Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2003, 19:01
8m&m85
8m&m85 is offline
Ik heb de laatste tijd erg veel last van het feit dat ik het verschil tussen een droom en realiteit niet meer kan onderscheiden en dat kan heel vervelend zijn en ik denk dat ik daardoor ook slechter uitrust. Ik zal een voorbeeld geven.

Ik heb tijdje geleden introductie gehad van de universiteit en we werden ingedeeld in mentorgroepjes. Toen de introductie afgelopen was, sliep ik weer thuis, maar s nachts was ik er heilig van overtuigd dat heel mijn mentorgroep op mn kamer zat. Ik heb toen een tijdje de hele tijd iedereen tot stilte gemaand en gezegd dat ze geen rotzooi moesten maken, omdat ik het anders op moest ruimen. Na een tijdje realiseerde ik me dat dit helemaal niet kon en kon ik weer door slapen.
Op deze manier heb ik ook al een keer een stapelbed omgeduwd met mezelf erin, omdat ik dacht dat ik ergens anders was.

Meestal realiseer ik me na een tijdje wel waar ik ben, maar daar voor heb ik dan al lawaai gemaakt of me erg druk gemaakt of wat dan ook. Het is geen slaapwandelen want de ochtend daarna kan ik het me gewoon herinneren en ook de "ingebeelde" beelden die ik dan zag, het zijn bijna hallucinaties.

Ik weet dat je in je slaap indrukken verwerkt van de dag en daar hebben deze "beelden" ook altijd betrekking op, maar de meeste mensen merken daar niets van of dromen gewoon en herinneren ze al dan niet, maar ik kan het onderscheid tussen wat echt is en wat ik droom niet meer maken. Want de situaties waarin ik dan terecht kom zijn niet precies hetzelfde als de originele.

Nou is mijn vraag of er mensen zijn die dit ook in zo'n extreme mate hebben en of ze tips hebben.

ALs er nog iets onduidelijk is moet je het maar even zeggen, want volgens mij is het verhaal niet al te helder.
Oud 14-09-2003, 19:07
Fade of Light
Fade of Light is offline
ik heb het ook wel eens gehad. Heilig overtuigd dat de deur op een bepaalde plek zat. (in het echt zat die daar niet) Nou dat was echt flippen hehe. Achteraf gezien wel grappig. 1 Kapotte poster, flink wat agressie en toen realiseerde ik me ineens dat ik aan de verkeerde kant van de kamer stond...

Maaruh volgens mij heb jij een beetje teveel last van (lucide) dromen...Zie mystiek over dromen (is een stickytopic)
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 19:11
Bird-one
Bird-one is offline
Volgens mij is het niet echt precies wat je bedoelt, maar ik heb het idee dat ik weleens zoiets heb. Bij mij is het niet vaak, maar ik heb het gewoon 'n paar keer meegemaakt. Dan dacht ik dat ik iets had gedaan, terwijl ik dat eigenlijk gewoon gedroomd had. Maar bij mij ziet dan alles (herinneringen) er ook heel wazig (blurry) uit. Ik weet het allemaal wel, maar niet precies. Daardoor verwarde ik waarschijnlijk realiteit met droom.
Bij jou lijkt het nog "echter" te zijn, zegmaar. Geen flauw idee wat je er aan zou kunnen doen. En achteraf blijkt dit dus weer 'n onnuttige reply te zijn..
Oud 14-09-2003, 19:32
Nona
Nona is offline
Ik heb dit ook een keer gehad. Ik zat heel hard tegen de muur te drukken omdat ik dacht dat mijn ex de kast om aan het gooien was. En laatst werd ik gillend wakker en was ik er heilig van overtuigd dat mij tv me over wilde rijden.

Misschien is de beste oplossing om middelen te zoeken waardoor je rustiger slaapt. Van een aangepast eetpatroon tot andere activiteiten voor het slapen gaan tot spulletjes van de apotheek.
Oud 14-09-2003, 20:32
Kazanka
Kazanka is offline
Je studeert toch geen CIW ofzow....?

Verder on-topic...

Ik heb het ook weleens. Bijna altijd als ik een tijdje ergens anders dan thuis heb geslapen. Dan slaap ik weer eens thuis, maar denk nog steeds dat ik niet thuis ben. Pas als ik mijn ogen open doe merk ik pas dat ik toch echt thuis ben en in mijn eigen bed lig, i.p.v. het stapelbed waar ik eerder die week op heb moeten slapen.
Soms heb ik ook dat ik mijn ogen dichtdoe en denk dat ik met mijn ogen naar de muur lig, als ik dan mijn ogen open doe is er geen muur, maar staat er ineens een wandmeubel met een tv erop. Het is een keer voorgekomen dat ik niet kon geloven dat ik thuis was, dus ben naar de huiskamer beneden gegaan en naar de keuken, werkkamer, pas toen was ik ervan overtuigd dat ik toch echt in mijn eigen huis was. Gelukkig is dat laatste daarna nooit meer voorgekomen, was gewoon te vaag.
Oud 14-09-2003, 20:48
Verwijderd
ik ken het een klein beetje, maar bij mij is het zo:
als ik dan aan iets terug denk, weet ik niet meer of ik het gedroomd had of niet, als ik terug denk aan een gebeurtenis ofzo, moet ik me er met sterke bewijzen ervan overtuigen dat het of een droom was of realiteit, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik best wel veel blow
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 13:53
pe51
pe51 is offline
Citaat:
8m&m85 schreef op 14-09-2003 @ 20:01:
Ik heb de laatste tijd erg veel last van het feit dat ik het verschil tussen een droom en realiteit niet meer kan onderscheiden en dat kan heel vervelend zijn en ik denk dat ik daardoor ook slechter uitrust. Ik zal een voorbeeld geven.

Ik heb tijdje geleden introductie gehad van de universiteit en we werden ingedeeld in mentorgroepjes. Toen de introductie afgelopen was, sliep ik weer thuis, maar s nachts was ik er heilig van overtuigd dat heel mijn mentorgroep op mn kamer zat. Ik heb toen een tijdje de hele tijd iedereen tot stilte gemaand en gezegd dat ze geen rotzooi moesten maken, omdat ik het anders op moest ruimen. Na een tijdje realiseerde ik me dat dit helemaal niet kon en kon ik weer door slapen.
Op deze manier heb ik ook al een keer een stapelbed omgeduwd met mezelf erin, omdat ik dacht dat ik ergens anders was.

Meestal realiseer ik me na een tijdje wel waar ik ben, maar daar voor heb ik dan al lawaai gemaakt of me erg druk gemaakt of wat dan ook. Het is geen slaapwandelen want de ochtend daarna kan ik het me gewoon herinneren en ook de "ingebeelde" beelden die ik dan zag, het zijn bijna hallucinaties.

Ik weet dat je in je slaap indrukken verwerkt van de dag en daar hebben deze "beelden" ook altijd betrekking op, maar de meeste mensen merken daar niets van of dromen gewoon en herinneren ze al dan niet, maar ik kan het onderscheid tussen wat echt is en wat ik droom niet meer maken. Want de situaties waarin ik dan terecht kom zijn niet precies hetzelfde als de originele.

Nou is mijn vraag of er mensen zijn die dit ook in zo'n extreme mate hebben en of ze tips hebben.

ALs er nog iets onduidelijk is moet je het maar even zeggen, want volgens mij is het verhaal niet al te helder.
Ik heb je antwoord gegeven in de droomtopic in mystiek, klik daarvoor op deze link.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten