Citaat:
Lis@nne schreef op 13-04-2003 @ 13:24:
Men heeft berekend dat op de langere termijn een prijsverhoging van benzine met 8% leidt tot 2% minder kilometers en 4% minder verbruik. Ga na wat de relatie is tussen de genoemde percentage.
Ga tevens na hoe het gesteld is met de prijselasticiteit van de vraag naar benzine.
|
Doordat de prijs van benzine stijgt zullen mensen goedkopere alternatieven gaan zoeken, maar omdat niet iedereen uit de auto kan, zal de daling maar licht zijn.
Het verbruik zal dalen, omdat er vanuit de markt een vraag zal komen naar zuinigere auto's, hierop zullen de producenten reageren door zuinigere auto's te produceren.
Citaat:
De Nederlandse benzinestation zijn gemiddeld kleiner dan in het buitenland. Ga na welke voordelen verbonden zijn aan grote benzinestation en wat hiervan de invloed is op de prijs van benzine.
|
Grote benzinestations kunnen de producten in grotere hoeveelheden inkopen. Hierdoor zullen hun kosten dalen, ze kunnen namelijk quantumkortingen krijgen en hun transactiekosten zullen dalen. Kortom, de prijs de zal dalen.
Citaat:
Spaarsystemen zoals zegeltjesacties hebben met het promotiebeleid van bezinemaatschappijen te maken. Ga na hoe de benzinemaatschappijen met behulp van de marketing-mix hun marktpositie proberen te behouden. Betrek hier behalve de vier P's ook zaken als innovatie, milieuwetten en concentratie.
|
Prijs: lagere prijs -> meer benzineverkoop
Plaats: betere en makkelijke bereikbaarheid -> grote klantenkring
Promotie: door zegeltjesacties binden de stations de mensen aan zich
Product: door benzine aan te bieden voldoende benzinestations aan de wensen van de consument
Innovatie: een benzinemaatschappij, zoals Shell, moet innoveren om mee te kunnen gaan in de markt. Als er vraag is naar een bepaald nieuw goed, moet zij hierin meegaan om geen marktaandeel te verliezen
Milieuwetten: benzinestations zijn verplicht zich hieraan te houden, als zij dat ook netjes en zich zelfs misschien nog beter gaan gedragen zullen zij een positief imago krijgen.
Concentratie: hoe meer benzinestations binnen een bepaald gebied, hoe heviger de concurrentie zal zijn en hoe meer de stations aan promotie zullen doen.
Citaat:
Ik snap echt helemaal niks van deze vragen.. kan iemand mij misschien even helpen??!
|