Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2003, 20:06
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Twee arteriogrammen

Foto's door:
Eric R Frykberg, M.D. University of Florida Jacksonville, Fl
Van:
http://www.trauma.org

Wat maak je hieruit op?

Offtopic: Het zou overbodig moeten zijn, maar ik zeg er even bij dat ik alleen serieuze reacties wil zien. Als je er niets van begrijpt of alleen maar komt om dit topic te verzieken, blijf dan weg.

Laatst gewijzigd op 12-11-2003 om 20:17.
Advertentie
Oud 12-11-2003, 20:13
Verwijderd
De eerste is een aorta vermoed ik
Oud 12-11-2003, 20:14
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Uit het eerste arteriogram maak ik op dat er kogelfragmenten in de hoek tussen de arteria subclavia en de arcus aortae (rechts) zitten. Tevens bevinden zich abnormaal donkere plekken net voor de splitsing van de truncus brachiocephalicus in de arteria subclavia en arteria carotis communis, en net na de splitsing in de arteria subclavia.
Op het tweede arteriogram (hogere resolutie) zien we in close-up de splitsing van de T.B. in de A.S. en A.C.C.
We zien hier een kleine arteriëctasie net voorbij de splitsing, waarin zich vermoedelijk iets bevind dat een vrijwel volledige occlusie van de A.S. veroorzaakt, waardoor het achterliggende weefsel (de rechterarm) geïnfarceerd raakt.

We moeten zo snel mogelijk de flow door de AS herstellen, of de patient is een arm kwijt. Omdat de oorzaak van de verwonding een schotwond is, is er geen sprake van ander levensbedreigend letsel op andere locaties in het lichaam. Waar ik me wel zorgen over maak is het miniscule uitstulpinkje in de ACC (rechterkant), direct naast de verwonding van de AS.
Er zou sprake kunnen zijn van niet direct zichtbaar letsel aan de ACC.

Ik wil deze patient onmiddelijk door de (contrast-)MRI halen om een mogelijke verwonding van de ACC op te sporen. Daarna kan ik beter beoordelen welke therapeuthische mogelijkheden er zijn.
De therapeuthische mogelijkheden m.b.t. de AS waar ik aan denk zijn:
1) Arteriëctasie (geoccludeerd gedeelte van de AS operatief verwijderen);
2) Bypass-chirurgie (?);
3) indien contrast-MRI hier een positieve indicatie toe geeft, mogelijk non-operatieve behandeling van de occlusie, in de vorm van therapeutische angiografie.

Laatst gewijzigd op 12-11-2003 om 20:43.
Oud 12-11-2003, 21:05
ekki
ekki is offline
Goh...
Probleem opgelost, gelukkig dat je dat zelf hebt gedaan .

Verder zie ik het nut van dit topic niet in. En de vraag is beantwoord. Dus wat mij betreft kan ie gesloten worden.

Regels voor berichten