Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2004, 18:26
Verwijderd
Vandaag heb ik te horen gekregen dat ik bij een superleuk bedrijf (soort combi van tuincentrum en dierenzaak) niet ben aangenomen. De reden die ze opgaven was 'geen affiniteit met planten en dieren' wat geheel onlogisch is aangezien ik dat overduidelijk wel heb. Nu ben ik diep diep beledigd, maar daar zal ik jullie niet mee lastigvallen. Vrienden van me denken toch dat ik ben afgewezen vanwege mijn dreadlocks.
Vinden jullie dit kunnen? Ja dat ze me bij een sjieke horeca-gelegenheid niet moeten kan ik begrijpen, maar een tuincentrum? Zijn jullie zelf wel eens afgewezen door je uiterlijk? Wat vond je hiervan, terecht of niet? Heb je ertegen geprotesteerd?
Deel je ervaringen met mij (en de rest van dit forum)!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2004, 18:43
Verwijderd
Nee, ik heb dat nog nooit gehad, maar ik solliciteer dan ook niet. Ik studeer en voor stage is het logisch dat je een jasje aantrekt. Dreads zullen allicht leiden tot een afwijzing op je uiterlijk, hoewel dat in de praktijk natuurlijk nooit aan te tonen is. Ook een disriminatoire behandeling bij de sollicitatie is vrijwel niet aan te tonen. Om het maar even cynisch uit te drukken: als jouw kop hen niet aanstaat, vinden ze toch wel een weg om je te lozen.

Ik denk dat dreads niet op veel plekken geaccepteerd zullen worden als het gaat om werk. Bij een tuincentrum heb je natuurlijk ook te maken met klanten, en die worden mogelijk afgeschrikt door je haardracht.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 21:30
Verwijderd
Ik ben nog nooit afgewezen op uiterlijk (toch al nooit afgewezen voor een baan). Het zou best kunnen dat je om je dreads bent afgewezen, maar ik zou gewoon opbellen en het vriendelijk vragen.

"blabla ik bel even over die baan, ik snap uw motivatie niet echt... voor mijn gevoel heb ik heel veel affiniteit met dieren&planten (kijk bijvoorbeeld maar naar mijn hobbies/huisdieren enzo) en bedacht ik me opeens dat het misschien om mijn uiterlijk komt. Het geeft verder niet als ik daarom ben afgewezen, maar dan zou ik het wel graag willen weten zodat ik er in het vervolg rekening mee kan houden... "

je hebt toch niks meer te verliezen
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 03:52
Verwijderd
Ik heb drie piercings in mijn gezicht, en daar vind je niet makkelijk werk mee. Aan de ene kant weet ik dat het een bewuste keuze is, want je weet wat de consequenties zijn. Aan de andere kant zou het misschien een beetje meer tolerantie moeten krijgen. Als mensen in een restaurant bediend worden door personeel met piercings of dreads -mits hygiënisch natuurlijk- en dat verloopt goed zullen ze minder snel vooroordelen hebben over dat soort uitdossingen.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 06:49
Martin
Martin is offline
Ik kan het wel begrijpen dat het tuincentrum je niet heeft aangenomen, bij ons in de winkel (supermarkt) nemen ze ze al niet aan als ze dreads hebben of extreme piercings hebben die ze niet uit willen doen.

Lijkt me logisch, als personeelslid moet je er representatief uitzien.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 08:01
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik vind het raar. Ik ken een jongen die met dreads en al is aangenomen in een chinees restaurant in de bediening. Dus niet overal doen ze daar moeilijk over. Maar volgens mij kun je er zo weinig tegen doen.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 13:04
ekki
ekki is offline
Ik zou absoluut bellen! Gewoon vragen om verduidelijking.
Oud 26-03-2004, 13:08
Myris
Myris is offline
Niet overal geldt een afwijsbeleid dat van het uiterlijk afhankelijk is. Het speelt in het restaurant waar ik werk wel mee. Een kok met oorbel moest deze uit doen als hij werkt, anders werd hij niet aangenomen.
Oud 26-03-2004, 13:27
Verwijderd
Tsja, je weet dat als je iets opvallends met je uiterlijk doet de kans bestaat dat je ergens niet meer zo wordt geaccepteerd. Kortzichtig of niet, zo werkt het nu eenmaal.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 15:25
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-03-2004 @ 14:27:
Tsja, je weet dat als je iets opvallends met je uiterlijk doet de kans bestaat dat je ergens niet meer zo wordt geaccepteerd. Kortzichtig of niet, zo werkt het nu eenmaal.
Je komt 'n zak chips, 'n fles cola en 'n tree bier afrekenen bij die persoon, meer niet, 't is niet dat je 'n hevige relatie met die persoon moet aangaan. Ik zie het punt van sommige mensen niet.

Maar ja, oke: true, je weet waar je aan begint, maar aan de andere kant ook wel erg onterecht; omdat er intolerante, kortzichtige mensen zijn ben je de lul omdat je een persoonlijke smaak hebt. (één die nota bene je kunnen niet eens beïnvloed.)
Dat je iets lelijk of afzichtig vind is prima, eigen smaak en mening, maar je daardoor laten leiden is wel erg.

Ik vind 't sowieso ook hypocriet, dat 'zo werkt het nu eenmaal.' Die zin komt me de strot uit. (in 't algemeen, hoor 't ietwat te vaak.)
Als je in de thuiszorg werkt, ik noem maar een zijstraat, kom je ook bij klanten waar je van je levensdagen niet mee zou omgaan of mee zou willen omgaan; dáár moet je ook gewoon alles aan kant maken en schoonmaken zonder gezeik, dan kan je ook niet aankomen met: "hé bah, piercings, nee, daar kom ik niet meer, daar maak ik niet meer schoon hoor." (niet echt 'n sluitende vergelijking, maar ja.)

Representativiteit is 'n (bij werkgevers zeker) beladen en overgewaardeerde bullcrap term. Op zaken die in het straatbeeld allang zijn geïntegreerd of geaccepteerd, word door die lui nog steeds uit (ongegronde) angst voor klantenverlies geweigerd & geselecteerd en dat begint bij dat "zo werkt het nu eenmaal."
Ze moeten maar eens van die kortzichtige visie afstappen en accepteren dat iedereen z'n eigen lichaam mag versieren/toetakelen naar zijn/haar eigen wens. Weigeren op iets futiels als een aantal piercings of iemands haardracht is gewoon pure discriminatie -> onnodig onderscheid.
Oud 26-03-2004, 15:53
Verwijderd
Toch werkt het zo je kunt wel in je eentje (of desnoods met tienduizend) een campagne beginnen vóór acceptatie van piercings en hanekammen in het bedrijfsleven, maar het is vechten tegen de bierkaai. Helaas.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 16:19
cha0s
cha0s is offline
Tsja, i know. Maar het is wel jammer dat er aan de ene kant zoveel gedaan word tegen werkeloosheid (naar 't schijnt) maar dat er aan de andere kant door ouderwets denken en halsstarrig vasthouden aan die principes een stuk werkeloosheid in stand gehouden word, omdat we collectief te koppig zijn om in te zien dat iemand die er net ff anders uitziet dan iemand anders uit die gezellige grijze meute toch net zo goed een pakje boter over de scanner kan halen...

Mijn hanekam, ach, kan plat, kan netjes in 't zwart geverfd worden, bijpassend bedrijfskloffie, geen probleem. 't zijn iedere keer die piercings waar ikzelf op word afgewezen, omdat ik ze weiger uit te doen...
Ben zelfs eens voor productiewerk in de Reebok fabriek geweigerd. Dan heb je echt helemaal zoiets van: Waar gaat het nog over? Bedoel, daar sta je in 'n fabriekshal, je sjouwt dozen van loods A naar truck B en dat is het zo ongeveer wel... geestdodend werk. Je komt niet eens in aanraking met eventuele klanten waarbij je eventueel representatief zou moeten overkomen.

Maar er was toch iets nieuws opgenomen in de anti-discriminatiewet? dat werkgevers niet meer zomaar op piercings mochten weigeren?
(niet dat ze 't dan niet op hygiëne of veiligheid gooien, maar dat terzijde.)
Oud 26-03-2004, 16:36
Verwijderd
Inderdaad jammer dat je voor productiewerk ook een bepaald uiterlijk moet hebben. Daar is het namelijk compleet irrelevant. Maar mensen denken bij het zien van iemand met piercings of een kam altijd dat ze weten wat voor persoon dat is. Aan iemand met een kam of dreads worden bij voorbaat al allerlei eigenschappen toegedicht. Een punk zal wel niet met autoriteit en bevelen kunnen omgaan, zal wel agressief zijn enz. en dat wil je natuurlijk niet in je fabriek.

Er is geen specifieke anti-discriminatiegrond tegen piercings ofzo. Het is al vrijwel onmogelijk om discriminatie op grond van geslacht aan te tonen bij sollicitatie. Bij ontslag is het al makkelijker, maar als de baan nog niet is begonnen is het bijna niet te doen. Er zit helaas maar éen ding op: gewoon netjes eruit zien als je naar sollicitatiegesprekken gaat.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 16:59
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-03-2004 @ 17:36:
Inderdaad jammer dat je voor productiewerk ook een bepaald uiterlijk moet hebben. Daar is het namelijk compleet irrelevant. Maar mensen denken bij het zien van iemand met piercings of een kam altijd dat ze weten wat voor persoon dat is. Aan iemand met een kam of dreads worden bij voorbaat al allerlei eigenschappen toegedicht. Een punk zal wel niet met autoriteit en bevelen kunnen omgaan, zal wel agressief zijn enz. en dat wil je natuurlijk niet in je fabriek.
Dat zijn aannames die ze niet kunnen maken imo (en sowieso heb je daar 'n proeftijd voor, om dat functioneren in het bedrijf te testen.) En als ze toch bezig zijn met het zomaar aannemen van dingen dan kunnen ze toch ook wel bedenken dat zo'n persoon verder wel 't besef heeft om enigzins normale kleding aan te doen naar het werk en dat ze ook bereid zijn om te werken en te luisteren?.(anders doe je die moeite van 't solliciteren niet.)

Citaat:
Er is geen specifieke anti-discriminatiegrond tegen piercings ofzo. Het is al vrijwel onmogelijk om discriminatie op grond van geslacht aan te tonen bij sollicitatie. Bij ontslag is het al makkelijker, maar als de baan nog niet is begonnen is het bijna niet te doen. Er zit helaas maar éen ding op: gewoon netjes eruit zien als je naar sollicitatiegesprekken gaat.
True, maar 'netjes' is ook zo subjectief.
3-delig grijs (overdrijven de gekste) of 3-delig grijs + piercing is voor mij qua netheid 'tzelfde, maar voor veel werkgevers 'n wereld van verschil
Oud 26-03-2004, 18:18
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Doe die piercings dan uit
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 21:08
Shredder
Shredder is offline
Ik heb hetzelfde een keer gehad....maar dan alleen omdat ik een leren jas aanhad toenk op sollicitatie kon komen! (altijd die vooroordelen )

Iniedergeval, daarna had ik mezelf aangemeld bij een uitzendbureau en als ze daar een baan voor je vinden dan word je 99% zkr aangenomen. (+ xtra voordeel dat je ook nog niet eens hoeft te zoeken voor een baan, heeft mij ook veel moeite bespaard )
Oud 27-03-2004, 17:34
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
en toch vind ik dat bedrijven wel het recht hebben om je op grond van je uiterlijk niet aan te nemen...als ik mijn eigen winkel zou hebben zou ik personeel willen waar ik tevreden over ben..nu hoef ik geen modellen ofzo...maar als ik dan dreadlocks niet mooi vind...dan kan ik me best voorstellen dat ik niet iemand aanneem met dreadlocks..ten eerste gaat het toch ook om de naam van je winkel?

mja...thats just my opinion...

maar ik vind inderdaad wel dat je het kan gaan vragen...
Oud 27-03-2004, 17:38
Verwijderd
Citaat:
DiaNNe>!!! schreef op 27-03-2004 @ 18:34:
en toch vind ik dat bedrijven wel het recht hebben om je op grond van je uiterlijk niet aan te nemen...als ik mijn eigen winkel zou hebben zou ik personeel willen waar ik tevreden over ben..nu hoef ik geen modellen ofzo...maar als ik dan dreadlocks niet mooi vind...dan kan ik me best voorstellen dat ik niet iemand aanneem met dreadlocks..ten eerste gaat het toch ook om de naam van je winkel?

Ja, maar dan krijg je dus een totale jungle. Er moet regulering zijn van de gronden waarop personeel geweigerd mag worden. De overheid heeft daar belang bij omdat mensen die geweigerd worden vanwege piercings oid, misschien werkloos blijven. Daarom is er ook antidiscriminatiewetgeving. Die is er echt niet omdat men vrouwen of Turken zo zielig vindt, maar omdat men gelijke arbeidsparticipatie wil stimuleren teneinde te voorkomen dat mensen de sociale zekerheid ingaan.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 17:59
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Shredder schreef op 26-03-2004 @ 22:08:
(+ xtra voordeel dat je ook nog niet eens hoeft te zoeken voor een baan, heeft mij ook veel moeite bespaard )
Mwoah, je moet wel regelmatig je gezicht laten zien, anders ben je ook alleen maar 'n naam in de computer en dan vergeten ze vaak te zoeken voor je.
Oud 27-03-2004, 21:17
Shredder
Shredder is offline
Citaat:
DiaNNe>!!! schreef op 27-03-2004 @ 18:34:

maar ik vind inderdaad wel dat je het kan gaan vragen...
discriminatie op uiterlijk

maja als je niet word aangenomen kun je er weinig aan doen...met de tent op z'n kop zetten vernachel je al je kansen bij die winkel dus het enige wat je eigenlijk kunt doen is verder zoeken
Oud 29-03-2004, 15:03
blacky
blacky is offline
Citaat:
Martin schreef op 26-03-2004 @ 07:49:
Ik kan het wel begrijpen dat het tuincentrum je niet heeft aangenomen, bij ons in de winkel (supermarkt) nemen ze ze al niet aan als ze dreads hebben of extreme piercings hebben die ze niet uit willen doen.

Lijkt me logisch, als personeelslid moet je er representatief uitzien.
Mensen met dreads of piercings niet eens in de supermarkt aan nemen? Sjees...triest.
Reageren

Regels voor berichten