2003, 20:34
thunder110
thunder110 is offline
Verdorie, ik ben nu zo nieuwsgierig.
Oud 30-03-2003, 20:51
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
anjali schreef op 30-03-2003 @ 21:25:
maar laten we zeggen dat een scholier bijv. iets belastends schrijft op een forum over iemand kan je diegene dan aanklagen? en dat kost geld?
Oud 30-03-2003, 21:06
Verwijderd
Aanklagen? Je bedoelt dagvaarden. Een civiele- of strafprocedure wordt altijd ingeluid met een dagvaardig (of een verzoekschrift in non-contentieuze civiele procedures ).

Je moet uiteraard geld betalen om iemand 'voor de rechter te slepen'. Ten eerste moet je griffierecht betalen, dat is geld wat je betaalt om überhaupt met de procedure te mogen beginnen. Dat bedrag ligt voor een procedure in eerste aanleg geloof ik rond de 150 euro of iets in die geest. Dat komt niet voor vergoeding in aanmerking.

Daarnaast moet je nog kosten voor een advocaat maken. Als je een laag inkomen hebt kun je krachtens de Wet op de rechtsbijstand in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten van een advocaat. Daar zijn natuurlijk wel regels aan verbonden die ik niet uit m'n hoofd weet, dan zou je de Wet op de rechtsbijstand erbij moeten pakken.

Maarja, het kost dus geld. Als het gaat om iets als een scholiertje wat iets op een forum zet, dan kun je daarvoor niet naar de rechter. Het zou een mooie boel worden.
Oud 30-03-2003, 21:07
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 30-03-2003 @ 22:06:
Maarja, het kost dus geld. Als het gaat om iets als een scholiertje wat iets op een forum zet, dan kun je daarvoor niet naar de rechter. Het zou een mooie boel worden.
Ligt er aan wat hij/zij op het forum zet, lijkt me.
En anders kan het ook best, als je maar genoeg geld hebt.
Oud 30-03-2003, 21:37
anjali
anjali is offline
nou ik heb dit over een jongen op een forum geschreven:

het onderwerp heet slachtoffer:

Hallo Allemaal,

ik ben XXXXX en ik ben 29 jaar oud. Net zzo als XXXX ben ik een van de vele slachtoffers van XXXXX! Hij heeft me geslagen en hij voerde me dronken.

Ik wou iedereen even vertellen dat je bij de XXXX uit de buurt moet blijven PAS OP VOOR XXXX dus.

Groetjes XXXXX.

ik heb hier nu erg veel spijt van in dat forum stond zijn naam erbij die jongen wil nu aangifte doen bij de politie.

Ik heb de webmaster van die site waarop het staat wel gevraagd om het te verwijderen maar die zegt dat hij dit niet meer doet en dat die jongen hem een mail heeft gestuurd en dat ze met elkaar een deal hebben gesloten en dat ik moet oppassen.

Ik ben nu echt bang. Ik heb het berichtje op 24 februari geplaatst en ben doodsbang dat mijn ouders hier zometeen achter komen en die jongen zit bij mij op school dus iedereen komt erachter.

Weet iemand of die jongen mij kan aanklagen? Ik heb hem toch niet bedreigd of zo?

Thanks als jullie me kunnen helpen.
Oud 30-03-2003, 21:46
Verwijderd
Als je niet aangeklaagd wilt worden moet je niet gaan vragen of het geld kost. Dat diegene stappen wil ondernemen zegt al genoeg. Ik hoop dat je je zelf nu ook bedreigd voelt want dat voelde die ander zich vast ook na dat 'leuke' geintje van je.
Oud 30-03-2003, 22:08
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 30-03-2003 @ 22:46:
Als je niet aangeklaagd wilt worden moet je niet gaan vragen of het geld kost. Dat diegene stappen wil ondernemen zegt al genoeg. Ik hoop dat je je zelf nu ook bedreigd voelt want dat voelde die ander zich vast ook na dat 'leuke' geintje van je.
Misschien is het wel geen geintje...

tja, slim was het niet, maar goed...als het serieus waar is, dan heb jij meer om op te staan, dan hij, denk ik...maar zeker weten doe ik het niet. Misschien zelf al vast aan je ouders vertellen? Lijkt me beter dan dat ze het van een ander horen, toch?
Oud 30-03-2003, 22:12
AK-47
AK-47 is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-03-2003 @ 22:06:
Aanklagen? ...
Nare man= Professor
Oud 31-03-2003, 09:08
Verwijderd
Nee, gewoon een ijverig studentje.

Het komt er dus in het kort gewoon op neer dat die jongen weinig kans heeft, zoals McCaine ook al geantwoord heeft in een spiegeltopic hiervan op A&N, die overigens wel dicht mag wegens crossposting.
Oud 31-03-2003, 20:06
autodropje
autodropje is offline
Deze staat ook op de kantine en daar staat ie wel best

Laatst gewijzigd op 31-03-2003 om 20:10.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten