Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2003, 08:15
DaDaan
DaDaan is offline
Wat zijn voor jou de belangrijkste eigenschappen van een goede leraar?

Denk hierbij aan dingen zoals:
- (Persoonlijke) begeleiding geven
- Wel of niet streng zijn
- Orde kunnen houden
- Het huiswerk uitgebreid bespreken
- etc. etc.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2003, 08:38
Verwijderd
Orde kunnen houden, maar niet door middel van straffen ed, meer als iemand natuurlijk overwicht heeft. En dan niet in de zin van 'er mag niet gepraat worden ed', maar gewoon, als het nodig is dat hij/zij dan in kan grijpen ed. Als iemand natuurlijk overwicht heeft is ingrijpen niet vaak nodig denk ik btw. Ik vind ook dat een leerkracht kinderen/leerlingen/studenten vrij moet kunnen laten, zelfstandig laten werken, enz. Hij/zij moet kinderen/leerlingen/studenten in hun waarde laten en respect tonen voor anderen, dat vind ik misschien nog wel het allerbelangrijkste. En zich niet alleen maar bezig houden met de lesstof en die met een bord voor z'n kop gaan staan te vertellen ed, maar ook voor persoonlijke en actuele dingen aandacht hebben. Ik vergeet nu vast enorm veel, 'k zal het wel aanvullen als me weer wat te binnen schiet.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 09:35
Thomas
Thomas is offline
Charmisma en kennis van zaken zijn volgens mij wel de belangrijkste twee eigenschappen die een docent moet hebben. Hij moet dus respect uitstralen en dus ontvangen van zijn studenten/leerlingen. Dat hij op zijn vakgebied goed moet zijn dat lijkt me nogal voor de hand liggend.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 09:38
Verwijderd
Humor, een leraar moet af en toe eens een goede grap maken en hij/zij moet ze ook kunnen waarderen.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 12:28
Zaza123
Zaza123 is offline
Citaat:
Bosdwerg schreef op 04-04-2003 @ 10:38:
Humor, een leraar moet af en toe eens een goede grap maken en hij/zij moet ze ook kunnen waarderen.
Ja, humor is echt heeel erg belangrijk.
Natuurlijk overwicht ook.
Oud 04-04-2003, 13:01
Verwijderd
gewoon dat ie weet wanneer hij streng moet zijn en dat dan ook echt is maar ook makkelijk kan zijn.. hij moet verder aardig zijn, iedereen genoeg persoonlijke aandacht geven.. ook belangrijk dat hij orde kan houden, veel aardige leraren kunnen dit niet dus misschien is het toch wel belangrijk dat een leraar niet te aardig en te grappig is..

verder moet de leraar goed dingen kunnen uitleggen enzo en ook voldoende aandacht aan elke vraag besteden.

en als laatste moet hij wel een beteje streng zijn, als je je hw niet gemaakt heb mag je bijv niet de les in.. heel veel leraren laten gewoon alles toe, daar kom je ermee weg als je niks maakt enzo
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 15:28
lucy48
lucy48 is offline
Dyfusia scheef:
en als laatste moet hij wel een beteje streng zijn, als je je hw niet gemaakt heb mag je bijv niet de les in.. heel veel leraren laten gewoon alles toe, daar kom je ermee weg als je niks maakt enzo
[/QUOTE] [/B]

Aangezien jij als ik me niet vergis op dezelfde school zit als ik:
Welke leraren vind je goed en welke niet?
Of laat je je daar liever niet over uit?

Laatst gewijzigd op 04-04-2003 om 15:31.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 15:33
lucy48
lucy48 is offline
Ik vind dat een leraar een goede leraar is als je bij hem niet het gevoel hebt dat je niets fout kunt doen
Humor is ook belangrijk, een interesse in de leerlingen een goede leraar is altijd leraar, niet alleen onder schooltijd
En een goede leraar moet zich in kunnen leven in haar leerlingen.
Ook orde houden is belangrijk, maar bij een goede leraar gaat dat vanzelf
Kortom: Echt goede leraren zijn zeldzaam

Laatst gewijzigd op 04-04-2003 om 15:38.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 15:38
Verwijderd
Citaat:
lucy48 schreef op 04-04-2003 @ 16:33:
Ik vind dat een leraar een goede leraar is als je bij hem niet het gevoel hebt dat je niets four kunt doen
Wat een zin...je bedoeld dus: als je het gevoel hebt dat je iets fout kunt doen...? (Dit even om het voor mezelf duidelijk te maken. ) Daar ben ik het idd erg mee eens, je moet fouten kunnen maken, van fouten leer je. Als je geen fouten mag maken heerst er ook zo'n sfeer van 'kijk uit met wat je zegt' ed.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 15:46
Verwijderd
Een goede leraar moet enthousiast kunnen vertellen over zijn vak, streng zijn op momenten dat dat nodig is. Goed luisteren naar de leerlingen, met ze kunnen praten over allerdaagse dingen.

Dus een leraar die niet alleen geïnteresseerd is in het les geven, maar ook in contact met zijn leerlingen.

Zo'n leraar heb ik voor NL en Duits gehad (dezelfde man) en hij was echt heel erg goed. Hij was grappig, maar toch streng. Praatte vlot met iedereen en luisterde ook serieus naar leerlingen. Dat was echt super fijn! (Helaas is hij overleden )
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 15:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Goed uit kunnen leggen, goed met mensen om kunnen gaan, orde kunnen houden er vooral zich kunnen inbeelden wat er in mensen van onze leeftijd omgaat zodat ze zich er iets bij kunnen voorstellen wat er in ons omgaat, dat vind ik heel belangrijk.
Oud 04-04-2003, 16:05
Verwijderd
Erg boeiende topic, aangezien ik docentje ga spelen over een paar jaar. Ik zit er zelfs over te denken deze topic in mijn stageverslag op te nemen, dus blijf vooral schrijven!

PS: Als ik dit echter zo allemaal lees heb ik bijna geen zin meer om docent te worden
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 16:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Erg boeiende topic, aangezien ik docentje ga spelen over een paar jaar. Ik zit er zelfs over te denken deze topic in mijn stageverslag op te nemen, dus blijf vooral schrijven!
Docent zijn lijkt me best leuk, mijn oom geeft economie en m&o. Wat ga jij geven??? (lekker offtopic trouwens )
Oud 04-04-2003, 16:11
Multilot
Multilot is offline
Citaat:
Goed uit kunnen leggen, goed met mensen om kunnen gaan, orde kunnen houden er vooral zich kunnen inbeelden wat er in mensen van onze leeftijd omgaat zodat ze zich er iets bij kunnen voorstellen wat er in ons omgaat, dat vind ik heel belangrijk.
Eens!!!

Citaat:
ook eens
Oud 04-04-2003, 17:24
sportbabe
sportbabe is offline
Hij (of zij natuurlijk) moet respect afdwingen dmv uitstraling (dus niet de lijfstraffen opnieuw invoeren...), goed uit kunnen leggen, open staan voor leerlingen, en vooral begrip hebben voor leerlingen. (belangrijk met wiskunde) Hij moet ook gewoon snappen dat je iets na 18x uitleggen nog niet iets kan snappen. (mn wiskundeleraar is zo iemand die aan deze eis NIET voldoet)

Of iets wat leerlingen heel erg belangrijk vinden (ook voor de goede orde): wees consequent, als je waarschuwt, zet iemand er dan uit.

Laatst gewijzigd op 04-04-2003 om 17:28.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 17:31
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Zijn vermogen om hard te kunnen slaan (met vlakke hand).
Oud 04-04-2003, 17:34
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 04-04-2003 @ 17:07:
Docent zijn lijkt me best leuk, mijn oom geeft economie en m&o. Wat ga jij geven??? (lekker offtopic trouwens )
Engels, zie profiel.

Ik ga lekker alles geven. Maar wel op de basisschool.

En misschien Nederlands, maar dat duurt dan nog wel ff.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 17:35
Balance
Balance is offline
Complimenten uitdelen doet leerlingen veel goeds, verhoogt de inzet en plezier. En dan zowel bij leerlingen die altijd goed werk leveren (niet ervan uitgaan dat dat maar zo normaal is) als bij leerlingen die werk leveren met fouten, maar er wel hun best voor hebben gedaan. Op die manier kan je ze ook makkelijker benaderen voor wat ze fout doen en helpen (dan wordt 't positief gebracht ipv altijd maar negatief op fouten wijzen).

Verder af en toe wat makkelijker zijn, wat humor in de les brengen enzo, dus de spanningsboog niet constant gespannen houden, maar ook ff laten gaan. Toch ook kunnen ingrijpen wanneer het nodig is en vooral begrip opbrengen voor de situatie van de leerling (als in: begrijpen dat leerlingen het mss inderdaad wel druk hebben en daarom een toets verplaatsen en dus niet blijven volharden in je eigen zin).
Dat zijn wat eigenschappen van docenten die ik erg aardig en goed vind.
Oud 05-04-2003, 14:09
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
DaDaan schreef op 04-04-2003 @ 09:15:
Wat zijn voor jou de belangrijkste eigenschappen van een goede leraar?

Denk hierbij aan dingen zoals:
- (Persoonlijke) begeleiding geven
- Wel of niet streng zijn
- Orde kunnen houden
- Het huiswerk uitgebreid bespreken
- etc. etc.

*zonder replays gelezen te hebben*
hierbij heb je naar mijn mening het belangrijkste er nog niet bij gezet (goed les kunnen geven) daarvoor is hij tenslotte LERAAR.
Oud 05-04-2003, 15:34
Verwijderd
De beste leraar (is trouwens mijn mentor, maar daar gaat het nu niet om) houdt orde, geeft goed les, kent je naam, weet zijn preoriteiten te stellen (jij huilt, ik krijg niet betaald om je te troosten dus ik negeer je), geeft géén gym, geeft zijn mening over zaken, begrijpt, is rechtvaardig.
Das dus mijn filosofiedocent.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 15:48
Verwijderd
Citaat:
zopje schreef op 05-04-2003 @ 16:34:
weet zijn preoriteiten te stellen (jij huilt, ik krijg niet betaald om je te troosten dus ik negeer je
Sorry, maar ik snap iets niet. Moet de docent dit nu wel of juist niet doen???

(dit in verband met mijn stageverslag )
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 19:36
depilo
depilo is offline
Ik ga lekker alles geven. Maar wel op de basisschool.

En misschien Nederlands, maar dat duurt dan nog wel ff.

Ik zit nu laatste jaar pabo en sta nu als eindstage voor de klas. Bevalt me erg goed.

Als je leerkracht wilt worden moet je het zeker doen.

Als leerkracht moet je leerlingen serieus nemen en ze niet het gevoel geven dat ze niets kunnen. Je moet ze elke keer weer een posititeve ervaring op laten kunnen doen, anders ben je als leerkracht tekort gekomen, want dan heb je het niveau verkeert ingeschat. Je moet een goede band hebben met je leerlingen, dat is het allerbelangrijkste.
Oud 05-04-2003, 22:06
A loved one
A loved one is offline
Een leraar moet zich bij zijn onderwerp kunnen houden, niets is zo irritant als een leraar die alsmaar kletst over zijn privéleven. Hij moet een redelijke afstand kunnen houden (letterlijk en figuurlijk). Hij moet andermans mening kunnen respecteren, maar toch niet bang zijn om een discussie aan te gaan. Heel belangrijk: hij moet zijn fouten en zijn onvolkomenheden (is dat wel een woord? ) toe durven geven. Hij moet niet bang zijn om het boek te laten voor wat het is en om dan op een andere manier te verdiepen (dmv video, rolspel, excursie ).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten