Vieux college
Mijn vader woont in een oude school. Hij is ‘kunstenaar’ en woont in z’n atelier. Als je daar bent is het altijd een beetje kamperen. Er zijn natuurlijk geen douches. En het is er niet warm te krijgen. M’n vader heeft dan nog geluk dat hij in de voormalige lerarenkamer zit. Toen hij er net woonde vonden we onder in een la van een ingebouwde kast een schat, zoals mijn vader het noemde. Een plastic zakje met schoolfoto’s van ene Margriet Heijnen, Èn 5 gulden. Sorry Mevrouw Heijnen-inmiddels- maar de 5 gulden is besteed aan een pakje peuken.
De wc’s zitten aan de andere kant van een lange, lange gang. En ik ben dan iemand die dan niet graag s’Avonds in die donkere gang naar de wc’s gaat lopen
Vaak probeer ik het op te houden, maar ja als je moet dan moet je.
Vast ritueel; eerst de lamp aan, loop ik weer verder, doe ik weer een lamp aan, loop ik weer verder… Ja ik ben een bangeschijt.
Er staan daar levensechte schilderijen met vrouwen er op afgebeeld met dramatisch zwarte gewaden, waarvan er op een een clownsneus is geschildert. Waar haalt die schilder de inspiratie vandaan om daar een clownsneus op te schilderen? Dat wil niemand toch hebben? Dat zal ook wel de reden zijn dat hij daar al drie jaar staat.
Op het schoolplein hing eerst een groot Jezus beeld aan de muur. Dat staat nu op de wc, semi humoristisch. Toch een beetje creepy zo’n groot jezus beeld naast de toiletpot. Ik had er een briefje aan willen hangen; denk niet bij het laatste vel, wie na mij komt die red het wèl! Da’s er nog niet van gekomen.
Maar het heeft toch ook wel wat. De gezellig glas in lood raampjes waarin jezus word afgebeeld op de wc’s, een groot schoolplein vol met ‘kunstwerken’.
Stellages van kippegaas met een fietsenzadel er in, Ouwe volvo’s met uitgestoken ruitenwissers met poppenhoofdjes erop, goed dat is dan iets minder. En andere ‘rommel’.