Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ik zit ook met dit probleem.
Ik wentel mij in de zwarte gedachten. Ik ben er al jaren mee bezig met als resultaat dat ik ze niet meer kan loslaten. Ik kan niet meer zonder het rot voelen. Dat zint me dan ook weer niet dus in feite ben ik nooit happy... wat doe je eraan?
|
Natuurlijk wil je je in werkelijkheid niet klote voelen en natuurlijk vind je dat niet echt een fijn gevoel. Want dan zou je niet zeggen dat je je klote voelde... hm, beetje vaag: hoop dat je het snapt
Wat je er aan kan doen weet ik zo echt niet: probeer er in ieder geval zo veel mogelijk over te praten, maar dat spreekt voor zich. Dus echt helpen zal ik je hiermee niet
|
praten is goed en fijn, maar toch lijkt dat met een psycholoog niet altijd even goed (lees: spontaan) te kunnen (dus kun je sommige dingen wel eens niet (willen) vertellen)
Het is ook niet altijd even makkelijk om iemand anders te vinden om mee te praten, hoe graag je dat ook kunt willen...
||
Citaat:
Op de één of andere manier ben ik geloof ik nogal negatief ingesteld. Ik krijg het dan ook voor elkaar om negatieve gedachtes te hebben als er helemaal niets bijzonders aan de hand is ofzo. En ik twijfel ook wel veel, net als de topicstarter...
|
Verwijderd
|
komt ook vaak omdat je dat hele downe gevoel zo gewend bent. Je weet hoe je je dan voelt en hoe je doet en wat je kan doen enz. maar als je je dan opeens weer goed begint te voelen, tuurlijk is dat wel fijn, maar het is niet vertrouwd, en ja dan ga je dat missen omdat het zo'n gewoonte is..
Dat heb je ook vaak met AM (zelfbeschadiging) enzo, dat je dat opeens gaat missen enzo als je het niet meer doet, omdat je het zo gewend was, het hoorde bij je.. ZO oko met dat slecht voelen, dat hoort bij je, tenminste dat denk je.. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk ook wat er aan meer zeiden, dat het een kwestie is van 'herkenbaar' en 'vertrouwd' zijn. Je beter voelen is onbekend, eng, je weet misschien niet hoe je er mee om moet gaan, enz. Plus wat je zelf zegt (dat je er aan denkt wat je nog moet doen ed). Ik denk dat je er mee om moet leren gaan, dus is het belangrijk dat je het ook met je hulpverlener bespreekt.
Je schrijft 'alles tussen dat en vreugde is namelijk het ergst', maar om bij die vreugde te komen, zul je ook die weg daar tussen moeten 'bewandelen'. |
![]() |
||
Citaat:
@ Leonoor: het is natuurlijk maar wat je onder 'beter voelen' verstaat, want me (echt) goed voelen vind ik (natuurlijk) alleen maar fijn. Maar dat wat naar mijn idee 'gewoon voelen' zou moeten zijn kan beangstigend, vervelend of wat dan ook zijn. Maar ik denk dat je het ook wel zo bedoelde.. toch?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik denk idd dat we ongeveer hetzelfde bedoelen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
@Charlottje,
Ja, dat kan beangstigend zijn als je je zeg maar 'gewoon' voelt, want als je je vrolijk voelt, weet je wat je voelt, maar als je je zeg maar 'gewoon' voelt. Wat voel je dan eigenlijk.. Niets? Of juist heel veel. Hoor je wat te voelen of juist weer niet?? dat kan soms best eng zijn.. Heeft ook weer met gewenning en vertrouwd te maken, omdat je gewend ben altijd wel iets te voelen eerst ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Wat op zo'n 'gewoon' moment ook niet echt fijn is, dat ik soms niet eens weet WAT ik moet voelen/denken/vinden, doen zelfs soms... Als ik me rot voel is het duidelijk allemaal: ik ben passief, voel me rot, denk negatief, ben chagerijnig en doe zo min mogelijk (geloof ik) Als ik me juist heel goed voel en vrolijk ben (het andere uiterste dus) dan ben ik juist actiever (doe opeens zomaar iets voor iemand ![]() Maar als ik me gewoon voel ben ik niet echt actief, voel me ehhh, weet ik niet, m'n hoofd loopt dan nog steeds vol met gedachtes, en mijn mening vorm ik lastig, ben dan soms te bang dat verkeerd te doen ook ofzo. Misschien omdat alles, wanneer ik me in een 'gewone' situatie bevind, nag alle kanten op kan zeg maar. Ik kan dan (theoretisch gezien) nog heel vrolijk worden, maar ook nog heel depri. snap je?
||
Citaat:
eigenlijk wel rot voor je dat je het snapt, denk ik wist gewoon even niet zo goed hoe ik in woorden moest antwoorden...
|
Misschien heb je iets aan dit topic of is dit weer iets heel anders?
![]()
|
hmm, dat topic gaat geloof ik meer over het expres dingen doen om je rot te voelen zeg maar. Extremer is het ook.
Wat ik meer bedoel is dat je je liever rot blijft voelen dan dat je je "gewoon" voelt. o.a. omdat je weet waar je aan toe bent wanneer je je rot voelt en dat weet je niet wanneer je je gewoon voelt, maar in het andere topic wordt het dus opgezocht zeg maar. Nou ja, niet echt uit te leggen, maar is niet hetzelfde in elk geval...sorry
|
![]() |
Het zou fijn zijn als je in een sprong vaan superrot, naar supergoed kon gaan, qua gevoel (lelijke zin
![]() Maar dat gaat niet, het is een proces, en je moet je depressie los laten, dat hoort daarbij. als je dat eenmaal inziet en accepteert, kun je voorkomen dat je er steeds weer in terugzakt.
||
Citaat:
Helaas is er meer voor nodig dan het inzien en accepteren...
||
![]() |
Citaat:
Misschien is dat ook een vorm van psychische zelfbeschadiging. Maar ja, in dit topic is het inderdaad niet zo extreem (dat je echt dingen gaat doen zodat je je rot voelt). Dat dacht ik tenminste. Want je zegt dat je je diep kl*te wilt voelen, maar daar gedraag je je dus niet naar? Je hebt misschien meer zoiets van, als ik kon kiezen tussen 'gewoon' en diep kl*te voelen, dan zou je voor het laatste kiezen? Maar dat je er niet echt moeite voor gaat doen omdat te bereiken zeg maar. |
![]() |
|
Ja. Ik snap je helemaal.
Maar ik zie het bij mezelf niet echt als een groot probleem. Af en toe trek ik mezelf toe naar een diep dal omdat dat beter voelt. (Omdat niks je dan meer iets uitmaakt. Daardoor voel je je misschien wel depressiever maar tegelijkertijd sterker en daardoor beter.) Maar juist door dat diepe dal te hebben meegemaakt en even te hebben gehuild en gedramatiseerd voel ik me een paar dagen later weer goed. Het is dus een soort van sinusgrafiek, wat mij betreft. Maar misschien zit dat bij jou wel heel anders. Laatst gewijzigd op 08-01-2004 om 22:19. |
![]() |
|
Same here. Ik heb het gevoel mezelf beter in de hand te hebben als ik diep ongelukkig ben, en dat is op zich een aangenaam iets.
Ik betrap me er vaak op mensen in de ogen de kijken (volgens mij uit angst) Wanneer ik daarintegen overvallen wordt door paniek, angst en het gevoel heb dat iedereen vanuit hun ooghoek me aanschouwt staat mijn blik op nul. Op die momenten krijg ik een soort van gevoelloosheid en ik meen dat dit gevoel eerder verslavend werkt. Mensen zien het wel aan mijn gezicht en dat is vaak vervelend.
Laatst gewijzigd op 08-01-2004 om 22:56. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Ik haal mezelf altijd wel weer uit dat dal, ik ga er nooit naartoe zeg maar, ook omdat ik dat aanstellerij vind zeg maar.
Stom is dat he? Nee, maar ook omdat ik vind dat ik dat niet zomaar kan en mag en hoor te doen zeg maar. Als ik mij rot voel zal dat te merken zijn en daar doe ik niet aan. Een ander mag nooit op een negatieve manier last hebben van mijn gemoedstoestand, dat vind ik gewoon. Tenzij het mensen zijn waarvan ik weet dat ik me zo af en toe best zou mogen laten gaan zeg maar... Gelukkig ben ik op het moment wel in een redelijk goede bui. Tussen vrolijk en gewoon in zeg maar. Moeilijk uit te leggen... Ik zoek het rotte niet op en als ik er in zit zou ik het liefst willen dat ik mezelf er niet uit zou moeten halen om me gewoon te voelen (tenzij ik me ook gelukkig/vrolijk zou kunnen gaan voelen), maar haal mezelf er wel uit. Een principe kwestie...
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Het nadeel van dit forum Anneee | 75 | 03-01-2007 12:46 | |
Drugs & Alcohol |
Vragen over durgsgebruik/ verslaving Verwijderd | 33 | 24-04-2006 19:04 | |
Psychologie |
Algemeen anti-depressiva (en andere medicijnen) topic #2 Storm | 500 | 13-04-2006 10:43 | |
Psychologie |
TE veel muziek/verslaafd? Judy2 | 14 | 06-01-2006 20:34 | |
Psychologie |
Borderline (BL) MisterDJ | 10 | 11-05-2005 06:11 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
nederlands boekverslag ard16slot | 2 | 22-05-2003 18:51 |