|
|
Bekijk resultaten poll: doodstraf ja of nee | |||
ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
32 | 20.38% |
nee |
![]() ![]() ![]() ![]() |
125 | 79.62% |
Aantal stemmers: 157. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Voor de doodstraf, dat is vele malen goedkoper dan hem gaan onderhouden in een luxe cel ergens in het westen, maar ik denk dat de Irakezen daar beter over kunnen beslissen, tenslotte zijn zij degenen die last van hem hadden.
Overigens zie ik daar ook wel het nadeel in dat hij dan een soort martelaar wordt voor zijn volgelingen, en dat heeft hij ook niet verdient. Dus wat dat betreft tegen. Eindconclusie: laat de Iraki's dat maar beslissen want ik zou het niet weten, en goddank hoef ik dat ook niet |
![]() |
|
Ik vind dat hij geen doodstraf moet krijgen omdat hij dan ook van zijn problemen af is en tijdens bijvoorbeeld levenslang niet.
Bovendien, als je iemand de doodstraf geeft vermoord je ook iemand en dan doe je zelf ook iets verkeerd
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Ontopic: Hij heeft geen zelfmoord gepleegd en is dus bang voor de dood, vanuit dat standpunt bekeken is de doodstraf wel acceptabel. Persoonlijk ben ik tegen de doodstraf, maar als hij in dit geval wel wordt toegepast zal ik mij daar niet druk om kunnen maken. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Het kan me eerlijk gezegd niet veel schelen of ze hem nou levenslang opsluiten -maar dan wel in zo'n Irakeese cel he, niet in zo'n knus Hollands celletje- of dat ze hem een kogel door z'n kop jagen. Als wij er maar van af zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
M.a.w. het ingrijpen in Irak zou je als het opleggen van westerse maatstaven kunnen zien, zie ook de Amerikaanse neo-conservatieve plannen die duidelijk van westerse snit zijn. Het externe effect is, als je het zo bekijkt, niet van belang. Het gaat erom dat goed voorbeeld goed doet volgen. Als je naar westerse principes ingrijpt, moet je ook naar westerse principes blijven handelen. |
![]() |
||
Citaat:
Overigens vond ik dat stukje op TV toen ze Bush vroegen of Saddam de doodstraf moest krijgen geniaal; 't was net Balkenende ![]()
|
nee. laat hem maar lekker lijden in een of ander holletje dat lijkt op z'n schuiplaats. laat hem maar voelen hoe het is om geen vrijheid te hebben, net zoals die irakezen 25 jaar lang. bovendien zouden 'we' hem nog nodig kunnen hebben voor informatie.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Mogelijke aanklachten tegen Saddam::
Iran-Iraq oorlog: gebruik van zenuwgas en mosterd gas. Aantal slachtoffers geschat op 20.000 Iraniers. Iraanse overheid is bezig een aanklacht op poten te zetten. Waarschijnlijk sluit dat betrokkenheid van de VS in deze oorlog niet uit. Irakese Koerden: Cyanide gas aanval op Halabja: 5000 doden. Ook beschuldigd van gas op "eigen mensen" te hebbben gebruikt. Anfal campagne: 100.000 Koerden, voornamelijk jongens en mannen, werden geexecuteerd. "Ali Chemicali" gebruikte chemische wapens om Koerden uit hun dorpen te verjagen. Vervolging van Koerden: duizenden Koerdische dorpen waren verwoest en populatie werden in kampen. Tienduizenden koerden werden gevangen gezet of vermoord en een milioen sloegen op de vlucht toen Irak een opstand neersloeg na de 1991 Golfoorlog. Invasie van Koeweit Beginnen van de oorlog in januari door troepenzending naar Koeweit. Meer dan 700 oliebronnen werden in brand gezet en pijplijnen opgezet zodat de olie in de Golf en andere waterbronnen zou stromen. Iraakes soldaten hadden - naar zeggen - gevangenen gemarteld en geexecuteerd. En op de "terugtocht" hadden ze Koeweit stad geplunderd en honderden Koeweiti's gevangen genomen en meegenomen naar Baghdad. Na het conflict nam Baghdad vraak op de Shi'ieten in het zuiden van Irak die net zoals de Koerden in opstand waren gekomen tegen het regime. Moord, vervolging en marteling. 270 massagraven over geheel Irak, waarin - naar men gelooft - de resten liggen van mogelijk tienduizenden mensen. In 2001 beschuldigde de UNCHCR het Irakese regime voor wijdverbreide, systematische marteling en het behouden van verordeningen die wrede en inhumane straffen voorschreven voor criminele activiteiten. Het land van de Marsh Arabs was vernietigd Martelmethodes werden gehanteerd als: ophanging, mishandeling, verkrachting en levend verbranden. Duizenden Sji'ieten waren gearresteerd op basis van het steunen van de Iraanse revolutie in 1979 hebben nooit de reden gekregen waarom eigenlijk. In de jaren 90 werden delen van het land van de Marsh Arabs vernietigd omdat ze onderdak hadden geboden aan rebellen die tegen het regime vochten. In 1996 werden twee van Saddam's schoonzonen vermoord nadat ze een jaar daarvoor naar Jordanie waren gevlucht. In 1996 keerden ze weer terug nadat ze een veilig onderkomen gegarandeerd waren (niet dus). Tijdens Hoesseins regime sinds 1979 werden honderden partijgenoten gevangen gezet of geexecuteerd. VN inspecties Saddam belemmerde wapeninspecties. In de jaren 90 daagde hij de VN en de internationale gemeenschap uit om zich niet te comformeren aan de internationale wapeninspecteurs mbt massavernietigingswapens. Mogelijke rol in de opstand tegen de coalitietroepen die nu aan de gang is in Irak. ------- Vertaald (sort of ![]() Likely charges against Saddam The former Iraqi leader Saddam Hussein will almost certainly stand trial in some form or another for a catalogue of atrocities his regime is accused of committing over three decades. BBC News Online looks at some of the key charges he could face. More...
||
Citaat:
Het westen heeft die regels bepaald min of meer dat dat niet zou moeten kunnen. Het wil echter niet zeggen dat alleen het westen dat niet wilt. Denk dat Botswanezen dat ook niet willen, maar die hebben nu eenmaal in de internationale rechtsgang niet zo veel te zeggen gehad.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik wil zelf dolgraag dat mensenrechten universeel zijn, maar of ze ook universeel zijn? Ze kunnen dan wel via wetten en dergelijke geimplementeerd zijn, maar is dat wat men overal op de wereld ook wilt? Is de meerderheid op de wereld wel eigenlijk voor de mensenrechten die wij nu universeel noemen?
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Alleen gaan de UVRM iets verder dan dat.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Camera's in je straat zou hier een voorbeeld van kunnen zijn. Absoluut gezien willen de meeste mensen op onze aarde wel een leven volgens de UVRM, maar met een overheid is dat vrij moeilijk. Denk ik.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
De doodstraf tekent van het gelooof dat je iemand straft om wraak te nemen op zijn daden, dat acht ik primitief en achterhaald. Natuurlijk lijkt het me sterk dat iemand als Saddam ooit als beter mens terug de maatschappij in kan komen, maar door he mte vermoorden verlaag je jezelf tot de daden waar je hem zo op afrekent. Ik denk overigens toch dat Saddam zelfmoord zou plegen, wat staat hem te wachten? Als hij een gevangenisstraf krijgt zit hij zn leven lang vast en dat lijkt me voor iemand zo gewend aan macht als hem vreselijk.
|
![]() |
|
je bent de optie vergeten " I domn't give a fuck" , maarja ik vind niet dat ie dood moet. We kunnen teveel van um leren en kans is te groot dat zijn dood tot niet zo leuke dingen leidt.
De enige reden waarom ik tegen doodstraf ben, is omdat ik er zelf later anders wel eens last van zou kunnen krijgen ![]() ![]() |
![]() |
|
Sorry dat ik het zeg, maar ik had echt medelijden met hem toen ik hem zag toen hij net uit die schuilkelder was gekomen. Hij zag er niet uit, lange baard, wallen onder zn ogen... Hij is ook maar een mens.
Ontopic: Ik weet niet pcies wat hij allemaal heeft gedaan, wel weet ik dat hij veel mensen om het leven heeft gebracht. Dus dan vind ik dat hij goed gestraft moet worden, want dat verdient hij gewoon. Je vermoord geen mensen om er later zonder straf ervandoor te gaan. Ik ben tegen moordenaars, dus ook tegen hem en zn aanhangers! Maar geen doodstraf nee, misschien langzaam aan laten sterven. Beetje gifgas, maar dat ie net niet doodgaat. Daarna nog een btje and so on... Lekker laten lijden dus ![]() |
![]() |
|
Ik ben in ieder geval tegen de doodstraf, ik wel geval dan ook. Als je hem bijvoorbeeld levenslang geeft kan hij in de loop van de tijd die hij dan zal uitzitten belangrijke informatie geven, denk bijvoorbeeld aan plaatsen van massagraven, de 'beruchte' massavernietigingswapens. Als hij zijn executie ziet aankomen heeft hij erzelf weinig belang bij om dat nog te gaan vertellen, als hij geen doodstraf krijgt kan hij zich misschien ooit nog bedenken die dingen te gaan vertellen.
Geef je hem de doodstraf dan doe je dat louter en alleen uit wraak. Kans op herhaling lijkt me vrijwel uitgesloten. Een dictator zoals Saddam kan alleen wat uithalen met een regime dat achter hem staat. Het lijkt me dus ook helemaal niet zinvol om hem te doden. Laatst gewijzigd op 16-12-2003 om 18:33. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ze moeten em maar bij een "bevrijdingsactie" om het leven laten komen ofzo.. 4 Moslims die em proberen mee te nemen en zodra ze een voet buiten zn celdeur zetten er een handgranaat heengooien.. Sadam dood.. Probleem opgelost.. Als ie veroordeeld word blijf je het risico houden dat bepaalde organisaties kapingen gaan houden om hem vrij te krijgen.. En de doodstraf staat ook weer officieel zo slecht.. Gewoon door een ongeluk om het leven laten komen.
|
![]() |
|
Hier zou weer een moraalverhaal uit kunnen komen, maar ik hou het even simpel (ik ben moe enzo)... Als je in Irak een maatschappij wil die kwaad met kwaad vergeldt, dan ben ik niet degene die ze zal tegenhouden, ik heb respect voor de moraal van een andere cultuur.
Maar als ze dat niet willen, zou het zeer hypocriet zijn om hem ter dood te veroordelen. Van alle bullshit die SH over zich heen heeft gekregen zal vast wel wat waar zijn, maar het merendeel is aangepraat door amerikaanse propaganda en rechtse media. De man zelf is door amerika op die plek neergezet en dat was een zware inschattingsfout van amerika. Iemand die niet met macht kan omgaan plotseling alle macht geven is een enorme fout en ik zou eerder amerika er graag voor zien opdraaien dan SH... Je moet probleemoplossend werken en het probleem is nu voorbij, daar gaat rechtspraak in mijn ogen om. Niet om een soort van wraak. De man moet gewoon niet de kans krijgen om zijn foute daden opnieuw te plegen, maar hij is niet slechter dan jij en ik, misschien valt hij volgens westerse maatschappelijke richtlijnen wel buiten de boot, maar je moet hem juist ook iets gunnen, net zoals je dat elk ander mens doet. Dat hij dat niet deed, is geen reden om hypocriet te worden en dat ook niet bij hem te doen. Laten we duidelijk stellen dat ik tegen praktijken ben zoals die weergegeven worden over SH, maar ik vind het moeilijk om een onderscheid te maken tussen waarheid en fictie in dit geval (zoals blijkbaar vrijwel iedereen)....
||
Citaat:
En ze moeten allebij eens eerst goed gaan nadenken. (al doet balkenende dat al wel meer dan bush, geloof ik)
|
Ik vind de doodstraf ook een te lichte straf (ik zelf zie de dood niet als straf dus het is wat mij betreft geen optie)
Ik irrteerde me gisteren zo aan Bush met zijn toespraak, ik zou die vent wel kunnen wurgen, maar dat terzijde.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Saddam is dood! AmiMoi | 286 | 06-01-2007 19:24 | |
Doodstraf voor Saddam Hussein Gatara | 254 | 30-12-2006 10:47 | |
Flora & Fauna |
Overtuig mij es van het nut van vissen? (de sport dan he?) Eend | 301 | 06-01-2005 10:12 | |
Doodstraf... 100% Niek | 50 | 09-02-2004 15:36 | |
Massagraf met 3000 Koerden in noorden Irak gevonden Rabbi Daniel | 86 | 18-06-2003 15:48 | |
Toch nog maar een keer BUSH!! Verwijderd | 27 | 13-03-2003 22:07 |