![]() |
||
Citaat:
http://www.tvgids.nl/detail.php?pid=1001260&tab=1 Heeft iemand hier wel eens van gehoord? Het komt me wel vaag bekend voor. Wat vinden jullie hiervan? Moeten deze mensen hun zin krijgen, moet de chirurg Greggs rechterbeen amputeren? Of moet Gregg tegen zichzelf beschermd worden? Waardoor denken jullie dat iemand zo'n ziekte ontwikkelt? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Wat doet een chirurg in zo'n geval? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik had al eerder iets op tv gezien over bewust amputeren. Vind het heel interessant, maar ook bizar. Op zich, als mensen zich echt niet goed voelen, niet kunnen leven met, vind ik dat bewust amputeren zou moeten kunnen.
(Anders krijg je dat mensen zo wanhopig zijn dat ze zelf proberen te amputeren, en dan zijn ze nog verder van huis). Maar niet voordat ze uitvoerig gesproken hebben met een psychiater en dokter natuurlijk. Maar ik ga zeker kijken vanavond. |
![]() |
|
Het is al eens eerder geweest en (ik geloof op dit forum, weet niet zeker) ook al eens ter sprake geweest.
Aan de ene kant denk ik "bescherm die persoon tegen zichzelf"...Maar, aan de andere kant, laat die gozer toch (op eigen kosten!! dat wel) lekker amputeren, als hij er blij van wordt. HEt is niet zo dat hij daarna niks meer kan en de maatschappij bakken met geld gaat kosten. Dit klinkt misschien enigzins egocentrisch, maar zolang hij ons niet tot last is, mag ie lekker doen wat hij zelf wil. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Veel mensen zeggen wel "bescherm zo'n persoon tegen zichzelf" en daarna dat het niet moet kunnen ed. Maar dan vraag ik me af: Bescherm je zo'n persoon wel tegen zichzelf door dit bij voorbaat te verbieden? Er is een heel reëele kans dat de persoon in kwestie het dan zelf doet of het bij één of andere lugubere arts laat doen. En dan is die persoon verder van huis en heb je met 'hem tegen zichzelf beschermen' het tegendeel bereikt.
|
![]() |
|
Waarom je die persoon tegen zich zelf meot beschermen?
Als het been eraf is, wordt die er niet zo maar ff opnieuw aangenaaid. OFtewel, de actie is niet terug te draaien. Oftewel als die persoon mentaal bijdraait, dan krijgt die spijt en dan is het te laat. Dan zou het de vraag zijn of die 'ziekte' ooit weggaat. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En je oftewels kloppen volgens mij niet helemaal... ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar...als een persoon echt die ziekte heeft waar deze topic over gaat...dan krijgt die persoon er geen spijt van. En dan is de ziekte ook 'weg', de persoon is dan immers compleet. (En het schijnt echt zo te werken. Dus ja...) Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() maaruh het begint nu, ff kijken ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|
Maar is dan echt zeker dat ze zich beter voelen zodra dat been is geamputeerd? Zo ja, in dat geval vind ik niet dat het per se tegengegaan. Voorzichtig moet je er natuurlijk wel mee zijn. Als niet zeker is dat er daarna geen psychisch ongemak is vind ik dat je er niet aan moet toegeven.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
Ik dacht er ook over hier een topic over te openen. Dat programma wat net op tv was heb ik al eens gezien.
Ik weet niet precies wat ik er van moet denken ik snap gewoon niet dat die mensen bijv. zonder benen door het leven willen gaan. Maar het zal wel zo wezen aangezien er ook mensen zijn die iets anders aan zichzelf willen laten veranderen. Ik denk ook niet echt dat je deze mensen moet beschermen tegen zichzelf, als blijkt dat ze psychisch gezond zijn. Hoewel je natuurlijk nooit kunt weten of ze er later spijt van zullen krijgen.
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Na het zien van het programma ben ik toch weer gaan twijfelen.
Op het eind deden ze een beetje vaag over hoe het nu met die vrouw ging (Corinne oid?), ik heb dat stuk een beetje gemist. Weet iemand nog wat ze daar over zeiden? En over de man zeiden ze dat hij zich er bij neergelegd heeft. Tja, dat vind ik dan toch wel een beetje tegenstrijdig. Aan de ene kant zeggen ze dat het het enige is waar ze aan kunnen denken. En dat hij zelfs voor de trein springen had overwogen (zoiets zei hij in dat programma geloof ik) en dat dan nu daar gezegd word dat hij zich erbij heeft neergelegd. |
![]() |
||
Citaat:
Huh, wat was er dan met die man? Die kreeg toch wel toestemming om zijn rechteronderbeen eraf te laten halen?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ja maar op het laatste moment weigerde het ziekenhuis. Ze hadden een slap verhaaltje over dat ze geen buitenlandse patienten wilden behandelen. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Dat is zoiets als dit voorbeeld: je bent arm, je wordt er dag in, dag uit mee geconfronteerd (slecht eten, onderdak, weet ik veel wat), toch heb je je erbij neergelegd dat je nooit rijk wordt. |
![]() |
|
Ik had er wel eens van gehoord ja, op Discovery ook. Ik vind niet dat dit moet kunnen. Misschien worden die mensen er wel gelukkiger van, maar hell, als we iedereen maar lieten doen waar ze gelukkig van worden... Het is een ziekte en die moet behandeld worden. Stuur ze maar naar een psycholoog, niet naar een ziekenhuis. Ja, dan bescherm je ze tegen zichzelf, maar deze mensen zijn dan ook ziek en kunnen zelf geen goed oordeel vormen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik heb er een tijdje geleden ook iets over gezien op t.v. Had er voorheen nog nooit over gehoord. Ik vind het een lastig iets, ook lastig om zoiets te begrijpen, dat mensen dat zo voelen en ervaren en dan die beslissing daar over moeten maken als arts zijnde. Ik denk i.g. dat mensen die een been/arm etc hebben moeten verliezen, hier niet zo respectvol naar kunnen kijken.
|
nou, ik heb het ook gezien, maar kan er niet echt over oordelen.
het is iets wat ik me niet kan voorstellen, mja... er zijn denk sowieso weinig mensen die zich dat écht kunnen voorstellen. Wat de 'patienten' zelf willen is echt een praktische oplossing, als je het zo mag zeggen voor hun probleem. Ze voelen zichzelf niet als ziek oid, en wie zijn wij dan om te zeggen dat ze dat wel zijn? ook denk ik dat het zo is, wanneer er wordt gezegd dat het niet doorgaat, en die mensen kampen hier al hun HELE LEVEN mee... Denk je dan niet, dat ze op gegeven moment zichzelf iets aan gaan doen. Ik geloof namelijk dat die Corinne zichzelf zo wilde verminken dat haar benen er wel af moesten... (wat overigens mislukt is). het lijkt me vreselijk deze gevoelens, die die mensen hebben, te hebben. Bijna niemand herkend zich in je, je voelt je, denk ik ZO ONBEGREPEN. en ze zien amputatie ook echt als hun enige mogelijkheid... naja goed... ik weet niet echt wat te zeggen. kus wen
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Voor de mensen die het programma hebben gekeken: Waren er ook mensen die voor en na de amputatie werden aangesproken? Bijvoorbeeld iemand die het erg graag wou, vanwege deze ziekte, maar dat die persoon er na de operatie ineens veel spijt van kreeg, of juist helemaal geen spijt?
Vind het een merkwaardige ziekte, doch fascinerend..de menselijke psyche. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() Ik denk overigens nog steeds dat er dan iets psychisch niet in orde is. En ik vraag me af waar je de grens van tegenhouden mag/kan leggen. Als iemand zó ver wil doorgaan met afvallen dat hij/zij een zwaar ondergewicht heeft, wordt daar (vaak) wel iets aan gedaan, of hij/zij dat nou leuk vindt of niet. In de ogen van die persoon is het juist goed ed, in de ogen van anderen niet, dus wordt er voor gezorgd (of iig geprobeerd) dat diegene zich aanpast aan datgene waarvan die anderen denken dat het goed is. (gezond gewicht, gezond eten, gezond dit, gezond dat.) Als iemand zijn been af wil hakken, (wat in zijn/haar ogen juist goed ed is, maar wat over het algemeen niet goed is in de ogen van anderen), moet dat maar worden toegestaan? Beetje krom imho. (stomme voorbeelden, stomme formulering, ik weet het ![]()
||||
Citaat:
Citaat:
zolang het niet verboden is van de wet vind ik dat de artsen het maar zelf moeten uitmaken wat ze goed vinden of nmiet. ik vind het niet goed. kvind het dus dat de wet het moet verbieden, hoe gemeen het ook klinkt. Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 02-01-2004 om 17:19. |
![]() |
||
Citaat:
Ik ben het er overigens nog steeds niet mee eens dat je borstvergroting of verkleining zomaar mag vergelijken met dit soort zaken, omdat het hier om iets erg functioneels gaat. Hun positie in de maatschappij kan achteruit gaan, wanneer men niet meer kan lopen, geen armen meer heeft etc. mis-suus: Sorry, maar ik zie echt niet wat nou precies je commentaar is en wat de originele tekst is :/ Kun je proberen met [ quote] en [/ quote] werken (of [b ] en [/ b]) ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 02-01-2004 om 17:20. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |