Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2004, 15:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Moet je voor het examen biologie 1,2 nou ook de stof leren die bij biologie 1 is behandeld? Ja toch, het examen is toch biologie 1 en 2 ondanks dat je biologie 1 al met een SE afsluit? Ik wil even zekerheid hierover want mijn bioleraar doet zo vaag.
Oud 12-04-2004, 15:15
JantjePietje
JantjePietje is offline
Ja.
Oud 12-04-2004, 15:28
sdekivit
sdekivit is offline
het examen heeft niet voor niet biologie 1,2 anders had het wel biologie 2 geheten
Oud 12-04-2004, 17:44
lucy48
lucy48 is offline
Volgens mij heb je de stof van bio 1 nodig voor de stof van bio 2
Oud 12-04-2004, 21:01
Saycheese
Saycheese is offline
Wij hebben van onze leraar het examenprogramma gekregen, maar dat kun je hier downloaden. Gewoon klikken op examenprogramma 2004, het is in pdf-formaat.
Oud 12-04-2004, 21:39
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Bij mij op school doen ze alleen aan biologie 1,2 (net zoals bij economie), je moet gewoon alle stof weten.

helaas

Ik zie echt op tegen het biologie examen, als ik daar een voldoende voor haal dan zou het me echt verbazen .
Oud 13-04-2004, 07:51
Verwijderd
volgensmij word alles uit 1 zowat herhaald in 2
Oud 13-04-2004, 07:58
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 12-04-2004 @ 22:39 :
Ik zie echt op tegen het biologie examen, als ik daar een voldoende voor haal dan zou het me echt verbazen .
Haal je normaal gesproken voldoendes voor je biologie? Meestal is je examencijfer aardig gelijk aan je gemiddelde.
Ik vond biologie vorig jaar best goed te doen, ik had het ook wel zwaarder ingeschat. Maar dat hangt natuurlijk van het examen zelf af. Veel succes iig
Oud 13-04-2004, 09:16
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Ieke schreef op 13-04-2004 @ 08:58 :
Haal je normaal gesproken voldoendes voor je biologie? Meestal is je examencijfer aardig gelijk aan je gemiddelde.
Ik vond biologie vorig jaar best goed te doen, ik had het ook wel zwaarder ingeschat. Maar dat hangt natuurlijk van het examen zelf af. Veel succes iig
Dankje! Ik heb dit jaar drie toetsen gehad -> 6.3 6.3 en 4.1. Houdt niet echt over. De vraagstelling die we bij biologie op de toetsen krijgen ligt mij niet (maar gelukkig is die wel anders dan op het examen). Als ik een 4.4 sta ik nog een voldoende, dat moet wel haalbaar zijn.
Oud 13-04-2004, 10:18
the tourist
the tourist is offline
Ik heb biologie 1 niet echt afgesloten, het cijfer zit gewoon verwerkt in mijn totale cijfer.
Veel van de stof van biologie 1 wordt bij biologie 2 uitgewerkt (impulse bv.), het is gewoon een soort voorkennis die dus ook erg handig is om te weten.

Ik vind de biologietoetsen altijd zo vaag. Hoe goed of slecht ik ook leer, mijn cijfers zitten altijd tussen de 5,5 en de 6,5. Het is meer inzicht, de theorie wordt bij mij op school met de toetsen amper gevraagd. Ik weet niet hoe dat met de examens is (ik heb nog geen biologie-examen ingekeken ), maar als het hetzelfde is zou het inhouden dat je de stof ook niet letterlijk hoeft te kennen Irritant.
Oud 13-04-2004, 11:48
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Roxane schreef op 13-04-2004 @ 08:51 :
volgensmij word alles uit 1 zowat herhaald in 2
Ja

mijn laatste toets was over één hoofdstuk van bio2 en het hele boek van bio 1
Oud 20-04-2004, 10:55
Verwijderd
Wat ben ik blij dat ik alleen bio1 heb gehad
Oud 20-04-2004, 11:32
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 20-04-2004 @ 11:55 :
Wat ben ik blij dat ik alleen bio1 heb gehad
Ach, jij hebt weer andere vakken die de mensen met biologie 1 en 2 niet hebben
Oud 20-04-2004, 18:28
Verwijderd
Citaat:
MoonMonkey schreef op 20-04-2004 @ 12:32 :
Ach, jij hebt weer andere vakken die de mensen met biologie 1 en 2 niet hebben
Ja, economie 12
Oud 03-05-2004, 18:30
Verwijderd
bio is niet zo moeilijk toch? je kan niet echt leren, meer toepassen, ik merkte in de oefenexamens dat er niet precies naar bepaalde dingen wordt gevraagd maar dat je de info er bij krijgt
Oud 03-05-2004, 20:18
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
Acey schreef op 03-05-2004 @ 19:30 :
bio is niet zo moeilijk toch? je kan niet echt leren, meer toepassen, ik merkte in de oefenexamens dat er niet precies naar bepaalde dingen wordt gevraagd maar dat je de info er bij krijgt
En je hebt een biodata waar praktisch alles in staat
Maar het lijkt me toch wel handig om alles globaal te kennen.
Oud 05-05-2004, 19:34
sdekivit
sdekivit is offline
sommige vragen van biologie zijn echt klote
Oud 09-05-2004, 14:55
Gothic
Gothic is offline
Wat moet je nou niet leren voor bio? Kan iemand dat precies aangeven?
Welke hoofdstukken van samengevat?
Oud 09-05-2004, 15:55
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 09-05-2004 @ 15:55 :
Wat moet je nou niet leren voor bio? Kan iemand dat precies aangeven?
Welke hoofdstukken van samengevat?
Ik heb samengevat nu niet bij de hand maar het onderdeel ordening hoeft niet en een deel van ecologie ook niet. Als je het boek Synaps hebt kan ik aangeven welke hoofdstukken dat zijn.
Oud 09-05-2004, 16:48
sdekivit
sdekivit is offline
ik weet wat je moet leren

--> alle hoofdstukken, behalve de factoren en successie en dynamiek van de ecologie (hoofdstuk 7 ofzo dus alleen energie en materie)
Oud 09-05-2004, 18:51
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 09-05-2004 @ 16:55 :
Ik heb samengevat nu niet bij de hand maar het onderdeel ordening hoeft niet en een deel van ecologie ook niet. Als je het boek Synaps hebt kan ik aangeven welke hoofdstukken dat zijn.
Nee ik heb Nectar...
Oud 10-05-2004, 11:53
Toscane
Toscane is offline
http://www.kennisnet.nl/vo/examen/vw...pen/index.html

Hier vind je van elk vak wat je precies wel en niet hoeft te leren, misschien wel handig.
Oud 10-05-2004, 14:18
squat
squat is offline
Hoe leren jullie Biologie eigenlijk. Ik heb geen zin om al die boeken te gaan lezen voor mijn examen. Wat doen jullie?
Oud 10-05-2004, 14:30
Susu
Susu is offline
Biologie is vooral goed lezen, heel goed lezen..
Heb zelf al veel uit examenbundel gemaakt..echt "leren" kan je niet, beetje doorlezen wel denk ik

Had voorlaatste SE beetje met een vriend van mij dingen gemaakt uit die bundel.. (en toen zaten de helft van die opgaven in die toets..)
Dat werkt opzich wel, heb je een beetje een idee van de manier van vragenstellen enzo
Oud 10-05-2004, 14:42
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
squat schreef op 10-05-2004 @ 15:18 :
Hoe leren jullie Biologie eigenlijk. Ik heb geen zin om al die boeken te gaan lezen voor mijn examen. Wat doen jullie?
samengevat 1x doorlezen / leren... oefenopgaven maken
Oud 10-05-2004, 20:44
sdekivit
sdekivit is offline
ik heb mn boeken doorgelezen en daarna per onderdeel herhaald met samengevat --> moet zeggen dat het wel heeft geholpen (leraar heeft niet alles goed uitgelegd)
Oud 13-05-2004, 15:01
Verwijderd
ik lees een hoofdstukje uit samengevat (nou ja... meer doornemen)
dan datzelfde hoofdstukje maken uit de examenbundel.
fouten nakijken. goede antwoord opzoeken, checken of je t snapt

zo niet, dan opzoeken in leerboek
dan nog niet, vragen aan docent
Oud 13-05-2004, 22:40
JantjePietje
JantjePietje is offline
Citaat:
squat schreef op 10-05-2004 @ 15:18 :
Je leest de stof per hoofdstuk vluchtig door en probeert de belangrijkste dingen te onthouden, die niet in Biodata staan. Vervolgens maak je de diagnostische toetsen. Je kijkt je antwoord na en pakt een paar dagen later je Samenvatting Biologie. Maak nu een boel eindexamens en hoop dat je eindexamen 2004 tot een goed einde brengt.

Het is vrij nutteloos om al je boeken van Bio te gaan stampen. De kennisvragen op het eindexamen zijn vrij summier. Bovendien heb je je Biodata. Belangrijker is dat je wat van de stof snap, dat je dingen uit een grafiek kan halen, gegevens uit een tekst halen of verbanden kunt leggen en etc.. Daarom veel moeilijk opgaven maken, die een diversiteit aan deelonderwerpen bevatten, zodat je straks een beetje voorbereid bent op het echte werk.
Oud 16-05-2004, 21:28
SilverSteven
SilverSteven is offline
Nectar mensjes, welke hoofdstukken moeten wij nou PRECIES leren ?

Ok, ik pak mn boeken er even bij en ga bekijken van welke hoofdstukken ik denk dat ze onder het volgende vallen:

‘Structuren van ecosystemen’
‘Structuren van soort en populatie.’
‘Dynamiek in ecosystemen.’

Die bovenste 3 hoeven we dus niet te leren volgens deze website:http://www.kennisnet.nl/vo/examen/vw...dx=22&swtch=22

Eens zien. Volgens mij zijn dat geen hoofdstukken uit het biologie 1 boek.
Boek 2.1: Hoofdstuk 1 en 2.
Boek 2.2: Hoofdstuk 13... en 14?

Van hoofdstuk 14 weet ik het niet zeker... wat een bull-shit hoofdstuk is dat trouwens zeg. Maar wat hebben andere Nectar gebruikers hierover te zeggen ? Zie ik iets over het hoofd of is er misschien zelfs een website van Nectar waarop precies staat wat hier wel en niet onder valt ?

Waarschijnlijk vinden sommigen dat ik overdrijf met het precies willen weten wat ik moet leren, maar ik wil erg graag een lekker cijfer halen voor biologie en daar heb ik altijd al aardig wat moeite mee gehad.
Oud 18-05-2004, 13:56
~sweetgirl~
~sweetgirl~ is offline
Even een vraagje over de stof. Ik heb net een paar oefenvragen gedaan over eiwitsynthese maar ik snap het niet echt helemaal.

Als dit nou je DNA is:

(matrijsstreng)
3' TCA CGC TTG 5'
5' AGT GCG AAC 3'
(coderende streng)

Dan is het mRNA toch
5' AGU GCG AAC 3'

en de codons op het tRNA
3' UCA CGC UUG 5'

En de volgorde van aminozuren is dan toch Ser Arg Leu?

En is duplicatie van DNA hetzelfde als replicatie van DNA?
Oud 19-05-2004, 14:58
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
~sweetgirl~ schreef op 18-05-2004 @ 14:56 :
Even een vraagje over de stof. Ik heb net een paar oefenvragen gedaan over eiwitsynthese maar ik snap het niet echt helemaal.

Als dit nou je DNA is:

(matrijsstreng)
3' TCA CGC TTG 5'
5' AGT GCG AAC 3'
(coderende streng)

Dan is het mRNA toch
5' AGU GCG AAC 3'

en de codons op het tRNA
3' UCA CGC UUG 5'

En de volgorde van aminozuren is dan toch Ser Arg Leu?

En is duplicatie van DNA hetzelfde als replicatie van DNA?
de mRNA codering klopt, het RNA splitst het DNA en gaat de tegengestelden van de template(matrijs)streng gebruiken. De richting klopt ook, 5' -> 3'. tRNA codering klopt ook.

Binas tabel 70 E:

Ser Arg Leu. En ja, replicatie = duplicatie.

Volgens mij gaat het je wel lukken
Oud 19-05-2004, 17:49
sdekivit
sdekivit is offline
klopt, want RNA-polymerase zoekt vanaf de 3' -streng op de template-streng
Oud 19-05-2004, 17:54
sdekivit
sdekivit is offline
klopt, want RNA-polymerase zoekt vanaf de 3' - kant op de template-streng
Oud 21-05-2004, 08:53
care
care is offline
zoo kom er net achter dat 3 hoofdstukken van mn samenvattingsbundel ontbreken.............
bale moet ik toch nog het boek erbij gaan pakken
is dit bij jullie ook zo? (zal wel nie zal wel gwoon een misdruk zijn ofzo )
maar wat hoort er dit jaar nou eigenlijk niet bij de stof van bio12?
kan het nie ech vinden op internet
Oud 21-05-2004, 09:21
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
care schreef op 21-05-2004 @ 09:53 :
zoo kom er net achter dat 3 hoofdstukken van mn samenvattingsbundel ontbreken.............
bale moet ik toch nog het boek erbij gaan pakken
is dit bij jullie ook zo? (zal wel nie zal wel gwoon een misdruk zijn ofzo )
maar wat hoort er dit jaar nou eigenlijk niet bij de stof van bio12?
kan het nie ech vinden op internet
‘Structuren van ecosystemen’
‘Structuren van soort en populatie.’
‘Dynamiek in ecosystemen.’

Heb je het boek Nectar ?
Oud 21-05-2004, 10:19
care
care is offline
ja ik heb het boek nectar en had idd gezien dat die onderwerpen niet hoefden maar ik vraag me dus af welke hoofdstukken uit nectar dat zijn........
Oud 21-05-2004, 10:43
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
care schreef op 21-05-2004 @ 11:19 :
ja ik heb het boek nectar en had idd gezien dat die onderwerpen niet hoefden maar ik vraag me dus af welke hoofdstukken uit nectar dat zijn........
Ik heb ook het boek Nectar en volgens mij (weet ik dus niet zeker!) hoeven we de volgende hoofdstukken niet te leren:

Dat waren de enige waarvan ik dacht dat ze echt over dat onderwerp gingen.
Oud 21-05-2004, 15:07
care
care is offline
Citaat:
SilverSteven schreef op 21-05-2004 @ 11:43 :
Ik heb ook het boek Nectar en volgens mij (weet ik dus niet zeker!) hoeven we de volgende hoofdstukken niet te leren:

ok......thx
dus het hoofdstuk over ecosystemen in de examenbundel+samengevat hoef je ook niet te doen?
of wel delen daarvan?
is nl. verdeeld in drie deelonderwerpen...... t is mij nog steeds nie helemaal dcuidelijk wat ze nu bedoelen met die structuren van ecosystemen en dynamiek enzo
Oud 21-05-2004, 16:46
Verwijderd
Citaat:
SilverSteven schreef op 21-05-2004 @ 11:43 :

boek 2.1 hoofdstuk 2 moet volgensmij wel

trofisch niveau voedselwebrelaties etc staan in dat hoofdstuk en dat moet je zover ik weet wel kennen

examenprogramma biologie 1,2

D metabolisme
subdomein energie en materie
70 de energie-inhoud en de biomassa van de trofische niveau's van een voedselketen grafisch weergeven
Oud 21-05-2004, 16:59
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
ikke-eva schreef op 21-05-2004 @ 17:46 :
boek 2.1 hoofdstuk 2 moet volgensmij wel

trofisch niveau voedselwebrelaties etc staan in dat hoofdstuk en dat moet je zover ik weet wel kennen

examenprogramma biologie 1,2

D metabolisme
subdomein energie en materie
70 de energie-inhoud en de biomassa van de trofische niveau's van een voedselketen grafisch weergeven
Dank je waar haal je die informatie vandaan ? Dat gedetailleerde
Oud 21-05-2004, 19:07
Verwijderd
Citaat:
SilverSteven schreef op 21-05-2004 @ 17:59 :
Dank je waar haal je die informatie vandaan ? Dat gedetailleerde
http://www.havovwo.nl en dan afdeling vwo, biologie en dan examenprogramma, schuin gedrukte hoef je niet te weten onderaan het bestand vanaf pagina 12 oid staat de schuingedrukte tekst
Oud 21-05-2004, 19:20
Verwijderd
owja

ik was vandaag een boek aan het lezen van giphart , ten liefde

en op een gegeven moment had hij het over de evolutietheorie en dat er voor de gereformeerde scholen een special bioboek (biologie voor jou gecensureerde versie) is waar dit helemaal niet in voorkomt maar je moet het wel weten voor je eindexamen

het maakt mij natuurlijk niks uit hoe ze dat oplossen maar ik ben er wel benieuwd naar
Oud 22-05-2004, 08:59
care
care is offline
Citaat:
ikke-eva schreef op 21-05-2004 @ 20:20 :
owja

ik was vandaag een boek aan het lezen van giphart , ten liefde

en op een gegeven moment had hij het over de evolutietheorie en dat er voor de gereformeerde scholen een special bioboek (biologie voor jou gecensureerde versie) is waar dit helemaal niet in voorkomt maar je moet het wel weten voor je eindexamen

het maakt mij natuurlijk niks uit hoe ze dat oplossen maar ik ben er wel benieuwd naar

heej
vaag zeg.............
ik zit nl. ook op zo'n soort school en wij hebbe gewoon nectar
we hebben t ook uitgebreid over de evolutietheorie gehad enzo want het zou natuurlijk een beetje dom zijn als ze ons nix vertelden over een van de bekendste onstaanstheorieen.......
wel kritisch bekijken natuurlijk maar verder hebben we er alles over gehad en ook over de schepping natuurlijk!
Oud 22-05-2004, 09:48
indigo
indigo is offline
Citaat:
Ieke schreef op 13-04-2004 @ 08:58 :
Klopt inderdaad wel, ik sta gemiddeld een 6.2 (met dit jaar een 6.2 en 5.3 voor SE's) en voor de twee examens die ik heb gemaakt zou ik een 6.1 en 5.7 halen. Op zich wel fijn dat ik niet lager haal, maar ik vind 't zo irritant dat het me niet lukt - ondanks dat ik heel bio samengevat heb doorgewerkt en veel heb geoefend - om hoger te halen... Maargoed, ik mag toch een 4.8 halen...
Oud 23-05-2004, 12:24
funkypunk
funkypunk is offline
laatste toets had ik gelukkig een 7.2 en dat is een richtlijn voor het examen bij ons op school.
ben toch ook wel een beetje zenuwachtig
Oud 23-05-2004, 12:33
Verwijderd
Ik vind dat actiepotentialen gezeik echt heel kut... verder gaat het wel ik kan een 3,9 halen voor een 6, maar daar ga ik niet voor natuurlijk

Greetz,

MissieVissie
Oud 23-05-2004, 13:34
pepijn1234
pepijn1234 is offline
Biologie wordt gewoon zwaar klote. Vooral omdat Nederlands op dezelfde dag zit. We moeten nu dus gewoon 6 uur begrijpend lezen en dat is voor mij toch echt een beetje te veel. Ik houd mijn hart dan ook vast tijdens het examen en hoop dat ik het nog kan uithouden.
Oud 23-05-2004, 13:42
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
pepijn1234 schreef op 23-05-2004 @ 14:34 :
Biologie wordt gewoon zwaar klote. Vooral omdat Nederlands op dezelfde dag zit. We moeten nu dus gewoon 6 uur begrijpend lezen en dat is voor mij toch echt een beetje te veel. Ik houd mijn hart dan ook vast tijdens het examen en hoop dat ik het nog kan uithouden.
Je hebt 1,5 uur tijdens Nederlands en biologie. Ikzelf heb niet zo veel moeite met 6 uur lang begrijpend lezen, maar als ik jou was zou ik dan zorgen dat je in die 1,5 pauze gewoon goed ontspant en geen biologie meer gaat leren
Oud 23-05-2004, 14:44
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
SilverSteven schreef op 23-05-2004 @ 14:42 :
Je hebt 1,5 uur tijdens Nederlands en biologie. Ikzelf heb niet zo veel moeite met 6 uur lang begrijpend lezen, maar als ik jou was zou ik dan zorgen dat je in die 1,5 pauze gewoon goed ontspant en geen biologie meer gaat leren
Idd, ik ga morgen tussendoor naar huis, ff lekker muziek aanzetten, computeren, eten en dan weer fris naar school. Als ik school blijf dan ga ik me alleen maar lopen stressen omdat iedereen veel meer weet dan ik.

Het is wel veel leeswerk maar het is gelukkig de eerste dag als het de laatste dag was geweest dan had ik er veel meer moeite gehad. Ik heb voor biologie het samengevat boekje doorgelezen en 1 oefenexamen gemaakt (op koninginnedag, is dus wel weer een tijdje geleden), waar ik een 6.6 voor had.
Oud 23-05-2004, 15:35
aniki
aniki is offline
raar maar waar:
De toetsen van Bio1 zijn Ta, Tb, Tc etc genoemd en ik heb bio1 afgesloten in de 4e.
De toetsen van bio12 die ik in de 5e en 6e heb gekregen zijn ook Ta, Tb, Tc enz enz genoemd en daardoor zijn alle cijfers van bio1 gewist...
Ze zijn er gewoon niet meer... Ik heb ze alleen nog op de studiekaarten van de 4e klas.

Gelukkig hebben we een toffe decaan, want de rest van de school, op een paar leraren na, is om je dood te schamen.

De decaan zat nog een dag voor de examens achter de adminestratie en heel veel leraren aan te hollen en te schreeuwen omdat de cijfers nog niet in orde waren.

maar ontopic:
Biologie wordt idd zwaar klote. Ik sta een 8 gemiddeld, maar ik denk niet dat ik 3 uur lang die onzin kan lezen. Ik heb 2 proefexamens gemaakt en bij de eerste werd ik na 1,5 uur gek en bij de tweede heb ik maar een pauze genomen.
Advertentie

Regels voor berichten