Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2004, 15:47
Verwijderd
Graag meer info over hoogsensitieve personen, mensen die de gevoelens van andere mensen kunnen voelen en overnemen.

Mutant: Details zijn op vraag van ts verwijderd.

Laatst gewijzigd op 23-06-2004 om 09:56.
Advertentie
Oud 02-04-2004, 16:21
Tio
Tio is offline
Het hangt denk ik af van de je levensbeschouwelijke visie hoe je hier op reageert. Feitelijk zijn er drie opties, namelijk stellen dat er niets aan de hand is, iemand als hoog-sensitief beschouwen, of als empathisch. (ik maak hier even een nuanceverschil tussen hoogsensitief en empathisch)

Het eerste geval lijkt me geen optie.
Hoog-sensitief neem ik hier even als de wetenschappelijk geaccepteerde versie. Dit betekent, dat iemand beter in staat is anderen aan te voelen. Waarschijnlijk, doordat hij onbewust gevoeliger is, en meer informatie tot zich neemt dan een normaal mens. Op deze manier is het mogelijk dat hij de gevoelens van anderen goed kan aanvoelen.
Een manier om dit tegen te gaan, is door je proberen te concentreren op die informatietoever, en die dan langzaam wat af te sluiten. Je moet dus leren omgaan met de grote hoeveelheid informatie die je toegestuurd krijgt, en pogen deze gecontroleerder te verwerken. Bovendien moet je het onderscheid weer leren maken tussen jou en de ander.

Empathisch stel ik hier als de wetenschappelijk iets minder geaccepteerde manier, namelijk dat je de gevoelens van anderen rechtstreeks kan overnemen. In dat geval geldt denk ik voornamelijk hetzelfde als bij hoogsensitiviteit, namelijk je zo goed mogelijk proberen af te sluiten voor andere mensen.

Laatst gewijzigd op 23-06-2004 om 12:33.
Oud 02-04-2004, 16:42
Doodle!
Doodle! is offline
Dit heet empathie en is een redelijk veel voorkomende gave, je vriend is heel gevoelig en waarschijnlijk een aardig persoon om in RL te kennen.

Ik had het 2 jaar geleden heel sterk, maar naarmate ik ouder werd sloot ik me automatisch er voor af. Maar er zijn veel technieken te vinden op het I-net om jezelf er voor af the schermen d.m.v schilden.

Veel geluk!
Jeffrey
Oud 02-04-2004, 19:02
Verwijderd
Hmm komt wel met aantal punten overeen en aantal ook niet, van wat ik op internet heb gevonden.
Hij is heel gevoelig (wat op internet stond)
Maar hij kan juist niet goed met zijn eigen gevoelens omgaan.

@ Tio: En hoe kun je je van zoiets afsluiten? Als je al niet eens met ze praat maar alleen in hen omgeving bent. Je kunt niet zomaar 'kanalen' afsluiten? Of is dat gewoon lang oefenen?

@ jeffsen_88: Hij is nu al 20 en heeft het al zijn hele leven, ik denk niet dat dat automatisch weg gaat..
Oud 03-04-2004, 14:32
Outdated Spirit
Outdated Spirit is offline
Ik heb dat zelf ook.

Komt erop neer, je kan die gevoelens wegsturen.
Aan het nadenken kan je niets doen.
Enige wat hij zelf kan doen is ze wegzenden.

Wegzenden is gewoon in jezelf vriendelijk vragen of ze weg willen gaan. Klinkt misschien stom. Maar bij mij helpt het.
Oud 03-04-2004, 16:41
Isa
Isa is offline
Citaat:
Lean schreef op 02-04-2004 @ 16:47 :
[B]
Weet iemand hoe je hier mee om kunt gaan,
mensen helpen.
Citaat:
of een persoon (leermeester) die hem hiermee kan helpen
jezus christus.
Oud 04-04-2004, 14:12
Weylyn
Weylyn is offline
Citaat:
Isa schreef op 03-04-2004 @ 17:41 :
jezus christus.
Daar zit hij vast op te wachten. Ik weet niet of jullie het doorhebben, maar het is nogal moeilijk om een dialoog te beginnen met jezus, die is namelijk al zo'n twee millennia dood.

Ik ben wel gelovig, maar ik houd niet van mensen die beweren dat je met alles maar bij jezus aan moet kloppen.

Laatst gewijzigd op 23-06-2004 om 12:34.
Oud 04-04-2004, 17:55
Verwijderd
Je afsluiten voor de gevoelens van de andere lui. Hoe hij dat moet doen kan hij 't beste zelf bedenken, omdat die methode dan 't beste bij 'm past.
Oud 06-04-2004, 12:33
Isa
Isa is offline
Citaat:
Weylyn schreef op 04-04-2004 @ 15:12 :
Daar zit hij vast op te wachten. Ik weet niet of jullie het doorhebben, maar het is nogal moeilijk om een dialoog te beginnen met jezus, die is namelijk al zo'n twee millennia dood.

Ik ben wel gelovig, maar ik houd niet van mensen die beweren dat je met alles maar bij jezus aan moet kloppen.

dan ben je niet gelovig genoeg. hoe kan je nouz eggen hij is al 2 millenia dood als je gelooft, als je gelooft weet je dat hij 'daarboven' is, en dat hij wel degelijk kan praten met ons (waar er 2 of meer vergaderd zijn in mijn naam ben ik)

Laatst gewijzigd op 23-06-2004 om 12:34.
Oud 07-04-2004, 14:53
bayirgul
bayirgul is offline
Ik herken je verhaal
Ik heb precies de zelfde problemen. Ik zie sommige dingen die gebeuren ik voel wat andere mensen voelen. Ik weet wat andere soms denken.
Ook heb ik soms dat ik ongelukken zie gebeuren in mijn slaap of als ik afdwaal.
Wat ik doe is dat gelijk tegen mensen zeggen als er iets ergs is. en voor de rest wat betreft de gevoelens en hoe mensen denken probeer ik te vermijden.

groetjes

mutant: quote verhaal op vraag ts verwijderd

Laatst gewijzigd op 23-06-2004 om 10:04.
Oud 07-04-2004, 20:38
Senang
Senang is offline
terug naar de topic ==>

of je advies kan geven wat ook al eerder is gezegd voor iedereen is zo'n process weer anders.

ik zelf zie het als een talent, het empatische. Maar elke medaille heeft ook een keerzijde. zoals iemand het ervaart
Het is niet altijd even prettig, zeker hevige emoties, vooral als je die emoties zelf nog nooit ervaren heb.

Een vraag die je hem misschien moet stellen is wat wil ie er mee?
Je kan je afsluiten en het laten voor wat het is en er misschien later wat mee doen. Of je kan er juist voor open stellen.
Het accepteren, het zien als een gegeven en het op je af laten komen.
Wat ik toch misschien als advies mag geven is leer er mee omgaan, leer het te blokken maar ook juist te focussen op iemand. Leer er controle over te krijgen.
Heel simpel gezegd geef het een aan en uit knop.

Wat ik ook nog even wil zeggen is dat het zo mooi kan zijn het aanvoelen. Ik lees dat anderen zichzelf zoveel mogelijk afsluiten. Ben ik dan de enige die dit niet alleen als negatief ervaar maar ook juist positief.

Laatst gewijzigd op 23-06-2004 om 12:35.
Oud 08-04-2004, 18:20
Yummie
Yummie is offline
Citaat:
Senang schreef op 07-04-2004 @ 21:38 :

Wat ik toch misschien als advies mag geven is leer er mee omgaan, leer het te blokken maar ook juist te focussen op iemand. Leer er controle over te krijgen.
Heel simpel gezegd geef het een aan en uit knop.
Ik voel de gevoelens van anderen ook aan. Ik neem ze als het ware allemaal in me op. Ik kan er nog niet zo heel goed mee om gaan.
Hoe doe je dat, er mee om leren gaan, controle uitoefenen. Het een aan en uit knop geven? Ik probeer het wel, maar 't is moeilijk soms.
Oud 09-04-2004, 13:52
I love stars
I love stars is offline
Ik voel de geveolens van mensen ook wel wat aan ook op een forum soms. Maar ik kan ze niet verwerken en soms maak ik daardoor dommen fouten. Zoals ene meisje vorig jaar die een hekel aan mij had maar het niet liet blijken en ik voelde het dus begon ik mij dus ook voor haar afteschermen maar een nadeel is ik wete nooit zeker of ik het me verbeeld of niet!

Ik heb ook op de kantine een karakter voorspeller en soms voel ik het echt aan hoe iemand is enzo maar ook vaak gok ik wat met de geegevns wat die gene geeft.

Laatst gewijzigd op 09-04-2004 om 13:55.
Oud 09-04-2004, 16:10
Alive&Dangerous
Alive&Dangerous is offline
Het enige probleem hier, is dat hij het als een probleem ziet. Waarom wil iedereen hier dat het afgesloten wordt? Beheersing is een betere weg. Persoonlijk raad ik meditatie en gecontroleerd gebruik aan.

Eerst wil ik graag zijn leeftijd weten en eventuele belangerijke gebeurtenissen in het verleden die hier invloed op kunnen hebben gehad. Ik kan advies geven, methoden aanrijken, maar uiteindelijk moet hij het zelf beheersen.
Oud 13-04-2004, 12:23
Crowley
Crowley is offline
Ik heb het in een iets andere vorm, ik voel niet zozeer de gevoelens/problemen van anderen, maar ik neem ze over. Zo kan ik ook niet te lang in de stad lopen en naar een festival is al helemaal niet aan te raden.
Gevolg bij mij is vooral dat ik na een tijdje niet meer weet wat ik zelf vol en wat van anderen is. Wellicht dat het bij hem hetzelfde verloopt?

Persoonlijk ben ik van het motto: als de leerling klaar is, verschijnt de meester, maar daarmee zal ik je wel niet veel helpen :\ Op internet is hier overigens erg veel over te vinden, van meningen tot oefeningen. Zelf zoek ik zoveel mogelijk rust in Zen-oefeningen, het leren accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn en ze zo te nemen. Het maakt het 'aanvoelen' voor mij een stuk dragelijker.

@Alive&Dangerous: het is vaak niet fijn om over te nemen wat iemand anders voelt, soms wil je (ik in elk geval) geen last hebben van andermans gevoelens en dan is afsluiten een oplossing.
Al is er zeker wat voor te zeggen dat je het moet leren beheersen, vind ik het persoonlijk zeer onprettig dat het de hele tijd op de achtergrond aanwezig is...
Oud 14-04-2004, 09:21
bayirgul
bayirgul is offline
Tuurlijk keken ze raar maar dat was toen nu niet meer en trouwens ze weten al allemaal dat ik soms dingen zie gebeuren.
Oud 15-04-2004, 06:15
Verwijderd
Ik kan het ook. Alleen meestal doe ik er niks mee, en soms is het heel handig. maar je moet jezelf er wel voor openstellen

Dat doet je vriend ook, omdat hij er zoveel over nadenkt wil hij het ook ontvangen, misschien indirect maar toch is het zo.
Oud 15-04-2004, 12:01
Verwijderd
*heeft het ook* Maar kvind het niet zo erg, soms is het wel vervelend, als iemand echt helemaal in paniek is, en er niemand in mijn buurt is. Want van wie komt het dan.. Maar ook gewoon met mensen in een ruimte. Ik zelf probeer er veel voor andere te zijn, en daarbij is dit wel handig, omdat je dan gewoon beter weet wat je moet doen.

Je ervoor afsluiten kun je leren.. *heeft als leermeester haar eigen moeder*..

Ook kun je ze idd wegsturen. dit kan idd door het te vragen, zoals iemand hier al zei. Maar ook door gewoon tegen jezelf te zeggeN: dit gevoel is niet van mij, waarom zou ik het dan voelen?! En dan gaat het ook vanzelf weg. Gewoon gelijk als je het gevoel van iemand anders binnen krijgen zeggen: NEE, geen zin in, wil ik niet.. Werkt wel iig..
Oud 16-04-2004, 09:55
pe51
pe51 is offline
Hoi Lean,

Je kunt op meer manieren tegen dit probleem aankijken. Eén van die manieren is deze:

Dit wordt: "heldervoelendheid" genoemd. Problemen die heldervoelenden hebben, lijken vaak op elkaar.

Een van die problemen is dan bijv, dat je moet kunnen onderscheiden, welke gevoelens van jezelf zijn en welke niet. En natuurlijk, dat als er een probleem gevoeld wordt, dat het niet je eigen probleem is en dat je er (meestal) niets aan kunt doen (en dus ook niets aan hóeft te doen).

Als je je zo instelt, dan kun je denk ik meer voor de ander betekenen, juist omdat je zelf "vrij" bent van het probleem. Als je het erg vindt bijv, of als je zelf last van die gevoelens hebt, dan is het vaak al moeilijker om neutraal (en dus zuiver) te blijven voelen.

Een site waarin dieper op deze problemen voor heldervoelenden wordt ingegaan, vind je hier:

heldervoelendheid.nl

Dit is een site van de NVHM, de Nederlandse Vereniging van Heldervoelende Mensen.
Maar volgens mij is de site op het moment niet in orde, de vorige keer dat ik er was, waren er veel meer pagina's te zien, dan die 3 die ze er nu hebben. Dus je vriend kan misschien vaker hier gaan kijken, of die pagina's erbij komen misschien. Of anders mailen naar info@heldervoelendheid.nl

groeten, peter.

Mutant: quote verhaal op vraag ts weggehaald.

Laatst gewijzigd op 23-06-2004 om 10:09.
Oud 17-04-2004, 23:20
pe51
pe51 is offline
Soms geeft Internet Explorer niet de hele site van heldervoelendheid.nl te zien. Om toch die informatie op je scherm te krijgen, waar ik het hierboven over had, kun je beter deze url intypen in plaats van www.heldervoelendheid.nl :

http://www.heldervoelendheid.nl/infobody.htm

groeten, peter.
Oud 18-04-2004, 02:30
.boris
.boris is offline
gekke gasten
Oud 18-04-2004, 16:39
Tharkun
Tharkun is offline
Ik ken dit ook uit ervaring.
Ben zelf ook Hooggevoelig/Hoogsensitief.
Ik voel emoties en weet vaak wat mensen denken en hoe ze gaan reageren.
Vaak onstaan er ook leuke situaties uit, dus het is niet alleen negatief.
En dit klinkt misschien saai/raar, maar ik ga eigenlijk nooit echt uit. Dit is gewoon te veel, omdat ik dan zoveel emoties enzovoort van anderen om mij heen binnenkrijg, die ik niet kan verwerken. Ook erg harde muziek/geluiden kan ik niet goed tegen.

Ik zou graag met mensen van mijn leeftijd praten die ook dit soort dingen voelen.
Advertentie

Regels voor berichten