Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik ben mijzelf bij mijn vriend, en dat ben ik altijd geweest. tot voor kort zette ik wel een masker op op school, dan deed ik me vrolijker voor ofzo. nu ik 'er weer bovenop ben', kan het me niks meer schelen hoe mensen over me denken. als ik me weer een keertje wat minder voel ga ik niet fake vrolijk zitten doen. ik ga geen maskers meer opzetten. mensen moeten me maar accepteren zoals ik ben. en anders niet. punt.
|
Ik heb het zo lang gedaan en het maakt je kapot, omdat het nog dubbel zo veel energie kost om steeds toneel te spelen. Maar je ontkomt er niet aan, mede omdat je jezelf ook niet zo leuk vindt als je je niet goed voelt. Dus ga je toneel spelen om niemand kwijt te raken. Want dat gebeurt wel als je langdurig depressief bent.
En dat terwijl je eigenlijk alleen maar liefde nodig hebt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bedoel je daarmee dat je delen van jezelf niet toont bij familie, maar wel bij (sommige) vrienden? En dat je bij het sporten weer in een andere kring verkeert, waardoor je weer delen afblokt? Of doe jij jezelf ook echt anders voor? Er is namelijk een groot verschil tussen een masker opzetten enerzijds, en het verbergen van dingen anderzijds. Het eerste kost erg veel moeite en is af te raden; het tweede is nodig om in verschillende sociale kringen te verkeren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Anderen hebben altijd invloed op je, ongeacht of ze aanwezig zijn of niet. Die 'maskers' waar jij het over hebt, worden ook wel verdeeld in high self-monitors en low self-monitors, ofwel mensen die zich over verschillende persoonlijkheden beschikken naar gelang de situatie en mensen die dit relatief weinig hebben.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Een masker opzetten vind ik een beetje onzinnige uitdrukking. Aanpassen vind ik veel beter. Als je met iemand praat die een totaal andere levenshouding heeft dan jezelf, dan moet je je een beetje aanpassen om die persoon niet meteen tegen de haren in te strijken. Zelfde verhaal wanneer je met iemand praat die veel dommer (zo je wil, minder intelligent) is dan jezelf: dan ga je ook niet jezelf helemaal laten gaan in een wetenschappelijke discussie, maar 'verlaag' je je ook een beetje tot het niveau van die persoon.
'Maskers' vind ik zo dramatisch klinken, net alsof je 'bang' bent om je ware gezicht te tonen. Ik toon ook niet altijd m'n ware gezicht, maar dat is niet omdat ik dat niet durf, maar omdat ik weet dat niet iedereen dat kan waarderen. |
![]() |
|
Definitie van een masker volgens Van Dale:
´mas·ker (het ~) 1 voorwerp dat het gezicht bedekt zodat dit onherkenbaar wordt gemaakt of een bepaalde uitdrukking krijgt => mombakkes 2 star, onbewogen, niets uitdrukkend gelaat 3 in een laag over het hele gezicht aangebracht cosmetisch preparaat 4 beschermende bedekking voor het gezicht 5 schijn 6 [biol.] toestand van een insect vóórdat het een pop wordt => larve Dat het gezicht bedekt zodat het onherkenbaar wordt gemaakt of een bepaalde uitdrukking krijgt... Dus zodat mensen je niet herkennen zoals je werkelijk bent maar een beeld van je krijgen dat overeenkomt met het masker dat je op hebt. En dat masker kun je (deels) zelf bepalen... Ik ben in verschillende situaties heel anders, er zijn maar een paar situaties waarin ik mezelf kan/durf laten zien zoals ik in werkelijkheid ben... Grtz, F, die zich erg diepzinnig voelt... |
![]() |
|
Als ik alleen ben, ben ik in ieder geval mezelf. En het lukt me nu ook steeds vaker om mezelf te zijn bij vrienden, hoewel ik dan soms echt van mezelf walg, vooral als ik er later op terug kijk. Maar ik heb mijn masker dan wel afgezet, en daar ben ik wel weer trots op.
![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Plasproblemen of Plas-angst. Rmnd_boy | 22 | 19-08-2011 07:58 | |
Verhalen & Gedichten |
[Kerstverhaal] Kerstmis in de hemel. Soapsie | 7 | 12-12-2005 20:49 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school? Jabotinsky | 84 | 02-11-2004 01:12 | |
Verhalen & Gedichten |
mijn hoofd mi-au | 2 | 21-06-2004 06:41 | |
Verhalen & Gedichten |
niet zelf geschreven, maar Verwijderd | 13 | 25-03-2004 22:08 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!! IGRA | 1 | 15-01-2004 16:53 |