Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2003, 20:14
Balance
Balance is offline
..vind jij dat die er zou moeten zijn?

op dit moment zijn zowel werknemer als werkgever vrij in het ontslaan of ontslag nemen wanneer ze maar willen.
dit kan echter ook erg negatief uitkomen, wanneer (zoals vandaag bij ons gebeurde) iemand nog voor 3 weken elke dag van 8 tot 6 staat ingedeeld maar snel even besluit dat ze liever vrij heeft en dus per direct niet meer komt.
ik vind het ronduit schandalig dat dit kan. wij gaan nu 2 avonden dicht, omdat iedereen op vakantie is en de vakantiekracht dus zomaar weg bleef (ze had pauze en kwam in d'r pauze ff zeggen dat ze al 's middags niet meer verder zou gaan met d'r werk, waardoor we dus met een man te weinig stonden en langer door moesten gaan om alles af te krijgen).

Kijk, een maand kan natuurlijk niet, maar bijv. een week, wat vinden jullie?
Oud 21-07-2003, 20:25
Verwijderd
Vaak nemen ze mensen toch aan voor een bepaalde periode...? Ben je dan niet gewoon verplicht die periode te werken? Als dat zo is en een bedrijf neemt iemand niet voor een periode aan, dan is het gewoon de fout van het bedrijf.

Anders zou het idd handig zijn er iets voor te verzinnen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 21:17
Verwijderd
Heb wel eens meegemaakt dat iemand bij ons begon, voor vakantiewerk en dan smorgens in de pauze zei dat hij om 10u ff naar het uitzendbureau moest om nog wat te regelen en gewoon niet meer terugkwam. Vind het als je weg wilt gebruik dan geen smoes. Volgens mij is er geen regeling voor maar als er zoiets bij ons gebeurd dan word het uitzendbureau opgbeld, word hij/zij daar niet meer aan werk geholpen en ook niet bij de andere uitzendbureaus die voor ons werken.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 21:39
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
In de proef periode mogen werkgever/werknemer per direct het contract beeindigen als zei het werk met elkaar niet zien zitten.
Opzich lullig maar ook mensen in hun proeftijd mogen per direct ontslagen worden/ontslag nemen. En als je echt alleen maar afhankelijk bent van één vakantiekracht dan lijtk me dat ook niet heel goed.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 23:40
Balance
Balance is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 21-07-2003 @ 22:39:
In de proef periode mogen werkgever/werknemer per direct het contract beeindigen als zei het werk met elkaar niet zien zitten.
Opzich lullig maar ook mensen in hun proeftijd mogen per direct ontslagen worden/ontslag nemen. En als je echt alleen maar afhankelijk bent van één vakantiekracht dan lijtk me dat ook niet heel goed.
nou ja, we zitten gedurende twee weken slechts met 4 werknemers (nu dus nog maar 3). dat komt omdat gewoon iedereen op vakantie is in die periode en omdat de vulploegmedewerkers van jonger dan 16 nog geen kassa mogen draaien (nou ja, daar hebben we d'r ook maar 1 van ).
met die mensen hadden ze die 4 weken precies helemaal vol gepland. Zij zou bijvoorbeeld samen met de baas 2 koopavonden draaien. Nou staat de baas d'r alleen voor en in je eentje kan de winkel niet open, dus moeten we twee avonden dicht. Dat vink eigenlijk niet normaal. Ook moeten de werknemers die deze week als voorbereiding op hun vakantie minder uren wilden draaien nu nog snel een extra middag werken, omdat mevrouw er geen zin meer in had.
Kijk, een vakantiekracht geeft echt aan dat ie de hele vakantie beschikbaar is (deze tenminste) en de hele vakantie mag worden ingepland. Daar reken je op en dus vind ik een (kleine) opzegtermijn best redelijk, want we hebben toch nog iets tijd nodig om alles opnieuw te plannen en snel iemand te vinden.
Oud 21-07-2003, 23:42
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-07-2003 @ 21:25:
Vaak nemen ze mensen toch aan voor een bepaalde periode...? Ben je dan niet gewoon verplicht die periode te werken? Als dat zo is en een bedrijf neemt iemand niet voor een periode aan, dan is het gewoon de fout van het bedrijf.

Anders zou het idd handig zijn er iets voor te verzinnen.
jawel, maar 't blijft een vrij contract, aldus mijn baas, waarin men direct kan worden ontslagen en ook per direct ontslag kan en mag nemen.
en ik denk dat ze het echt wel goed hebben uitgezocht, want het bedrijf bestaat uit ruim 600 filialen die allemaal vakantiekrachten hebben en allemaal dezelfde contracten hanteren...
Oud 22-07-2003, 09:44
ikbenschipper1
Citaat:
linda85 schreef op 22-07-2003 @ 00:42:
jawel, maar 't blijft een vrij contract, aldus mijn baas, waarin men direct kan worden ontslagen en ook per direct ontslag kan en mag nemen.
en ik denk dat ze het echt wel goed hebben uitgezocht, want het bedrijf bestaat uit ruim 600 filialen die allemaal vakantiekrachten hebben en allemaal dezelfde contracten hanteren...
1. zou ik mogen vragen waar je werkt??
2. Was het geen idee geweest om niet 1 vakantiekracht aan te nemen voor de kassa maar bijvoorbeeld 2 of 3, ze zouden dan misschien allemaal wat minder werken maar dan ben je 1 op dit soort sitiuaties voorbereid en 2 ze zijn vast ook nog wel inzetbaar op andere momenten.
3. Misschien een idee om niet iedereen te gelijk vrij te geven?

En tja als iemand het niet leuk vind om er te blijven werken dan stopt diegene ermee dat mag iemand die in de proeftijd zit en dat mag ook een vakantiewerker.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 10:42
Balance
Balance is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 22-07-2003 @ 10:44:
1. zou ik mogen vragen waar je werkt??
2. Was het geen idee geweest om niet 1 vakantiekracht aan te nemen voor de kassa maar bijvoorbeeld 2 of 3, ze zouden dan misschien allemaal wat minder werken maar dan ben je 1 op dit soort sitiuaties voorbereid en 2 ze zijn vast ook nog wel inzetbaar op andere momenten.
3. Misschien een idee om niet iedereen te gelijk vrij te geven?

En tja als iemand het niet leuk vind om er te blijven werken dan stopt diegene ermee dat mag iemand die in de proeftijd zit en dat mag ook een vakantiewerker.
1. Ja hoor, ik werk bij het Kruidvat
2. Ja, we hadden d'r 2 aangenomen, maar die vorige heeft ook al ontslag genomen (en toch zijn we heel aardig tegen die nieuwen hoor ). Meer mogen we d'r niet aannemen, want dan maken we te veel uren en kosten we als filiaal te veel aan werknemers. Zoiets is geloof ik de reden. En tja, als je d'r twee hebt ga je d'r ook vanuit dat die wel blijven.
3. Dat ligt idd bij mijn baas, maar als iedereen geboekt heeft... Bij ons werken vooral scholieren of moeders, en beide groepen hebben te maken met schoolvakanties (en sommigen zoals ik ook met de bouwvak vanwege het werk van m'n vader). Ze zou wel mensen kunnen verbieden om in die tijd op vakantie te gaan, maar ik denk dat m'n baas dan nog minder mensen overhoudt...

En over dat laatste: dat is nu juist wat ik hier ter discussie stel. Of die vrijheid van het ontslag nemen niet iets beperkt moet worden (dmv een proeftijd van een week)
Oud 22-07-2003, 12:03
Studentje
Studentje is offline
Misschien is het verstandig om bij vakantiekrachten een opzegtermijn van een kwart van de werkperiode (die minimaal vier weken zou moeten zijn voor een goed verloop) aan te houden.
Oud 22-07-2003, 17:32
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
bij mij is mijn proeftijd precies de tijd die ik er werk
beetje onzin maar goed..
tgaat ook maar om 2 weken dus..

maar als je vakantiekrachten voor een maand aanneemt zou een week opzegtermijn wel handig zijn om zulke situaties evt nog op te kunnen lossen... maar dan nog als mensen een vast contract hebbe dan gaan ze soms nog per direct weg als t nie bevalt.. alleen is eht dan aan je baas om er iets aan te doen (aanklagen ofzo kost ook geld) en als je baas dat niet doet heb je nog zo goed een probleem...

maar wel een klotesituatie... vooral als je dan op vak gaat en je moet dan de dag ervoor nog werken terwijl je bv die dag echt nodig hebt om te pakken ofzo...

kzou in elk geval vet kwaad zijn op die persoon die dit zo lekker afhandelt zeg!
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 13:44
Miracle
Miracle is offline
Ik kan elk moment stoppen met werken, want ik heb ook zo'n contract. Bedrijven bieden dat soort contracten vaak zodat ze 'slechte' mensen er snel uit kunnen werken, dus ik vind dat ze daar dan ook maar de consequensies voor moeten dragen (dus als iemand uit zichzelf weggaat).
Ze hadden best een ander contract kunnen opstellen.

Alleen heb je als vakantiekracht de garantie dat je bij dat bedrijf nooit meer wordt aangenomen, dus dat zijn de concequenties voor hen.
Oud 23-07-2003, 16:48
ikbenschipper1
Citaat:
dreen schreef op 23-07-2003 @ 14:44:
Ik kan elk moment stoppen met werken, want ik heb ook zo'n contract. Bedrijven bieden dat soort contracten vaak zodat ze 'slechte' mensen er snel uit kunnen werken, dus ik vind dat ze daar dan ook maar de consequensies voor moeten dragen (dus als iemand uit zichzelf weggaat).

Alleen heb je als vakantiekracht de garantie dat je bij dat bedrijf nooit meer wordt aangenomen, dus dat zijn de concequenties voor hen.
Vaak bvieden bedrijven inderdaad ditr soort contracten dus dan is het hun probleem

Alleen heb je als vakantiekracht de garantie dat je bij dat bedrijf nooit meer wordt aangenomen, dus dat zijn de concequenties
Ehm deze zin begrijp ik ABSOLUUT niet kan je hem iets meer toelichten had je het over het algemeen of in dit soort gevallen?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 20:54
Balance
Balance is offline
Citaat:
dreen schreef op 23-07-2003 @ 14:44:

bij ons is de proeftijd standaard 3 maanden. dat is inderdaad bedoelt om te kijken of iemand geschikt is voor de baan en na 3 maanden het contract niet te verlengen wanneer dit niet het geval is. het komt bij ons nooit voor dat we iemand voor die 3 maanden al ontslaan, behalve wanneer er sprake is van diefstal (logisch).
de persoon in kwestie kon dus geen ander contract krijgen aangezien zij niet langer dan 3 maanden bij ons zou werken.
maar idd, misschien moeten dergelijke contracten worden aangepast, waaruit de mogelijkheid om iemand binnen 3 maanden te ontslaan wordt geschrapt (wat wij dus al niet gebruiken, maar anderen misschien wel).

Dat, gecombineerd met een ontslagperiode voor de werknemer, zou je dat dan wel eerlijk vinden?
Oud 23-07-2003, 21:32
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 23-07-2003 @ 17:48:
Alleen heb je als vakantiekracht de garantie dat je bij dat bedrijf nooit meer wordt aangenomen, dus dat zijn de concequenties
Ehm deze zin begrijp ik ABSOLUUT niet kan je hem iets meer toelichten had je het over het algemeen of in dit soort gevallen?
Misschien beetje vaag geformuleert. Maar de nadelen voor een vakantiekracht die ineens stopt omdat ze geen zin meer hebben, is dat ze het bij dat bedrijf ook behoorlijk verknalt hebben. En daar dus nooit meer worden aangenomen.
Oud 24-07-2003, 01:16
ikbenschipper1
Citaat:
dreen schreef op 23-07-2003 @ 22:32:
Misschien beetje vaag geformuleert. Maar de nadelen voor een vakantiekracht die ineens stopt omdat ze geen zin meer hebben, is dat ze het bij dat bedrijf ook behoorlijk verknalt hebben. En daar dus nooit meer worden aangenomen.
Jeps ik vermoede al dat je het zo bedoelde maar vroehg het toch nog effe. Maar inderdaad daar heb je geliojk in hij zal er echt niet weer aangenomen worden voordeel voor de volgende keer dus
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 12:55
miss sunshine1986
miss sunshine1986 is offline
Tuurlijk moet ook als vakantiekracht een opzegtermijn.. Ik bedoel als vakantiekracht loop jij ook altijd het risico dat je het geen leuk werk vindt of te zwaar blabla...Het is dus een beetje aan het bedrijf zelf om er niet teveel op te rekenen, idd een beetje risicospreiding.. Vakantiewerk is vaak vrijwillig en daarom kan hetwel zijn dat mensen er eerder mee ophouden (heb ik zelf ook weleens gedaan omdat er geen leuke sfeer was en het te zwaar werk was).. Maar goed dat is het risico van het bedrijf die de vakantiewerkers aannemen nou eenmaal.. Maar dat neem natuurlijk niet weg dat het jammer is jullie nu...
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 22:08
BBEM
BBEM is offline
wij werken ook met vakantiekrachten die we weg kunnen sturen wanneer we maar willen, maar iedereen vind het werk te leuk om weg te blijven
Oud 29-07-2003, 15:58
miss sunshine1986
miss sunshine1986 is offline
Citaat:
BBEM schreef op 28-07-2003 @ 23:08:
wij werken ook met vakantiekrachten die we weg kunnen sturen wanneer we maar willen, maar iedereen vind het werk te leuk om weg te blijven
En zo hoort het (of beter hezegd hoop je dat het zo is) ook!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 18:13
XsharonX
XsharonX is offline
Ik ben vandaag weggestuurt bij me werk (ik zou er nog 3 weken werken) Omdat ze geen werk meer voor me hebben. (ik werk via een uitezendbureau) Dus het kan ook andersom.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 19:20
avantasia
avantasia is offline
gewoon dom van die baas
Reageren

Regels voor berichten