Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2004, 14:01
Verwijderd
EMDR is een behandelmethode voor mensen die iets heftigs meegemaakt hebben en daardoor psychische problemen hebben gekregen. Wetenschappers denken dat herinneringen aan de nare ervaring(en) in zo'n geval niet goed zijn opgeslagen in het geheugen. Als dat door EMDR verbeterd, zullen ook de problemen verminderen of verdwijnen.

Is er iemand die ervaring heeft met de behandelmethode EMDR? Mijn psycholoog wilde dit met me proberen. Ik ben nu dus benieuwd naar ervaringen van anderen..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2004, 14:56
Miracle
Miracle is offline
Nog nooit van gehoord. Wat houdt de behandeling precies in?
Oud 05-04-2004, 15:11
Eend
Eend is offline
wat is dat?
Oud 05-04-2004, 15:29
Mr_Akkerhuis
Mr_Akkerhuis is offline
Nooit iets van gehoord (wel benieuwd though)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 15:53
light fighter
light fighter is offline
als je zou kunnen uitleggen wat dat is??
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 16:39
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
...

Ja, ben benieuwd!
Oud 05-04-2004, 18:53
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
dreen schreef op 05-04-2004 @ 15:56 :
Nog nooit van gehoord. Wat houdt de behandeling precies in?
Ik heb het even opgezocht in mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde. Het gaat hier om een psychotherapeutische techniek voor het behandelen van posttraumatische stress-stoornissen. De cliënt roept hierbij in gedachten de traumatische gebeurtenis en de daarbij horende gevoelens op, en volgt daarbij de snel en vlak voor de ogen heen en weer bewegende vinger van de therapeut, waardoor uiteindelijk vermindering van de aan de herinnering verbonden angst dient op te treden.
Oud 05-04-2004, 18:57
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 05-04-2004 @ 19:53 :
Ik heb het even opgezocht in mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde. Het gaat hier om een psychotherapeutische techniek voor het behandelen van posttraumatische stress-stoornissen. De cliënt roept hierbij in gedachten de traumatische gebeurtenis en de daarbij horende gevoelens op, en volgt daarbij de snel en vlak voor de ogen heen en weer bewegende vinger van de therapeut, waardoor uiteindelijk vermindering van de aan de herinnering verbonden angst dient op te treden.
Dit is het dus precies. Al kan het ook met piepjes door een koptelefoon in plaats van met de vingers voor de ogen heen en weer gaan. Dat gaan ze dus bij mij doen..
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 19:10
pinokio
pinokio is offline
Mijn vader heeft dit gehad na een trauma-ervaring.

Heeft m wel lichtelijk geholpen. Maar het is erg zwaar.
Oud 05-04-2004, 19:20
Verwijderd
Citaat:
pinokio schreef op 05-04-2004 @ 20:10 :

Vond hij het zwaar omdat je expres terug moet denken aan de traumatische ervaring? Aan die gevoelens die je toen had? Of was het op een andere manier zwaar?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 19:59
Snow White
Snow White is offline
Hoi
Ik heb er zelf aan gedacht om dit te gaan doen (gezien mijn traumatische ervaringen uit het verleden)
Het houd kortweg in, dat een therapeut die daarvoor is opgeleid een bepaalde manier van vragenstellen heeft, en haar handen en/ of voorwerpen gebruikt waar jij dan tijdens het gesprek naar moet blijven kijken. Op die manier concentreer je je met je ogen op de hand/vinger van de therapeut en maak je bewegingen die je hersengolven stimuleren, waardoor je als het ware 'vrijuit 'kunt praten en zo je traumatische ervaringen of negatieve gevoelens van je af kunt zetten. Het zet zich om op een andere manier in je hoofd, waardoor je er in het reine mee kunt komen en op die manier verwerkt. Het is een 'programma' verandering in je hoofd van oude patronen die opnieuw ge'reset' worden als het waren (om het maar plastisch te houden)
Het kan voor sommige mensen heel goed helpen. Mij is het destijds afgeraden omdat het bij mij zo diep was en ik destijds zo destructief was dat het niet goed zou aansluiten. Voor sommigen is het een optie.

Laatst gewijzigd op 05-04-2004 om 20:02.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 20:09
phensicske
phensicske is offline
Dus als ik het goed begrijp is het een manier om een vroeger trauma te verwerken door het op een andere wijze in je hersenen te programeren?
En dat doe je door je te concentreren op een voorwerp of een geluid (die piepjes, zoals TS zei), terwijl je de gevoelens en herinnering aan dat trauma opnieuw oproept?
Door die afleiding zou je dus vrijuit kunnen spreken?

Dan begrijp ik nog niet hoe het precies opnieuw wordt in je hersenen gestoken. Of is het de bedoeling alles eruit te krijgen?
Hoeveel sessies zijn dan nodig?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 20:26
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 05-04-2004 @ 21:09 :
Dus als ik het goed begrijp is het een manier om een vroeger trauma te verwerken door het op een andere wijze in je hersenen te programeren?
En dat doe je door je te concentreren op een voorwerp of een geluid (die piepjes, zoals TS zei), terwijl je de gevoelens en herinnering aan dat trauma opnieuw oproept?

Dan begrijp ik nog niet hoe het precies opnieuw wordt in je hersenen gestoken. Of is het de bedoeling alles eruit te krijgen?
Door die afleiding worden de gevoelens die bij het denken aan het trauma naar boven komen anders opgeslagen in de hersenen inderdaad. Tenminste, dat is de bedoeling.

Het heeft te maken met het verkeerd associeren van bepaalde dingen. Als je bijvoorbeeld jezelf aanleert dat een wit konijn gevaarlijk is, zal je naar verloop van tijd al bang zijn als je aan een wit konijn denkt. Zo zit het tenminste bij mij (maar dan niet met konijnen ).
Bij sommige mensen is er maar 1 sessie nodig. Bij anderen 5. Niet iedereen schijnt even goed te reageren op de sessies schijnbaar.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Snow White schreef op 05-04-2004 @ 20:59 :
Hoi
Ik heb er zelf aan gedacht om dit te gaan doen (gezien mijn traumatische ervaringen uit het verleden)
Het houd kortweg in, dat een therapeut die daarvoor is opgeleid een bepaalde manier van vragenstellen heeft, en haar handen en/ of voorwerpen gebruikt waar jij dan tijdens het gesprek naar moet blijven kijken. Op die manier concentreer je je met je ogen op de hand/vinger van de therapeut en maak je bewegingen die je hersengolven stimuleren, waardoor je als het ware 'vrijuit 'kunt praten en zo je traumatische ervaringen of negatieve gevoelens van je af kunt zetten. Het zet zich om op een andere manier in je hoofd, waardoor je er in het reine mee kunt komen en op die manier verwerkt. Het is een 'programma' verandering in je hoofd van oude patronen die opnieuw ge'reset' worden als het waren (om het maar plastisch te houden)
Het kan voor sommige mensen heel goed helpen. Mij is het destijds afgeraden omdat het bij mij zo diep was en ik destijds zo destructief was dat het niet goed zou aansluiten. Voor sommigen is het een optie.
Offtopic: Ik 'ken' jou nog van 'vroeger', kan dat? Ik kan om de één of andere manier niet in je info kijken om te zien hoelang je al lid bent maar goed..

Ze gaat dus vragen stellen. Hmm. Ik hoop dat het werkt, want als ik er normaal gesproken over moet praten dan moet ik dus altijd huilen.
Het zou bij jou niet aansluiten omdat je destructief was? Kan / wil je dat misschien verder uitleggen?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Sabje! schreef op 05-04-2004 @ 21:35 :
Ze gaat dus vragen stellen. Hmm. Ik hoop dat het werkt, want als ik er normaal gesproken over moet praten dan moet ik dus altijd huilen.
Misschien beetje offtopic: maar wat is er mis met huilen? Is huilen niet ook een manier van verwerken? En is het soms juist niet goed om te huilen?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 05-04-2004 @ 21:36 :
Misschien beetje offtopic: maar wat is er mis met huilen? Is huilen niet ook een manier van verwerken? En is het soms juist niet goed om te huilen?
Ik vind dat er met huilen niets mis is. En het zal ook vast wel een manier zijn om het te verwerken. Maar ik word er zelf gewoon ziek van dat ik er niet over kan praten, ook niet een beetje, zonder dat ik moet huilen. En dat is dan niet alleen met dit ofzo, maar ook met andere gesprekken die over mij en mijn gevoelens gaan ofzo. Maar dat is dan wel weer een beetje offtopic geblaat.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 22:10
Eend
Eend is offline
Heej! Dat wilde mijn psych ook bij mij laten doen! Nooit geweten dat het een naam had. Ik heb t niet gedaan, omdat ik vond dat ik al teveel aan mezelf geplukt had en geen andere behandelaar wou.
Oud 06-04-2004, 00:15
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Sabje! schreef op 05-04-2004 @ 21:26 :
Door die afleiding worden de gevoelens die bij het denken aan het trauma naar boven komen anders opgeslagen in de hersenen inderdaad. Tenminste, dat is de bedoeling.

Het heeft te maken met het verkeerd associeren van bepaalde dingen. Als je bijvoorbeeld jezelf aanleert dat een wit konijn gevaarlijk is, zal je naar verloop van tijd al bang zijn als je aan een wit konijn denkt. Zo zit het tenminste bij mij (maar dan niet met konijnen ).
Bij sommige mensen is er maar 1 sessie nodig. Bij anderen 5. Niet iedereen schijnt even goed te reageren op de sessies schijnbaar.
In feite lijkt dat dan een beetje op NLP (Neurolinguïstisch programmeren). Dat is een techniek waarbij je dus ook hergeprogrammeerd wordt, maar ik ken er het fijne niet van.

Ik heb onlangs nog iets gezien op tv erover. Het ging over fobieën en hoe je er vanaf kon geraken. De jongen had een kikkerfobie en moest van de therapeut zich die herinnering en de gevoelens die ermee gepaard gaan voor de geest halen. Dit eerst in het zwart-wit, omdat dit minder levendig zou zijn en geen al te grote stap. Wat later moest dit dan in kleur.
Hij stond recht met de therapeut naast zich en moest vervolgens een stap voorwaarts doen, als het ware die herinnering instappen en dan weer achterwaarts enz. Na verloop van tijd durfde hij reeds een kikker aanraken omdat hij een nieuwe associatie had. Maar die nieuwe associatie (verbinding) was nieuw en o zo breekbaar. Omdat hij verder zijn angst weer uit de weg ging door verder te gaan leven in de stad, verloor die verbinding aan kracht en ging het weer weg. Je moet dus blijkbaar de confrontatie blijven aangaan om die associatie te blijven behouden.
Ik vraag me af of die therapie, EMDR, dan wel zo'n blijvend effect zal hebben.

De associatie kan als volgt voorgesteld worden:

ANGST ====== persoon - - - - - aanraken kikker (weg angst)

De eerste verbinding (===) is sterker doordat die er reeds langer is en deze primeert dan vlugger, als de confrontatie om de nieuwe (- - -) verbinding aan te sterken, uit de weg gegaan wordt.

Heeft het er mee te maken of niet, denk je?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 09:26
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
phensicske schreef op 06-04-2004 @ 01:15 :
In feite lijkt dat dan een beetje op NLP (Neurolinguïstisch programmeren). Dat is een techniek waarbij je dus ook hergeprogrammeerd wordt, maar ik ken er het fijne niet van.

Ik heb onlangs nog iets gezien op tv erover. Het ging over fobieën en hoe je er vanaf kon geraken. De jongen had een kikkerfobie en moest van de therapeut zich die herinnering en de gevoelens die ermee gepaard gaan voor de geest halen. Dit eerst in het zwart-wit, omdat dit minder levendig zou zijn en geen al te grote stap. Wat later moest dit dan in kleur.
Hij stond recht met de therapeut naast zich en moest vervolgens een stap voorwaarts doen, als het ware die herinnering instappen en dan weer achterwaarts enz. Na verloop van tijd durfde hij reeds een kikker aanraken omdat hij een nieuwe associatie had. Maar die nieuwe associatie (verbinding) was nieuw en o zo breekbaar. Omdat hij verder zijn angst weer uit de weg ging door verder te gaan leven in de stad, verloor die verbinding aan kracht en ging het weer weg. Je moet dus blijkbaar de confrontatie blijven aangaan om die associatie te blijven behouden.
Ik vraag me af of die therapie, EMDR, dan wel zo'n blijvend effect zal hebben.

De associatie kan als volgt voorgesteld worden:

De eerste verbinding (===) is sterker doordat die er reeds langer is en deze primeert dan vlugger, als de confrontatie om de nieuwe (- - -) verbinding aan te sterken, uit de weg gegaan wordt.

Heeft het er mee te maken of niet, denk je?

Wat jij denk ik bedoeld is, hetzelfde (ff cru gezegd) als die meneer Tjakka doet. Hij confronteert je met je angsten ook wel zo mooi 'EXPOSURE' genoemd. (ik moest dit doen met paarden, maar daar begon ik niet aan!) Je werkt dan langzaam toe aan een 'einde' waarin je het dier kan aanraken, niet meer bang bent en erbij in de buurt durft te zijn. Eerst is het dan zeg maar zo in het geval van de kikker:
1. De kikker zit in een potje, ga maar 2 meter van het potje vandaan zitten
2. De kikker zit in het potje, ga er maar 1 meter vandaan zitten enz
tm : ik haal de kikker uit het potje, kijk er maar naar
tenslotte; pak de kikker op en houd hem op je hand.

Dan ga je inderdaad lichamelijk te werk waardoor je angsten wegzakken of anders worden. Dat heet ook nieuw programmeren denk ik. Maar het is niet hetzelfde als EMDR. Dat houd alleen in dat je ingaat op de bewegingen van de vinger/hand van de therapeut waardoor je ogen bewegingen gaan maken en zo de herinneringen uit je lichaam in een andere 'logica of gevoelsbeleving ' in je opgeslagen wordt.
Oud 06-04-2004, 09:28
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
phensicske schreef op 05-04-2004 @ 21:09 :

ja, je zou vanuit die afleiding vrij moeten kunnen spreken.
Hoeveel sessies nodig zijn......dat kun je denk ik pas zeggen ná een sessie.
in mijn geval (ookal leek het ze geen goed idee) zou het 1 sessie zijn. (en het zat niet aan het oppervlak maar ik wist niet veel meer en ik was best getraumatiseerd; PTSS)
Oud 06-04-2004, 09:32
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Sabje! schreef op 05-04-2004 @ 21:35 :
Offtopic: Ik 'ken' jou nog van 'vroeger', kan dat? Ik kan om de één of andere manier niet in je info kijken om te zien hoelang je al lid bent maar goed..

Het zou bij jou niet aansluiten omdat je destructief was? Kan / wil je dat misschien verder uitleggen?
Ja, je kunt me nog kennen. aan de posts kun je het niet zien! ik ben heel lang weggeweest, vandaar)

Ja, 'ze' (de therapeut) gaan/gaat vragen stellen maar het kan ook zijn dat je gewoon moet praten en verder niks maar de bewegingen volgt.

Ik denk dat ik het toen niet kon, omdat ik te veel in mijn hoofd zat. Ik ging alles analyseren en kon er niet 'vrij ' instappen en alles van me afzetten en dan puur naar die vinger kijken (heb ik zo'n idee, heb het dus niet gedaan) Maar het trauma wat ik had, kon ik zowieso niet uiten. laat staan praten. (door middel van vragen had het misschien gekund maar dan was ik weer zo 'in mijn hoofd' geschoten, dat het averechts gewerkt zou hebben en ik verder overstuur zou raken.
En destijds was ik ook met andere zaken heel intensief bezig (healing, homeopathie) het zou teveel van het goede zijn geweest.
Het zou voor jou heel goed kunnen helpen! Als ik niet zo druk was geweest met al die andere dingen, had ik het misschien gedaan.
knuf
Oud 06-04-2004, 09:49
Verwijderd
Ik heb dit wel eens op TV gezien, bij vinger aan de pols was het geloof ik.

Ik vond het er raar en wonderbaarlijk uitzien. Maar het schijnt echt een heel stuk te helpen in de traumaverwerking.

Het lijkt me erg zwaar omdat je steeds weer dat ene beeld voor je roept waar je zo'n moeite mee hebt. Aan de andere kant heb je daar waarschijnlijk wel minder moeite mee als je behandeld bent.

Ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat. Ik hoop dat je er een beetje mee geholpen wordt en ik wens je veel sterkte omdat het me erg zwaar lijkt.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 15:35
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Snow White schreef op 06-04-2004 @ 10:26 :

Wat jij denk ik bedoeld is, hetzelfde (ff cru gezegd) als die meneer Tjakka doet. Hij confronteert je met je angsten ook wel zo mooi 'EXPOSURE' genoemd. (ik moest dit doen met paarden, maar daar begon ik niet aan!) Je werkt dan langzaam toe aan een 'einde' waarin je het dier kan aanraken, niet meer bang bent en erbij in de buurt durft te zijn.
Niets cru aan, want dat was mijn vraag, of het gelijk(aardig) was of niet. Of NLP deel uit maakt van EMDR, of omgekeerd, zoiets.

Citaat:
Eerst is het dan zeg maar zo in het geval van de kikker:
1. De kikker zit in een potje, ga maar 2 meter van het potje vandaan zitten
2. De kikker zit in het potje, ga er maar 1 meter vandaan zitten enz
tm : ik haal de kikker uit het potje, kijk er maar naar
tenslotte; pak de kikker op en houd hem op je hand.

Dan ga je inderdaad lichamelijk te werk waardoor je angsten wegzakken of anders worden. Dat heet ook nieuw programmeren denk ik. Maar het is niet hetzelfde als EMDR. Dat houd alleen in dat je ingaat op de bewegingen van de vinger/hand van de therapeut waardoor je ogen bewegingen gaan maken en zo de herinneringen uit je lichaam in een andere 'logica of gevoelsbeleving ' in je opgeslagen wordt.
Jouw voorbeeld is eigenlijk niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde eerder de methode dat jij moest bewegen en zogenaamd in je herinnering stappen en er weer uit en het op die manier anders zou zien.
Je werd als het ware begeleid (afgeleid?) door dus echt vooruit en achteruit te stappen.

Dus het is ook lichamelijk, maar ik heb het op een nog iets andere methode.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 13:43
Verwijderd
Citaat:
Snow White schreef op 06-04-2004 @ 10:32 :
Ja, je kunt me nog kennen. aan de posts kun je het niet zien! ik ben heel lang weggeweest, vandaar)

Ja, 'ze' (de therapeut) gaan/gaat vragen stellen maar het kan ook zijn dat je gewoon moet praten en verder niks maar de bewegingen volgt.

Ik denk dat ik het toen niet kon, omdat ik te veel in mijn hoofd zat. Ik ging alles analyseren en kon er niet 'vrij ' instappen en alles van me afzetten en dan puur naar die vinger kijken (heb ik zo'n idee, heb het dus niet gedaan) Maar het trauma wat ik had, kon ik zowieso niet uiten. laat staan praten. (door middel van vragen had het misschien gekund maar dan was ik weer zo 'in mijn hoofd' geschoten, dat het averechts gewerkt zou hebben en ik verder overstuur zou raken.
En destijds was ik ook met andere zaken heel intensief bezig (healing, homeopathie) het zou teveel van het goede zijn geweest.
Het zou voor jou heel goed kunnen helpen! Als ik niet zo druk was geweest met al die andere dingen, had ik het misschien gedaan.
knuf
Ik ken je wel. Aan je aanmeldingsdatum te zien. Van DoP (of hoe het vroeger ook heette) en omdat je toen ook veel contact had met Marleen..

Hmm. Als ik zo lees waarom je denkt dat je het niet kon, ga ik nu twijfelen of ik het wel moet doen. Ik analyseer ook alles. Ik zie alles wat er om me heen gebeurd. En ik ben altijd aan het denken.

Naja. Mijn trauma kan ik wel uiten. Op zich. Gepaard met veel tranen maar dat boeit me niet. Als het er maar uit kan.
Vandaag zei mijn psych dat ze me vragen ging stellen en dat ik dan dus moet gaan vertellen en zij mij gaat 'afleiden' door geluidjes te laten horen door een koptelefoon. Ofzoiets.

Maar goed, ik ga het toch proberen denk ik. Vrijdag heb ik de eerste afspraak, de tweede over anderhalve week en de derde afspraak begin juni. Ik hoop zo dat het me helpt.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 16:10
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Sabje! schreef op 10-05-2004 @ 14:43 :
Maar goed, ik ga het toch proberen denk ik. Vrijdag heb ik de eerste afspraak, de tweede over anderhalve week en de derde afspraak begin juni. Ik hoop zo dat het me helpt.
Vanaf volgende week donderdag onder ga ik eveneens EMDR.. Ik moet nu één specifieke herinerring uitkiezen waarbij ik me het meest vernederd voelde en dergelijke. Ik moet de vinger van m'n psychiater annex psychotherapeut volgen (snelle oogbewegingen), onderwijl gaat deze vragen e.d. stellen. Tot nu toe heeft-ie 7 zittingen voor EMDR 'gereserveerd'.. Ik ben benieuwd, het lijkt mij eveneens een beetje eng... Ik vermijd juist alles wat me eraan doet denken, nu dein ik er 45 minuten over te praten/ denken...

Onderstaande url bevat informatie omtrent EMSR..
http://www.hulpgids.nl/therapie/emdr.htm

Heeeeel veel succes meid, ik zal aan je denken!!!

Liefs, Joyce
Oud 12-05-2004, 10:32
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 11-05-2004 @ 17:10 :
Vanaf volgende week donderdag onder ga ik eveneens EMDR.. Ik moet nu één specifieke herinerring uitkiezen waarbij ik me het meest vernederd voelde en dergelijke. Ik moet de vinger van m'n psychiater annex psychotherapeut volgen (snelle oogbewegingen), onderwijl gaat deze vragen e.d. stellen. Tot nu toe heeft-ie 7 zittingen voor EMDR 'gereserveerd'.. Ik ben benieuwd, het lijkt mij eveneens een beetje eng... Ik vermijd juist alles wat me eraan doet denken, nu dein ik er 45 minuten over te praten/ denken...

Onderstaande url bevat informatie omtrent EMSR..
http://www.hulpgids.nl/therapie/emdr.htm

Heeeeel veel succes meid, ik zal aan je denken!!!

Liefs, Joyce
Moet je die herinnering van tevoren al weten of ga je afwachten hoe het volgende week donderdag gaat en praat je dan over wat er in je op komt?
Ik ben blij dat ze bij mij hetgeen wat je af gaat leiden via een koptelefoon doen. En niet zoals ze bij jou gaan doen, door naar de vinger van de therapeut te kijken. Als ik namelijk over hetgeen moet praten waar dat EMDR voor moet helpen dan kan ik me niet echt concentreren op bewegende dingen ofzo en kijk ik het liefst 1 kant op waar juist niets te zien is. Dus ik ben blij dat ze het via een koptelefoon doen zodat ik, dan misschien onbewust, toch afgeleid word.
Bij mij hebben ze tot nu toe dus 3 afspraken vast gemaakt voor de EMDR behandeling. En daarbij komen ook nog de 'gewone' afspraken met mijn psycholoog. Ik hoop maar dat het niet teveel wordt allemaal maar ja, daar is maar 1 manier voor om daar achter te komen..
Ik vermijd ook alles wat er mee te maken heeft, maar het praten erover gaat nog het beste van allemaal. Niet dat dat goed gaat ofzo, maar het gaat beter als ik er alleen maar over nadenk en het niet uitspreek.

Jij ook heel veel succes en laat even weten hoe het ging als je wilt?

(f)
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 21:26
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
weet niet of ik eerder heb gereageerd op dit topic maar ik heb hier ervaring mee en ik vond t best 'eng'. ik kan mij sowieso heel moelijk concentreren, zeker op 1 punt, haar vinger dus. Het ging snel en soms dwaalde ik af zodat ik niet meer dr vinger volgde maar ging staren zeg maar. En verder krijg ik dan allemaal beeldem tegelijk door me hoofd...het ging ook niet goed want daardoor ging ik discosiëren en toen ging ze mij daaruit helpen omdat ik helemaal afwezig raakte en in me eigen wereld. Dus we hebben t bij 1 keertje gelaten....ik vond t best vreemd....maar ik geloof ook zeker wel dat t kan helpen. Echt.
Oud 13-05-2004, 21:30
Poesket
Poesket is offline
IK heb binnekort mn eerste behandeling. Ik heb nu 2 gesesprekken gehad en daruit afgelied leekr dit ons het beste.

Ben benieuwd hoe het is eigenlijk lijkt me eng..
Iemand die dit gehad heeft zou die me even willen pm-en?

Voor meer info: www.emdr.nl
Oud 13-05-2004, 21:37
C'est moi
C'est moi is offline
[QUOTE]bugge schreef op 06-04-2004 @ 10:49 :
[B]Ik heb dit wel eens op TV gezien, bij vinger aan de pols was het geloof ik.

Ik vond het er raar en wonderbaarlijk uitzien. Maar het schijnt echt een heel stuk te helpen in de traumaverwerking.

ik heb het ook gezien bij het programma kopzorgen nog niet zo heel lang geleden!
Oud 13-05-2004, 21:57
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Sabje! schreef op 12-05-2004 @ 11:32 :
Moet je die herinnering van tevoren al weten of ga je afwachten hoe het volgende week donderdag gaat en praat je dan over wat er in je op komt?
Ik ben blij dat ze bij mij hetgeen wat je af gaat leiden via een koptelefoon doen. En niet zoals ze bij jou gaan doen, door naar de vinger van de therapeut te kijken. Als ik namelijk over hetgeen moet praten waar dat EMDR voor moet helpen dan kan ik me niet echt concentreren op bewegende dingen ofzo en kijk ik het liefst 1 kant op waar juist niets te zien is. Dus ik ben blij dat ze het via een koptelefoon doen zodat ik, dan misschien onbewust, toch afgeleid word.
Bij mij hebben ze tot nu toe dus 3 afspraken vast gemaakt voor de EMDR behandeling. En daarbij komen ook nog de 'gewone' afspraken met mijn psycholoog. Ik hoop maar dat het niet teveel wordt allemaal maar ja, daar is maar 1 manier voor om daar achter te komen..
Ik vermijd ook alles wat er mee te maken heeft, maar het praten erover gaat nog het beste van allemaal. Niet dat dat goed gaat ofzo, maar het gaat beter als ik er alleen maar over nadenk en het niet uitspreek.

Jij ook heel veel succes en laat even weten hoe het ging als je wilt?

(f)
Ik dien nu een herinnering uit te kiezen welke ik donderdag wil 'bespreken'..
Overigens, wat jij omschrijft als 'wegkijken, staren' herken ik eveneens.. Veelal ga ik dissocieren, lijkt het hier en nu verdwenen.. In eerste instantie zou ik 20 mei starten, echter ik constateerde zojuist dat dat op een feestdag valt, namelijk Hemelvaartdag.. Mijns inziens zijn ze dan gesloten (?).
Zodra ik er ervaring mee heb, zal ik mijn bevindingen posten. (Jij eveneens? )
Ik heb net als jij naast EMDR-consulten tevens psychotherapie.

Sterkte, Liefs Joyce
Oud 14-05-2004, 08:34
Verwijderd
Citaat:
HelpMePlease schreef op 13-05-2004 @ 22:26 :
weet niet of ik eerder heb gereageerd op dit topic maar ik heb hier ervaring mee en ik vond t best 'eng'. ik kan mij sowieso heel moelijk concentreren, zeker op 1 punt, haar vinger dus. Het ging snel en soms dwaalde ik af zodat ik niet meer dr vinger volgde maar ging staren zeg maar. En verder krijg ik dan allemaal beeldem tegelijk door me hoofd...het ging ook niet goed want daardoor ging ik discosiëren en toen ging ze mij daaruit helpen omdat ik helemaal afwezig raakte en in me eigen wereld. Dus we hebben t bij 1 keertje gelaten....ik vond t best vreemd....maar ik geloof ook zeker wel dat t kan helpen. Echt.
Hmja. Ik heb ook concentratieproblemen, dus ik ben blij dat ze het bij met mbv een koptelefoon doen. Zodat ik het wel 'moet' horen zeg maar.
Dat dissociëren heb ik nog nooit gehad, gelukkig maar, als ik het zo lees.
Ik geloof ook dat het mensen kan helpen, nu maar hopen dat het mij, en blijkbaar vele anderen die dit 'ondergaan', het ook zal helpen.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 08:35
Verwijderd
Citaat:
Eerised schreef op 13-05-2004 @ 22:30 :
IK heb binnekort mn eerste behandeling. Ik heb nu 2 gesesprekken gehad en daruit afgelied leekr dit ons het beste.

Ben benieuwd hoe het is eigenlijk lijkt me eng..
Iemand die dit gehad heeft zou die me even willen pm-en?

Voor meer info: www.emdr.nl

Als het lukt zal ik je vanmiddag een PM sturen of in dit topic posten hoe het voor mij was.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 08:38
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 13-05-2004 @ 22:57 :
Ik dien nu een herinnering uit te kiezen welke ik donderdag wil 'bespreken'..
Overigens, wat jij omschrijft als 'wegkijken, staren' herken ik eveneens.. Veelal ga ik dissocieren, lijkt het hier en nu verdwenen.. In eerste instantie zou ik 20 mei starten, echter ik constateerde zojuist dat dat op een feestdag valt, namelijk Hemelvaartdag.. Mijns inziens zijn ze dan gesloten (?).
Zodra ik er ervaring mee heb, zal ik mijn bevindingen posten. (Jij eveneens? )
Ik heb net als jij naast EMDR-consulten tevens psychotherapie.

Sterkte, Liefs Joyce
En heb je al iets gekozen? Lijkt me ook best moeilijk, omdat je meerdere nare herinneringen hebt. Misschien is het beter om een niet al te nare herinnering te kiezen? Omdat het donderdag de eerste keer is. Naja, ik heb er geen verstand van
Hm. Ik denk wel dat ze dan gewoon open zijn. Want ik heb na 2 EMDR behandelingen, ook nog een gesprek met mijn psychologe en zij wilde in eerste instantie die afspraak ook op hemelvaartsdag zetten. Maar ik wilde dat niet omdat ik die dag ervoor mijn tweede EMDR behandeling heb en het dan misschien teveel wordt ofzo.
Ik zal het posten ja, of ik PM je, ligt er een beetje aan hoe het ging enzo.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 09:09
Verwijderd
Zoals gezegd zou ik nog posten / PM'en hoe het ging..
Ik post het maar eventjes, makkelijker.

Nou ja, eerst ging zij (de psychologe, ik zal haar maar even Esther noemen..) me uitleggen wat we precies gingen doen. Dus dat ik eerst ging vertellen wat er was, in grote lijnen. Daarna ging ze uitleggen hoe de EMDR sessie eruit ging zien. Ik zei toen dat we maar meteen moesten beginnen omdat ik opeens héél erg zenuwachtig en bang werd. We spraken trouwens van tevoren af dat als ik niet meer verder zou willen of kunnen, we dan zouden stoppen en eventueel bij de volgende afspraak verder zouden gaan. Ik moet zeggen dat dat wel geruststellend was.

Ik vertelde haar wat er precies gebeurd was. Esther vroeg mij om te proberen daar een stilstaand beeld van te vormen. Dat lukte en ze vroeg me hoe vervelend het was om naar dat beeld te kijken op een schaal van 1 tot 10 (1 is het minst vervelend, 10 het vervelendst). Dus ik gaf dat beeld een cijfer. Ik kreeg de koptelefoon op en ik hoorde allemaal tikjes. Eerst links, dan rechts, het wisselde steeds maar het was wel regelmatig. Je kan het een beetje vergelijken met een klok waar je intensief naar luistert, tik - tak, tik - tak. Ik moest me op dat stilstaande beeld concentreren en wanneer zij de discman (de geluidjes dus) stopzette, moest ik vertellen wat er in me op kwam. Bij datgene wat er in me opkwam, werd er een nieuw gevoel en/of beeld gevormd zeg maar. Esther vroeg me om me op dat nieuwe gevoel / beeld te concentreren. Ik kreeg weer de koptelefoon op en hoorde de afleidende geluidjes. En wanneer zij de discman weer stopte, moest ik vertellen wat er in me opkwam. Nadat ik me ongeveer 3 keer op een ander gevoel/beeld geconcentreerd had, gingen we terug naar het allereerste stilstaande beeld. Ik moest me daar weer op concentreren en naar de geluidjes luisteren. Ze vroeg me daarna wat voor cijfer ik dat beeld nu zou geven.

Nou ja, zo gaat het dus een beetje. Ik vond het wel heel zwaar omdat je dus steeds moet denken aan hetgene waar je juist níet aan wilt denken. En daarbij kwamen er bij mij ook nog wat andere dingen boven. Maar ik heb wel het gevoel dat het wel gaat helpen. Niet dat ik nu al iets voel ofzo, maar ik denk dat het na een paar behandelingen al wel beter zal gaan.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 09:18
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Sabje! schreef op [pl=11254175]18-05-2004 @ 10:09 *VERHAAL*
Klinkt allemaal heel erg vermoeiend. Moet je iedere keer als je daar dan bent de zelfde beelden voor je nemen of telkens andere?
Ik heb nog geen volgende brief ontvangen voor een afspraak maar hoop eigenlijk toch wel dat die er heel snel aankomt
Oud 26-05-2004, 09:59
Verwijderd
Citaat:
Eerised schreef op 26-05-2004 @ 10:18 :
Klinkt allemaal heel erg vermoeiend. Moet je iedere keer als je daar dan bent de zelfde beelden voor je nemen of telkens andere?
Ik heb nog geen volgende brief ontvangen voor een afspraak maar hoop eigenlijk toch wel dat die er heel snel aankomt
Elk beeld roept een ander beeld op waar je dan op verder gaat. Maar het beginbeeld is telkens hetzelfde denk ik. Bij mijn 2e behandeling moest ik in ieder geval hetzelfde stilstaande beeld voor me nemen als bij de 1e behandeling.
De 2e behandeling ging trouwens klote, ik kon me totaal niet concentreren op de beelden en m´n gevoel daarbij. Dus toen zijn we na 20 minuten maar gestopt. Nu heb ik volgende week vrijdag de 3e behandeling, hopen dat dat beter gaat..
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 16:38
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Sabje! schreef op [pl=11410516]26-05-2004 @ 10:59[/B]
De 2e behandeling ging trouwens klote, ik kon me totaal niet concentreren op de beelden en m´n gevoel daarbij. Dus toen zijn we na 20 minuten maar gestopt. Nu heb ik volgende week vrijdag de 3e behandeling, hopen dat dat beter gaat.. [/B]
Owh *Knuf*

Heel veel succes vrijdag! en sterkte
Oud 27-05-2004, 20:13
smilegirl
smilegirl is offline
ejz sabje...
ja ik heb dit ook gedaan...
ik heb jaren lang bij psygiathers gelopen enz enz...
uiteindelijk kwam ik terecht bij emdr...
het heeft mij echt heel goed geholpen
bij de laatste dingen die ik n og te verwerken had...
ik was toen 14 en het ging als volgt..
ze zette er een camera neer zodat ze het later nog terug kon kijken...vervolgens kon je kiezen of je geluid wou.(tikjes met een koptelefoon) of dingen met je ogen...bij mij hebben ze allebei gedaan...dan moet je je trauma op papier tekenen zodat je het ziet als een foto,en dan gaan ze vragen stellen...
het klinkt raar maar naar een kwartier kon ik normaal terug kijkenop wat er toen gebeurt was..
ik heb het echt heel goed ervaren en zou het je zeker wel aanraden....

hoop dat je er wat aan hebt
liefs smilegirl
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 15:53
Verwijderd
Citaat:
smilegirl schreef op 27-05-2004 @ 21:13 :
ejz sabje...
ja ik heb dit ook gedaan...
ik heb jaren lang bij psygiathers gelopen enz enz...
uiteindelijk kwam ik terecht bij emdr...
het heeft mij echt heel goed geholpen
bij de laatste dingen die ik n og te verwerken had...
ik was toen 14 en het ging als volgt..
ze zette er een camera neer zodat ze het later nog terug kon kijken...vervolgens kon je kiezen of je geluid wou.(tikjes met een koptelefoon) of dingen met je ogen...bij mij hebben ze allebei gedaan...dan moet je je trauma op papier tekenen zodat je het ziet als een foto,en dan gaan ze vragen stellen...
het klinkt raar maar naar een kwartier kon ik normaal terug kijkenop wat er toen gebeurt was..
ik heb het echt heel goed ervaren en zou het je zeker wel aanraden....

hoop dat je er wat aan hebt
liefs smilegirl
Hmja. Bij mijn tweede behandeling had ze ook een camera neergezet. Ik had in het begin wel zoiets van maar ik gaf toch maar toestemming om alles te laten filmen.

Fijn dat het bij jou zo goed geholpen heeft.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 12:53
smilegirl
smilegirl is offline
Citaat:
Sabje! schreef op 01-06-2004 @ 16:53 :
Hmja. Bij mijn tweede behandeling had ze ook een camera neergezet. Ik had in het begin wel zoiets van maar ik gaf toch maar toestemming om alles te laten filmen.

Fijn dat het bij jou zo goed geholpen heeft.
en hoe is het verder gegaan?heb je het idee dat het je helpt?
ik hoop het voor je
kus smilegirl
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 14:14
Verwijderd
Citaat:
smilegirl schreef op 03-06-2004 @ 13:53 :
en hoe is het verder gegaan?heb je het idee dat het je helpt?
ik hoop het voor je
kus smilegirl
Ik ben net thuis van de 3e EMDR afspraak enzo. Ik heb gezegd dat ik ermee wil stoppen omdat ik het gevoel heb dat het me nu nog niet kan helpen. Dat ik er nu nog niet klaar voor ben om zo'n (stiekem toch wel) intensieve therapie te volgen. Om me daarvoor open te stellen enzo. En dat ik het nu maar eerst ga proberen met alleen gesprekken met mijn psycholoog en daarna wel verder zie of ik nog EMDR wil gaan doen..
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 19:47
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
pinokio schreef op 05-04-2004 @ 20:10 :

srry dat ik een 2-maand oude topic up... [edit] ik zie net dat er een paar dagen geleden nog is gereageerd, srry [/edit] maar ik heb dus bij mn laatste gesprek op de jzorg te horen gekregen dat dit één van de therapieen is die ze bij mij willen gaan uitvoeren. Dus ik besloot dit nog eens door te lezen (dit topic) dus maar ik zie het (nog) niet helemaal zitten... en, waarschijnlijk ongegrond, krijg ik er echt een hocusspocus gevoel bij... ik weet niet echt wat ik met dit berichtje wil, erhmz, misschien kan iemand me overtuigen dat dat het niet is ed ik zie er best tegenop. x
Oud 17-06-2004, 11:00
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 15-06-2004 @ 20:47 :
srry dat ik een 2-maand oude topic up... [edit] ik zie net dat er een paar dagen geleden nog is gereageerd, srry [/edit] maar ik heb dus bij mn laatste gesprek op de jzorg te horen gekregen dat dit één van de therapieen is die ze bij mij willen gaan uitvoeren. Dus ik besloot dit nog eens door te lezen (dit topic) dus maar ik zie het (nog) niet helemaal zitten... en, waarschijnlijk ongegrond, krijg ik er echt een hocusspocus gevoel bij... ik weet niet echt wat ik met dit berichtje wil, erhmz, misschien kan iemand me overtuigen dat dat het niet is ed ik zie er best tegenop. x
Ik denk dat het logisch is dat je het niet voor 100% ziet zitten. Het is toch een zeer confronterende therapie, omdat je dus steeds moet kijken/denken aan datgene wat juist zo traumatisch is geweest en je het liefst wil vergeten. Em als je dat van tevoren zegt, als je je 1e afspraak hebt, dan houden ze daar ook echt wel rekening mee. Het is in ieder geval geen hocuspocus gedoe.

Je hoopt dat iemand je kan overtuigen.. Nou ja, ik zal die persoon in ieder geval níet zijn, aangezien het bij mij niet echt werkte. Wat voornamelijk kwam doordat ik me niet genoeg open kon stellen om alle gevoelens toe te laten die bij me boven kwamen bij het denken aan het traumatische. Dus dat lag aan mezelf, niet aan de therapie-vorm.

Ik moet zeggen dat ik nog steeds denk dat dit echt wel een therapie is die helpt. Het is alleen verdomde confronterend en daar moet je 'even' doorheen.

Nou ja, als laatste.. Als je besluit om EMDR te gaan doen, probeer je dan zo open mogelijk op te stellen, er niet teveel over nadenken van tevoren en dan denk ik echt (ik weet niet waarom je deze therapie gaat volgen, maar goed) dat het je kan helpen.

Sterkte.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 20:31
non
non is offline
heey,
kheb alle reacties n beetje doorgelezen en globaal is er wel uitgelegd wat het inhoud toch?

maar ik heb het zelf ook al 1 keer gedaan, en aankomende dinsdag voor de 2e keer... zie er wel n beetje tegenop omdat het idd erg uitputtend is, maar weet hoeveel effect het de eerste keer had, echt n soort wondermiddel ofzo... kweenie hoor, maar het werkte echt goed

al ging het bij mij niet echt om n traumatische ervaring zoals brand of iets wat je bijvoorbeeld hebt meegemaakt, maar meer om zelfvertrouwen te kweken en me niet snel afgewezen te voelen
ik heb er dus erg goede ervaringen mee, al vond ik het eerst moeilijk om er in te geloven zegmaar. ik kreeg piepjes te horen en probeerde erachter te komen of ze steeds sneller gingen of niet, enz maar dat maakt niet uit, op een gegeven moment krijg je wel zo'n beeld voor je en ga je daar mee aan de slag enzo.

mjah, wat kan ik er verder nog over zeggen, ik zou het maar gewoon over je heen laten komen want, (tenzij het je afgeraden wordt dan) maar volgens mij kan het niet zo heel veel kwaad. tuurlijk wordt er een boel overhoop gehaald, maar het wordt daarna ook weer netjes op z'n plaats gezet en ik denk dat dat uiteindelijk gewoon veel zal helpen.
Reageren

Regels voor berichten