Advertentie | |
|
![]() |
|
Zo hoog mogelijk binnen je budget.
In de praktijk is dat dus idd een Radeon 9600 (Pro haal je niet, die begint vanaf zo'n 180 euro) of een GeForce4 TI4200/4400 (die laatste moet je wel goedkoop kunnen vinden dan, maar ze zijn er voor <150). Kijk ook eens op de Tweakers.net - Pricewatch [ Videokaarten ]
|
Een vriend van me heeft een GeForce4 Ti4200 en die speelt Unreal 2K3 verder zonder problemen op 1152x864, ziet er prima uit
![]() Dat moederbord lijkt me wel goed... http://tw.giga-byte.com/MotherBoard/...A-8IPE1000.htm Ik ken het verder niet, maar het heeft dezelfde chipset als de mijne (Intel 865PE) en die bevalt me prima (en verder ziet het er ook goed uit, dual channel DDR enzo) ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Anders heb je ook niks aan een mobo dat die dingen ondersteunt, lijkt me. ![]() Let er trouwens op dat je PC3200 geheugen neemt... twee modules, dan kun je Dual Channel gebruiken.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
lol ok mijn fout, moet idd 9700 Pro zijn
![]() En Dual-Channel staat hiero uitgelegd: http://gathering.tweakers.net/forum/...essages/719267
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Je kunt een Radeon 9500 non-pro inderdaad softwarematig modden naar een 9700-serie, maar dat gaat lang niet altijd goed. Overigens is er geen verschil tussen de 9700 en de 9700-pro behalve de kloksnelheid (9700 non-pro 275/540, 9700-pro 325/680). Of jouw 9500 non-pro dus een 9700 non-pro of een pro wordt, hangt af van de yields van jouw 9500-core en geheugen.
Ik zou er toch voor kiezen om even die paar tientjes meer uit te geven en voor een Radeon 9700 te gaan, die kost je waarschijnlijk zo'n 199 euro. Dan heb je een kaart die je de komende twee jaar naar alle waarschijnlijkheid goed kunt blijven gebruiken. |
![]() |
||
Citaat:
't Komt er dus op neer dat je met single channel DDR (met PC3200) in theorie dus 3,2GB/sec. bandbreedte hebt, en met dual channel DDR 6,4GB/sec. (twee keer zoveel dus; bandbreedte = de snelheid waarmee de CPU en je geheugen data kunnen uitwisselen, zeg maar) In theorie is het dus sneller, alleen zorgt de bussnelheid van de CPU er dus voor dat 'ie die snelheid niet haalt, omdat die geen 6,4GB/sec. aankan. Zelf haal ik met mijn P4 2.4c (met 800MHz FSB dus) en dual channel PC3200 ongeveer 4,7GB/sec., terwijl je dus met single channel sowieso niet meer dan 3,2Gb/sec. zou kunnen halen. Hier zie je dus dat dual channel een voordeel oplevert ![]()
|
Verwijderd
|
Ja, maar het is maar de vraag in hoeverre je dat merkt. Je moet wel heel geheugen-intensieve applicaties gebruiken wil je het verschil tussen single-channel DDR 3200 en dual-channel DDR 3200 merken, dat is maar een verschil van 4.5 tegenover 3 gb/sec. Weliswaar een winst van 50%, maar op het moment dat je hoofdgeheugen de bottleneck vormt, gaat het toch wel langzaam, of je nu single of dual channel gebruikt.
|
![]() |
|
P4 is wel bandbreedte hongerig, dus dual channel kan daar best voor leuke winsten zorgen.
Neem sowieso de versie met 200MHz FSB ("800"), deze is een stuk sneller dan de versies met 133MHz FSB ("533"). Staar je niet blind op HyperThreading, voor de weinige applicaties die multithreaded zijn, haal je daar winsten mee rond de 4%. Langzamer kan het met HT ook worden, sommige applicaties gaan er met 6% op vooruit. Gemiddeld zal het denk ik voor 2 tot 3% snelheidwinst zorgen. Dat is naar mijn mening de hele hype niet waard. Wel is de verhoging van de FSB zeer goed voor je performance, en áls je Intel neemt, moet je opzeker een kopen met 200MHz FSB. Maar je kan natuurlijk ook voor een AMD 2600+ (€95) gaan met SiS746 moederbord zoals de ECS L7S7A2 (€50), ben je voor €145 klaar. Intel i865 chipset is een goede, je kunt een hack toepassen waardoor je moederbord de performance van een i875 evenaart. Verder bieden alle i865 moederborden support voor 200MHz FSB en Dual Channel DDR.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Games sturen eigenlijk alleen gecomprimeerde pakketjes vertices en informatie over de bus, en dat profiteert maar matig van een toenemende geheugensnelheid. |
![]() |
|
Dat ligt eraan wat je ermee wilt gaan doen.
De 9600 non-pro is met €130 niet al te duur. Maar 9700 is met €200 ook sterk in prijs gezakt. De 9600 is langzamer dan de 9500 pro, maar sneller dan de 9500 non-pro. Als je er €200 voor over hebt, zou je een 9700 non-pro kunnen halen. Maar als je nu alleen nog maar UT2k3 en datsoort spellen speelt op b.v. 1024x768, dan zou ik het bij een GeForce 4 Ti4200 64MB laten, en begin 2004 een R420 kopen. ![]()
|
Verwijderd
|
Precies. Zeker met Half-Life 2 hoogstwaarschijnlijk flink vertraagd en Quake III dat ook nog wel een tijdje op zich laat wachten, heeft het weinig nut om nu speciaal een DX9 kaart te kopen. Een Radeon 9700 is natuurlijk ontzettend snel door de gruwelijke geheugenbandbreedte, maar in UT2003 is het verschil tussen een Geforce4 Ti en een Radeon 9700 echt niet zo heel erg te merken. Dat is toch een DX8-spel.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
ik heb even zitten kijken op futuremark.com, naar 3DMark03 scores.
P4 2390-2410 MHz, res.1024x768x32, winxp ATI Radeon 9600 serie (waarom staat hier geen pro apart bij?): 4047 max (overgeklokt naar 519MHz/339MHz), 3365 max bij 398MHz/297MHz ATI Radeon 9700 non-pro: 5748 max (391MHz/344MHz), 5015 max bij 324MHz/310MHz De laatste waarde van elke kaart is denk ik bij niet over/ondergeklokte kaarten, want die snelheden komen erg vaak voor. Even een closere vergelijking tussen de 9600 met 3365 en de 9700 met 5015: 9600: P4 2406MHz, 512MB RAM, 8xAGP, DX9.0a, Shuttle Inc FB61 mobo, 128MB vidram 9700: P4 2399MHz, 510MB RAM, 8xAGP, DX9.0a, ASUS P4P800 mobo, 128MB vidram Wel een erg groot verschil.
||
Citaat:
|
![]() |
|
Hoe verklaar je dan het grote verschil in 3DMark03 tussen een GF4Ti4200 en een ATi Radeon 9500 non-pro terwijl in b.v. UT2k3 de GF zo'n 25% sneller is dan de kaart van ATi?
3DMark03 zegt wat over de DirectX9-prestaties van een kaart. 3DMark2001(SE) zegt wat over de DirectX8-prestaties van een kaart.
||
Citaat:
Ik heb zo'n computer nog ergens liggen.. Waar ik toch eens een kast voor moet bouwen (gaat uiteindelijk de meterkast in), maar bij de huidige bezetting van het geheugen, 1 GB in Edo dimmetjes duurt het geloof ik iets van een seconde voordat-ie't helemaal vol of leeg heeft.. Hij kan heel slecht leren dus. En ook slecht vergeten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
De andere reden dat een Radeon 9700/9800 veel beter scoort dan een Geforce4 Ti in 03, is dat 03 grotere texturen gebruikt. De Radeon blinkt vooral uit in geheugenbandbreedte. De graphics-core zelf is in renderen ook wel snel, maar het prestatieverschil wordt toch vooral veroorzaakt door het geheugen (19.8Gb/s voor de 9700Pro t.o.v. 10.4Gb/s voor de Ti4600). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|