Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2004, 11:51
Duifje
Duifje is offline
Voordat ik aan dit jaar begon had ik mijn studie keuze al gemaakt en dacht naar groningen te gaan volgend jaar. Wou eigenlijk altijd medicijnen doen en daarom hierna mn vwo halen. Maar dacht niet dat ik dat zou kunnen... dus koos deze uit weg maar. Nu ben ik bijna aan het einde van het jaar en sta ik allemaal 7ens, 3 achten voor scheikunde, Biologie en Engels. En een 5 voor wiskunde...

Opzich is dat geen slechte lijst. Afgezien van die 5 dan, en nu denk ik er aan om alsnog mn vwo te gaan doen...

Mijn vraag is: wat zijn de ervaringen? Hoe zwaar is de overstap? Moet je een erg goede havo leerling zijn om die stap te kunnen maken?

Groetjes Duifje

Laatst gewijzigd op 23-03-2004 om 12:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2004, 16:42
Duifje
Duifje is offline
*schopje* Heeft niemand er een mening over/ervaringen? *schopje*
Oud 23-03-2004, 18:20
charly not
charly not is offline
heey,
Ik heb zelf deze overstap ook gemaakt afgelopen jaar. Zit nu in 5vwo. Ik was niet echt een hele goede havo leerling, althans mijn cijfers waren absoluut niet geweldig. Stond misschien net een 6,5 gemiddeld. Maar ik wilde net als jij heel graag geneeskunde studeren en had eigenlijk verder geen idee wat ik anders zou moeten doen. Uiteindelijk heb ik deze keuze dus toch gemaakt.
Ik had het verschil in eerste instantie moeilijker verwacht en heb aan het begin van het jaar dan ook heel hard gewerkt omdat ik bang was dat ik minder dan mijn klasgenoten zou zijn. Ik haal nu zelfs betere cijfers dan op de havo. Ik werk sowieso harder en merk dat ik op de havo eigenlijk geen zak uitgevoerd heb.. Op een 1 of andere manier kijk ik nu anders tegen opdrachten aan en kan ze beter begrijpen ..

Op de stof van de havo ga je nu dieper in. Voor 1 hoofdstuk van scheikunde op de havo, heb je er nu 2 van het zelfde onderwerp. Verder ben ik zelf niet heel erg goed in talen, en dat is vervelend aangezien je wel duits EN frans moet doen.
Wiskunde vind ik wel erg moeilijk nu. Het is veel meer en veel ingewikkelder. Sommige stukken zijn van wb12 van de havo.

Ik ben wel blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Ook al vond ik het in het begin wel ontzettend vervelend dat iedereen jonger was dan ik.. Maar goed, ik vind het niet meer erg, kan er nu wel mee leven en het is toch maar 2 jaartjes!! Het is even doorbikkelen, maar dan heb je ook wel wat! Ik vind het wel de moeite waard en met jouw cijfers moet het zeker wel lukken
Oud 23-03-2004, 20:09
Duifje
Duifje is offline
bedankt voor je uitgebreide toelichting! Heb ik zeker wat aan!
Oud 26-03-2004, 18:19
kuik
kuik is offline
volgens mij is wiskunde dan echt wel vet moeilijk als je op de havo al een 5 staat... en volgens mij wordt alles wel veel moeilijker... maar ik weet er natuurlijk niet zo van... maar ik denk wel dat als je t echt heeel graag wilt en je ook veel aan school wilt doen dat t dan wel kan...
Oud 26-03-2004, 18:19
kuik
kuik is offline
eigenlijk denk ik wel dat je t met die cijfers helemaal kan.. hehehe alleen wiskunde wordt moelijk
Oud 26-03-2004, 18:47
ejah
ejah is offline
Ik zit nu in 5 HAVO, sta allemaal 7 of hoger en ga hierna 5 en 6 VWO in een jaar doen. En er zijn genoeg mensen die dat halen, het wordt gewoon een jaar keihard werken.
Maar zijn er hier mensen die hetzelfde hebben gedaan?
Oud 26-03-2004, 21:22
Severus
Severus is offline
Citaat:
ejah schreef op 26-03-2004 @ 19:47:
Ik zit nu in 5 HAVO, sta allemaal 7 of hoger en ga hierna 5 en 6 VWO in een jaar doen. En er zijn genoeg mensen die dat halen, het wordt gewoon een jaar keihard werken.
Ik zit nu aan het einde van mijn jaar 5 & 6 VWO in één... het is zeker te doen, helemaal niet zo veel werk eigenlijk. Je moet alleen goed kunnen plannen... en laat dat nou net één van mijn zwakste eigenschappen zijn...
Oud 28-03-2004, 00:46
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Citaat:
ejah schreef op 26-03-2004 @ 19:47:
Kan op zich heel goed, denk ik hoor... maar waarom wil je het vwo doen? Meestal kun je, als je gezegend bent met dat gehalte kennis en vaardigheden, van havo->hbo-p->wo
Alleen bij geneeskunde is dat heel moeilijk. Als je geneeskunde wil doen zou ik toch kiezen voor 5&6 in 2 jaar... Dan is de kans hoger dat je betere cijfers haalt voor de loting.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 00:48
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Citaat:
kipjuh! schreef op 26-03-2004 @ 19:19:
volgens mij is wiskunde dan echt wel vet moeilijk als je op de havo al een 5 staat... en volgens mij wordt alles wel veel moeilijker... maar ik weet er natuurlijk niet zo van... maar ik denk wel dat als je t echt heeel graag wilt en je ook veel aan school wilt doen dat t dan wel kan...
Op zich valt t wel mee hoor, de druk is veel minder groot, tenminste als je wb1 doet. meestal heb je dan maar 2 of 3hfdst in een periode (jaar=5 periodes bij ons), bij wb1,2 is dat bijna altijd 4...
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 19:00
Miss Helena
Miss Helena is offline
Ik zit nu in V6, heb eerst havo gehaald. Ik heb altijd gezegd dat ik, als ik in 1 keer slaag, zonder te blijven zitten, vwo wilde gaan doen. Ik had één probleempje: wiskunde was een 5... Maar goed, ik wilde per se vwo doen, dus dat ging ik ook doen. Wat ik nu voor wiskunde sta? Afgerond een 7. Vraag me niet hoe het komt, ik kan je serieus geen antwoord geven. Op de havo heb ik wel eerst A1,2 gedaan, en nu heb ik A1. Toch is het in verhouding ongeveer hetzelfde. Ik zeg niet dat het bij jou ook zo gaat, maar het kán dus wel. Ik ben geen 'goede' leerling, eerder middelmatig. Bij mij was de wil er, ik denk dat dat ook heel belangrijk is. De overstap is niet zo heel groot, de normering van toetsen is iets anders, en daar moest ik in het begin wel een beetje aan wennen. Ik ben uiteindelijk zonder bespreking overgegaan naar het examenjaar, en ik sta er in totaal beter voor dan op de havo. Nogmaals, ik kan niet zeggen dat dat bij jou ook zo gaat. Als jij er nu redelijk voor staat, en leraren geven jou het voordeel van de twijfel, zet die stap dan. Ik heb van tevoren tegen mezelf gezegd: ik trek er 2 jaar vooruit. Dus, als ik blijf zitten of dit jaar niet slaag, is het afgelopen. Dan ga ik naar het hbo. Als je dat serieus zegt, heb je een ruggensteun, ik tenminste wel. Ik las net dat je wiskunde B hebt, misschien dat je, als het je echt niet lukt, bijles kunt nemen? En één onvoldoende is natuurlijk ook nog niet het einde van de wereld. Succes, MH.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 15:05
The0
The0 is offline
Citaat:
thabomb1986 schreef op 28-03-2004 @ 01:46:
Kan op zich heel goed, denk ik hoor... maar waarom wil je het vwo doen? Meestal kun je, als je gezegend bent met dat gehalte kennis en vaardigheden, van havo->hbo-p->wo
Alleen bij geneeskunde is dat heel moeilijk. Als je geneeskunde wil doen zou ik toch kiezen voor 5&6 in 2 jaar... Dan is de kans hoger dat je betere cijfers haalt voor de loting.
Hoe kan dat? Ik schijn 'slim' te zijn, type bijna geen huiswerk en nu examen vwo6 doen maar heb echt het gevoel dat er bij die v5 dat jaar ECHT niet veel meer bij kon. Laat staan ALLE stof van v6. En dan kom je ook nog (niet onaardig bedoeld) van de havo..

HOE DE F*CK doe je dat?

Toevoeging: Ik doe N&T, weet niet wat jij gaat doen? N&G dan waarschijnlijk
Oud 29-03-2004, 16:03
charly not
charly not is offline
Citaat:
The0 schreef op 29-03-2004 @ 16:05:
Hoe kan dat? Ik schijn 'slim' te zijn, type bijna geen huiswerk en nu examen vwo6 doen maar heb echt het gevoel dat er bij die v5 dat jaar ECHT niet veel meer bij kon. Laat staan ALLE stof van v6. En dan kom je ook nog (niet onaardig bedoeld) van de havo..

HOE DE F*CK doe je dat?

Toevoeging: Ik doe N&T, weet niet wat jij gaat doen? N&G dan waarschijnlijk
Is particulier onderwijs. Je kan daar de laatste 2 jaar van je mavo,havo of vwo in 1 jaar doen. Maarrr, daar moet je dus wel wat voor over hebben (ongeveer 15.000 eurootjes). Je zit dan sowieso tot 6 uur op school en als je niet bij bent met je huiswerk dan moet je in het weekend en in de vakanties gewoon terug komen. Je zit dus gewoon veeel langer op school.. Maaar, je moet alsnog heel hard werken natuurlijk!
Oud 02-04-2004, 14:54
MysteryZ
MysteryZ is offline
Welke vakken hoef je eigenlijk niet meer te doen als je overstapt van havo 5 naar vwo6; of moet alles over??? want lijkt mij dat ckv en dat soort vakken toch afgesloten zijn?!

Zit zelf trouwens ook nog te twijfelen, maar ik heb nou zoiets van, kan beter hbo p halen dan nog uni, scheelt toch weer een jaartje.
Oud 02-04-2004, 16:05
amerie
amerie is offline
je hoeft niet meer te volgen de vakken: CKV1 en ANW en maatschappijleer. Ik zit idd ook te twijfelen om naar het vwo te gaan, voor diegene die die stap al hebben gemaakt, waar zit het verschil in tussen de havo en het vwo? En is het niveau echt niet stukken hoger, of is het gewoon dat je dieper op de stof ingaat? En heb je veel aan de dingen die je op de havo al hebt geleerd?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 21:17
Duifje
Duifje is offline
Ik zit inderdaad ook met hbo-p in mn hoofd om dan, als ik dus niet voor medicijnen te kiezen, rechten te gaan studeren. Aangezien ik echt de indruk het dat die studie op HBO niets voorstelt (hier op scholieren is dat ook gezegt volgens mij)

Maar de vraag is of dat dan nog kan, zometeen zit ik met een P van een studie om rechten te gaan doen. En kan het niet meer....

Edit: Bedankt voor de reacties! Heb er zeker wat aan... vooral de positieve (zijn ze allemaal volgens mij wel) geven me wat meer zelf vertrouwen! Heb ik niet zo veel op school gebied.
Oud 02-04-2004, 21:47
Liss
Liss is offline
Als ik jou was zou ik die overstap gewoon maken. Als je het graag wilt en je best doet moet het wel lukken.
Zelf heb ik hier geen ervaring mee, zit nu ook in 5 havo en ga ook naar 5 vwo, vroeg me een beetje dezelfde dingen af eigenlijk. Of het echt veel moeilijker was, want om me heen zie ik vaak dat mensen 2 keer blijven zitten in 5 vwo en dan naar 5 havo gaan en allemaal achten halen enz.
Dit werd ook gezegt over de overstap van mavo naar havo, die schijnt groter te zijn. Zelf heb ik mn mavo diploma gehaald zonder negens erop ofzo en allemaal net zevens. In het begin van mavo examenjaar stond ik zelfs een twee voor frans vier voor duits en engels en derest wat zessen en zevens, er werd gezegt dat ik het op de havo erg moeilijk zou krijgen enz.
Dit viel vorig jaar al erg mee, stond allemaal ruim voldoende, laagste eindcijfer was een zes punt negen en gemiddeld stond ik een zeven en half, wel goed dus.
Dit jaar ben ik een half jaar niet op school geweest doordat ik ziek was en met inhalen enz sta ik nog steeds dezelfde gemiddelden, dus als je echt wilt lukt het meestal ook wel. Niet dat ik echt heel veel meer ben gaan doen, maar het interesseerd me meer, je leert meer dingen die je nog niet wist. Mavo was echt meer basiskennis die je toch al een beetje weet.
Maar ik heb trouwens profiel e&m dit jaar, geen wiskunde b dus. Wel neem ik volgend jaar wiskunde b1,2 erbij, maar goed daar heb je nix aan.
Ben naar de havo gegaan omdat ik op het mbo niets leuks kon vinden, nu weet ik nog niet echt wat ik wil dus ga ik maar vwo doen..

Heel verhaal maar ja, als ik jou was zou ik het dus gewoon proberen als je de kans krijgt.
Oud 06-04-2004, 18:30
amerie
amerie is offline
nog meer mensen adviezen?? tnx alvast ik heb er erg veel aan
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 18:42
ellen16
ellen16 is offline
Ik heb ook een tijdje met het idee rondgelopen om vwo te gaan doen. Ik ben op dit moment een vrij goede leerling, dwz. geen zessen, twee zevens, verder achten en negens. Maar dat terzijde. Ik heb altijd al geneeskunde willen studeren, maar arts worden is een droom die helaas geen werkelijkheid gaat worden omdat ik slecht ben in voornamelijk wiskunde. Ik kan wel atheneum gaan doen maar dan moet ik, om de moeilijke wiskunde te vermijden, alsnog C&M of E&M gaan kiezen. Daarmee heb je echter geen toegang tot Geneeskunde, dus dat zijn verspeelde jaren. Mocht ik achteraf toch voor een universitaire studie kiezen als Geschiedenis of Psychologie, dan zijn deze ook bereikbaar met een HBO-propedeuse.
Als jij echter wel goed bent in Scheikunde, Natuurkunde dan zou het jammer zijn dat je het op zijn minst niet zou gaan proberen. Je wiskunde moet je denk ik nog wel een beetje opschroeven, maar als je er voor gaat (je hebt immers een doel voor ogen) dan zal het je vast wel lukken.
Heel veel succes!
Oud 06-04-2004, 23:51
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Van veel havo-leerlingen die de overstap van havo naar vwo hebben gemaakt is dat het verschil hem zit in het voorkauwen van de stof op de havo, op het vwo moet je het vaker zelf uizoeken. Als je vwo goed wil kunnen halen, moet je dus wel over n goede werkhouding beschikken.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 10:51
alpha
alpha is offline
Ik heb vorig jaar havo-examen gedaan en doe nu 5vwo. Het is best te doen, ik had matige cijfers op de havo, minder dan jij. Maar het ligt heel erg aan je profiel, C&M is het meest verschillend op havo en vwo (en dat doe ik..) hier moet je dus het meest voor inhalen. Maar als je een redelijke inzet toont, kun je het echt wel hoor! Dit is een normale overstap, die in principe door iedereen, niet afhankelijk van cijfers, gemaakt moet kunnen worden.
Oud 07-04-2004, 11:10
Verwijderd
Citaat:
Duifje schreef op 02-04-2004 @ 22:17 :
Ik zit inderdaad ook met hbo-p in mn hoofd om dan, als ik dus niet voor medicijnen te kiezen, rechten te gaan studeren. Aangezien ik echt de indruk het dat die studie op HBO niets voorstelt (hier op scholieren is dat ook gezegt volgens mij)

Maar de vraag is of dat dan nog kan, zometeen zit ik met een P van een studie om rechten te gaan doen. En kan het niet meer....
En terecht. Voor rechten geldt namelijk precies hetzelfde als voor geneeskunde: VWO, anders niet. Aan HBO-rechten heb je geen kont, mijn nichtje doet het ook, is alleen leuk als je derderangs slaafje op een advocatenkantoor wilt worden ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten