Uit het eerste arteriogram maak ik op dat er kogelfragmenten in de hoek tussen de arteria subclavia en de arcus aortae (rechts) zitten. Tevens bevinden zich abnormaal donkere plekken net voor de splitsing van de truncus brachiocephalicus in de arteria subclavia en arteria carotis communis, en net na de splitsing in de arteria subclavia.
Op het tweede arteriogram (hogere resolutie) zien we in close-up de splitsing van de T.B. in de A.S. en A.C.C.
We zien hier een kleine arteriëctasie net voorbij de splitsing, waarin zich vermoedelijk iets bevind dat een vrijwel volledige occlusie van de A.S. veroorzaakt, waardoor het achterliggende weefsel (de rechterarm) geïnfarceerd raakt.
We moeten zo snel mogelijk de flow door de AS herstellen, of de patient is een arm kwijt. Omdat de oorzaak van de verwonding een schotwond is, is er geen sprake van ander levensbedreigend letsel op andere locaties in het lichaam. Waar ik me wel zorgen over maak is het miniscule uitstulpinkje in de ACC (rechterkant), direct naast de verwonding van de AS.
Er zou sprake kunnen zijn van niet direct zichtbaar letsel aan de ACC.
Ik wil deze patient onmiddelijk door de (contrast-)MRI halen om een mogelijke verwonding van de ACC op te sporen. Daarna kan ik beter beoordelen welke therapeuthische mogelijkheden er zijn.
De therapeuthische mogelijkheden m.b.t. de AS waar ik aan denk zijn:
1) Arteriëctasie (geoccludeerd gedeelte van de AS operatief verwijderen);
2) Bypass-chirurgie (?);
3) indien contrast-MRI hier een positieve indicatie toe geeft, mogelijk non-operatieve behandeling van de occlusie, in de vorm van therapeutische angiografie.
Laatst gewijzigd op 12-11-2003 om 20:43.
|