Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2004, 14:01
YPrue
Avatar van YPrue
YPrue is offline
Het leek me wel handig om een topic te openen waar ex-eindexamenkandidaten over hun ervaringen bij de eindexamens kunnen berichten, en zo de eindexamenkandidaten van dit jaar wat tips kunnen geven.
Denk daarbij aan vragen zoals:
Hoe bereid je je het beste voor?
Wat kun je verwachten bij de verschillende vakken?
Enz. enz.
__________________
Boogie, ik zal je nooit vergeten...
Advertentie
Oud 26-03-2004, 14:05
Miss Helena
Avatar van Miss Helena
Miss Helena is offline
Hoe bereid je je het beste voor?
Goed leren, lezen, samenvatten, tussendoor relaxen en afleiding zoeken. Op tijd naar bed, goed eten. Het is voor mij 2 jaar geleden (Havo), maar moet dit jaar weer (VWO). Ik weet zelf nog niet helemaal hoe ik het aan ga pakken, maar ik wil wel op tijd beginnen. Ik weet hoe belangrijk het is niet alles op het laatste moment te doen.
Oud 26-03-2004, 14:12
Ketjing
Avatar van Ketjing
Ketjing is offline
Mijn manier:
Hele jaar rustig doen en dan steeds 1 a 2 dagen voor examen leren. Dit werd me wel afgeraden door leraren
__________________
[QUOTE=Miek;29666509]Ik dacht dat Ketjing een buitenlander was :p[/QUOTE][QUOTE=Lilith;30445293]Ketjing is.. knap. :eek:[/QUOTE]
Oud 26-03-2004, 14:13
Basia
Basia is offline
veel oude examens oefenen, maar dat doen de meeste mensen al wel denk ik.
gewoon goed leren, en als je de voorgaande jaren een beetje redelijk gewerkt hebt dan zijn de examens echt wel goed te doen.
maarja dat is achterafgelul
__________________
blablabla
Oud 26-03-2004, 14:15
Verwijderd
Je moet alles goed snappen.
Echt leren hoef je niet meer te doen. Tenminste, dat heb ik niet gehoeven.
Als het goed is héb je alles al een keer geleerd en helemaal gensapt. Je hoeft dan alles alleen nog maar een keertje door te nemen en kijken of je alles écht snapt.
En naja, als je alles snapt, dan hoef je niet veel meer te leren

Magoed, ik weet niet hoe dat zit met vakken als geschiedenis en aardrijkskunde, maar voor wiskunde en natuurkunde dus wel
Oud 26-03-2004, 14:31
Verwijderd
- Neem op de helf van je examen even een paar minuutjes pauze, drink wat (op sommige scholen krijg je dan thee of koffie) en kom even wat bij.

- Als je de eerste vraag niet weet, raak dan niet in paniek, maar kijk naar de volgende. Weet je die ook niet? Kijk dan even niet in je boekje en denk even ergens anders na. Kijk dan weer naar de eerste en de tweede vraag, vaak weet je ze dan ineens wél. (Iig wanneer je fatsoenlijk geleerd hebt kan je in ieder geval iets logisch bedenken.)

- Ga niet tussen de examens door leren, rust liever uit zodat je energie voor het examen hebt.

En ja, verder... gewoon goed je best doen
Oud 26-03-2004, 14:33
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
-leer de belangrijkste lijnen. Tgaat over zoveel stof dat ze lang niet alle details gaan vragen.

-koop samenvattingsboekjes/oefenexamens en dergelijke

-begin op tijd.
__________________
Freak me baby
Oud 26-03-2004, 14:37
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
Siyabonga schreef op 26-03-2004 @ 15:15:
Je moet alles goed snappen.
Echt leren hoef je niet meer te doen. Tenminste, dat heb ik niet gehoeven.
Als het goed is héb je alles al een keer geleerd en helemaal gensapt. Je hoeft dan alles alleen nog maar een keertje door te nemen en kijken of je alles écht snapt.
En naja, als je alles snapt, dan hoef je niet veel meer te leren
Dit geldt niet voor iedereen hoor. Ik heb veel examenstof ooit wel geleerd en gesnapt, maar ik kan me nu nog erg weinig herinneren. Maar ik heb dan ook een ontzettend slecht geheugen.
Oud 26-03-2004, 14:46
phmpruim
phmpruim is offline
om voor te bereiden:
*samenvattingen maken
*veel oude examens oefenen
*niet 24 uur achter elkaar leren, neem voldoende ontspanning (ook niet te veel, dan komt het leren niet af)
*goed slapen

tijdens de examens:
* kan per persoon verschillen, maar ik vond het niet fijn om de avond en ochtend van tevoren de stof nog weer door te kijken. Dan ga je alleen maar aan jezelf twijfelen. Wat je niet weet, komt er toch niet meer in, maar je wordt wel zenuwachtig. Geen goed idee dus (wat mij betreft dan)
*goed slapen
*lees een vraag eerst 3x voordat je gaat antwoorden. Dat verkleint de kan dat je antwoord geeft op iets dat er eigenlijk niet staat
*als je een vraag niet weet, sla hem eerst over. Zonde als je tijd verliest terwijl je andere vragen wel weet
__________________
"God houdt niet van ons omdat we waardevol zijn, wij zijn waardevol omdat God van ons houdt!"
Oud 26-03-2004, 14:47
Verwijderd
Oefenexamens maken is erg handig
En verder voor mij: niet te lang achter elkaar leren, pauzes nemen tussen het leren, niet teveel stressen. Ik zag de examens gewoon als een grote toets. Het helpt wel om het niet als heel ontzettend belangrijk te zien, alsof alles er vanaf hangt, want dat verhoogt de druk alleen maar. Bij mij tenminste..
Oud 26-03-2004, 16:00
Muze
Avatar van Muze
Muze is offline
Goede samenvattingen maken of zoeken.
Goed uitgerust zijn.
Probeer te ontspannen.
Kijk voordat je begint even het examen door, zodat je weet hoeveel het is ed.
__________________
Mr. Jones and me, tell each other faerietales.
Oud 26-03-2004, 16:00
chiquita
chiquita is offline
[QUOTE]phmpruim schreef op 26-03-2004 @ 15:46:
* kan per persoon verschillen, maar ik vond het niet fijn om de avond en ochtend van tevoren de stof nog weer door te kijken. Dan ga je alleen maar aan jezelf twijfelen. Wat je niet weet, komt er toch niet meer in, maar je wordt wel zenuwachtig. Geen goed idee dus (wat mij betreft dan)

Dit is onzin... ik leer altijd OOK NOG vlak VOOR tentamens.. en geloof me.. wat er eerst niet inzat, kan er zeker wel inkomen. en dit kan net het belissende vraagje zijn. Mijn tip; gewoon helemaal afmatten met je tentamens..zodat je daarna terug kijkt op een mooie lijst, zonder onvoldoendes... trust me!

Begin wel ruim op tijd...maar BLIJF LEREN tot het tentamen zelf...
Daarna heb je toch gewoon 3 maanden rust.
En mocht je tijdens de voorbereidingen toevallig engels bijles willen... ik ben beschikbaar

SUCCES!
__________________
Daan!
Oud 26-03-2004, 16:13
hi
hi is offline
Ik kwam erachter dat je voor je examen het leren tot een minimum kan beperken. Leren helpt weinig, je begrijpt het of niet. De vakken die ik niet echt moeilijk vond had ik het meest voor geleerd. Achteraf gezien heb ik daar weinig baat bij gehad. De examens vond ik over het algemeen makkelijker dan de normale stof. Dat zegt wat want ik ben zeker niet iemand die hoge cijfers haalt. Verder nooit stressen want dat doe ik nooit
Oud 26-03-2004, 17:27
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Ik deed eindexamen HAVO (nieuwe stijl) in 2002, dus ik kan wel wat vertellen.

In ieder geval moet je geen maanden van tevoren voor je eindexamen gaan blokken, dat haalt echt geen bal uit. 4 weken van tevoren beginnen lijkt mij meer dan genoeg (ikzelf begon één week voor de eindexamens en ben toch mooi geslaagd).

De eindexamens zijn veel minder erg, en ook gemakkelijker, dan ze lijken. Bij veel vakken heb ik ook ontdekt dat het leren ervoor niet echt nodig was geweest; je moest gewoon wat achtergrondkennis in je hoofd hebben en met die kennis de vragen maken. Maar ze gaan je niet echt letterlijk dingen vragen (zeker geen jaartallen bij Geschiedenis), hoor.

Zorg er verder ook voor dat je goed slaapt en stress niet te veel. Dat is het niet waard.

En als je je diploma HAVO of VWO nieuwe stijl niet haalt: geen nood, je krijgt certificaten. Als je 7 certificaten hebt (personen boven de 21 hoeven er maar 6 te hebben), kun je ze laten omzetten naar een HAVO of VWO diploma oude stijl. Dat kan alleen dit jaar (2004) nog, daarna kun je het vergeten. Voor meer informatie moet je contact opnemen met de IB-groep, maar ik ga zelf in ieder geval wel zorgen dat ik dadelijk 7 certificaten binnenhaal, zodat ik mijn VWO-diploma heb!
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Oud 26-03-2004, 19:46
Kronkeltje
Avatar van Kronkeltje
Kronkeltje is offline
Mijn gouden tip:

Maak je niet te druk! De examens zijn écht niet moeilijker dan de toetsen die je gewend bent. Gewoon, leren zoals je normaal ook zou doen.
__________________
xxx
Oud 26-03-2004, 19:56
Dreams
Avatar van Dreams
Dreams is offline
Het is eigenlijk gewoon een repetitieweek. De vragen zijn goed te maken, meestal makkelijker dan repetities. Kijk bij rekenvragen bij vakken als Economie en Wiskunde of de antwoorden een beetje logisch zijn.
Oud 26-03-2004, 21:10
Verwijderd
Ik had vorig jaar VWO-examen N&T gedaan. Het is natuurlijk bijzonder spannend, maar als je gewoon goed voorbereid, dat wil zeggen wat samenvattingen doornemen en oude examens oefenen, valt het wel mee. Het is echt niet moeilijker dan het examen van vorig jaar of moeilijker dan een tentamen, sterker nog, met name wiskunde B gaat achteruit wat niveau betreft.
Ga vooral niet lopen stressen, want dan ga je alleen maar sneller falen omdat je je te druk maakt. Zorg dat je van jezelf weet dat je de belangrijkste zaken goed begrijpt, dan komt het wel goed.

Iedereen veel succes ermee
Oud 27-03-2004, 03:48
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
- Begin op tijd met leren.

- Schiet niet te veel in de stress, dat kan nadelig zijn.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Ads door Google
Oud 27-03-2004, 07:10
Smartie
Avatar van Smartie
Smartie is offline
R-E-L-A-X-E-N dat is de enige tip die ik heb. Ga niet gestressed je examens in, dat werkt totaal niet goed. Als je relaxt, jezelf een beetje vertrouwen geeft door op tijd beginnen met leren etc. dan komt het wel goed . Maar neem je rust, neem vooral je rust!
Oud 27-03-2004, 11:38
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Woh, het lijkt zo kort geleden, dat ik vorig jaar examens had, en nu is het al bijna weer een jaar geleden.
Als je school het een beetje goed geregeld heeft, dan zijn de examens makkelijker dan de schoolexamens, dus als je die allemaal redelijk gehaald hebt, zou ik je zeker geen zorgen maken. Er wordt veel minder diep op de stof ingegaan, omdat er veel meer stof behandeld moet worden, en je krijgt veel standaard vragen.
Daarom is het volgens mij wel handig als je bijvoorbeeld sommen van wiskunde niet snapt, je gewoon de berekening zo'n beetje uit je hoofd leert, want vaak zijn de vragen van dezelfde soort, alleen een beetje anders opgeschreven
Ik denk dat je in ieder geval veel oude examens moet oefenen, dat heeft denk ik meer nut dan alle stof eindeloos door te nemen, want zo ontdek je tenminste echt wat je wel en niet snapt. Je kunt je dan extra gaan richten op de dingen die je nog niet goed onder de knie hebt. Tenmiste, met exacte vakken en talen is dat een goede methode, over geschiedenis ofzo kan ik niet oordelen.
Ik weet ook niet of het handig is om de dag voor het examen nog veel aan dat vak te doen. Ikzelf deed dat wel, maar volgens mij is dat niet de allerbeste methode, en moet je het volgens mij de dag voor het examen gewoon een beetje laten bezinken, anders raak je behoorlijk in de war en in de stress over alles wat je nog niet denkt te weten en dat wordt je alleen maar zenuwachtiger. Ook zou ik in de weken van de examens vroeg naar bed gaan en goed ontbijten, alhoewel ikzelf meestal geen hap door mn keel kreeg, maar het is behoorlijk vervelend als je onder het examen honger krijgt. Je mag natuurlijk wel eten onder het examen, maar dat is volgens mij niet ideaal. Ook denk ik dat het drinken van drankjes als redbull of xi een goede zaak is. Misschien dat het alleen psychologisch werkt, maar ik had het idee dat het examen er beter door ging

Iig: Veel succes!
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Oud 27-03-2004, 12:47
Nuck
Nuck is offline
Maak je niet druk, komt allemaal goed .
__________________
As if!
Oud 27-03-2004, 13:46
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Nuck schreef op 27-03-2004 @ 13:47:
Maak je niet druk, komt allemaal goed .
__________________
Welcome to your mom's house!
Oud 27-03-2004, 16:42
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Leer op tijd, dus bouw het op. Zo hoef je niet zo te zitten stressen tijdens de examens. Zorg dus dat je je samenvattingen (als je die zelf maakt) ruim voor de examens af hebt en niet je tijd daar aan verkloot.
Maak van te voren de keuze of je het gaat nakijken of niet, en doe ook eens iets wat niet met school te maken heeft. Zeg niet al je sportuurtjes af, want als je 24/7 aan het leren bent, dan werkt het averechts.
__________________
I like to say what I want to say
Oud 27-03-2004, 19:58
@Moon
@Moon is offline
Om te beginnen natuurlijk ruim vantevoren leren, maar weer ook niet 2 maanden vantevoren. Eerder 2'a3 weken, dat had ik tenminste gedaan. Want als het leren moeizaam gaat heb je tenminste nog wat tijd en het voordeel ervan is, is natuurlijk dat je ook minder gaat stressen.

Verder zou ik daarvoor al samenvattingen gaan maken. Wat je misschien ook kunt doen is, als je nog proefwerken krijgt je daarvoor samenvattingen gaat maken die je dan later ook voor je examen kan leren. Erg handig. Het voordeel van zelf een samenvatting maken is dat je al die tekst al een keer hebt doorgespit, dan blijven er toch een aantal dingen in je hoofd hangen.

Verder heb ik nog een tip voor aardrijkskunde als dit jaar weer het onderwerp ' Mens en milieu' aan bod komt, koop dat Samenvattingboekje!! En zeker als je school die dunne geoboekjes gebruikt. In dat Samenvattingsboekje staan toch veel meer informatie dan die domme Geoboekjes.

En voor de rest: veel oefenen met oude tentamens!
Oud 28-03-2004, 12:31
Zozo
Zozo is offline
Het belangrijkste is goed slapen.
Advertentie
Oud 28-03-2004, 14:21
ziggy
ziggy is offline
aloha beste slachtoffers in nood.

ik heb vorig jaar vmbo-kaderberoeps-consumptief-brood en banket examen gedaan en natuurlijk gehaald. mijn tips aan jullie:

voorbereiding heb je eigenlijk niet nodig. je moet gewoon zorgen dat je goed bent uitgerust. 2 uurtjes voor je examen in de boeken duiken helpt niet, want voor je examen engels en duits moet je toch verhalen lezen.
Om je goed voor te bereiden kun je aan je leraar vragen naar examen van voorgaande jaren, maar oefen het niet te vaak, want dan ga je aan je zelf twijfelen als je examen hebt en het lukt niet zoals je hebt geoefent.
examens zijn ieder jaar anders. maar ze lijken een klein beetje op elkaar. economie vond ik het moeilijkst.
wat je niet moet vergeten bij economie en wiskunde is JE BEREKENING ERBIJ TE ZETTEN. bv: je hebt een vraag waar je 2 punten op kan scoren.als het antwoord fout is maar de berekening goed krijg je maar 1 punt aftrek. zet je berekening er niet bij, dan krijg je geen punten voor die vraag.

als je een vraag niet weet, en dat is bij alle vakken zo, als je iets niet weet sla hem eerst over en kom er later op terug. anders raak je buiten tijd en dat kost je meer dan dat je 1 overslaat. weet je het echt niet , vul dan altijd een antwoord in, dan heb je nog kans dat het goed is.

wees op tijd, en doe geen domme dingen tijdens het examen, zoal overleggen met je buurman of JE TELEFOON AAN LATEN STAAN. ga snachts niet lopen piekeren dat je het niet haalt, want het examen zelf is niks anders dan een proefwerk met 200 anderen in het gymlokaal. zorg dat je meer dan 1 pen bij je hebt. als je 5 pennen meeneemt, zorg dan dat ze het alle 5 ook doen.schrijf duidelijk, want als het onleesbaar is word het fout gekeurd. vergeet niet je naam erboven te zetten, en je examennummer *volgens mij*. lever je blaadje altijd in bij de leraren en laat het niet slingeren. is het blad namelijk kwijt, moet je herexamen doen.

twijfel je echt als je klaar bent, vraag een extra kladblaadje, schijf al je antwoorden over op het kladpapier, dit is toegestaan, en kijk vanaf s middags 5 uur ofzo op www.examen.nl o.i.d. daar worden de antwoorden van de examens gegeven die op die dag landelijk gehouden zijn.

pak een dag vantevoren je tas in voor het examen wat je die dag erna hebt. zo vergeet je moeilijk dingen uit haast. zorg dat je gewoon standaard meehebt : een paar pennen, typex *hoeft niet, wel makkelijk*, een gum en potlood rekenmachine en geodriehoek. suc6
__________________
"Ik Geloof Niet In Sprookjes",zei ze en startte haar bezem...
Oud 29-03-2004, 14:53
*Rupsje*
Citaat:
@Moon schreef op 27-03-2004 @ 20:58:


Verder heb ik nog een tip voor aardrijkskunde als dit jaar weer het onderwerp ' Mens en milieu' aan bod komt, koop dat Samenvattingboekje!! En zeker als je school die dunne geoboekjes gebruikt. In dat Samenvattingsboekje staan toch veel meer informatie dan die domme Geoboekjes.

En voor de rest: veel oefenen met oude tentamens!
Kun je die samenvattingsboekjes in een gewone boekenwinkel kopen of moet je die ergens bestellen? Ik heb er namelijk nog nooit over gehoord, maar t lijkt me idd wel handig, vooral bij mens en milieu...
Oud 30-03-2004, 00:43
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
drink red bull

en chill
achteraf zul je zeggen
jeeezus, dat eindexamen stelt echt geen flikker voor, waar heb ik me druk om lopen maken... eigenlijk is het heel simpel, maar daar komen jullie nog wel achter
__________________
hieperdepiepp!
Oud 30-03-2004, 14:05
Zozo
Zozo is offline
Citaat:
coecie schreef op 30-03-2004 @ 01:43:
drink red bull

en chill
achteraf zul je zeggen
jeeezus, dat eindexamen stelt echt geen flikker voor, waar heb ik me druk om lopen maken... eigenlijk is het heel simpel, maar daar komen jullie nog wel achter
Ik krijg buikpijn van Red Bull, zorg dus dat je er tegen kan.
Oud 30-03-2004, 14:20
Blondt
Avatar van Blondt
Blondt is offline
ik ga dit jaar exames doen, maar kheb toch nog een tip die vast al een miljoen keer gegeven is, maar ik zeg um lekker toch

als je havo of vwo doet, kijk dan op www.havovwo.nl daar staan oude eindexames op van alle vakken met antwoorden.
Deze zijn echt heel goed om te oefenen!
Oud 30-03-2004, 21:56
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
Blondt schreef op 30-03-2004 @ 15:20 :
ik ga dit jaar exames doen, maar kheb toch nog een tip die vast al een miljoen keer gegeven is, maar ik zeg um lekker toch

als je havo of vwo doet, kijk dan op www.havovwo.nl daar staan oude eindexames op van alle vakken met antwoorden.
Deze zijn echt heel goed om te oefenen!
Dit is echt het beste denk ik. Oefenen. Je went aan de vraagstelling, ziet dat je op bepaalde gebieden nog veel moet oefenen of op andere minder. Aan de hand hiervan dingen opzoeken in een samengevat boekje (mijn eeuwige dank nog steeds aan de schrijvers van deze bundels).
En vooral leer niet door 's nachts!!! Slaap gewoon voldoende. En neem tijdens je examens af en toe 5 minuutjes pauze, ff wat drinken of eten ofzo.

Succes allemaal!!! Het stelt allemaal eigenlijk niet zo veel voor als dat leraren altijd maar roepen...
__________________
you can't milk a cow with your hands in your pants!!
Oud 31-03-2004, 10:54
Verwijderd
Ik heb vorig jaar examen VWO gedaan.

Tip 1: maak je niet al te druk. Ik had me (mede door de verhalen van docenten), de meest vreselijke rampscenario's in mijn hoofd gehaald voor de examens, maar het viel allemaal reuze mee. Bij mijn school was het zelfs zo dat de examens makkelijker waren dan de schoolonderzoeken, doordat de docenten ons op het ergste voor wilden bereiden, en ons dus moeilijke schoolonderzoeken lieten maken. Het eigenlijke examen viel hierdoor erg mee.

Tip 2: Oefenen, oefenen, oefenen. Ik geef toe, ik maakte vrijwel geen huiswerk, maar ik zorgde wel dat ik zo ongeveer alle oude examens van jaren ervoor geoefend had.

Tip 3: Vat samen. Oké; er gaat wel wat tijd in zitten, maar door het samenvatten haal je dus al de belangrijkste elementen uit de stof, en tijdens het samenvatten leer je ook al heel veel.

Tip 4: "Scan" tijdens je examen de opdrachten die je moet maken. Weet je de eerste vraag niet? Sla hem over, raak niet in paniek. Werk gewoon alle opgaven door, en maak daarna rustig de opgaven die je eerst niet snapte. Misschien is het antwoord op een opgave bij je naar boven gekomen door het maken van een andere opgave, of heb je onbewust even over een andere vraag na kunnen denken die je eerst niet wist.

Laat in ieder geval nooit iets open! NOOIT! Soms kunnen leraren je voor de (voor jou) meest rare dingen nog punten geven
Oud 31-03-2004, 14:47
Verwijderd
idd veel oefenexamens doen, weet je iig wat er van je verwacht wordt.
veel samenvatten, leg het aan je vrienden uit (of zoals onze economieleraar zei: aan je teddybeer)
niet te druk maken
als je een vraag echt niet weet; SCHRIJF NIETS OP!!!
als de corrector dan bij andere vragen twijfelt over een puntje meer of minder, heb je iig geen stom antwoord ergens anders staan wat hem kan overhalen een puntje minder te geven.
en idd niet al te druk maken. het valt allemaal heel erg mee (vond ik)
Oud 31-03-2004, 16:08
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
*Rupsje* schreef op 29-03-2004 @ 15:53 :
Kun je die samenvattingsboekjes in een gewone boekenwinkel kopen of moet je die ergens bestellen? Ik heb er namelijk nog nooit over gehoord, maar t lijkt me idd wel handig, vooral bij mens en milieu...
Sommige boekwinkels hebben ze in voorraad, bij andere boekwinkels kan je ze bestellen maar je kan ze bijvoorbeeld ook op bol.com bestellen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 31-03-2004, 18:37
Verwijderd
oude examens oefenen, naar de facultatieve lessen gaan, relaxen en je vooral niet te druk maken het stelt eigenlijk geen zak voor!
Oud 31-03-2004, 21:18
Sirenie
Avatar van Sirenie
Sirenie is offline
Goed eten, veel slapen, veel leren, maar ook genoeg pauzes nemen.
Ads door Google
Oud 31-03-2004, 22:29
Verwijderd
Vul altijd wat in. Wie weet staat er in je (wat jij denkt) meest domme antwoord nog best iets nuttigs
Oud 01-04-2004, 13:45
Sithan
Sithan is offline
Alle examenvakken minstens 1x geoefend hebben met een proefexamen en ook echt 3 uur lang jezelf daarmee bezig houden, zodat je even went aan de tijd die je moet doorbrengen en weet wat het is om 3 uur lang achterelkaar te concentreren...
Ik had gewoon een week lang met vrienden in een vakantiehuisje gezeten en elke dag een of twee examens voor een vak gedaan en daartussen relaxen...dus eentje om 9 uur en eentje om 3 uur en 'savonds lekker tv gekeken oid...
Dat heeft zeker gewerkt, heb ik t gevoel tenminste...
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Oud 01-04-2004, 19:08
Verwijderd
Citaat:
coecie schreef op 30-03-2004 @ 01:43 :
drink red bull

en chill
achteraf zul je zeggen
jeeezus, dat eindexamen stelt echt geen flikker voor , waar heb ik me druk om lopen maken... eigenlijk is het heel simpel, maar daar komen jullie nog wel achter
Dat denk ik nu al Je moet altijd positief er tegenaan gaan. Aangezien ik nog nooit een keer fatsoenlijk geleerd heb, moet het met zo'n gigantisch voorbereiding (alleen op school al) wel helemaal goed komen. Ik ga er nu ook echt eens een keer wat werk van maken. Tis wel leuk dat je hoge cijfers op je examen halen. En het lijkt me ook wel vet om alles gewoon weer te weten. Meestal ben ik dezelfde middag de stof al weer kwijt.
Oud 01-04-2004, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Meiziemeis schreef op 31-03-2004 @ 15:47 :
(of zoals onze economieleraar zei: aan je teddybeer)
Onze economieleraar zegt dat als je de krant goed leest je het makkelijk moet kunnen halen (economie dan).
Oud 02-04-2004, 09:08
Verwijderd
Citaat:
Meiziemeis schreef op 31-03-2004 @ 15:47 :
idd veel oefenexamens doen, weet je iig wat er van je verwacht wordt.
veel samenvatten, leg het aan je vrienden uit (of zoals onze economieleraar zei: aan je teddybeer)
niet te druk maken
als je een vraag echt niet weet; SCHRIJF NIETS OP!!!
als de corrector dan bij andere vragen twijfelt over een puntje meer of minder, heb je iig geen stom antwoord ergens anders staan wat hem kan overhalen een puntje minder te geven.
en idd niet al te druk maken. het valt allemaal heel erg mee (vond ik)
wat een onzin zeg. Als je bij bijvoorbeeld vraag 5 niets invult, zal dat echt geen invloed hebben op het aantal punten voor vraag 3, hoor.
Oud 05-04-2004, 12:53
Verwijderd
Citaat:
lareno schreef op 02-04-2004 @ 10:08 :
wat een onzin zeg. Als je bij bijvoorbeeld vraag 5 niets invult, zal dat echt geen invloed hebben op het aantal punten voor vraag 3, hoor.
het gaat er meer om dat als er een dom antwoord staat, dat je dan minder 'serieus genomen' wordt, bij een ander antwoord. Als dat een half goed antwoord is.
Oud 05-04-2004, 13:59
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
ik heb vorig jaar eindexamen gedaan
en mijn grote tip is eigenlijk
zoveel mogelijk oude examens en toetsen maken enzo
en als je echt "GOED BEZIG" wilt zijn, dan leer je ook de belangrijke leervragen die in je boek staan vermeld. op die manier weet je dus eigenlijk alle mogelijke vragen die een docent kan stellen en ben je dus goed voorbereid. neem de tips die de leraar met je meegeeft altijd serieus. begin ongeveer nu met leren en plan goed wanneer je wat gaat leren
Oud 05-04-2004, 16:13
ilonatje-ikke
Avatar van ilonatje-ikke
ilonatje-ikke is offline
Ik heb 2 jaar geleden me mavo behaald
en ik moet dit jaar me havo halen.
Ik heb me toen met de mavo niet echt goed voorbereid.
Ik wist dat ik t toch wel ging halen.

Dit jaar ga ik wel goed leren.
Veel oude examnes oefenen en sammenvatten.
Meer kun je eigenlijk niet doen, denk ik.
Ja, optijd relaxen en optijd beginnen.

Allemaal heel veel suc-6 en hopen dat iedereen slaagd!!!
mzzl xxx Ilona
Oud 05-04-2004, 16:27
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik moet dit jaar voor het VWO, maar heb twee jaar geleden de HAVO met één 6, drie 7's, één 9 en de rest 8'en gehaald door

-mezelf niet gek te laten maken door het opgefokte gedrag van leraren
-vooral niet teluisteren naar al die zgn. studietips, maar vooral lekker te leren zoals ik dat altijd al deed
-niet extra veel te gaan leren, alleen omdat sommige overijverige mensen dat wél deden
-me niet zenuwachtig te maken, omdat ik tóch wel wist dat ik het kon
-vooral heel relaxed te blijven

Iedereen heel veel succes!
Oud 06-04-2004, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Meiziemeis schreef op 05-04-2004 @ 13:53 :
het gaat er meer om dat als er een dom antwoord staat, dat je dan minder 'serieus genomen' wordt, bij een ander antwoord. Als dat een half goed antwoord is.
Natuurlijk niet. Ze zien toch veel liever dat je tenminste je best hebt gedaan om iets op te schrijven dan dat je het zomaar open laat. Wij leerden vanaf de eertse klas al dat je nooit wat open moet laten.
Oud 06-04-2004, 19:11
Verwijderd
Citaat:
lareno schreef op 06-04-2004 @ 11:50 :
Natuurlijk niet. Ze zien toch veel liever dat je tenminste je best hebt gedaan om iets op te schrijven dan dat je het zomaar open laat. Wij leerden vanaf de eertse klas al dat je nooit wat open moet laten.
ja, maar als je het antwoord dus helemaal niet weet. Stel bij een vraag op het geschiedenisexamen over het communisme;
vraag; waar onstond het communisme?
en jij antwoord; mars

als je wel een vaag vermoeden hebt zou ik ook zeggen schrijf in die richting! maar bij ons werd het dus zo verteld.
Oud 06-04-2004, 19:16
Bruut
Avatar van Bruut
Bruut is offline
ga op tijd naar bed

en maak vooral VEEL oude examens.. (vooral voor economie)

hou je rustig, als je iets niet weet ga dan door naar de volgende vraag!!
Oud 07-04-2004, 20:13
Sasz
Avatar van Sasz
Sasz is offline
zeg, nog ff over dat boekje samengevat van ak. ik heb dat bekeken, maar daar staan dus alle modules in van ak en niet alleen de 3 examen onderwerpen. klopt dit? of is er nog een ander boekje??

alvast bedankt
Oud 08-04-2004, 17:06
Zozo
Zozo is offline
Nou, vooral niet te veel leren. Dan kun je het op je examen niet meer. Je vooral niet druk maken, is helemaal nergens voor nodig.
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:45.