Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2003, 14:06
Da wizzZ
Da wizzZ is offline
Wat houdt het Keynesiaanse anticyclische begrotingsbeleid in?

Ik snap er echt nisk van... Als iemand links of boeken weet hierover, of miscchein werkstuk hierover hebt, meld het dan a.u.b. Je zou me hardstike blij maken.
Oud 13-10-2003, 14:38
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Zeer beknopt samengevat komt het hier op neer:

Om de economie aan te laten trekken tijdens de slechtere tijden dient de overheid extra te investeren i.p.v. te bezuiniging om zo ervoor te zorgen dat het vertrouwen in de economie blijft en dat bedrijven meer kunnen investeren.
In tijden van economische groei wordt juist bezuinigd om de overheidsuitgaven niet de pan uit te laten rijzen, met als gevolg dat in tijden van economische groei deze beperkt wordt.

Als je dit begrijpt, dan zie je ook in dat de cyclische schommelingen, de verschillen in tijden van goede economische groei en krimp minder worden. De economie wordt dus minder gevoelig voor periodieke schommelingen.

In theorie is dit model op de langere termijn het beste. Echter is het nooit in de praktijk gebracht vanwege politieke druk. Extra uitgeven in tijden van economische nood is politiek gezien nog wel te realiseren. Echter de kraan dicht draaien terwijl de economie in volle bloei is, is politiek gezien heel moeilijk te verdedigen.
Als voorbeeld kan ik minister Zalm geven die veel moeite had tijden de economische bloei een paar jaar geleden, zijn Zalmnorm staande te houden.
Oud 13-10-2003, 14:53
Da wizzZ
Da wizzZ is offline
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef op 13-10-2003 @ 15:38:
Zeer beknopt samengevat komt het hier op neer:
En wat dan als het niet zeer beknopt is? Mag best lang wezen. :-) En als je bronnen daarvoor ehbt, graag. Boeken en websites altijd welkom mensen!!!
Oud 13-10-2003, 23:12
Verwijderd
Klik

En dit is ook interessant, vind ik

Maar lees anders je schoolboek eens! Staat daar niets in???
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 16:53
Da wizzZ
Da wizzZ is offline
Hmmm, neej helaas niet... :-(
Reageren

Regels voor berichten