Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2004, 19:38
YPrue
YPrue is offline
Ik ga in de zomervakantie naar Egypte. We maken dan een rondreis op zo'n cruiseschip, en dan vooral in het zuiden van Egypte (Luxor, Esna, Abu Simbel e.d.).
Zijn jullie al eens in Egypte geweest? Zo ja, was het daar leuk en wat zijn jullie ervaringen?
Hebben jullie misschien ook nog leuke of handige tips?
Oud 03-02-2004, 19:47
wissie
wissie is offline
Reken er op dat je ziek wordt.
Oud 03-02-2004, 19:53
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
wissie schreef op 03-02-2004 @ 20:47:
Reken er op dat je ziek wordt.
Hoezo?
Oud 03-02-2004, 19:59
wissie
wissie is offline
Citaat:
YPrue schreef op 03-02-2004 @ 20:53:
Hoezo?
De meeste touristen krijgen last van diarree, omdat het een onhygiënisch land is. Ook van de hitte kun je je niet goed gaan voelen. Soms wordt men echt ziek, maar het hoeft natuurlijk niet te gebeuren. Mijn advies is om iets tegen diarree mee te nemen, voor de zekerheid.
Oud 03-02-2004, 20:01
RD
RD is offline
Citaat:
wissie schreef op 03-02-2004 @ 20:59:
De meeste touristen krijgen last van diarree, omdat het een onhygiënisch land is. Ook van de hitte kun je je niet goed gaan voelen. Soms wordt men echt ziek, maar het hoeft natuurlijk niet te gebeuren. Mijn advies is om iets tegen diarree mee te nemen, voor de zekerheid.
Diarreepillen moet je idd altijd meenemen, maar wat betreft de hygiëne, dat zal wel niet zo'n probleem zijn op een cruiseschip
Oud 03-02-2004, 20:04
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
RD schreef op 03-02-2004 @ 21:01:
Diarreepillen moet je idd altijd meenemen, maar wat betreft de hygiëne, dat zal wel niet zo'n probleem zijn op een cruiseschip
Dat denk ik ook niet, en qua eten zal het denk ik ook niet zo'n probleem worden (hoop ik).
Oud 03-02-2004, 20:12
wissie
wissie is offline
Citaat:
RD schreef op 03-02-2004 @ 21:01:
De hygiëne op een cruiseschip zal misschien beter zijn dan in de rest van Egypte, het blijft een Egyptisch cruiseschip, en dat heeft niet het westerse niveau van hygiëne. Maar misschien heb je geluk Het is meer het algemene niveau van hygiëne in een land als Egypte. Egyptenaren zullen de hygiëne op bijvoorbeeld zo'n boot waarschijnlijk uitzonderlijk goed vinden. Egypte is een ietswat achtergebleven land op vele gebieden.
Oud 03-02-2004, 20:35
MoonWolf
MoonWolf is offline
Ik ben vorig jaar in de carnavals vakantie naar Egypte geweest, ´alleen´ naar Caíro. En het was ontzettend leuk, ik vond het heel indrukwekkend. Eigenlijk de piramides niet eens zo, maar meer het leven daar, dat heeft veel meer indruk op me gemaakt dan die piramides, had ik nooit verwacht.
Maar diarree remmers zijn wel handig ja, ik ben niet ziek geworden, je moet gewoon niet daar uit de kraan drinken, en op letten wat je daar eet en drinkt, maar dan gaat het wel goed. En op een cruiseschip natuurlijk al helemaal.
Ik zou rekening houden met kleren die je mee neemt, want ookal zal het heel heet zijn daar, toch maar lange mouwen en lange broeken, want je wordt daar erg gek gekeken als je in rokje met spagettieband truitje loopt. Dat had een meisje bij mij in t hotel gedaan, nou die fout maakte ze geen tweede keer want ze werd allemaal na geroepen en aangestaard. Iets waar je misschien niet aan denkt, maar toch handig om rekening mee te houden. En verder natuurlijk gewoon heel veel drinken. Want het is natuurlijk heet in de zomer.

Veel plezier!
Oud 03-02-2004, 20:57
StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Pas op voor agressieve kamelen.
Oud 03-02-2004, 22:43
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 03-02-2004 @ 21:57:
Pas op voor agressieve kamelen.
Heb je ervaring daarmee dan?
Oud 04-02-2004, 10:50
Souris
Souris is offline
wij gaan misschien ook in het voorjaar
dus kom maar op met je tips
Oud 04-02-2004, 12:00
StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
YPrue schreef op 03-02-2004 @ 23:43:
Heb je ervaring daarmee dan?
Nee, maar wel verhalen gehoord.
Oud 04-02-2004, 12:23
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Neem een Egyptische nederlander mee, want anders betaal je bijv. in de taxi een woeker tarief van tien keer de normale prijs.
Oud 04-02-2004, 13:32
Verwijderd
laat je inenten, zorg ervoor dat je veel drinkt, maar niet uit de kranen daar, dat kan niet. in de zomervakantie is het daar bloedheet, zorg voor zonnebrand, bedekkende kleding, enzenz.
en heb plezier! *ik zit hier heel jaloers te zijn*
Oud 04-02-2004, 13:59
plonkie
plonkie is offline
Ik heb ook zo'n nijlcruise gedaan, tot aan aswan, dan terug tot luxor. Met de slaaptrein naar Cairo, daar paar nachtjes en dan met de bus naar Hurghada. In 15 dagen. Was echt heel leuk.

Wij hebben ons niet laten inenten, zijn niet erg ziek geweest. Diarreepillen zijn wel een idee. Voor de rest heb ik alleen een beetje last van zonnenallergie gehad aangezien we midden inde winter gingen en me gezicht niet aan de zon gewend was. Voor de rest nergens last van gehad...

Met de hygiene valt het reuze mee. Ze zijn er echt heel schoon. Bij ons op de boot werden iedere dag driemaal de bedden opgemaakt:
als je uit bed kwam opengeslagen
tot 's avonds in een zwaan of krokodil
's avond om er meteen in te stappen en te gaan slapen

En ook veel warme kleding, 's avonds is het veel koeler. En anders word je inderdaad heel erg nagekeken. Zeker in de kleine dorpjes.

Over een gids meenemen: bij ons zat 't er allemaal bij. Een Nederlandse reisleider en een Engelse gids op de cruise, en een Nederlandse gids/reisleider in Cairo.
Oud 04-02-2004, 14:07
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 04-02-2004 @ 13:00:
Nee, maar wel verhalen gehoord.
Wat voor verhalen dan?
Oud 04-02-2004, 15:57
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
plonkie schreef op 04-02-2004 @ 14:59:
Ik heb ook zo'n nijlcruise gedaan, tot aan aswan, dan terug tot luxor. Met de slaaptrein naar Cairo, daar paar nachtjes en dan met de bus naar Hurghada. In 15 dagen. Was echt heel leuk.

Wij hebben ons niet laten inenten, zijn niet erg ziek geweest. Diarreepillen zijn wel een idee. Voor de rest heb ik alleen een beetje last van zonnenallergie gehad aangezien we midden inde winter gingen en me gezicht niet aan de zon gewend was. Voor de rest nergens last van gehad...

Met de hygiene valt het reuze mee. Ze zijn er echt heel schoon. Bij ons op de boot werden iedere dag driemaal de bedden opgemaakt:
als je uit bed kwam opengeslagen
tot 's avonds in een zwaan of krokodil
's avond om er meteen in te stappen en te gaan slapen

En ook veel warme kleding, 's avonds is het veel koeler. En anders word je inderdaad heel erg nagekeken. Zeker in de kleine dorpjes.

Over een gids meenemen: bij ons zat 't er allemaal bij. Een Nederlandse reisleider en een Engelse gids op de cruise, en een Nederlandse gids/reisleider in Cairo.
Met welke reisorganisatie ben je geweest?
Ik wil er namelijk ook heen, ben ervoor aan het sparen. Ik wil denk ik met Djoser en dan 10 dagen.
Oud 04-02-2004, 16:33
Guinevere03
Guinevere03 is offline
De hygiëne valt idd erg mee, als je maar geen voedsel in plaatselijke tentjes gaat kopen. Daar kan je nl wel ontzettend ziek van worden.

Als je dingen koopt, als je in een taxi stapt, onderhandel. Je kan over het algemeen wel afdingen. Straatverkopers vaak gewoon negeren als je niks wil kopen. Soms proberen ze je ook de winkel in te praten, gewoon negeren tenzij je de winkel al inwou.

Kvond Egypte een ontzettend leuk en gastvrij land. Kwil er zeker nog een keer naar toe en dan wil ik zo'n Nijlcruise gaan maken. Kben nu 1 keer in Hurgharda geweest en heb toen een uitstapje gemaakt naar luxor.
Oud 04-02-2004, 17:22
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
Guinevere03 schreef op 04-02-2004 @ 17:33:
De hygiëne valt idd erg mee, als je maar geen voedsel in plaatselijke tentjes gaat kopen.
Echt wél opletten dus... met de hygiëne valt het waarschijnlijk enorm tegen, want Egypte is op India na het land waar de meeste toeristen ziek worden. Dit natuurlijk voornamelijk vanwege slechte hygiëne, dus kijk echt goed uit! Alles dat met water uit de kraan bereid is, daar kan je ziek van worden doordat het water over het algemeen gewoon verontreinigd is.
Ik heb afgelopen vrijdag nog bij de GGD gehoord (toen ik me liet inenten tegen Hepatitus A... ga ook naar Egypte ) dat 9 van de 10 Nederlandse toeristen in Egypte tijdens of vlak na hun vakantie ziek waren, dus ik zou er in ieder geval rekening mee houden.

Wat je echt moet doen in Egypte, dat is mij in ieder geval aangeraden door een vriend die er al geweest is, is gaan duiken of snorkelen omdat de zee en het leven in de zee daar gewoon geweldig is!
Oud 04-02-2004, 17:48
sirrah
sirrah is offline
Heey,
ik ben zelf nog nooit in Egypte geweest maar ik heb er net een heel tof boek over gelezen. Het is het verslag van een Nederlandse student die daar een tijd heeft gewoond, en hoe hij alles daar heeft ervaren en hoe de jongeren daar over dingen na denken. Laat je niet afschrikken door de titel!! : Een goede man slaat soms zijn vrouw, door Joris Luyendijk (uitgeverij Podium)
Oud 04-02-2004, 17:48
Brain-Damage
Brain-Damage is offline
IDD geen water uit de kraan drinken, gewoon flessen bronwater kopen.
Verder ook geen ijs kopen, schijnt ook niet al te betrouwbaar te zijn...
Verder wordt je meestal wel goed ingelicht door de reisbureaus, en anders daar wel door de reisleiders.

Trouwens, als je uitstapjes gaat maken is het vaak verplicht om kleding te dragen dat je schouders en knieen bedekt. (vooral op plaatsen wat te maken heeft met geloof ed)
Oud 04-02-2004, 22:07
RD
RD is offline
M'n broer zit daar nu voor een half jaar en als je normaal nadenkt voor je dingen doet (dus: kan ik hier uit de kraan drinken? etc.) gaat er waarschijnlijk weinig mis. Als je toch ziek wordt zou ik, waar mogelijk, naar een internationale huisarts gaan. In Caïro bijvoorbeeld zijn er meerdere Britse artsen.

Laatst gewijzigd op 05-02-2004 om 17:14.
Oud 05-02-2004, 12:12
YPrue
YPrue is offline
Wat is trouwens leuk/interessant om te bezichtigen in Egypte?
En wat absoluut niet?
Oud 05-02-2004, 15:47
plonkie
plonkie is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 04-02-2004 @ 16:57:
Met welke reisorganisatie ben je geweest?
Ik wil er namelijk ook heen, ben ervoor aan het sparen. Ik wil denk ik met Djoser en dan 10 dagen.
Isropa.

Maar met dat hele gedoe over het water uit de kraan dirnken... Dat is toch best logisch, dat kan ook niet in Turkije of Marokko en al dat soort landen.

Citaat:
Wat is trouwens leuk/interessant om te bezichtigen in Egypte?
Heb je geen georganiseerde reis geboekt? Met excursies enzo? dat zal je daar vast wel hebben.
Oud 05-02-2004, 23:06
Fun4ever
Fun4ever is offline
Wat zou ik graag met je meegaan, ik ben er 1,5 jaar geleden geweest. Het land is ge-wel-dig Ben 3 dagen in Hurghada geweest, toeristisch paradijsje aan zee en daarna bussen en varen (cruiseschip, varen over de nijl van Aswan naar Luxor). Zou onwijs graag nog eens terug willen...

Waar je voor moet uitkijken:
- de zon, let op met excursies, vaak sta je naar iemand te luisteren op een open vlakte, pal in de zon. Met die temperaturen soms is het dan niet te hebben en lig je 's avonds op bed met een zonnesteek
- op buikkramp kun je eigenlijk sowieso wel rekenen, ten minste als ik kijk hoe het bij ons op de reis ging. Maar dat valt mee en daar laat je je vakantie echt niet door verzieken
- kraanwater, ijsklontjes (worden gemaakt van kraanwater), rauwe groente (gewassen in kraanwater) -> maar een beetje kan weinig kwaad off course
- verkopers soms zijn ze vervelend. Maar deal with it, want ze weten toch niet van ophouden.

Verder, Egypte is mooi, echt! De Vallei der koningen, de kolossen van Memnon, de tempel van Philea (ligt op een eiland, ga je met zo'n klien bootje heen, heel gaaf, in Aswan) en de tempel van Hatsjepsoet. De mensen zijn aardig, gastvrij. Echt heel tof.

Heb nog een reisverslag voor je van mijn ervaringen eventueel als je wil PM kan altijd..

Veel plezier iig!

Laatst gewijzigd op 05-02-2004 om 23:09.
Advertentie
Oud 05-02-2004, 23:23
El Dar
El Dar is offline
never nooit niet groente of sla eten. Onder geen enkele omstandigheid.

Ik heb ook een reis gemaakt naar egypte, zelfde soort als jij. Iedereen was kerngezond, en op het cruiseschip werd iedereen ziek behalve degenen die de groente lieten liggen omdat het er vies uit zag.

Verder is het er lekker warm en kun je goed contact maken met de mensen. Begin eens een gesprek met een verkoper. Maak duidelijk dat je niet komt voor souvenirs en het kan gezellig worden. Zo heeft iemand mij door heel luxor rondgeleid. Zeker cool.

Verwacht verder niet teveel van de tempels, ze zijn allemaal hetzelfde.

Egypte is wel vet gaaf en ik ga er zeker nog eens naar toe.
Oud 06-02-2004, 13:45
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Fun4ever schreef op 06-02-2004 @ 00:06:
Heb nog een reisverslag voor je van mijn ervaringen eventueel als je wil PM kan altijd..
Ja, stuur me maar een PM! Ben nieuwsgierig naar jouw reisverslag.
Oud 09-02-2004, 16:19
blacky
blacky is offline
ik ben een week in sharm el sheikh geweest en als ik jou was als je de kans krijgt dan moet je echt gaan snorkelen of duiken in de rode zee. Is namelijk heel erg mooi en kameel rijden ook. Verder heb ik er niet heel veel gedaan, opzich wel jammer, want ik wil er nog wel een keer heen om veel dingen zien zoals piramides en je schijnt ook een hele mooie trip door de woestijn te kunnen maken. Verder heb ik het in elk geval heel erg naar m'n zin gehad en er een lekker bruin kleurtje aan over gehouden.
Oud 03-04-2004, 16:03
nivava
nivava is offline
ik ben voor drie jaar terug in Egypte geweest, Sharm el Sheik. Was heel erg mooi daar, en de mensen zijn er aardig en beleefd.
Ik ben niet verder geweest dan daar, dus ik kan je op het gebied van reizen niet echt tips geven.
Oud 11-04-2004, 16:52
heppygirl
heppygirl is offline
Hey

Ik ben vorig jaar in de voorjaarsvakantie naar Egypte en ik heb het echt ontzettend naar mn zin gehad! Ik wilde al een keer gaan want die piramides enzo ik ben er ontzettend fan van, ook van de oude verhalen. Nou is er familie van mij heen verhuisd een aantla jaar geleden, en die wilden we ook wel eens opzoeken dus.. ik kan het echt aanraden het is geweldig!!! (Alleen jammer dat het maar 17 graden was bij ons vorig jaar terwijl het gewoon minimaal 23 graden meestal is daar!)
Oud 18-04-2004, 14:50
Verwijderd
ben er geweest !! echt super koewl de drie dagen dat we er waren (overlijden van iemand) maaruh het is erg warm

tips om niet ziek te worden:
eet geen fruit nof iets van de markten
en drink niet uit vieze flessen
zorg dat je orisil bij hebt (tegen uitdroging)
Oud 18-04-2004, 15:01
heppygirl
heppygirl is offline
Drink sowieso geen kraanwater daar.... Mijn familie woont daar sinds 5 jaar ongeveer en ze beginnen nu pas aan dat water te wennen...

EN als je een korte broek en hempje draagt als meisje dan krijg jeen boel jongens achter je aan , ook die van ong 12 jaar
Oud 19-04-2004, 00:33
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
heppygirl schreef op 18-04-2004 @ 16:01 :
EN als je een korte broek en hempje draagt als meisje dan krijg jeen boel jongens achter je aan , ook die van ong 12 jaar
Was ik sowieso al niet van plan.
Oud 19-04-2004, 08:48
heppygirl
heppygirl is offline
Kan je best doen, het is echt snikheet daaqr dan, ik trek me geowon niet zo veel van aan, ook al weet ik dat het ongewoon is dat meisjes daar zoveel bloot laten zien, ik ga me echt niet in een lange broek hijsen, krijg ik het superbenauwd in..
Oud 19-04-2004, 10:53
YPrue
YPrue is offline
Ja, maar ik heb gewoon geen zin de hele tijd aangestaard, achternagelopen of nageschreeuwd te worden door iemand.
Oud 19-04-2004, 11:57
heppygirl
heppygirl is offline
Och dat valt wel mee hoor, we moesten alleen ff een keertje opd e foto's met van die jongens die op schoolreisje waren, was wel grappig... en 1 keer in een museum was er een jongensklas en die kregen uitleg, wij kwamen langs en prompt was de uitleg niet interessant meer

en toen had ik niet eens een korte broek aan...
Oud 20-04-2004, 11:25
YPrue
YPrue is offline
Nog even een vraagje tussendoor: welk eten in Egypte is lekker?

En weet iemand bij welke toeristische trekpleisters aan de Nijl je moet betalen om te fotograferen?
Oud 20-04-2004, 11:56
heppygirl
heppygirl is offline
Ik ben niet echt aan de Nijl geweest, maar overal waar wij wilden fotograferen in musea enzo moesten we betalen dus.. dat schijnt daar gewoon te zijn blijkbaar...
Oud 20-04-2004, 18:23
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Is er hier ook iemand met de reisorganisatie Djoser geweest? 10 of 15 dagen? Ik ga waarschijnlijk volgend voorjaar erheen en daarom wil ik graag weten hoeveel geld het handig is mee te nemen voor de excursies die niet inbegrepen zijn (bijna allemaal dus) en hoe duur het eten er is. Alvast bedankt.
Oud 21-04-2004, 09:17
heppygirl
heppygirl is offline
Nou voor zover ik het nog weet was het niet erg duur, ahoewel ze bij bepaalde winkels de prijs hoger maken als ze horen dat je buitenlander bent... MAar ik weet er verder niet zo veel over, ik was met mn vader en moeder en zusje....
Oud 21-04-2004, 21:44
YPrue
YPrue is offline
Heeft iemand van jullie hier ervaring met een cruise over de Nijl? Hoe was de sfeer op de boot?
Oud 07-07-2004, 10:31
elledc
elledc is offline
Citaat:
YPrue schreef op 21-04-2004 @ 22:44 :
Heeft iemand van jullie hier ervaring met een cruise over de Nijl? Hoe was de sfeer op de boot?
Ik wel ja, vrij saaai tenzij je leuk gezelschap hebt maar het is meer vertoeven op de boot dan eruit.
Daarom heb ik geopteerd voor een avontuurlijke tocht met jeep, bus, kamelen en te voet met af en toe een frisse duik in de Nijl (!) en in de Rode Zee.
En inderdaad, door de warmte en het klimaatverschil (+voeding) is diarree een groot probleem, diarreepilletjes niet vergeten dus!
Oud 08-07-2004, 10:51
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 07-07-2004 @ 11:31 :
En inderdaad, door de warmte en het klimaatverschil (+voeding) is diarree een groot probleem, diarreepilletjes niet vergeten dus!
Maar ik heb op veel plaatsen gelezen dat de diarreepillen die we hier hebben daar niet werken en dat je dan beter diarreepillen uit die omgeving kunt hebben.
Oud 08-07-2004, 15:22
elledc
elledc is offline
Citaat:
YPrue schreef op 08-07-2004 @ 11:51 :
Maar ik heb op veel plaatsen gelezen dat de diarreepillen die we hier hebben daar niet werken en dat je dan beter diarreepillen uit die omgeving kunt hebben.
Ja dat kan wel, toen ik geweest ben heb ik er ginder gekocht.
Oud 08-07-2004, 15:43
Karma is offline
geen salades eten, die worden met vies water gewassen.
Oud 10-07-2004, 18:19
meisje
meisje is offline
Citaat:
YPrue schreef op 03-02-2004 @ 21:04 :
Dat denk ik ook niet, en qua eten zal het denk ik ook niet zo'n probleem worden (hoop ik).
Oh jawel: egyptisch eten is niet te vreten. Je kunt geen salades of fruit nemen en met die hitte wordt je gegarandeerd ziek.
Oud 11-07-2004, 17:57
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
meisje schreef op 10-07-2004 @ 19:19 :
Oh jawel: egyptisch eten is niet te vreten. Je kunt geen salades of fruit nemen en met die hitte wordt je gegarandeerd ziek.
Ik zou het 'gegarandeerd' maar weglaten, want als je gewoon oppast kan het ook echt gewoon goed gaan. Dat oppassen bedoel ik vooral met 'veilig zonnen' en verstandig eten en drinken. Je moet gewoon op je gevoel afgaan of je salades of fruit wel of niet kan eten. Wij zaten in een luxe hotel en daar kan je gewoon op het eten vertrouwen, maar ik zou nooit ergens bij een straatverkoper fruit kopen.
Oud 13-07-2004, 23:46
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Bellenblaas schreef op 11-07-2004 @ 18:57 :
Ik zou het 'gegarandeerd' maar weglaten, want als je gewoon oppast kan het ook echt gewoon goed gaan. Dat oppassen bedoel ik vooral met 'veilig zonnen' en verstandig eten en drinken. Je moet gewoon op je gevoel afgaan of je salades of fruit wel of niet kan eten. Wij zaten in een luxe hotel en daar kan je gewoon op het eten vertrouwen, maar ik zou nooit ergens bij een straatverkoper fruit kopen.
Ik probeer in ieder geval zoveel mogelijk op te passen op wat ik doe: goed insmeren, pet opzetten, op eten en drinken letten (niet te koude dranken bijvoorbeeld), de airco een beetje vermijden, en ik hoop dat het goed gaat.
Oud 14-07-2004, 10:50
Alexanchez
Alexanchez is offline
Ik kom zojuist terug uit Hurghada... Ik vertel later wel hoe het was...
Oud 14-07-2004, 11:10
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Alexanchez schreef op 14-07-2004 @ 11:50 :
Ik kom zojuist terug uit Hurghada... Ik vertel later wel hoe het was...

Ik ben eens benieuwd hoe je het vond.

Regels voor berichten