Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2003, 20:42
Verwijderd
ik heb sinds een paar dagen pijn in me ene borst..tis veel gevoeliger dan de andere en het doet ook pijn bij de tepel en onder de huid zeg maar is het hard (een rondje/schijfje). Kan het een ontstoken klier zijn of iets dergelijks? iemand enig idee en wat je er tegen kan doen?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 20:50
Verwijderd
Dat rondje/schijfje is denk ik de groeischijf...denk ik... Hoe, wie en waardoor het precies pijn doet weet ik niet...misschien van groeien, of idd iets ontstoken of geirriteerd oid...maar goed, das voor mij ook gokken, 'k weet het net zo min. Borsten worden ook wel eens gevoelig vlak voor je ongesteld wordt.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 21:45
sinsere
sinsere is offline
Het klinkt als een soort groeipijn. Ik herken het van vroeger. Maar als je twijfelt zou ik het even na laten kijken, dan zit je tenminste niet meer te piekeren.
Oud 28-04-2003, 22:13
never mind
never mind is offline
ja groeipijn, heb ik ookwelles voordat ik ongesteld wordt... of nadat ik ongesteld ben geweest, of als ik ongesteld ben
Oud 29-04-2003, 09:14
Verwijderd
groeipijn bestaat niet
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 09:56
Verwijderd
Citaat:
Charlie1704 schreef op 29-04-2003 @ 10:14:
groeipijn bestaat niet
Hoe wil jij het dan noemen?

Wat we (iig ik) bedoelen is dat je borsten pijn kunnen doen als ze groeien. Als het tijdens/voor/na ongesteld zijn is, is het denk ik niet echt groeipijn, maar door hormonen ed.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 11:53
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Charlie1704 schreef op 29-04-2003 @ 10:14:
groeipijn bestaat niet
Het bestaat wel, maar heeft niets met dit topic te maken. Groeipijn is een vage term voor spierpijn bij kinderen die vooral in de benen optreedt. Ondanks de naam heeft het niets met groei te maken. De oorzaak ervan is niet duidelijk, maar behalve een voorzichtige massage is een verdere behandeling niet nodig.
Oud 29-04-2003, 11:56
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 29-04-2003 @ 12:53:
Het bestaat wel, maar heeft niets met dit topic te maken. Groeipijn is een vage term voor spierpijn bij kinderen die vooral in de benen optreedt. Ondanks de naam heeft het niets met groei te maken. De oorzaak ervan is niet duidelijk, maar behalve een voorzichtige massage is een verdere behandeling niet nodig.
Bij borsten noemen ze het ook groeipijn, voor zo ver ik weer.

Bij kinderen heeft het volgens mij wel met groei te maken, is mij iig altijd verteld. Dat het kind dan zo hard groeit/gegroeid is, dat de spieren pijn doen. Ofzo.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 16:56
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-04-2003 @ 12:56:
Bij borsten noemen ze het ook groeipijn, voor zo ver ik weer.
Mijn Oosthoek Medische Encyclopedie, waaraan ik mijn informatie ontleende, maakt daar verder geen melding van. Misschien wordt de term groeipijn bij borsten alleen maar gebruikt bij gebrek aan een betere term.

Citaat:
Leonoor schreef op 29-04-2003 @ 12:56:
Bij kinderen heeft het volgens mij wel met groei te maken, is mij iig altijd verteld. Dat het kind dan zo hard groeit/gegroeid is, dat de spieren pijn doen. Ofzo.
Dat is volgens mijn informatie dus niet zo.
Oud 29-04-2003, 20:44
Verwijderd
groeipijn bestaat gewoon simpelweg niet, pak maar een woordenboek, daarin zul je het niet vinden.. wat het precies is weet ik niet, maar het zal wel een soort van spierpijn zijn...
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 06:09
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 29-04-2003 @ 17:56:
Mijn Oosthoek Medische Encyclopedie, waaraan ik mijn informatie ontleende, maakt daar verder geen melding van. Misschien wordt de term groeipijn bij borsten alleen maar gebruikt bij gebrek aan een betere term.
Dat zal best, maar 'in de wandelgangen' wordt het wel vaak (altijd?) zo genoemd.

Citaat:

Dat is volgens mijn informatie dus niet zo.
Dat kan, dat weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 06:12
Verwijderd
Citaat:
Charlie1704 schreef op 29-04-2003 @ 21:44:
groeipijn bestaat gewoon simpelweg niet, pak maar een woordenboek, daarin zul je het niet vinden.. wat het precies is weet ik niet, maar het zal wel een soort van spierpijn zijn...
Pak een woordenboek en zoek 'fybromialgie' op. Staat er ook niet in. Heb ik nu iets dat eigenlijk niet bestaat?

In het geval van groeipijn: http://www.vandale.nl , typ groeipijn in, zoek en je krijgt het volgende resultaat:
´groei·pijn (de ~)
1 pijn in de benen bij pubers die aan het groeiproces wordt toegeschreven

Volgende keer eerst kijken of het klopt wat je zegt.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 06:32
Verwijderd
Bestaat groeipijn?

Groeipijnen komen vaak voor bij kinderen tussen de 3-6 jaar. Meestal worden kinderen 's nachts wakker van deze pijn rond de scheenbenen. De oorzaak is onbekend, maar een theorie bestaat dat er wat zwelling is van de beenspieren, waardoor het eromheen liggend vlies onder spanning komt te staan en pijn veroorzaakt. Vooral na een aktieve dag kan de pijn erger zijn.

Met groeien heeft de pijn denken we dus niets te maken. Warmte, massage, geruststelling en paracetamol kunnen allemaal helpen.

Als de pijnen zeer ernstig zijn, niet verminderen na paracetamol, of echt weken achter elkaar blijven bestaan adviseren we de huisarts te bezoeken om te kijken of er geen andere oorzaak is.

http://www.ouders.nl/kindarts/ka0488.htm

Wat is groeipijn?

Groeipijn is de pijn die een kind voelt, doordat er tijdens perioden van sterke groei rek kan ontstaan aan spieren en pezen bij hun aanhechting aan de lange pijpbeenderen (van armen en benen). Dat kan heel pijnlijk zijn; een kind kan er zelfs wakker van worden. De pijn zit meestal in de benen.

U hoeft er niets aan te doen omdat het vaak kortdurende pijnscheuten zijn, zeer wisselend van aard en frequentie, en van voorbijgaande aard. Als de pijn hevig is, kunt u Paracetamol of Sinaspril geven.

http://www.ouders.nl/kindarts/ka0126.htm
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 06:38
Verwijderd
Ik weet niet of je die pijn in je borst in de 'menopauze' hebt?

In de menopauze zijn er veranderingen in vorm, grootte en structuur van de borsten. Over het algemeen worden de borsten zachter en platter. Verder vermindert het borstklierweefsel en vermeerdert het aantal vetcellen, Tijdens de menopauze klagen sommige vrouwen over trekkende pijn in de borsten (mastalgie of mastodynie). Die pijn is te wijten aan een verhoogde opstapeling van water, zoals sommige vrouwen voelen in de premenstruele fase.

http://www.merck.be/pages/nl/publiek_mal_meno1.htm

En zo zijn er nog veel meer dingen die de oorzaak kunnen zijn...ik lees nu bv ergens dat een tekort aan en speciale soort onverzadigde vetten zijn de essentiële vetzuren (ook wel linolzuur, linoleenzuur of vitamine F genoemd) het tot gevolg kan hebben...'k weet niet in hoeverre dat waar is, maar goed.

Als je het niet vertrouwt of wat dan ook, ga dan ff langs de dokter.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 06:40
Verwijderd
Mastopathie is een verzamelnaam voor allerlei onregelmatigheden in je borsten die niet gevaarlijk zijn, maar wel heel erg pijnlijk. Ongeveer 10% van de vrouwen heeft hier last van.
· Het kan gaan om knobbels, strengetjes, schijfjes, brokjes, een gespannen gevoel in je borsten of afscheiding uit je tepel(s). Sommigen hebben het in één borst, anderen in beide.· Mastopathie komt het meeste voor bij vrouwen in de geslachtsrijpe leeftijd en kan al ontstaan rond je eerste menstruatie. Of je grote of kleine borsten hebt, staat hier los van.
· Er is niet één oorzaak en daarom ook niet een algemene remedie. Velen moeten lang zoeken voor ze een oplossing vinden.

http://www.sexwoordenboek.nl/borsten_knobbels.html
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten