Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
- Door die groepsdruk zoals jij ze omschrijft zullen er eerder ruzies ontstaan dan overeenkomsten, denk ik. Vooral in het eerste geval dan. In het eerste geval geloof ik wel dat mooiere woonomstandigheden criminaliteit of zo (wat was het probleem juist?) kan ingeperkt worden. Als een plein reeds vol grafiti staat en er reeds barsten in de ramen en zo zijn, is de drempel makkelijker te overschrijden nog meer te vernielen. Door nieuwe dingen aan te bouwen en zo geeft de stad ook het teken dat die mensen nog niet vergeten zijn en zo is dit weer een nieuwe stimulans om in de goeie richting in de slaan. Maar volgens mij is het nog succesvoller met een sensibiliseringcampagne en vooral dan als er een leider of bestuur zou komen vanuit de bewoners zelf. (Dit zou je dan misschien wel kunnen zien eigenlijk als de neutrale of goede groep...) Van die pesters ligt het nog moeilijker, vrees ik. Je moet er vooral voor zorgen dat de neutrale groep neutraal blijft en deze groeit. Dit door de pesters op hun gedrag aan te spreken en blijven erop hameren dat zoiets niet kan. Als ze het inzicht dat nog niet hebben gewoon verplichten zich te gedragen (ligt ook moeilijk, maar ja). Ik denk vooral dat in een klas leerkrachten een belangrijke observerende functie hebben en de pesters moeten aanpakken door het gedrag te verkomen. Dit door in te grijpen op zo'n momenten en straffen te geven. (klinkt repressief en normaalgezien ben ik contra, maar in zo'n gevallen vind ik weinig alternatieven.) Hier laat ik het voorlopig bij. Ga nu eens Leonoors reactie lezen...(wilde me niet laten beïnvloeden) Amai, toch een heel stuk anders dan mijn visie... |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar waar halen ze dan het geld? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Een andere oplossing is natuurlijk om de bewoners hun eigen stoelen en eten mee te laten nemen. Samen een feestje organiseren is natuurlijk ook leuk. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Een film over een arme wijk met een weinig kansen die probeert uit de armoede te geraken. ![]() |
![]() |
|
- Kunnen anderen die mensen duidelijk maken wat (en hoe, waarom) er verandert moet maken, en hoe? Of is dat een ding wat puur uit een persoon (de bron) zelf zal moeten komen? ik denk zeker dat dit mogelijk is. Maar dan moet het duidelijk worden gemaakt door een persoon die heel dicht bij de 'kern' staat. Als, simpel voorbeeld, iemand een ander persoon pest, dan heeft het, zoals je zelf beschrijft, geen zin om een leraar/mentor hier een preek over te laten geven. Maar als iemand die dichtbij diegene staat, iemand die duidelijk iets voor die persoon betekend erover gaat praten, of misschien beter, zijn eigen (negatieve) ervaringen over dit onderwerp met diegene die 'dwarsligt' deelt kan deze persoon zeker aangezet worden tot denken. Maar hoe verderweg iemand staat, hoe moeilijker dit is. - Hoeveel invloed heeft groepsdruk hierop? (voorbeeld; er is een groep mensen uit de wijk die ook wil veranderen, andere mensen aanspreken op hun gedrag, en hun steentje bijdragen aan het verbeteren van de wijk. Of; de 'neutrale' groep komt op voor de mensen die gepest worden, spreekt de 'pesters' aan op hun gedrag, en proberen zo hun steentje bij te dragen aan een betere sfeer in de klas.) mensen vinden het over het algemeen belangrijk wat er over ze gedacht word. als er een grotere groep 'tegen' hen is, heeft dit zeker invloed. maar het hangt echt van de grote van de groepsdruk af. - Wat is jouw mening hierover? Liggen de dingen zoals ik ze geschetst heb ook in de werkelijkheid zo, of denk je dat de dingen heel anders liggen? En zoja, hoe zit het dan volgens jou, en waarop baseer je dat (evt toelichting met voorbeelden zou fijn zijn)? ik ben het wel met je eens eig. Opgedragen aan ~~Fantôme~~. ![]() thnx!!
|
![]() |
Groepsdruk is ontzettend belangrijk, want mensen zijn in het leven niet individueel, ze behoren altijd bij een groep, bijv moeders, leraren, tennisers. Wanneer je een gedeelte van die inwoners of pesters wilt veranderen, moet je de structuur van de groep aanpakken, omdat anders de structuur (dus doel enz) niet verandert, dat gebeurt sowieso niet, omdat als er mensen vertrekken uit de groep die groep niet verandert.
|
![]() |
||
Citaat:
Anyway, mensen weten goed wat wel en niet mag en er wordt met scheve ogen gekeken als je je onbehoorlijk gedraagd. Ik denk dat er veel meer zaken uit de hand lopen tegenwoordig omdat het haast 'normaal' schijnt te worden. Wat betreft die sociale controle kan er hard worden gewerkt om dat beeld weg te werken. Misschien dat dit zelfs bij pestgedrag kan gebeuren. Dat je door de massa wordt aangepakt als jij besluit iemand te pesten. Al vrees ik dat dat nooit zal gebeuren. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering PetitieJeugd | 39 | 31-10-2013 13:01 | |
Psychologie |
Kwalen.. Afwijkingen.. Armoed | 172 | 28-11-2007 20:19 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nederland in verval.... TefnachT | 101 | 22-08-2002 00:01 |