Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, alle besturingsystemen is een beetje zinloos..
Want er zijn zat onbekende OS'sen Als je er MacOS bijzet is je lijst al compleet genoeg.. Maar eventueel kun je er nog OS/2, SCO, NetWare en Amiga bijzetten Dingen als WorldOS mag je vergeten, want dat is onzin.. Voor meer ossen: http://www.linuxmafia.com/cabal/os-suck.html Laatst gewijzigd op 28-10-2003 om 11:27. |
![]() |
|
Ook kun je Windows splitten in Windows NT en Windows 9x, aangezien deze twee compleet verschillende OSen zijn. Toen Windows 95 uitkwam, werd kort daarna Windows NT4 uitgebracht. NT is geheel herschreven en hanteert een fundamenteel verschillende filosofie dan de Windows 9x-familie, waarvan Microsoft pas na het floppen van Windows ME het nut van inzag.
||
Citaat:
Ik maak idd wel onderscheid tussen Windows 98 en Windows NT. Tenminste, dat ze mn leraar dat dat moest.
|
GNU/Linux begon als los project van Linus Torvalds. Hij gebruikte toen geen code van UNIX, maar na het project verder uitgroeide tot wat het nu was, is Linux sterk met UNIX verbonden. In detail weet ik niet wat, maar duidelijk is dat Linux ook GPL'ed UNIX-code bevat.
Windows NT bevat overigens: Windows NT 3.x Windows NT 4 Windows 2000 (NT5) Windows XP (NT5.1) Windows Codename Longhorn (NT5.2?) Windows 9x bevat: Windows 95 Windows 95 OSR2 Windows 98 Windows 98 SE Windows ME (Millennium Edition)
|
TriangleOS (http://members.chello.nl/~w.cools/)
|
![]() |
||
Citaat:
Ik ben het helemaal kwijt.. OW, en ik moet kenmerken hebben die specifiek voor deze besturingssystemen zijn. Op websites, dus niet hier gepost want ik moet de link geven.
|
Dan heb je nog SkyOS, AthOS, Zeta. Kijk eens op OSNews, daar hebben ze ook altijd nieuws over buitenissige besturingssystemen.
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
Pumtiedum,
True Microkernel design OS's: WindowsNT , maar vraag niet hoe, met zaken als een GUI 'subsysteem' in de Kernel geintegreerd...... RISCOS iemand ? GNU/Hurd ,met of Mach of L4 als kernel, UNIX -achtig- . MorphOS , AmigaOS reimplementatie die weer in beurt op een andere Microkernel draait, als in, een OS reimplementatie draait in een sandbox boven op een andere Microkernel, quark. AmigaOS ,een van de eerste en echte Microkernel OS'n, tevens Realtime hoewel het het niet claimed. AROS ,Free Software AmigaOS reimplementatie. QNX ,Tevens een realtime OS. xMach DragonflyBSD (zo ongeveer) DEC (ik weiger het Compaq euhh HP te noemen) Tru64 UNIX, maar deze telt maar half, het draait namelijk een enkele Userspace server op Mach. Unicos/Mk ,Het idee achter de Microkernel hier is dat iedere CPU een losse kernel draait die in een soort Beowulf manier met elkaar babbelen op een manier waarvoor het voor de primaire CPU een gigantisch NUMA systeem is. Monolithical UNIX's SGI Solaris ,modulaire kernel space kernel, bijna Microkernel in Kernel land. SCO UNIX (eeeeks, SCO !) GNU/Linux FreeBSD OpenBSD NetBSD AIX DG/UX , de meest enge UNIX die er is IMO. Unicos Custom designed OS'n OpenVMS ,compleet hardware dependant design gebaseerd rondom 4 memory spaces en niveau's, niet echt monolithisch te noemen nog Microkernel achtig, nog heeft het echt iets in ontwerp overgenomen van andere OS'n behalve RSX-11. RSX-11 ,pdp11 voorganger van VMS. Syllable AKA AtheOS, weer een modulair OS wat in kernel space dwaalt met meerdere losse 'servers' die kernel functionaliteit implementeren, eigelijk totaal non-UNIXy maar heeft toch een grote gedeeltes van de POSIX standaard en heeft voor compatibility redenen een gedeeltelijke UNIX tree in haar eigen Filestructure gemapped. VM/CMS , een OS waarin het draaien van Virtuele machines een integraal gedeelte is. z/OS, zelfde idee als achter VM/CMS maar dan met meer native functionaliteit en een stuk moderner. Zo hebben we nog wat ? JA !!! MS-DOS en haar cloontjes ! (ow wacht, MS-DOS is een hack op QDOS ow wacht, das een clone van CP/M, ow wacht das een clone van RSX11, eej VMS ?) MS-DOS (*gaap* een binary loader en een filesystem met shelletje) MultiUserDOS, de abominatie van Multiuser systemen, hang 20 Vt100 compatible consoles aan uw machientje (met de extra seriele expander natuurlijk) en draai multiuser DOS sessies ! *huivert* Caldera DOS, joa da wasch betjur ofzoaww.... DR-DOS jaja gekke daar bij Digital Research, GEM was ook al zo vaag IBM PC-DOS weer zo een mafketeltje ! en ook nog van Big Blue! ach ach, nog wat meer geassorteerde OS rotzooi ? TOS ! en haar liefje MultiTOS, dat is ZO eng dat ik er niet over durft te spreken. RISCOS, ja dat gekke OS waar ik het in het begin ook al over had, die hebben nogaltijd geen preemptive multitasking. Amoeba, gedistributeerd met computertjes spelen, FUN! nu nog die 200 Binary compatible machines bijelkaar zoeken om het eens praktisch te gebruiken........ Plan9, JA ! dat wat UNIX zouw moeten worden en zijn, nu het nog eens installeren op meer dan 1 machine om te spelen met die distributed computing zooi, een extra /dev/cpu mounten is namelijk wel errugg lief. Hmmm volgens mij ga ik maar eens mijn kopje houden.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
![]() |
SysV kun je ook best noemen.
En Linux bevat GEEN GPL'ed UNIX code meer. Dat is er recent door SGO uitgehaalt. Citaat:
Citaat:
NetBSD vanwege de ''portabiliteit'' (dus dat-ie op veel verschillende architecturen kan draaien). OpenBSD vanwege veiligheid beleid en hekel aan niet-vrije software. Het zijn alledrie vrije besturingsystemen. Vrij als in ''free speech'' omdat de broncode in een erg vrije licentie verspreid wordt (vrijwel gelijk aan public domain ik neem aan dat je weet wat dat is). Kortom, anderen mogen de broncode ook gebruiken voor hun softwareprojecten. OpenBSD is origineel gebaseerd op NetBSD. Daarom lijken ze nogal op elkaar. FreeBSD en Net/OpenBSD hebben niet zoveel met elkaar te maken. Staat trouwens allemaal op hun sites. Bij project goals enzo. In Engels, soms ook vertaald.
||
Citaat:
En dat de naam het aangeeft, dat is juist omgekeerd, net als: WINE : Wine is not an emulator En zo zijn er nog veel meer van dat soort recursive acronym grapjes.
|||||
Citaat:
Ik heb er nog niet mee gewerkt, komt misschien binnenkort. Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
het is in princiepe dus gewoon een reimplementatie van de Windows API en een Binary loader om Windows Binary formaat te kunnen vreten (ELF is de standaard hedendaags, en maar enkele gebruiken iets afwijkends).
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
verder maakt het toch niet uit wie nog met aanvullende osen komt? |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Recxhtstreeks uit de FreeBSD FAQ:
"Briefly, FreeBSD is a UN*X-like operating system for the i386, IA-64, PC-98, Alpha/AXP, and UltraSPARC platforms based on U.C. Berkeley's ``4.4BSD-Lite'' release, with some ``4.4BSD-Lite2'' enhancements." (bold toevoegt) Citaat:
Citaat:
![]() Lijkt me een grap. Trouwens, GNU/Linux staat ook in het lijstje (als Linux, blijkbaar is een kernel tegenwoordig een OS ![]() LAME is heel wat meer dan een ''mp3 encoder''. Mozilla is ook niet enkel een browser. Mocht je QNX willen gebruiken voor non-profit gebruik. Is een leuk en makkelijk OS, user-friendly voor non-luie mensen en een microkernel (ook leuk om mee te spelen). Er zijn een aantal goede sites en communities te vinden. http://www.qnxzone.com http://www.openqnx.com http://www.osnews.com/story.php?news_id=534 http://www.qnx.com/developer/download/contrib/ Tis niet echt bedoelt als desktop met office apps of multimedia ofzo maar vrije software, zoals bijv GIMP, is geport en hier kun je ook repositries voor vinden.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
http://www.cineca.it/HPSystems/Software/linda.html
Het idee is gebaseerd op Linda, maar dan dus oa gedistribueerd en real-time. Ontopic weer?
|
old post:
Windows NT bevat overigens: Windows NT 3.x Windows NT 4 Windows 2000 (NT5) Windows XP (NT5.1) Windows Codename Longhorn (NT5.2?) windows 2003 SERVER = NT5.2 windows code name longhorn aka winFX = NT6.0 en dan heb je daar nog d eserver versie van "blackcomb" en dat wordt NT6.1 mzzzl
|
Verwijderd
|
MS/PC-DOS - desktop OS. 8-bits kernel, kan via overlay's 16-bits instructies verwerken en via hele buggy drivers zelfs met TCP/IP en een paar andere 32-bits apps overweg. Vroeger een belangrijk spelletjes platform.
Windows 1 t/m Me - Thuisgebruik. Voornamelijk internetten, applicaties als word, spelletjes(Win95 en hoger). Windows NT 3.1 t/m Windows 2000(NT5) - Kantoorapplicaties, multi-tasking, Native 32-bit en alleen via speciale drivers (NTVDM) kan het 16-bits subsysteem ge-emuleerd worden. Er is geen directe toegang tot hardware meer mogelijk door het gebruik van de HAL(Hardware Abstraction Layer, dat is wat het OS platform-afhankelijk maakt). MacOS - DTP'en, kantoorapplicaties, internettoegang, designwerk, CAD enz. Netware - Netwerk OS. Belangrijkste toepassing: File & Print services, LDAP, het pushen en pullen van ge-preinstalleerde applicaties naar clients. Linux - 100'en verschillende toepassingen, maar voornamelijk nog steeds als Server OS (internet, steeds meer database). OS/400 - Besturingssysteem van IBM waarmee je de virtual servers op AS/400's en andere AS/ smaken kan beheren. Je kan dit OS ook zien als een grote virtual machine waarmee je op een krachtige AS/400 diverse Windows servers tegelijk draait. Symbian - Het OS wat vroeger op de Psion handhelds zat en wat nu op diverse mobiele telefoons zit (Zoals de Nokia 3650). Nah jah, hopelijk heb ik je wat verder geholpen hiermee. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Twee besturingssystemen CaptainCaveman | 13 | 17-11-2006 19:10 | |
Software & Hardware |
[Besturingssystemen] voor en nadelen Verwijderd | 27 | 29-03-2004 20:37 | |
Software & Hardware |
Besturingssystemen? Verwijderd | 10 | 18-12-2003 20:22 | |
Software & Hardware |
dubbel besturingssysteem bezoekert | 4 | 11-12-2003 21:19 | |
Software & Hardware |
[OS] Software voor alternatieve besturingssystemen Martin | 4 | 13-01-2003 23:18 | |
Software & Hardware |
[Poll] Welk besturingssysteem draai jij hoofdzakelijk op je werkstation? dystopia | 51 | 05-01-2003 16:04 |