Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2003, 13:31
sublime
sublime is offline
Ik ben ontzettend slecht in teksten >kies altijd net het verkeerde antwoord< en zeker franse teksten gaan bij mij ook niet echt snel...

wie heeft de gouden tip om voor frans een 5.5 en voor duits een 4.7 te kunnen halen; of te wel, hoe pakken jullie het maken van teksten aan???
Advertentie
Oud 12-05-2003, 13:38
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Ik heb geen idee...
Duits en Engels moet wel lukken een voldoende te halen denk ik, maar Frans Serieus, als je mij een Turkse tekst voor zou leggen, zou ik het even goed/slecht maken
Maarja, je kan er toch weinig voor doen, dus ik zie wel...
Oud 12-05-2003, 13:43
Just-Rian
Just-Rian is offline
tjah, ik oefen gewoon veel uit de examenbundel van engels..
en voor duits heb ik nou eerst mavo c examens gedaan van vorig jaar (te vinden op www.examenbundel.nl >> trainen) en dan ga ik verder met examens van mavo d (kdoe nu vmbo tl en dat staat gelijk aan het vroegere mavod)...

het enige wat je denk ik kan doen is veel oefenen..
en de tips/strategieën in een examenbundel goed lezen.
Oud 12-05-2003, 14:03
Zedijar
Zedijar is offline
frans en duits heb ik gelukkig al afgesloten in de vierde, maar wat ik denk de gouden tip is, is je woordenboek veel gebruiken...
Oud 12-05-2003, 14:11
Edithjuh
Edithjuh is offline
Woorden die je moeilijk vind, onderstrepen en na het lezen van de hele text opzoeken in je woordenboek. Bij de antwoorden zijn er sowieso altijd 2 antwoorden die nergens op slaan en er zijn altijd 2 antwoorden die erg veel op elkaar lijken. Als je tussen die 2 niet kan kiezen hoef je er maar tenminste uit 2 antwoorden te kiezen en hebbie 50% kans dat je em goed heb.
Suc6!
Oud 12-05-2003, 14:30
M
M is offline
Ik lees altijd eerst de hele tekst door en wat belangrijk zou kunnen zijn, markeer ik meteen. Dan ga k de vragen pas lezen. Dit scheelt veel tijd want ander smoet je steeds weer in de tekst zoeken waar t gevraagde staat en dat is k*t.
Oud 12-05-2003, 21:11
Ieke
Ieke is offline
Ik was zelf ook nooit goed in frans en duits, maar ik heb het nu afgesloten met een 7 en 8.
Ik ben behoorlijk dislectisch, dus het kan zijn dat mijn tips bij jou niet werken, omdat ik teksten op andere manieren lees dan de meeste anderen.
Kijk naar de struktuur van een tekst, probeer niet alles te weillen begrijpen. Daar heb je niets aan en kost je heel veel tijd. Zoek alleen belangrijke (voor je andwoord of voor de struktuur belangrijke) woorden op. net voldoende om het ongeveer te begrijpen wat er bedoelt wordt.
Dan de vragen. Lees ze goed, kijk dan naar de tekst. Streep het stuk in de tekst aan waar de vraag over gaat. Dan kijk je niet te ver en zoek je echt in dat stuk. Streep dan de andwoorden af. Die zeker niet, die ook niet, die en die zouden het kunnen zijn. Kijk dan in de tekst wat je hebt aangestreept en dan met de vraag wat je het meest lochische andwoord lijkt. Vaak weet je het niet 100% zeker, ga op je gevoel af en laat het ook staan, niet teveel veranderen, alleen als je tijd over hebt kan je het opnieuw bekijken. Als je het echt niet zeker weet zet je op je papier een stipje voor het nummer van de vraag en laat het dan zitten, soms krijg je meer inzicht als je de andere vragen hebt gemaakt. Die stipvragen pas op het eind maken als je tijd over hebt. Het heeft geen zin om op 1 vraag te blijven hangen terwijl je anderen wel kan. Probeer ook zo min mogelijk stippen te zetten en vertrouw op je intuitië.
Test het eerst eens een keer in een proefexamen. Succes! Laat even weten of het werkt, ik ben daar eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar.
Oud 12-05-2003, 23:40
Verwijderd
Citaat:
sublime schreef op 12-05-2003 @ 14:31:
Ik ben ontzettend slecht in teksten >kies altijd net het verkeerde antwoord< en zeker franse teksten gaan bij mij ook niet echt snel...

wie heeft de gouden tip om voor frans een 5.5 en voor duits een 4.7 te kunnen halen; of te wel, hoe pakken jullie het maken van teksten aan???

1) OEFENEN met examens (examenbundel)
2) neem de tijd op :
3) woordenboek op een gegeven moment zo min mogelijk gebruiken (anders tijdnood bij het echt examen)
4) houd rekening met de tijd die je doet over 1 tekst (examen heeft 12/14 teksten oid)
5) idioom -> woordjes leren (helpt écht!)
6) lees duitse krantenwebistes
7) kijk wolf! / commissaris rex!)
Oud 13-05-2003, 08:50
Vini-Vidi-Vici
Vini-Vidi-Vici is offline
Hebben jullie tips voor het engels examen (textverklaren)?
en mag je een woordenboek gebruiken?
Oud 13-05-2003, 09:00
Verwijderd
veel oefenen,
neem de tijd op, weet je of je op het echte examen maybe in tijdnood komt,
niet voor elk woord je woordenboek gebruiken,
kijk engelse tv bbc met ondertiteling
bezoek nieuws-sites (engels)
ja! je mag je woordenboek gebruiken
Oud 13-05-2003, 09:48
Nona
Nona is offline
Als een vraag over een specifiek stukje tekst gaat, zorg dan dat je dat stukje goed begrijpt.
Wegstrepen bij meerkeuzevragen, kijk goed of er niet toevallig 1 woordje in staat dat niet klopt.
Blijf rustig.
Zorg dat je voor het examen een stukje engels leest ofzo, dan zit je er al een beetje in.
Oud 13-05-2003, 19:03
Ieke
Ieke is offline
Ik heb er samen met het topic over engelse teksten maar 1 groot topic van gemaakt. Is wat overzichterlijker.
Oud 13-05-2003, 21:01
stijnaapje
stijnaapje is offline
UHmz........ik heb het eindexamen 2003 DVD gekocht op www.eindexamen.nu en daar worden alle examenvakken van havo5 vwo6 en vmbo4 Uitvoerig besproken met tips en wat je nou precies in de teksten krijgt.....ik heb er echt veel aan gehad...en je hebt de dvd als je hem de dag ervoor voor 15 uur besteld de volgende dag nog......Believe me.......want ik heb gister besteld via Internet en heb nu al 3 vakken gekeken en ben nu ook heel wat zekerder Het vermindert echt de Stress....
//\\//\\zzl
Styn
Oud 13-05-2003, 21:43
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Zedijar schreef op 12-05-2003 @ 15:03:
maar wat ik denk de gouden tip is, is je woordenboek veel gebruiken...
Nou ik denk het niet. Als je elk woordje (of iig veel woorden) gaat opzoeken kom je wel in tijdnood.

Het enige wat je kunt doen is veel teksten (vooral hele examens) gaan oefenen en je idioomkennis uitbreiden om zo min mogelijk op te hoeven zoeken. Denk hierbij aan signaalwoorden, voegwoorden en dat soort dingen.

Verder moet je de vraag goed lezen, zodat je een beetje weet wat er van je verwacht wordt (soms moet je niet alleen dat stukje lezen waar ze een zin uitgeven maar moet het in zijn geheel gelezen worden om het te begrijpen).

Je moet ook echt kijken of je het antwoord dat je gekozen hebt ook echt kan aanwijzen in de tekst (soms kan dat echt niet maar vaak wel, aldus mn lerares Frans).

Meer weet ik ook niet want ik ben een ramp in teksten.. Suc6!
Oud 14-05-2003, 20:21
Iduna
Iduna is offline
ik vind dat deze omhoog mag want tis belangrijk.

Oja, om deze post niet helemaal onnuttig te maken, nog een tip.

Lees niet de hele tekst, als er bijvoorbeeld staat: op welke dag kun je het beste gaan wandelen. Dan moet je dus selectief naar het antwoord in de tekst gaan zoeken.

En vooral de titels, ondertitels en kopjes eerst lezen (of beter nog: eerst de vraag).
Oud 14-05-2003, 20:29
sublime
sublime is offline
het probleem is dat ik vaak de vragen + antwoorden al niet helemaal kan vertalen, dan mis je soms net 1 klein detail waardoor je de fout ingaat >zwaar irritant is dat

maar verder tot nu toe bedankt voor de tips...

>overmorgen frans >kzweet peentjes <
Oud 15-05-2003, 09:30
Pla
Pla is offline
DIe frans tekst wordt een drama Hopen dat ik er een 5 kan halen.. .
Oud 15-05-2003, 09:56
alpha
alpha is offline
Citaat:
M schreef op 12-05-2003 @ 15:30:
Ik lees altijd eerst de hele tekst door en wat belangrijk zou kunnen zijn, markeer ik meteen. Dan ga k de vragen pas lezen. Dit scheelt veel tijd want ander smoet je steeds weer in de tekst zoeken waar t gevraagde staat en dat is k*t.
Zou ik niet doen, soms heb je een tekst van een heel A4tje met maar 1 vraag die jij bijvoorbeeld al kan beantwoorden enkel uit het lezen van de eerst alinea.
Dus lees altijd eerst de vraag!!
Oud 15-05-2003, 13:22
Verwijderd
Wat k heb gedaan voor me engels. ik heb veel geleerd uit me examenbundel en wij hebben op school een programma op de computer voor examen teksten heel handig! maarjah dat moet je wel hebben op school.
veel suc6 he!
Oud 15-05-2003, 13:25
hopefully
hopefully is offline
meestal is je eerste ingeving goed.. dus ga daar niet aan twijfelen, vul alleen iets anders in als je het zeker weet! en als je een antwoord hebt, wat veel op de tekst lijkt.. dezelfde woorden bedoel ik, dan is t um meestal ook niet.. worden vaak synoniemen gebruikt
succes!!
Oud 15-05-2003, 13:26
Verwijderd
Lees eerst de vraag, zoek vervolgens het antwoord in de tekst, kijk naar de antwoorden bij de vraag (als het meerkeuze is dus) en kijk welke het beste overeenkomt met jouw gevonden antwoord.
Advertentie

Regels voor berichten