Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Daarintegen wordt soms gezegd dat Intel procs stabieler zijn en een wat langere levensduur hebben. Ik heb zelf een AMD 2600+, en ben er erg tevreden over. ![]()
||
Citaat:
![]() tjah.. er word gezegd dat intel stabieler is enzo zelf heb ik al jaren AMD en ben er erg tevreden over, intel is duurder dan amd, vooral intel moederborden zijn vaak duurder maar nogmaals waarom ga je zelf een pc samenstellen als je er de ballen van weet.. EN gebruik de zoekfunctie even want als je de vraag zo stelt is ie al vaak voorbij gekomen
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Ik zou voor AMD gaan, deze zijn significant beter dan intel aldus mijn mening. Ik draai zelf nog op een oudje van 1200mhz @ 1533mhz en die doet het perfect. Alleen wordt die een beetje warm. maar voor een thunderbird core kan die makkelijk 70graden hebben. Ik zou voor AMD gaan, lekker goedkoop & waar voor je geld.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het verschil tussen Intel en AMD is eigenlijk puur een kwestie van smaak. Sommigen zweren bij Intel, anderen kiezen voor AMD.
Het enige wat gezegd kan worden is dat de prestaties elkaar niet veel ontlopen, een Intel Pentium-4 en een AMD Athlon XP zijn op dezelfde rating ongeveer even snel. AMD is vaak wel goedkoper, vooral in de lagere snelheden (< 2200 MHz). Het enige waar echt verschil in zit is de prestatie op hoge snelheden. Boven de 2800+ kan AMD gewoon niet meer op tegen Intel. Een AMD Athlon XP 3000+ of 3200+ is namelijk nauwelijks sneller dan een AMD Athlon XP 2800+ en is zéker een flink stuk langzamer dan een Intel Pentium-4 2.8 of 3.0 GHz. Dit komt doordat zowel de Barton- als de Thorougbred B-core er rond de 2.25/2.3 GHz gewoon mee ophouden. |
![]() |
|
en p4 heeft HT en amd niet...
naar mijn mening is de pentium4 processor toch ee nstuk krachtiger dan een amd xp.. zelf heb ik gekozen voor amd xp omdat dat een heel stuk goedkoper is.. maar als je het geld hebt zou ik voor p4 gaan
|
Verwijderd
|
Hangt er maar vanaf, alleen de P4 vanaf 2.66A hebben HTT-mogelijkheid en bovendien scheelt dat maar een procentje of 10-15. Niet echt opzienbarend ofzo.
In ieder geval is de keuze wel duidelijk in de lagere regionen: een AMD Athlon XP 2400+ voor rond de 80 euro of een Pentium-4 2.4 voor bijna anderhalf maal zoveel... |
![]() |
||
Citaat:
maar ik zou zeggen.. als je het geld hebt zou ik voor p4 gaan.. zeker als bijv je ouders pc willen betalen of via pc prive plan oid
|
![]() |
maar dan zou ik er wel een met een FSB van 800Mhz nemen want dat merk je dan wel zeker met wat leuk geheugen op 400mhz (en voor als je een overklokker bent koop je 500mhz geheugen en je gooit de fsb van je processor op1ghz en die van je geheugen op 500mhz)
met deze fsb-snelheid merk je het zeker wel tegenover AMD maar daar moet je dan ook aardig wat voor neerleggen. AMD en Intel zijn smaken/ervaring maar mijn voornaamste beslissing zou door de prijs komen en zoals hier al eerder gezegt is neem een Intel als je geld genoeg hebt en anders een AMD. overigens vind ik de AMD t/m de 2400+ echt super goed maar daar boven vind ik het snel al wat minder. zeker omdat ze dan een tikkeltje warmer worden en de prestatie tegenover prijs afneemt. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Yep. Vooral die Pentium-4's op een FSB van 800MHz zijn een flink stuk sneller. Intel verhoogt namelijk alles lineair, met de interne klok ook meteen de FSB. M.a.w. het hele systeem wordt sneller, terwijl AMD de verhoogde FSB alleen gebruikt om te maskeren dat ze de interne klok niet omhoog kunnen krijgen (kijk maar naar een 2400+, die heeft een interne klok van 2.00GHz. Een 2800+ heeft ook een interne klok van 2.00GHz, maar de dubbele cache en hogere FSB, zodat de prestaties toch stijgen maar de interne klok omlaag kan).
Een AMD 3200+ is dan ook niet zo heel veel sneller dan een gewone 2600+ Tbred. |
![]() |
|
Bij deze mijn - langverwachte?
![]()
Mijn advies: koop een 2400+ met ECS K7S5A Pro of 2600+ met ECS L7S7A2 of Asus A7N8X (nForce 2) moederbord. Check tweakers.net pricewatch voor goedkope shops. Een duurdere processor (en moederbord) kopen vind ik onzinnig. Het loont absoluut niet om het snelste van het snelste te kopen. Je kunt veel beter om het jaar een goedkoop mainstream systeem kopen, dan kun je alle spellen spelen en heb je uiteindelijk meerdere systemen staan. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Je maakt dus een prijsvergelijking met 2 processoren die een compleet andere snelheid hebben? Als je nou ff kijkt in die link kom je in enorme letters dit tegen: AMD Athlon Processors / AMD Athlon XP 2600+ (2,08GHz, 333MHz FSB, Boxed) Hier staat duidelijk dat een AMD Athlon XP 2600+ op 2,08 ghz draait, en niet op de 2,6 Ghz zoals jij suggereert. Daarbij draait de Intel proc. op 800 Mhz FSB, en de AMD (maar) op 333 Mhz FSB, wat toch een redelijk groot verschil in snelheid is. De eerlijkste manier om dit te vergelijken is om 2 procs te pakken die op hetzelfde aantal FSB draaien, en ook nog een even hoge kloksnelheid hebben. Daarbij is er zoals bij Auto's ook een "reeks" zullen we maar even zeggen. Zoals je bij de Volkswagen een Polo en een Golf hebt, heb je bij Intel een Celeron en een Pentium, en bij AMD bv XP en Duron. Wat bij bijde toch weer een verschil maakt in snelheid en prijs. Zoals hier: Intel Xeon MP 2,0GHz (512KB, 1MB L3) € 4103,- 24-08 Intel Pentium 4 2,0GHz (Socket 478, 512KB, Tray) € 155,- 12-08 (Ja ik weet dat het een oneerlijke vergelijking is maar ik gebruik het alleen maar om mijn punt te laten zien, en ik weet ook dat Xeon eigenlijk niet voor thuisgebruik is maar voor in servers, maar laat alleen maar even zien dat jou vergelijking ook nogal oneerlijk is)
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Waar heb je in vredesnaam die prijs van die Xeon vandaan?
Ik heb hier een lijst voor m'n snufferd liggen waar de Xeons van 2.4 Ghz ongeveer 260 euro kosten. Socket 604.. Of is dit weer een andere Xeon serie? Nou schijnt het ook zo te zijn dat AMD het aantal instructies per tijdseenheid probeert te verhogen, en Intel voornamelijk gaat voor een hogere kloksnelheid. Vandaar die zogenaamde Pentium Rating. Misschien is het gewoon een excuus omdat ze het niet echt hoger kunnen krijgen. Ik koop geen processor meer met een Pentium Rating, zei ik toen ik doodziek werd van m'n K5 ![]() Tegenwoordig is het prijsverschil tussen Intel en AMD ook een stuk kleiner.. (als ik zo in die lijst blader)
|
![]() |
hij stond onderaan ergens
[edit] hier om precies te zijn je hebt ook de goedkopere Xeon's, de duurdere is de Xeon MP
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() AMD heeft juist gekozen voor de P-rating omdat dat marketingtechnisch beter was. De core van de Athlon XP is klok-voor-klok gewoon veel sneller dan de Intel Pentium-4. Een AMD XP 2400+ scoort op 2.00 GHz vrijwel gelijk aan een Intel Pentium-4 2.4 GHz, terwijl het verschil in interne klok 400 MHz. De Athlon-core is dus gewoon sneller, maar mensen kijken niet naar de IPC maar naar de kloksnelheid en baseren daarop hun keuze. Dit is ontstaan toen Intel voor het eerst met de Pentium-4 kwam (de Willamette, socket 423 met 256kb L2). Die was toen verkrijgbaar op (toen) belachelijk hoge snelheden tot 1700 MHz, terwijl AMD bleef steken op 1400 MHz (de snelste Athlon Thunderbird). Effectief was die Pentium-4 1.7 GHz nog trager dan een Athlon 1.3 GHz. Daarom besloot AMD de rating in te voeren, om te laten zien dat een Athlon 1400 MHz sneller is dan een Pentium-4 1600 MHz. Dat werd dus de Athlon XP 1600+. De Athlon-core, die in de kern gelijk is gebleven sinds de oorspronkelijke Slot-A Athlon 500, is klok-voor-klok gewoon veel sneller dan de Pentium-4 core. De Athlon-core is ook veel complexer. De Pentium-4 core is vanaf het begin opnieuw ontworpen met hoge kloksnelheden in gedachte. In het begin, op lagere snelheden, pakte dat in het nadeel van Intel uit, maar nu blijkt dat de Athlon-core, die al sinds 1999 meegaat, er rond de 2200-2300 MHz gewoon mee ophoudt, terwijl de Pentium-4 core lekker doorschaalt tot boven de 3 GHz. |
![]() |
|||||||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Althans die gevraagde combinatie van 2 gelijke procs. Citaat:
![]() Qua harde MHz'en is een 2600+ niet gelijk aan een 2.66C van Intel, inderdaad. Maar zoals Nare Man hierboven netjes uitlegt is de ene MHz de andere niet... En daarom koos ik die twee processoren, omdat die op dit moment een goede gemiddelde zijn (wat prijs en snelheid [let wel; snélheid, géén MHz'en!] betreft). En voor zover ik weet is de Xeon MP geschikt om met een broertje op een plankje te liggen, vandaar het MP (Multi-Processing) en het prijsverschil (toch wel groot ![]()
|
Verwijderd
|
Het nare van AMD is alleen dat ze de P-rating laten afhangen van zowel interne klok/IPC, front side bus-snelheid als hoeveelheid cache...en dat vind ik niet echt netjes.
Je krijgt daardoor namelijk het verschijnsel dat een XP2600+ met FSB 266 intern op een hogere klok loopt dan een XP2600+ met FSB 333. Terwijl de FSB echt niks uitmaakt bij pure processortaken, zoals het renderen van modellen. |
![]() |
||
Citaat:
AMD 2*100MHz = 200MHz [Duron] 2*133MHz = 266MHz [Athlon XP t/m 2400+] 2*166MHz = 333MHz [Athlon XP vanaf 2600+] 2*200MHz = 400MHz [Athlon XP 3200+] Intel 4*100MHz = 400MHz [Willamette,Northwood] 4*133MHz = 533MHz [Northwood] 4*200MHz = 800MHz [Northwood met "800MHz FSB"]
Laatst gewijzigd op 25-08-2003 om 15:33. |
Advertentie |
|
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-08-2003 om 04:22. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Bij videokaarten was de overstap naar een 256-bit geheugenbus een goede stap geweest, ATi brak hiermee door met de Radeon 9700 (Pro), die voor het eerst een 256-bit brede geheugenbus had. Maar videokaarten vertrouwen natuurlijk, nog meer dan de normale CPU, op geheugenbandbreedte. Om deze zelfde reden zal ook sneller worden overgestapt op DDR2 in de vorm van GDDR2 dan voor de CPU/Mobo/Chipset zal gaan gelden.
||
Citaat:
maar snap je als ik een winkel kom en ik weet van niets dan smeren ze me den duurste pc aan, en rekenen ze me ook nog eens veel te veel aan, dus ge moet toch een beetje geinformeerd zijn ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[Centraal] Processors Enlightenment | 85 | 09-12-2005 21:00 | |
Software & Hardware |
[CPU] AMD of Intel? Dumbass | 17 | 14-01-2004 10:15 | |
Software & Hardware |
[CPU] AMD of Intel? Boy17 | 22 | 06-11-2003 06:36 | |
Software & Hardware |
[CPU] Welke processor is sneller? MoHaMeDJaLaL | 88 | 05-11-2003 21:00 | |
Software & Hardware |
AMD Athlon of Intel Pentium? Gatara | 59 | 13-02-2003 10:30 | |
Software & Hardware |
Welke processor moet ik kopen Amd of Intel? radjanhanoeman | 22 | 11-04-2002 21:19 |