Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2004, 15:14
100% Niek
100% Niek is offline
Toen Marc Dutroux gearresteerd werd, klonk niet alleen in België, maar ook in veel andere Europese landen, de roep om herinvoering van de doodstraf.

Stelling:
Sommige misdaden zijn zo erg, dat zij met de dood bestraft moeten worden.

Nou suc6 met argumenteren dan maar....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-02-2004, 15:18
Verwijderd
Tegen, topic is al zo vaak geweest dat je de argumenten zelf wel kan opzoeken.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 15:26
100% Niek
100% Niek is offline
ik heb gezocht op doodstraf maar zag op de eerste pagina daarvan geen goede topic staan ...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 15:31
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
100% Niek schreef op 03-02-2004 @ 16:14:
Stelling:
Eens, bij sommige misdaden vervalt imo het recht op leven en dan moet je vooral aan zedendelicten denken.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 15:37
ganralph
ganralph is offline
tegen:
je kunt echt wel genoeg argumenten vinden hier op t forum, maar de belangrijkste zijn voor mij:

- als je doodstraf opneemt in de grondwet, dan kun je er fouten mee maken; er is geen enkel doodstraf-land waar nog nooit fouten zijn gemaakt
- de staat hoort geen wraak te nemen, maar hooguit het volk te beschermen (zoals met levenslange opsluiting)
- een 'beul' (ook in de moderne zin) kan zeggen dat ie slechts zn werk doet, maar hij is zelf ook een moordenaar
Oud 03-02-2004, 15:56
Verwijderd
Tegen:
- Als er fouten gemaakt worden dan kunnen die niet weer worden rechtgezet.
- Met de dood komen sommige mensen er wel heel makkelijk vanaf, laat ze maar rustig 30 jaar lang in een hok van 2 bij 3 denken over hun daden.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 16:01
Verwijderd
voor:

je moet vuur met vuur bestrijden. pleegt iemand een moord, dan kan heeft ie wat mij betreft de ergste straf verdient (je houdt natuurlijk wel de problemen met geestelijke toestanden enzo)

tegen:

je zou de doodstraf kunnen zien als een minder erge straf dan bijvoorbeeld levenslang. ik persoonlijk zou liever dood zijn dan levenslang opgesloten te moeten zitten (ik denk dat sommige mensen nu heel boos op me worden )
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 16:04
Demiurge
Demiurge is offline
Tegen:
Argumenten van dat er fouten gemaakt kunnen worden zijn al genoemt en dat is voor mij het voornaamste argument.
Ook vind ik dat een persoon het recht heeft om iemand anders van het leven te beroven, dus ook de rechtsgang niet. Moord blijft moord en het mag niet.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 16:13
Alexanchez
Alexanchez is offline
Citaat:
100% Niek schreef op 03-02-2004 @ 16:14:
Toen Marc Dutroux gearresteerd werd, klonk niet alleen in België, maar ook in veel andere Europese landen, de roep om herinvoering van de doodstraf.

Stelling:

Nou suc6 met argumenteren dan maar....
Bedankt Niek! Dit had ik nou net nodig.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 16:56
Uitgeluld
Uitgeluld is offline
Damn...hoevaak is dit onderwerp al niet geweest..?
Oud 03-02-2004, 17:17
Skyrise
Skyrise is offline
tegen: de Doodstraf is een zeer milde straf voor die groep misdadigers waarvoor jullie het willen instellen. Deze groep verdiend een veel ergere, langere, pijnlijkere straf.

ik ga niet pleiten voor langdurige martelingen hier, heb ik ff geen zin in, maar jullie moeten eerder in die richting zoeken.

Levenslange gevangenisstraf wint het wat mij betreft nog van de Doodsstraf, alleen zouden ze die levenslange gevangenisstraf best wat soberder mogen maken.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 17:39
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=588380

En in mindere mate:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=691510

In feite draait de hele discussie maar om één vraag (de rest is bijzaak): mag de staat haar eigen burgers ter dood brengen? Het ene kamp vindt dat iedereen recht op leven heeft, wat ze ook gedaan hebben. Het andere kamp vindt dat als je een ernstige misdaad hebt begaan je dat recht verspeelt. Persoonlijk hoor ik tot het eerste kamp.

Bovendien is deze discussie vrij nutteloos, aangezien de doodstraf toch niet ingevoerd gaat worden, je hebt ongeveer net zoveel kans dat kinderprostitutie gelegaliseerd gaat worden.
Oud 03-02-2004, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 03-02-2004 @ 16:31:
Eens, bij sommige misdaden vervalt imo het recht op leven en dan moet je vooral aan zedendelicten denken.
ben ik het idd mee eens
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 17:47
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 03-02-2004 @ 16:31:
Bedoel je dat mensen zich niet meer kunnen beteren? Waarom zedendelicten? Op grond waarvan heeft de staat het recht over het leven van een persoon te beschikken?
Oud 03-02-2004, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 03-02-2004 @ 18:47:
Op grond waarvan heeft de staat het recht over het leven van een persoon te beschikken?
Op grond waarvan heeft de staat überhaupt het recht om in te grijpen in de eigendom en de vrijheid van mensen?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 19:54
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Bedoel je dat mensen zich niet meer kunnen beteren?
Dat is bij sommige mensen waarschijnlijk het geval en dat is een risico waarvan ik me afvraag of hij genomen moet worden.

Citaat:
Waarom zedendelicten?
Omdat dat imo de meest walgelijke en te verafschuwen misdaden zijn.

Op grond waarvan heeft de staat het recht over het leven van een persoon te beschikken? [/B][/QUOTE]
Op hetzelfde grond als ze het recht hebben wetten te maken, mensen te straffen en het land te besturen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 20:05
PV
PV is offline
voor; als je het leven van een ander opzettelijk ontneemt verdien je het zelf niet om te leven
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 20:33
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
PV schreef op 03-02-2004 @ 21:05:
voor; als je het leven van een ander opzettelijk ontneemt verdien je het zelf niet om te leven
Tegen: hij die een ander een leven ontneemt moet niet denken dat hij er gemakkelijk afkomt. Martelen die hap!
Oud 03-02-2004, 20:36
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 03-02-2004 @ 21:05:
Alsof je leven een 'recht' is dat je 'verdiend' hebt, en dat je ook weer kan worden afgenomen
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 10:23
NN
NN is offline
We hebben het hier al vaak genoeg en oeverloos over de doodstraf gehad. Zoek de oude discussies er maar op na.
Oud 04-02-2004, 10:39
Verwijderd
tegen. zo komt diegene er wel lekker makkelijk vanaf. levenslang is beter dan lijdt je tenminste nog een beetje
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 11:56
Verwijderd
Eens met Macchiavelli.

En dan nog wat, waarom zou een crimineel, lekker verzorgd moeten worden in een warm celletje, met tv ed.
En daarbij komt dat het goedkoper is, het vrijgekomen geld kan dan voor slachtofferhulp worden ingezet.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 12:09
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 03-02-2004 @ 20:54:
Dat is bij sommige mensen waarschijnlijk het geval en dat is een risico waarvan ik me afvraag of hij genomen moet worden.
ten eerste krijgen veel mensen die zedendelicten begaan TBS, hetgeen betekent dat ze pas vrijkomen als ze " genezen" zijn. Ten tweede vind ik het leven van een persoon belangrijker dan het eventueel schenden van de lichamelijke integriteit van een ander persoon.

Citaat:
Omdat dat imo de meest walgelijke en te verafschuwen misdaden zijn.
en als ik nu het door | rood fietsen het wlagelijkst en afschuwelijkst vind?

Citaat:
Op hetzelfde grond als ze het recht hebben wetten te maken, mensen te straffen en het land te besturen.
De grond dat alle individuen gezamenlijk er uiteindelijk baat bij hebben? Lijkt me in dit geval sterk.
Oud 04-02-2004, 15:46
Boogie
Boogie is offline
Tegen. Risico op onschuldige slachtoffers is te groot. Niemand heeft het recht het leven van een ander te ontnemen. Met het vermoorden van de dader krijg je het leven van de vermoorde niet terug. In de meeste gevallen is de doodstraf eerder een genot in vergelijking met levenslange celstraf.
Oud 04-02-2004, 16:12
Verwijderd
Citaat:
Boogie schreef op 04-02-2004 @ 16:46:
Tegen. Risico op onschuldige slachtoffers is te groot. Niemand heeft het recht het leven van een ander te ontnemen. Met het vermoorden van de dader krijg je het leven van de vermoorde niet terug. In de meeste gevallen is de doodstraf eerder een genot in vergelijking met levenslange celstraf.
Nou ik waag dat te betwijffelen, levenslang in een comfortabele cel, met je natje en droogje verzorgd door de staat.....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2004, 16:36
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 04-02-2004 @ 17:12:
Nou ik waag dat te betwijffelen, levenslang in een comfortabele cel, met je natje en droogje verzorgd door de staat.....
Je hebt dan wel een leven zonder enig uitzicht of realistische hoop op verbetering.
Oud 04-02-2004, 17:41
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 04-02-2004 @ 13:09:
De grond dat alle individuen gezamenlijk er uiteindelijk baat bij hebben? Lijkt me in dit geval sterk.
Nee, eenvoudigwet de grond dat in een democratie de regels door zelfwetgeving tot stand komen, en het volk zelf mag beslissen wat zij met haar dissidenten doet.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 22:54
Verwijderd
Citaat:
Boogie schreef op 04-02-2004 @ 17:36:
Je hebt dan wel een leven zonder enig uitzicht of realistische hoop op verbetering.
Wat de maatschappij een bak geld kost die veel beter in onderwijs, gezondheidszorg of cultuur gepompt kan worden
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 09:54
Mystically
Mystically is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 03-02-2004 @ 16:18:
Tegen, topic is al zo vaak geweest dat je de argumenten zelf wel kan opzoeken.
Oud 05-02-2004, 23:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Leuk topic, slechte discussie.

Als ik, als lerares, rook in het leslokaal, kan ik moeilijk anderen aanspreken op hun rookgedrag. Je kunt anderen niet iets opleggen dat je zelf wél doet, dat heet hypocriet.

Diezelfde gedachtengang kan uitgaan naar een (anti) doodstrafbeleid. Als je van anderen verlangt dat zij de levens van anderen waarderen door ze niet dood te maken, dan moet je op zijn minst zelf aan je eigen regels houden. Dat klinkt niet meer dan logisch mag ik hopen. Een politieagent mag immers ook niet aan heling doen.

Als je dus respect voor het leven wilt opleggen aan mensen, dien je zelf als overheid / rechtsapparaat ook al het leven te respecteren. Dus ook een marc dutroux, hitler, saddam, sharon of bush. Alhoewel ik Dutroux helemaal niet in dat rijtje thuis vind horen, maar dat is een hele andere discussie (angst voor pedofilie).

Doodstraf om afschrik effekt redenen vind ik ongeoorloofd. Je mag iemand's vonnis niet gebruiken wegens politieke redenen voor andere wetsovertreders. Dat vonnis is bedoeld voor jou, niet voor anderen.

Doodstraf als vergeldingsmiddel: wraak wakkert haat aan, iets wat de wereld langzaam kapot maakt. Kijk maar naar Amerika, dat hele nine eleven en alle zooi eromheen had prima voorkomen kunnen worden als zij zich in het verleden niet zo ONTZETTEND buiten hun boekje waren gegaan met moorden, vuile spelletjes spelen en andere saddam-praktijken op grote brute schaal te plegen. En dan heb ik het nog niet over de aggressiviteit van het amerikaanse leger. Ook op grotere schaal: wat heeft amerika te zoeken in andere landen zoals Vietnam? Wreed volk..

De doodstraf wordt vaak gebruikt om een veel ergere misdaad te verhullen, namelijk het falen van een maatschappij om een levend iemand de kansen en mogelijkheden te geven een normaal en vruchtbaar leven te leiden. Als maatschappij heb je een bepaalde verantwoordelijkheid voor al het leven dat hier ter aarde komt. Als je dat verwaarloost, moet je niet raar opkijken als het uitgroeit tot een monster. Dat monster zijn wij, dat is door de maatschappij gevormd. Het makkelijke verwerk-tot-hondenvoer policy doet geen recht aan de eigen verantwoordelijkheden en plichten die een maatschappij behoort te erkennen.

Amen.
Oud 06-02-2004, 08:38
JEZUZZ
JEZUZZ is offline
Niks geen doodstaf. Als je elke moordenaar met de doodstraf zou straffen, zou de hele wereldbevolking er aan gaan, want de beul die de laatst doodelijke injectie geeft, of de elektrische stoel aanzet, is toch ook een moordenaar. Dus die zou ook de doodstraf moeten krijgen.
En daarbij komt, wat hebben wij te beslissen over het leven van een ander, dat de moordenaar dat al heeft gedaan is al erg genoeg.
Oud 07-02-2004, 14:42
Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Voor de doodstraf.
Oud 07-02-2004, 17:55
Sadistik_Fukk
Sadistik_Fukk is offline
Ik ben er voor, maar slechts als het 100% vast staat dat de dader het heeft gedaan, dan bedoel ik niet een 'ik deed het' uit zijn mond onder zware druk maar echt bewijs.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 18:41
Lief Bloempje
Lief Bloempje is offline
Tegen; ten eerste vind ik dat als iemand in de gevangenis terecht komt, de reden daarvoor moet zijn dat deze persoon een gevaar voor de samenleving is en niet omdat hij/zij gewroken moet worden. Ten tweede vind ik net als veel mensen hier dat degene die de doodstraf uitvoert zelf ook een moordenaar is.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 18:44
Verwijderd
Citaat:
Sadistik_Fukk schreef op 07-02-2004 @ 18:55:
Ik ben er voor, maar slechts als het 100% vast staat dat de dader het heeft gedaan (...)
De grootste misvatting die je kunt aannemen is te denken dat je feiten 100% zeker kunt vaststellen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 18:46
Dinalfos
Dinalfos is offline
Het enige echt zinnige argument tegen de doodstraf is het feit dat de dader er op die manier wel erg makkelijk van af komt. ik acht invoering in Nederland overigens wel ongewenst. Het zit niet in onze collectieve mentaliteit en onze cultuur. We zijn simpelweg niet rechts en hard genoeg om het te doen. In een achterlijk land als Amerika vind ik het een ander verhaal. Veel rechts-conservatieve Amerikanen putten een aanzienlijk deel van hun welzijn en veiligheids gevoel uit de(strafrechterlijke aanwezigheid)van de doodstraf. Hij hoeft dus niet eens noodzakelijk te worden uitgevoerd, maar gewoon open worden gehouden als mogelijkheid. Het klinkt stom, maar voor hen is dat belangrijk. Maar ja, het zijn dan ook Amerikanen.

Zelf heb ik overigens geen ethische bezwaren tegen de doodstraf, slechts praktische.
Oud 07-02-2004, 18:48
Verwijderd
Ik moet toegeven dat mijn bezwaren ertegen ook meer van juridische dan van menselijke aard zijn. Er zit soms tuig in de gevangenis, daarvan zou het mij werkelijk aan mijn anus oxideren als het de doodstraf kreeg...en als het achteraf onschuldig bleek te zijn dan is de samenleving er nog mee gebaat dat het er niet meer is.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 19:24
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 06-02-2004 @ 00:44:
Leuk topic, slechte discussie.

Als ik, als lerares, rook in het leslokaal, kan ik moeilijk anderen aanspreken op hun rookgedrag. Je kunt anderen niet iets opleggen dat je zelf wél doet, dat heet hypocriet.

Diezelfde gedachtengang kan uitgaan naar een (anti) doodstrafbeleid. Als je van anderen verlangt dat zij de levens van anderen waarderen door ze niet dood te maken, dan moet je op zijn minst zelf aan je eigen regels houden. Dat klinkt niet meer dan logisch mag ik hopen. Een politieagent mag immers ook niet aan heling doen.

Als je dus respect voor het leven wilt opleggen aan mensen, dien je zelf als overheid / rechtsapparaat ook al het leven te respecteren. Dus ook een marc dutroux, hitler, saddam, sharon of bush. Alhoewel ik Dutroux helemaal niet in dat rijtje thuis vind horen, maar dat is een hele andere discussie (angst voor pedofilie).
Dat de overheid aan bepaalde regels (haar eigen) gebonden is betekend niet dat zij niet meer mag dan haar burgers. Immers, een burger mag ook niet iemand vasthouden, aanhouden enzovoort.

Citaat:
Doodstraf om afschrik effekt redenen vind ik ongeoorloofd. Je mag iemand's vonnis niet gebruiken wegens politieke redenen voor andere wetsovertreders. Dat vonnis is bedoeld voor jou, niet voor anderen.
Dat is niet helemaal waar. Er word wel vaker een vonnis gegeven met mede als doel een generaal preventieve werking. Straffen kunnen meerdere doelen hebben, waaronder afschrikken. Het zou hypocriet zijn om te stellen dat zij wel een burger langer vast mogen houden om af te schrikken, en geen doodstraf. In feite is elke strafbedreiging om af te schrikken.

Citaat:
Doodstraf als vergeldingsmiddel: wraak wakkert haat aan, iets wat de wereld langzaam kapot maakt. Kijk maar naar Amerika, dat hele nine eleven en alle zooi eromheen had prima voorkomen kunnen worden als zij zich in het verleden niet zo ONTZETTEND buiten hun boekje waren gegaan met moorden, vuile spelletjes spelen en andere saddam-praktijken op grote brute schaal te plegen. En dan heb ik het nog niet over de aggressiviteit van het amerikaanse leger. Ook op grotere schaal: wat heeft amerika te zoeken in andere landen zoals Vietnam? Wreed volk..
Vergelding zou je in deze niet zozeer als wraak kunnen zien, maar meer als een gelijktrekking. Iemand heeft een persoon in de maatschappij een bepaalde hoeveelheid leed berokkend, en moet hiervoor iets ondergaan. Dit kan niet ongestraft blijven. Vergelding is praktisch altijd een van de redenen van straf. Al is het maar omdat je anders je strafbedreigingen niet hard kan maken.

Citaat:
De doodstraf wordt vaak gebruikt om een veel ergere misdaad te verhullen, namelijk het falen van een maatschappij om een levend iemand de kansen en mogelijkheden te geven een normaal en vruchtbaar leven te leiden. Als maatschappij heb je een bepaalde verantwoordelijkheid voor al het leven dat hier ter aarde komt. Als je dat verwaarloost, moet je niet raar opkijken als het uitgroeit tot een monster. Dat monster zijn wij, dat is door de maatschappij gevormd. Het makkelijke verwerk-tot-hondenvoer policy doet geen recht aan de eigen verantwoordelijkheden en plichten die een maatschappij behoort te erkennen.
Dat het hier vaak voor zal worden gebruikt is natuurlijk geen excuus om de doodstraf helemaal niet te gebruiken. Er zijn natuurlijk ook mensen die uit zichzelf voor criminaliteit kiezen, en de maatschappij is niet alles. Natuurlijk is het waar dat bepaalde factoren van iemands omgeving invloed hebben op zijn of haar doen en laten, maar geheel door je maatschappij gevormt zijn, dat is pas een makkelijk excuus.

Citaat:
Amen.
Amen.

Noot, ik ben tegen de doodstraf.
Oud 07-02-2004, 19:25
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-02-2004 @ 18:41:
Nee, eenvoudigwet de grond dat in een democratie de regels door zelfwetgeving tot stand komen, en het volk zelf mag beslissen wat zij met haar dissidenten doet.
Maar die valt volgens veel rechtsfilosofen weer terug te leiden op de grond die Joostje noemde. Contract denkers enzo
Oud 07-02-2004, 19:41
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef op 07-02-2004 @ 20:25:
Maar die valt volgens veel rechtsfilosofen weer terug te leiden op de grond die Joostje noemde. Contract denkers enzo
Rousseau, du contrat social. Als je dat als uitgangspunt neemt zul je inderdaad vinden dat een overheid nooit meer macht kan uitoefenen dan haar burgers (de contractspartijen) hebben overgedragen of hebben afgesproken.

Er valt over te twisten in hoeverre de leden van een samenleving de bevoegdheid tot doden hebben overgedragen, en óf ze die bevoegdheid überhaupt wel hebben. Als je het uitgangspunt hanteert dat iemand nooit méer geweld mag gebruiken dan noodzakelijk is om de inbreuk op zijn rechten af te weren (noodweer, proportionaliteit), dan kom je inderdaad tot de conclusie dat een overheid geen onderdanen mag doden.

Iemand doden mag immers alleen als dat strikt noodzakelijk is om te voorkomen dat je zelf gedood wordt, anders is de proportionaliteit zoek. Een overheid kan nooit zo klemmend bedreigd worden dat zij moet vrezen voor haar 'leven', zodat zij ook nooit een leven mag nemen om die dreiging af te wenden.

Overigens is in het oorlogs-tuchtrecht (waar de doodstraf vaak wel kan worden opgelegd; het EVRM en veel andere verdragen sluiten dit ook geenszins uit) hiervan wel iets terug te vinden: een verrader, die het voortbestaan van de staat kan bedreigen, mag wel ter dood gebracht worden.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 19:48
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
ganralph schreef op 03-02-2004 @ 16:37:

- als je doodstraf opneemt in de grondwet, dan kun je er fouten mee maken; er is geen enkel doodstraf-land waar nog nooit fouten zijn gemaakt
In Belgie staat de doodstraf nog in de grondwet, het wordt alleen niet meer uitgevoerd want er was onlangs nog een discussie of men de doodstraf uit de grondwet moest halen ja dan nee! het werd "NEE" want anders zou het heel moeilijk worden om hem terug in te zetten, moesten we de doostraf terug willen herinvoeren!
Oud 07-02-2004, 19:50
Verwijderd
Citaat:
Apomes schreef op 07-02-2004 @ 20:48:
In Belgie staat de doodstraf nog in de grondwet, het wordt alleen niet meer uitgevoerd want er was onlangs nog een discussie of men de doodstraf uit de grondwet moest halen ja dan nee! het werd "NEE" want anders zou het heel moeilijk worden om hem terug in te zetten, moesten we de doostraf terug willen herinvoeren!
Dan zou ik hem er gewoon uithalen, nu staat hij er dus nog voor Jan Lul in omdat men te bang was hem eruit te halen en ze er later spijt van zouden krijgen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 19:56
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-02-2004 @ 20:50:
Dan zou ik hem er gewoon uithalen, nu staat hij er dus nog voor Jan Lul in omdat men te bang was hem eruit te halen en ze er later spijt van zouden krijgen.
Dat is precies wat hij zegt, professor dubbelop..

Laatst gewijzigd op 07-02-2004 om 20:07.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 20:03
Verwijderd
Citaat:
Dinalfos schreef op 07-02-2004 @ 20:56:
Dat is precies wat zij zegt, professor dubbelop..

Nouja, ik bedoelde eigenlijk dat ze hem er beter uit hadden kunnen halen, want ze voeren hem toch nooit uit
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 21:21
Lief Bloempje
Lief Bloempje is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-02-2004 @ 21:03:

Nouja, ik bedoelde eigenlijk dat ze hem er beter uit hadden kunnen halen, want ze voeren hem toch nooit uit
Als ik het goed heb, kan je wel de doodstraf krijgen in Belgie maar wordt hij niet uitgevoerd, het vervalt automatisch in levenslang. Meer zoiets van eigenlijk vinden we het zo erg wat je gedaan hebt dat je de doodstraf verdient, we voeren hem alleen niet uit.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 21:48
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-02-2004 @ 20:41:
Rousseau, du contrat social. Als je dat als uitgangspunt neemt zul je inderdaad vinden dat een overheid nooit meer macht kan uitoefenen dan haar burgers (de contractspartijen) hebben overgedragen of hebben afgesproken.

Er valt over te twisten in hoeverre de leden van een samenleving de bevoegdheid tot doden hebben overgedragen, en óf ze die bevoegdheid überhaupt wel hebben. Als je het uitgangspunt hanteert dat iemand nooit méer geweld mag gebruiken dan noodzakelijk is om de inbreuk op zijn rechten af te weren (noodweer, proportionaliteit), dan kom je inderdaad tot de conclusie dat een overheid geen onderdanen mag doden.

Iemand doden mag immers alleen als dat strikt noodzakelijk is om te voorkomen dat je zelf gedood wordt, anders is de proportionaliteit zoek. Een overheid kan nooit zo klemmend bedreigd worden dat zij moet vrezen voor haar 'leven', zodat zij ook nooit een leven mag nemen om die dreiging af te wenden.

Overigens is in het oorlogs-tuchtrecht (waar de doodstraf vaak wel kan worden opgelegd; het EVRM en veel andere verdragen sluiten dit ook geenszins uit) hiervan wel iets terug te vinden: een verrader, die het voortbestaan van de staat kan bedreigen, mag wel ter dood gebracht worden.
Dat bedoelde Joostje dus, denk ik
Oud 07-02-2004, 22:59
MickeyV
MickeyV is offline
Wel, de doodstraf is vanuit het oogpunt van handhaving der veiligheid altijd excessief. Me dunkt dat nareman dat juist heeft. Als we ons dan de vraag stellen, welke de grond is die dat exces rechtvaardigen zou, dan zal men zeggen "schuld". Edoch, die grond komt mij als deficient voor. Waartoe het volgende.

1. Ieder mens, als hij handelt, handelt conform de wil, reflexen niet geteld. Dat is noodzakelijkerwijs waar. Het is onmogelijk dat meneer x handeling y verricht, zonder dat handeling y het object is van zijn wil. Dit betekent ook dat uit een gegeven wil, voorzover het object ervan voor hem die wil uitvoerbaar is, altijd handelen voortspruit. [als Jan een ijsje wil, en hij is in staat zich een ijsje te bemachtigen, dan zal uit die wil noodzakelijkerwijs zulk handelen voortspruiten als zal leiden tot een ijsje in Jans mondje].

2. Bovenstaande zegt niets over het ontstaan van de wil. De wil is de resultante van, enerzijds, iemands aard en, anderzijds, de omstandigheden van het geval. Beide zijn derhalve "wilsfactoren". Dus, hergeformuleerd: de wil is de resultante van wilsfactoren. Merk op, dat iemand geen invloed kan hebben op "zijn" wilsfactoren.

3. Derhalve kan iemand "er niets aan doen" indien hij een ander wil vermoorden. En, indien hij in staat is die ander te vermoorden, volgt uit 1., dat hij dat zal doen. Omdat hij het wil. Maar beter zou zijn te zeggen: dóórdat hij het wil.
Oud 07-02-2004, 23:14
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 07-02-2004 @ 23:59:
Wel, de doodstraf is vanuit het oogpunt van handhaving der veiligheid altijd excessief. Me dunkt dat nareman dat juist heeft. Als we ons dan de vraag stellen, welke de grond is die dat exces rechtvaardigen zou, dan zal men zeggen "schuld". Edoch, die grond komt mij als deficient voor. Waartoe het volgende.

1. Ieder mens, als hij handelt, handelt conform de wil, reflexen niet geteld. Dat is noodzakelijkerwijs waar. Het is onmogelijk dat meneer x handeling y verricht, zonder dat handeling y het object is van zijn wil. Dit betekent ook dat uit een gegeven wil, voorzover het object ervan voor hem die wil uitvoerbaar is, altijd handelen voortspruit. [als Jan een ijsje wil, en hij is in staat zich een ijsje te bemachtigen, dan zal uit die wil noodzakelijkerwijs zulk handelen voortspruiten als zal leiden tot een ijsje in Jans mondje].

2. Bovenstaande zegt niets over het ontstaan van de wil. De wil is de resultante van, enerzijds, iemands aard en, anderzijds, de omstandigheden van het geval. Beide zijn derhalve "wilsfactoren". Dus, hergeformuleerd: de wil is de resultante van wilsfactoren. Merk op, dat iemand geen invloed kan hebben op "zijn" wilsfactoren.

3. Derhalve kan iemand "er niets aan doen" indien hij een ander wil vermoorden. En, indien hij in staat is die ander te vermoorden, volgt uit 1., dat hij dat zal doen. Omdat hij het wil. Maar beter zou zijn te zeggen: dóórdat hij het wil.
Tja, maar besef wel dat de overheid zich ook op deze theorie zou kunnen beroepen wanneer zij iemand dreigt te frituren of vergassen.
Oud 07-02-2004, 23:21
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 08-02-2004 @ 00:14:
Tja, maar besef wel dat de overheid zich ook op deze theorie zou kunnen beroepen wanneer zij iemand dreigt te frituren of vergassen.
Dat besef ik mij.

Hetgeen in stand houdt dat mijn voorgaande betoogje voor sommigen wellicht een wilsfactor vormen kan met díe wil als resultante, die niemands doodstraf als object heeft.
Oud 08-02-2004, 10:40
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
-nurvana- schreef op 03-02-2004 @ 17:01:
voor:
je moet vuur met vuur bestrijden.
hoe ga jij de pedofielen aanpakken dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten