Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Beetje een slechte vraag, aangezien de prioriteit van het originele schoolbeeld bij opvoeding moet liggen. Vergeet daarbij niet dat educatie ook deel uitmaakt van een opvoeding.
De school moet echter in mijn oogpunt niet zo zeer een "grotere" opvoedende rol krijgen. Ik vind eerder dat het tegenwoordig enigszins overdreven wordt, zeker op de middelbare school. Voor mij zit het grootste deel van je opvoeding toch in je eerste 12 jaar thuis. Daarna zouden de school en ouders steeds meer (en dus geleidelijk) een "toezienende" rol moeten hebben dan een opvoedende rol. In deze toezienende rol wordt eigenlijk de kwaliteit van de opvoeding beoordeeld en is het alleen maar zaak om in te grijpen bij extreme afwijkingen ten gevolge van de opvoeding. Daarnaast wordt het in de toezienende rol ook steeds belangrijker om kinderen steeds meer zicht te laten krijgen op normen, waarden en sanctionering binnen de maatschappij, waar zij uiteindelijk in gaan belanden. Daarom wordt het, naarmate het eind van deze zogenaamde opvoeding vordert, ook steeds belangrijker om deze jongeren op eenzelfde manier te behandelen als zij ook behandeld gaan worden in de "wijde wereld"... In het achterhoofd moet je overigens wel onthouden dat kinderen kinderen blijven en ze van sancties, maar ook van "goede daden", kunnen leren. De rol hierboven beschreven wordt dus ingevuld door de school en de ouders.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind opvoeding in eerste instantie een taak van de ouders, die kiezen er tenslotte voor om een kind te nemen. In mindere mate is het zeker ook een taak van de school. Zie verder de post van Tulpje6. |
![]() |
|
![]() |
Zoals hierboven wordt aangegeven, het onderwijs heeft al een opvoedende rol. Het moet niet zo worden dat docenten ook al aan scholieren in detail moeten gaan uitleggen wat maatschappelijk wel en niet toelaatbaar is. Vandaar dat ik ook ageer tegen vakken als 'Normen & Waarden' etc..
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk niet dat de staat/onderwijs het per definitie beter kan, als is het alleen maar omdat je geen kind bent van de staat en/of een leerkracht. Verder lopen ook daar klojo's rond die nergens verstand van hebben. |
![]() |
|
Verwijderd
|
De school heeft al een opvoedende rol. Kinderen pikken op school dingen op die ze thuis weer in de praktijk brengen. Daarom is het ook zo belangrijk dat een school een veilige en fatsoenlijke omgeving is, want zeker jonge kinderen zijn heel erg vatbaar voor het gedrag op school van leeftijdsgenootjes.
Of het lesprogramma aangepast moet worden zou ik zo niet durven zeggen. Dat hangt van de voorgestelde aanpassingen af. Ik zou wel denken dat het geen kwaad kan wat meer aandacht te schenken aan fundamentele omgangsvormen, met name op grote scholengemeenschappen kun je beter lesgeven in goed gedrag dan in de werking van de parlementaire democratie. Straks gaan die dombo's dat stemrecht nog uitoefenen. Stel je voor ![]() |
![]() |
|
![]() |
leraren weten toch echt wel beter hoe ze met kinderen/jongeren moeten omgaan dan ouders.
ik ben al dat gedoe van geloof/normen/waarden overdragen zat en niet te bedenken het misbruik/incest/etc. !!! moet een einde aan komen! laat in godsnaam de staat die kindjes opvoeden tot degelijke burgers. zonder geloof kan best, het is echt onzin om te denken dat het niet zonder kan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ook in het onderwijs is het een kwestie van normen en waarden overdragen, dat is namelijk opvoeden. Het maakt wat dat betreft dus geen ene flikker uit of dat door de overheid of door de ouders gebeurd. Zonder geloof kan niet, niemand is opgevoed zonder geloof. Ik heb ook heel lang gedacht dat dat onzin was, maar zo wat alles is ontstaan vanuit het geloof. (En daar lijkt me niks mis mee. Zonder geloof hadden we de cultuur die we nu hebben nooit gehad.) Ga je er eens in verdiepen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Opvoeden moet beginnen bij de geboorte en dan gaat een kind nog niet naar school. Hoe overburg je die vier jaar? Ouders alleen als sex- en broedmachines en de kinderen meteen daarna in een internaat dumpen ofzo? Lijkt me echt een geweldig plan. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
maar als communist denk ik dat de staat het sowieso beter weet dan ouders, dus het maakt wel degelijk uit wie de normen/waarden overdraagt en hoe en WELKE etc. de staat weet welke normen/waarden GOED zijn en welke niet. het is zo'n onzin dat alles om ons heen christenlijk zou zijn. de BASIS normen en waarden komen overal ter wereld met elkaar overeen, in elk geloof. toch zijn we dingen als op zondag naar de kerk (GELUKKIG) kwijt. gij zult niet stelen etc, dat komt overal terug. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
serieus! kinderen bij geboorte naar creshe en op een gegeven moment naar internaat, klaar is kees. ouders hoeven zich nergens zorgen over te maken. |
![]() |
||
Citaat:
En hoe zie je dat in de praktijk? Waar halen leraren de tijd vandaan om al die leerlingen op te voeden?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
En als je een kind had gehad, dan had je geweten dat ouders zich vaak meer zorgen maken als het kind niet in de buurt is en/of als ze er zelf bv geen zeggenschap over hebben. Oftewel ouders maken zich meer zorgen als zo'n kind in een internaat zit. En het kost nog meer geld ook. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Wat dacht je ervan om toekomstige ouders een bewijs te laten halen dat ze in staat zijn een kind op te voeden met de juiste intenties en goede bedoelingen ...
Sluit je alweer een hele groep kinderen uit die geboren worden uit bijv. een missertje en dan door toedoen van de ouders zo weinig tot niks toevoegen aan de maatschappij! |
![]() |
||
Citaat:
|
Bij de kinderen die toch al goed opgevoed zijn, zullen de ouders graag meewerken, maar is het dus in feite overbodig.
Juist bij kinderen uit wat zwakkere milieu's is het helaas nodig dat de school iets aan de opvoeding doet, maar daarbij wordt al het werk van de juf door pa en ma weer ongedaan gemaakt. Die komen verhaal halen, na school, en bedreigen de juf vervolgens. Omdat juf de stiletto van zoontjelief heeft afgepakt, ik noem maar een voorbeeld. |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
VWO |
Filosofie Upior | 79 | 06-06-2005 09:35 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Schoolstrijd II Pyriet | 52 | 16-12-2004 12:50 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school? Jabotinsky | 84 | 02-11-2004 01:12 | |
Algemene schoolzaken |
Ik vind islamitische scholen goed! *~SuPaHgIrL~* | 44 | 10-10-2003 20:27 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie. Isa | 28 | 13-06-2003 20:47 |