Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2003, 18:05
blueeyes_jochie
blueeyes_jochie is offline
Mensen geloven jullie in de welbekende deja vu`s?! Ik heb het al vaker gehad en meestal komen ze nog uit ook... Echt vaag... Dat je het gevoel hebt dat een gebeurtenis al eerder hebt meegemaakt maar dat het voor je ogen afspeelt..

Meer mensen meegemaakt en is het eigenlijk verklaarbaar?!

Gr,
DaLoverBoy
Oud 05-09-2003, 18:08
Laïs
Laïs is offline
Vroeger had ik het vaker,nu zelden nog.
En nee,ik heb geen verklaring.
Oud 05-09-2003, 18:24
blueeyes_jochie
Maar het is toch vreemd?! En bij mij ist ook in periodes soms heb ik er veel soms niet....

Ik heb er geen last van maar ik vind het wel geheimzinnig...

Gr
DaLoverBoy
Oud 05-09-2003, 18:35
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Bij mij is het ook per periodes, paar maanden terug nog had ik er echt heel veel, laatste tijd wat minder.
Hoe het komt weet ik niet.
Oud 05-09-2003, 19:46
Shade
Shade is offline
alweer?....
mensen zoek nou eens voordat je post...

http://forum.scholieren.com/showthre...ghlight=dejavu

de eerste 3 die ik tegen kwam tijdens het zoeken. Zijn er vast nog wel meer....
Oud 05-09-2003, 20:12
blueeyes_jochie
Ow k
Oud 12-09-2003, 00:41
Verwijderd
isiets in je hersenen wat nie helemaal goed gaat of iets dergelijks, zit iig daar ergens, waardoor je op de een of andere manier denkt iets eerder meegemaakt te hebben, in feite is dit dus nie zo...
Oud 12-09-2003, 08:22
DutCh LuNaTiC
DutCh LuNaTiC is offline
Kheb dit ook wel vaker gehad. Toen ik het 3de zat, had ik steeds van die momenten waarvan kzou zweren dat ik ze al eens eerder had meegemaakt?
Oud 14-09-2003, 20:50
no pain n death
no pain n death is offline
Ik heb elke week wel een paar deja vu's. Dan lijkt het of je het eerder hebt meegemaakt in een droom of een andere dag. Het wordt veroorzaakt doordat je linker hersenhelft (hier zit het korte termijn geheugen) dingen eerder opneemt dan je rechter helft. (hier zit het lange termijn geheugen) Je ziet dus hetzelfde beeld weer "terug" in je rechter hersenhelft. Het verschil in tijd bij het opnemen van gebeurtenissen tussen de hersenhelften is meestal niet erg groot, en daardoor heb je meestal ook geen deja vu's. Maar af en toe (bij sommige mensen dus wat vaker, like me) is dat tijdverschil groot genoeg om je te laten denken dat je het al eerder hebt meegemaakt of gezien.
Hoop dat het een beetje duidelijk is!
Oud 17-09-2003, 17:11
Verwijderd
Ik citeer uit onze praktische opdracht over déjà-vu's:

Citaat:
Er zijn een aantal verschillende neurologische en psychologische verklaringen opgesteld die niet bleken te kloppen.
Bijvoorbeeld dat door een soort van storing in de hersenen de ervaringen niet in het korte termijn geheugen zouden komen, maar in het lange termijn geheugen geplaatst wordt, waardoor je denkt dat je het al eerder is overkomen, omdat het in je herinneringen zit.
Ook het idee dat déjà vu veroorzaakt wordt doordat je beelden bijvoorbeeld eerst met je linkeroog ziet en vervolgens met je rechteroog, met slechts een fractie van een seconde verschil.
Hierdoor zou je eigenlijk iets 2 keer achter elkaar waarnemen en daardoor denken dat je het al eerder is overkomen, maar ook dit is door onderzoekers als onwaar verklaard.

De meeste psychologen leggen dit uit het met behulp van het zogenaamde ‘global matching system’.
Deze theorie zegt dat déjà vu hetzelfde lijkt, op iets wat je al eerder hebt meegemaakt, maar dat het niet hetzelfde is.
De verklaring ervoor is dat in je geheugen vele herinneringen zitten opgesloten, meer dan je zou denken, want je hebt niet alleen een bewust geheugen, waar alle feiten in opgeslagen zitten, maar ook een onbewust geheugen, waar vooral je (dagelijkse) algoritmen in zitten opgeslagen, zoals het automatisch de weg naar school vinden zonder daar bij na te denken.
Omdat het er zoveel zijn is de kans groot dat een déjà vu lijkt op een van die herinneringen, of op z’n minst een overeenkomst heeft met een of meerdere van die herinneringen.
Je hersenen zullen dit snel aanwijzen als een identieke gebeurtenis en op dat moment ervaar je een déjà vu.

Er zijn nog meer psychologische verklaringen voor dit fenomeen.
Voorspellende dromen zouden een verklaring kunnen zijn.
Als je dan iets beleefd wat je in die ‘voorspellende droom’ ook hebt beleefd dan kan het gevoel van déjà vu je betreden, immers je ervaart dan iets wat al in je herinneringen zit. Eigenlijk ook erg logisch dus.
De benaming ‘voorspellende dromen’ moet niet te serieus worden genomen. Het is niet zo dat er mee bedoelt wordt dat in dromen precieze dingen worden voorspelt, zoals ongelukken, dood, geboortes, aanslagen, loterij getallen enz.
Om dit uit te leggen even wat over dromen.
Dromen bestaan voor een groot deel uit dagresten, herinneringen dus, over wat je afgelopen tijd hebt beleefd. Dit wordt dan als een soort film voor je afgespeeld in je slaap.
Verder bestaan je dromen uit een hoop nutteloze dingen, fantasie dingen.
Dingen die helemaal niet waar zijn, of gewoon nergens op slaan.
In het laatste geval kan het wel gebaseerd zijn op het dagelijks leven.
Je droomt dan iets, wat nog helemaal niet gebeurd is, maar wel betrekking op het dagelijks leven heeft. Er is dan dus ook een grote kans dat het uit komt.
Mensen die echt in voorspellende, visionaire dromen geloven gaan veel verder.
Zij geloven dat voorspellende dromen tot in de details gaan en dat die gedetailleerde omschrijvingen zelfs jaren later nog ineens herkend worden (het uitkomen van de droom), wat ook het ervaren van déjà vu oproept.
Voorspellende dromen zijn nooit wetenschappelijk bewezen en daarom staan veel mensen er ook erg sceptisch tegen over. De bewezen gemeenschappelijke verklaringen van wetenschappers duiden er zelfs op dat déjà vu volkomen neurologisch is en dat de psychologische, paranormale en godsdienstige verklaringen en ervaringen hierbij ook symptomen of ervaringen zijn die net zo echt –net zo nep– zijn als déjà vu.

De oorzaak van déjà vu van mensen die geen hersenbeschadiging hebben of een ziekte zoals epilepsie of psychastenie hebben heeft verder geen direct aangetoond verband met slapen.
Dat wordt wel vaak gedacht omdat de oorzaak namelijk in de temporaal kwab (ofwel de slaapkwab) gezocht worden moet worden.
Slaapkwab niet in de betekenis van het slapen, maar naar de locatie waar deze zit, namelijk bij de slapen, ongeveer waar het haar begint grijs te worden. Vandaar ook nog de naam temporaal.
De temporaal kwab is een onderdeel van de hersenen.
Deze zou dan abnormaal functionerend zijn.

Bij epileptische patiënten waar het dus ook vaak bij voorkomt ligt ook vaak de oorzaak in de temporaal kwab.
Patiënten met dit soort epileptische déjà vu verschijnselen hebben vaak een persoonlijkheid gekenmerkt door nauwgezetheid (denk hier aan psychastenie) en preoccupatie met religieuze, mystieke en occulte zaken (denk aan de voorspellende dromen).
Interessant met betrekking tot dit onderwerp is het onderzoek van de Canadese neuropsycholoog Michael Persinger. Deze onderzocht diverse patiënten met 'hervonden herinneringen'.
Hij vond aanwijzingen dat de onderzochte patiënten een abnormaal functionerende temporaalkwab hadden. Uit neurologisch onderzoek blijkt dat beschadiging of ontregeling van de temporaalkwab doorgaans ingrijpende gevolgen heeft voor het geheugen. Voorbeelden hiervan zijn black-outs en lost time-ervaringen. De kans dat iemand vervolgens deze ‘gaten’ in het geheugen opvult met pseudo-herinneringen is niet uitgesloten.

Maar er zijn meerdere verklaringen.
Mentale activiteit hoort bij een bepaalde materiële hersenactiviteit.
Als de hersenen gestimuleerd worden (elektrisch bijvoorbeeld) door iets tijdens operaties, tijdens experimenten of door invloeden van buitenaf, dan zal door die ontstane activiteit in de hersenen altijd iets gebeuren.
Er kunnen bijvoorbeeld bewegingen ontstaan, als er een bepaald gedeelte van de hersenen geprikkeld wordt, maar hallucinaties en (nep-)herinneringen kunnen net zo goed ontstaan.
Als de temporaal kwam zo geprikkeld wordt kan dat leiden tot paranormale ervaringen (bijna-dood-ervaring), déjà vu en tot spirituele ervaringen.
Veel religieuze ervaringen kunnen dus verklaard worden door invloeden van buitenaf.
Deze paranormale ervaringen moeten daarom des te harder in twijfel worden getrokken.
Citaat:
Men is het er vrijwel over eens dat dat vooral komt door de temporaalkwab (slaapkwab, Temporal Lobe) en de hypocampu
Citaat:
Déjà vu word veroorzaakt door de hypocampus en de temporaalkwab (meestal door temporaal epilepsie of door een andere afwijking in een van die 2 delen die heel erg nauw met elkaar in verbinding staan).
Citaat:
Literatuurlijst.

Boeken:

· Klinische Neurologie – Dr. H. J. G. H. Oosterhuis

· Neurologie (Ein kurzgefaßtes Lehrbuch fur Ärzte und studenten) – Marco Mumenthaler

· Grote Winkler Prins Encyclopedie deel 3

· Grote Winkler Prins Encyclopedie deel 7

· Grote Winkler Prins Encyclopedie deel 11

· Grote Winkler Prins Encyclopedie deel 18

· Kijk juni 2000

Internet sites:

· http://skepticusnederland.fol.nl/id18.htm

· http://www.kijk.nl/artikel.jsp?art=6028

· http://www.howstuffworks.com/question657.htm

· http://users.pandora.be/aura.oasis/dejavu.htm

· http://www.psychotherapie.nl/pdf/lezing2.pdf

· http://www.spreekuurthuis.nl/

· http://www.howstuffworks.com/brain5.htm
Oud 17-09-2003, 17:13
Verwijderd
De oorzaak van déjà-vu's is dus nog niet 100% zeker! Het zijn allemaal nog theorieën!

Citaat:
no pain n death schreef op 14-09-2003 @ 21:50:
Ik heb elke week wel een paar deja vu's. Dan lijkt het of je het eerder hebt meegemaakt in een droom of een andere dag. Het wordt veroorzaakt doordat je linker hersenhelft (hier zit het korte termijn geheugen) dingen eerder opneemt dan je rechter helft. (hier zit het lange termijn geheugen) Je ziet dus hetzelfde beeld weer "terug" in je rechter hersenhelft. Het verschil in tijd bij het opnemen van gebeurtenissen tussen de hersenhelften is meestal niet erg groot, en daardoor heb je meestal ook geen deja vu's. Maar af en toe (bij sommige mensen dus wat vaker, like me) is dat tijdverschil groot genoeg om je te laten denken dat je het al eerder hebt meegemaakt of gezien.
Hoop dat het een beetje duidelijk is!
Dikke onzin.
Oud 17-09-2003, 19:11
Verwijderd
deja-vu's zijn bij mij altijd eng. ik raak helemaal ongeconcentreerd, en ben er een keer echt een dag letterlijk ziek van geweest. eens in de zoveel tijd heb ik dat nog, en dan is mijn dag echt verschrikkelijk.

ze zullen vast wel verklaarbaar zijn, maar dat zal hierboven in die lap tekst vast wel staan
Oud 18-09-2003, 19:41
gladiatorgirl
gladiatorgirl is offline
ja wel paar keer gehad, raar gevoel maar niet eng ofsow. eerder vreemd.
Oud 18-09-2003, 21:45
Verwijderd
Ik heb ze vaak zat, maar dan doe ik lekker alles anders als in de deja-vu...
Oud 19-09-2003, 12:51
Phreeck
Phreeck is offline
Citaat:
From JediJoel @ his birthday 2002
Mijn theorie:

Je maakt alles meerdere malen mee. Een keer in je dromen, of voordat je geboren wordt ofzo, en een keer 'for real'.
In je dromen maak je dingen mee, precies zoals je wil, of zoals het gaat gebeuren.
Soms maakt je bewustzijn contact met je 'herinnering' aan de gebeurtenissen die je al eerder hebt gezien. Dan krijg je een deja vu.
Maar, het gaat nog dieper. Ik heb best vaak dat ik iets doe, zonder dat ík het doe. Als ik bijvoorbeeld aan het lezen ben, en iemand praat tegen mij of ik begin na te denken over een zin ofzo, dan lees ik gewoon door. Ik neem echter niets in me op. Als ik mijn bewustzijn op iets anders concentreer, dan neemt mijn automatisme het over. Als ik bijvoorbeeld naar de bibliotheek fiets, dan doe ik dat vaak zonder na te denken. (dan luister ik naar mn walkman ofzo). Ik kom uiteindelijk precies terecht waar ik heen wil.
hmm, ik heb opeens het gevoel dat ik dit eerder heb getypt...
Mijn theorie is dus dat je onderbewustzijn sommige dingen overneemt, terwijl je het zelf niet merkt. En soms maakt je bewustzijn contact met dat onderbewustzijn, en dan krijg je een deja vu.
Tja dit was dus mijn post... bijna een jaar geleden. (Ik ben JediJoel btw...)
Oud 22-09-2003, 21:27
Warsocket
Warsocket is offline
wel eens een deja vu maar bij mij is het nog gaarder ik "vergeet" mijn deja vu's maar als ik er weer 1 heb is het of ik het al een stuk of 6 keer mee heb gemaakt iemand dan een idee hoe dat komt
Oud 23-09-2003, 18:39
Martijn
Martijn is offline
Ik heb het ook steeds vaker echt vreemd
Oud 24-09-2003, 13:59
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Martijn schreef op 23-09-2003 @ 19:39:
Ik heb het ook steeds vaker echt vreemd
Jaah... ik ook! Best wel beangstigend...
Oud 03-10-2003, 15:03
LucyWillow
LucyWillow is offline
Ik denk dat deja vu's dingen zijn die je in een vorig leven al een keer hebt meegemaakt...

Lucy
Oud 03-10-2003, 16:21
pe51
pe51 is offline
Lafjuh schreef:
Citaat:
(..) Mensen die echt in voorspellende, visionaire dromen geloven gaan veel verder.
Zij geloven dat voorspellende dromen tot in de details gaan en dat die gedetailleerde omschrijvingen zelfs jaren later nog ineens herkend worden (het uitkomen van de droom), wat ook het ervaren van déjà vu oproept. (...)
Zulke dromen daar geloof ik wel in. Af en toe vragen mensen de betekenis van zo'n droom, die zijn nooit uit te leggen. Je weet het pas als het al gebeurd is. En dat zal de bedoeling ook zijn.
Maar ik geloof niet dat een déjà-vu te verklaren is als herinnering aan een droom. Ik geloof dat het een heel zelfstandige, eigen soort ervaring is.
Citaat:
Voorspellende dromen zijn nooit wetenschappelijk bewezen en daarom staan veel mensen er ook erg sceptisch tegen over.
Nee, maar hoe wil je ook zoiets bewijzen? Je moet eerst al goed door hebben of het een voorspellende droom is of bijv. een waarschuwende droom. Als je droomt dat je op de vuist gaat met iemand op school met wie je ruzie hebt, kan het een voorspellende droom zijn natuurlijk, maar voor hetzelfde geld is het een waarschuwende droom. Als je zelf al aanvoelt, welk van de twee het is, hoe bewijs je dat dan? Dat is namelijk altijd een kwestie van aanvoelen. En als je niet weet welke van de onderzochte dromen voorspellend is, dan kun je ook niet wetenschappelijk gaan meten, hoeveel procent van de voorspellende dromen het bij het rechte eind hadden.

De droompsycholoog Carl Jung wordt toch wel echt een wetenschapper genoemd tegenwoordig. Hij geloofde ook in deze soort voorspellende dromen, kun je in zijn boeken lezen. Maar dit heeft hij natuurlijk nooit kunnen bewijzen.

Die "verklaringen" vanuit de psychologie, daar geloof ik niet zo in, persoonlijk. Ik denk dat je bijv. wel kunt bewijzen dat er een hersenstroompje in een of andere kwab is, op het zelfde moment als iemand een ervaring heeft. Maar wie was er eerder, de kip of het ei?

groeten, peter.
Oud 03-10-2003, 16:52
MUTS123
MUTS123 is offline
Al heel lang niet meer gehad....wordt ook steeds minder als je ouder wordt. Vond het altijd wel een apart gevoel
Oud 03-10-2003, 19:05
Verwijderd
Citaat:
MUTS123 schreef op 03-10-2003 @ 17:52:
Al heel lang niet meer gehad....wordt ook steeds minder als je ouder wordt. Vond het altijd wel een apart gevoel
Ouder worden... nu voel ik me al erg bejaard als dat uit de mond van een 15jarige komt

Ik heb het alleen maar meer gekregen
Oud 03-10-2003, 22:28
Roxann
Roxann is offline
Iedereen heeft ze wel eens, en ik vind het best wel leuk.
Waarom naar een verklaring zoeken?
Ik vind een deja-vu zo een van die lekker onverklaarbare dingen, die je gewoon overkomen.
Als we dat wetenschappelijk gaan bewijzen is de fun eraf.
Oud 03-10-2003, 23:01
f00lonthehill
f00lonthehill is offline
Ik heb al deze posts hiervoor niet gelezen, dus misschien is het al eerder gezegd, maar het is 'bewezen' (dit is een beetje onduidelijk woord, want in hoeverre is het bewezen) dat je de toekomst weet, maar niet meer kunt herinneren. Dit zou ook meteen de Deja vu's verklaren. Het zijn dus kleine stukjes uit de toekomst die je wel kunt herinneren. Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld visioenen (mensen die dromen dat iets gebeurt en dat het ook echt gebeurt ofzo?). Dit is ook een teken dat mensen de toekomst herinneren.
- De mens maakt de geschiedenis of
- De geschiedenis maakt de mens
Het ligt eraan wat je gelooft...
bij de eerste optie ligt de toekomst niet vast, anders wel. Wie zal het zeggen
Het is ook niet iets waar je lang over moet gaan nadenken, want we'll never know
Oud 03-10-2003, 23:55
Verwijderd
Citaat:
Roxann schreef op 03-10-2003 @ 23:28:
Iedereen heeft ze wel eens, en ik vind het best wel leuk.
Waarom naar een verklaring zoeken?
Ik vind een deja-vu zo een van die lekker onverklaarbare dingen, die je gewoon overkomen.
Als we dat wetenschappelijk gaan bewijzen is de fun eraf.
Lijkt me niet. Verliefd zijn en de gevoelens erbij is een chemisch proces dat ook wetenschappelijk is bewezen en gaat de fun eraf?
Van mij mag er een verklaring voor zijn, geen problemen mee.
Advertentie
Oud 04-10-2003, 13:52
Roxann
Roxann is offline
Citaat:
Mutant schreef op 04-10-2003 @ 00:55:
Lijkt me niet. Verliefd zijn en de gevoelens erbij is een chemisch proces dat ook wetenschappelijk is bewezen en gaat de fun eraf?
Van mij mag er een verklaring voor zijn, geen problemen mee.
Ik bedoelde niet dat er van mij geen wetenschappelijke verklaring mag voor bestaan.
Alleen hoef ik ze niet te weten.
Advertentie

Regels voor berichten