Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2004, 12:54
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Hé allemaal!

Ik heb regelmatig last van depressiviteit, en ik kan er zelf echt zow moeilijk uitkomen. Tis nouw helemaal kut omdat t nou toetsweek is... Ik krijg binnenkort wel hulp bij het Riagg, sta op de wachtlijst voor psychotherapie. Alleen duurt dat zo f*cking lang. Nu zullen er zat mensen zijn die zelf ook een vorm van therapie hebben gehad, en kun depressiviteit hebben overwonnen! Nu vraag ik me af... Hebben jullie ook tips ofzo, wat doe je als je depressieve gevoels op voelt komen?

Laatst gewijzigd op 13-04-2004 om 17:22.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2004, 13:00
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
treurige muziek luisteren, ik vind het meestal ook niet vervelend om depressief te zijn, vrolijk is maar zo oppervlakkig..

heb dus helaas geen tips voor je
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 13:28
Miss Helena
Miss Helena is offline
Afleiding zoeken, wandelen, muziek luisteren (geen trieste!), vrienden opzoeken, boek lezen, noem het maar op. Probeer er niet de hele tijd aan te denken, dat werkt vaak
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 13:42
Quiana
Quiana is offline
Wandelen over het strand/duinen of in een andere omgeving
waar ik goede herinneringen aan heb en waar het rustig is,
muziek luisteren, lezen, dwarsfluiten, enz. De warmte van
een ander opzoeken... Als dat kan, mag. Eten.

Zolang ik er maar voor zorg dat ik niet ga malen en mezelf zo
naar beneden trek.
Oud 13-04-2004, 14:26
Luna
Luna is offline
Als ik me depri voel doe ik nooit zoveel om eruit te komen, ik wentel me in dat gevoel, ga juist treurige muziek luisteren enzo.
Meestal gaat het vanzelf over en als ik er toch genoeg van heb dan bel ik vrienden op en die slepen me eruit. Gelukkig voel ik me de laatste maanden beter dan het afgelopen jaar.
Dus tip: bel vrienden en ga wat leuks doen, probeer er niet aan te denken!
Oud 13-04-2004, 16:52
EggeD
EggeD is offline
Tjo, creeer iets. Teken, schrijf of maak muziek. Wat ik ook vaak doe is denken aan mensen die het erger hebben dan ik (zeker als je helemaal geen reden hebt om depressief te zijn behalve verveling zal dit wel werken). Klinkt misschien cru, maar waarom denk je dat medelijden en ziekenhuisprogramma's bestaan ? Afleiding helpt ook soms, als de depressiviteit niet te erg is. Kijk hier wel mee uit, langs Teletubbies zappen, blije muziek opzetten of net die lullige passage lezen in dat boek kan je alleen maar omlaag helpen.

Succes.
Oud 13-04-2004, 17:06
phensicske
phensicske is offline
Ik neem Sint-Janskruid en probeer er zoveel mogelijk over te spreken, dat lucht op en relativeert de boel.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 17:12
leucomelas
leucomelas is offline
vroeger voelde ik me alleen beter als ik mezelf iets aangedaan had, maar echt gelukkig werd ik er zelf ook niet van op een gegeven moment leren huilen, erachter gekomen dat dat veel beter werkt... en praten met mensen, je hele hart uitstorten werkt ook redelijk...
en ik moest juist niet gaan denken aan mensen die het nog veel erger en vreselijker hebben dan ik... dan werd ik alleen maar meer depri omdat ik zo zielig bezig was en dat mijn problemen niks voorstelden... *kringetje*
verder helpt mooie muziek, een goede film of idd schrijven of tekenen..
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 17:21
Lothlan
Lothlan is offline
Depressief??? Probeer zo veel mogelijk LEUKE dingen te doen, tenminste, dingen die je eerst, toen je NIET depressief was, leuk vond.....

Zorg verder voor zo min mogelijk stress, dus laat school ff gaan, dat komt later wel weer. Probeer dus ook niet teveel dingen tegelijk. Als je te veel dingen tegelijk doet lukt het moeilijker en als er wat mislukt voel je je kut enzo. Wat hierboven werd gezegd werkt ook meestal wel: Iets creatiefs doen. Ook al denk je dat je niks kan, gewoon doen!

Alles werkt als je je er maar toe kan zetten om het te doen.

Zorg dat je je snel weer toppie voelt

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 17:29
thabomb1986
thabomb1986 is offline
dank je wel allemaal voor de tips!

ik ben er vandaag al weer een beetje bovenop gekomen, ik had n afspraak bij de fysio en toen werd t opeens mooi weer en als ik erheen ga fiets ik altijd door zoon parkje, waar de bomen nu groen zijn en dat lift mn spirit wel n beetje. Tis wel n beejte lasstig, tis nou toetsweek en ik heb wel veel het gevoel dat ik alleen maar dingen moet.
De rest van de periode heb ik me wel heel goed gevoeld, maja toen dee ik ook helemaal nix voor school, en dat komt nou weer op mn bordje.
Ik voel me altijd t best als ik nix hoef en ik denk dat toch de beste manier is om eraf te komen wells wat te doen voor school zodat ik niet gestrest raak...
Nou eerst maar s ff die toetsweek doorkomen.... wish me luck!
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 17:42
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
good luck!
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 17:44
Finduilas
Finduilas is offline
Ga zo door! nog een tip--> je weet maar nooit je kan er geen genoeg van hebben toch? Probeer eens spirulina! goedkoper en meer in een potje dan super sintjanskruid... en bij mij hielp het beter.. ik gebruik het nog steeds tegen depressiviteit. Zoek eens informatie over reiki, heeft mij ook veel geholpen hoor! Succes met je strijd tegen de depressiviteit!
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 19:48
littlegurl
littlegurl is offline
bij t RIAGG zijn idd altijd lange wachtlijsten en gewone psychologen vallen bijna niet onder de verzekering en zijn duur...je zal toch echt moeten wachten!! Je kan ook antidepressia slikken, vaak gebeurd dat in combinatie met therapie.

Als bij mij depressieve gevoelens opkomen...veel chocola eten...me buitensluiten van alles...alleen in het donker...in een dagboek schrijven.
Oud 14-04-2004, 11:05
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
thabomb1986 schreef op 13-04-2004 @ 18:29 :
dank je wel allemaal voor de tips!

ik ben er vandaag al weer een beetje bovenop gekomen, ik had n afspraak bij de fysio en toen werd t opeens mooi weer en als ik erheen ga fiets ik altijd door zoon parkje, waar de bomen nu groen zijn en dat lift mn spirit wel n beetje. Tis wel n beejte lasstig, tis nou toetsweek en ik heb wel veel het gevoel dat ik alleen maar dingen moet.
De rest van de periode heb ik me wel heel goed gevoeld, maja toen dee ik ook helemaal nix voor school, en dat komt nou weer op mn bordje.
Ik voel me altijd t best als ik nix hoef en ik denk dat toch de beste manier is om eraf te komen wells wat te doen voor school zodat ik niet gestrest raak...
Nou eerst maar s ff die toetsweek doorkomen.... wish me luck!
Je laat school je toch niet pakken ? Kom op, wat is een weekje leren nou op een jaar. Je hebt zo weer vakantie enzo. Wees blij dat je wat kan leren (:
Oud 14-04-2004, 14:15
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Muziek luisteren en me alles aantrekken. Alle liedjes kloppen dan echt snel, dat is echt best eng soms. Verder soms heel veel huilen, vooral in bed dat is soms echt fijn. Verder er met mensen over praten. Probeer ook van de kleine dingen te blijven genieten zoals de lente en het mooie weer nu, zo'n zonnetje doet soms ook wonderen.
Oud 15-04-2004, 14:49
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 14-04-2004 @ 15:15 :
Muziek luisteren en me alles aantrekken. Alle liedjes kloppen dan echt snel, dat is echt best eng soms. Verder soms heel veel huilen, vooral in bed dat is soms echt fijn. Verder er met mensen over praten. Probeer ook van de kleine dingen te blijven genieten zoals de lente en het mooie weer nu, zo'n zonnetje doet soms ook wonderen.
Ik vind t op zich ni zo makkelijk om met anderen over n probs te praten... Ik weet ni, ik heb altijd t gevoel of ik anderen dan heel erg belast...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 14:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
thabomb1986 schreef op 15-04-2004 @ 15:49 :
Ik vind t op zich ni zo makkelijk om met anderen over n probs te praten... Ik weet ni, ik heb altijd t gevoel of ik anderen dan heel erg belast...
Ik praat ook niet makkelijk over mijn problemen maar voor mij gaat het over msn wel een stuk makkelijker dan gewoon zo of door de telefoon ofzo. Ik kan me wel voorstellen dat je het gevoel hebt dat je anderen belast maar denk je niet dat jij er ook voor hun zou zijn als zij ergens mee zitten?
Oud 15-04-2004, 16:06
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
thabomb1986 schreef op 15-04-2004 @ 15:49 :
Het laatste wat je moet doen is alles opkroppen
Oud 15-04-2004, 19:27
Finduilas
Finduilas is offline
Nooit opkroppen! Ik zie het als een rugzak die je omhebt en die bij elk probleem aangevuld word. Als je de rugzak niet op tijd leegt door er met iemand over te praten, bezwijk je eronder. En dan kan het erg gevaarlijk worden. Idd geniet van de kleine dingen in het leven. Het zijn de kleine dingen die ertoe doen. Positief denken is soms moeilijk, maar niet onmogelijk. Zoek een (sport)club met gezellige mensen (als je die nog niet hebt. zo ja: eentje meer kan nooit kwaad) zodat je ook iets hebt om helemaal voor te gaan. Heeft mij enorm geholpen en gemotiveerd!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 16:43
herz
herz is offline
mjah bij nader inzien is het inderdaad niet zo gepast om het hier te posten. Maar het is toch een tip.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 16:48
Dolores
Dolores is offline
Citaat:
herz schreef op 16-04-2004 @ 17:43 :
mjah bij nader inzien is het inderdaad niet zo gepast om het hier te posten. Maar het is toch een tip.
Nee, dat is geen tip
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 16:54
herz
herz is offline
bewijs het maar.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 18:07
herz
herz is offline
ik heb hem zelf verwijderd, zie mijn vorige post.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 19:15
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
herz schreef op 16-04-2004 @ 19:07 :
ik heb hem zelf verwijderd, zie mijn vorige post.
Dat je het zelf had verwijderd was (althans voor mij) niet uit je vorige post op te maken, maar ik vind het in ieder geval prima dat je dat gedaan hebt , vandaar dat ik zelf mijn vorige reply ook maar heb verwijderd.
Oud 16-04-2004, 19:43
herz
herz is offline
hard werken en hard leren. Veel dingen doen. Werkt garant, niet goed, geld terug.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2004, 19:55
ketchup suicide
ketchup suicide is offline
als ik me depri vool ga ik meetsal eten (chocolade)maar das niet echt een aanrader opzich. En muziek helpt meestal ook, ik zoek meestal erg depressieve muziek uit dan, of een harde metalplaat.
En tekenen, dat lucht ook ontzettend op, dan ben je het ook kwijt zonder het aan iemand te vertellen als je daar ff geen behoefte aan hebt.
en als het totaal hopeloos is en ik alleen maar kan janken gewoon te bed of relaxed in bad gaan liggen
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 20:18
thabomb1986
thabomb1986 is offline
T gaat glukkig nou wel n stukkie beter... Alle probleempjes met school opgelost...door... idd... te praten!
Ik had namelijk n aantal dingetjes ni ingeleverd, waaronder een grote (samenwerk) po, maar dat heb ik al geregeld met mn mentor. Dus dat scheelt weer. Maar praten met mense van mn leeftijd over probs is nog steeds errug moeilijk. Moet ik wel gaan doen, maar ja ik heb er stiekum ni zo veel zin in... Ik zie wel...
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 13:33
Finduilas
Finduilas is offline
En anders zet je t toch gewoon op papier? Schrijven of tekenen of schilderen... da maakt allemaal nie zo heel veel uit. Gooi gewoon al je gevoelens op papier (doen ze ook bij creatieve therapie, waar overigens ook depressive mensen worden geholpen). suc6!!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 12:01
coopergirl
coopergirl is offline
hmmz, ik kan wel verwoorden wat ikzelf veelal doe;
m'n sores eruit gooien in de vorm van proza, een blow roken, melancholische jazz & bluess sound beluisteren, frustraties wegeten/ wegroken, met plakkaat verf m'n gevoelens op het doek trachten te verwoorden, mezelf afzonderen van andere mensen, heel eind met onze franse bulldog kuieren et cetera...
Oud 18-04-2004, 12:18
beestje
beestje is offline
erover praten, proberen uit te vinden waar het vandaan komt. regelmatig sporten (dit helpt echt! bij mij iig)
afleiding zoeken
toch "iets leuks" gaan doen als je er eigenlijk geen zin in hebt
Oud 22-04-2004, 22:38
Taquoriaan
Taquoriaan is offline
Ik studeer psychologie aan de universiteit (ik word weliswaar geen psycholoog, maar je leert wel nuttige dingen) en daar leer je ook dat sporten werkt heel goed tegen depressie... puur natuur en nog leuk ook. Als je echt very depressed bent kun je misschien beter naar de dokter gaan voor een lange termijn oplossing.

Sporten werkt goed omdat je door het sporten endorfinen in je hoofd aanmaakt, die voor een 'blij' gevoel zorgen.
Daarom zeiden de oude Romeinen ook al "een gezonde geest in een gezond lichaam".

Laatst gewijzigd op 22-04-2004 om 22:42.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 22:48
Fade of Light
Fade of Light is offline
naast fit genoeg blijven ^^ (zie boven) ook eens leren logisch te denken. Mensen die depressief zijn hebben imov aak een tunnelzich denken, wat ze niet altijd kwalijk genomen kan worden, door de gebeurtenissen die ze hebben meegemaakt.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 23:35
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 22-04-2004 @ 23:48 :
naast fit genoeg blijven ^^ (zie boven) ook eens leren logisch te denken. Mensen die depressief zijn hebben imov aak een tunnelzich denken, wat ze niet altijd kwalijk genomen kan worden, door de gebeurtenissen die ze hebben meegemaakt.
Dat logisch denken kan je niet zomaar krijgen. Je kan wel meer inzicht krijgen en de boel relativeren door met anderen erover te spreken. Alhoewel dit soms niet zo gemakkelijk ligt...(weet ik maar al te goed)
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 06:35
Verwijderd
de cd van grease luisteren
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 13:11
miss Elise
miss Elise is offline
als ik me depri voel, ga ik me verdiepen in een ding (bv n boom) en dan ga ik kijken waarom die boom zo mooi is. alles wordt namelijk mooi als jeje dr in verdiept. misschien werkt t ook bij jou

succes in elk geval! en plezier
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 13:18
Blenderhead
Blenderhead is offline
'vroegah' toen ik daar nog last van had dacht ik er veel aan, zo van: "dit schiet niet op, je moet er wat aan gaan doen". Door de hele tijd met die gedachte te lopen werd het erger.
Je moet dus inderdaad afleiding zoeken en proberen er niet aan te denken.

En schrijf het anders van je af, dagboek oid....
Oud 23-04-2004, 23:36
JCG
JCG is offline
ik heb er maar 1 keer last van gehad.
het nummer van osdorp posse: Zelfrespect heeft me erg geholpen. Hierna ben ik gaan fittnessen en me levenstijl gaan veranderen. Want die was die geweldig: alleen maar op me kamer zit en denken hoe klote me leven wel niet is.
Oud 24-04-2004, 22:50
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Dukko schreef op 23-04-2004 @ 07:35 :
de cd van grease luisteren

Bij neerslachtigheid luister ik bepaalde muziekjes. En loop ik te zeiken over wat me dwars zit. Wat dan achteraf helemaal niks blijkt te zijn
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 23:53
Snakeboy
Snakeboy is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 13-04-2004 @ 14:00 :
treurige muziek luisteren, ik vind het meestal ook niet vervelend om depressief te zijn, vrolijk is maar zo oppervlakkig..

heb dus helaas geen tips voor je
Ben ik het niet zo erg mee eens,
Met depressieve muziek ga je meer ... worden,
dus luister liever vrolijker muziek (al heb je er misschien geen behoefte aan)
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 07:59
EggeD
EggeD is offline
Hey

ik praat sindskort zelf met een psycholoog (Ik ben al sinds januari aan het sukkelen met klaplongen, lig dus vaak in het ziekenhuis, dan weer thuis maar kan nergens naar toe. Vandaar dat een psycholoog me benaderd had, omdat mijn leven al behoorlijk lang ontregeld is.) en daar heb ik een beetje mijn dagelijks leven mee besproken. Wat er bij hem vooral bij uitsprong was dat ik dingen maak - ik schrijf een verhaal naar mijn ervaringen in het ziekenhuis en filosofeer over zaken omtrent de hele situatie wat ik daar dan weer in verwerk. Dat vind ik ook leuk en ik kan echt plezier wekken uit het vinden van leuke anekdotes en die te linken aan het verhaal. Op die manier heb je het idee dat je ergens mee bezig bent, dat er iets ontstaat, terwijl veel mensen in mijn situatie langzaam wegdwalen in zelfmedelijden en dergelijke. Misschien is het dus handig te onderzoeken uit welke acties die je in je leven onderneemt (je studeert bv.) iets ontstaat, die de moeite waard zijn en waarvan je later kunt zeggen: goh, dat heb ik er toch mooi aan overgehouden toen. Dit past dus een beetje bij de tip van herz (veel dingen doen..). Hopelijk heb je er wat aan. Het helpt mij een beetje..

Cheers.
Oud 25-04-2004, 08:03
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Snakeboy schreef op 25-04-2004 @ 00:53 :
Ben ik het niet zo erg mee eens,
Met depressieve muziek ga je meer ... worden,
dus luister liever vrolijker muziek (al heb je er misschien geen behoefte aan)
Dit is naar mijn mening vrij persoonlijk. Ik word niet vrolijk van vrolijke muziek. Ik ontspan veelal bij rustige muziek, of mooie muziek. Vaak vinden mensen rustige, mooie muziek depressief. Voor iedereen ligt die grens anders.
Oud 26-04-2004, 23:05
hippie jesse
hippie jesse is offline
Echt depri ben ik nooit, maar als ik in een mindere periode kom dan heb ik dat nooit door, en dan zak je er zo in weg, en dan ga je radiohead luisteren en zo.

Als ik eenmaal door heb dat ik in een dal zit, dan ga ik vaak actief klimmen, in plaats van depri mooire muziek luisteren (niet blije, want dat is vervelend). Een paaar vrienden bellen of ze zin hebben om te kolonisten (met een paar flessen wijn ). Vooral een paar vrienden bellen werkt erg goed. en hard zijn voor mijzelf: zo van: Jesse, kop op, met zelfmedelijden kom je nergens. En vooral dat laatste helpt erg. Of dat je af telt van 10 tot 1 en dat je besluit bij 1 iets vrolijker te zijn, soms werkt dat. Maar voor dit alles moet je echt heeeeeeeeeel hard zeker besluiten: De enige die iets aan mijn stemming kan veranderen ben ik, dus doe ik het gewoon!!!!! dan heb je namelijk geen zelfmedelijden.

Succes
Oud 27-04-2004, 10:13
Midget
Midget is offline

Radiohead - Idioteque

oh..
dit heb ik gedroomd
deze hele gebeurtenis..
heb ik wel meer, dan droom ik een gebeurtenis die ik niet kan voorspellen en dan herken ik het later dat ik het al eerder gedroomd heb.
maar wat kwam hierna?

ik ben ook vaak depressief
ik zou er graag pillen voor krijgen
dat tis wel zo makkelijk
maar dan moet ik naar de dokter
en daar kan ik me niet toe zetten
en dat is ook deel van de oorzaak van
mijn depressiviteit.

Radiohead - Karma Police
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 23:50
verpleger
verpleger is offline
Afleiding zoeken!!
Ga naar vrienden, ga ff naar de super om iets te kopen.
Ga een stukje fietsen (heb ik ook een keer gedaan toen ik depri was) Ben niet vaak depri. Maar toen was ik het wel, door samenloop van omstandigheden.
En toen ging ik een eindje fietsen, en dat heeft een zeer gunstige geest-reinigende werking!!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 16:17
acidbaby
acidbaby is offline
schrijf het van je af ff gewoon al je aggresie verdriet en pijn van je afschrijven helpt in ieder geval bij mij en als je niet wil dat niemand je schrijfsels leest kan je ze ook lekker gaan verbranden in de tuin dat lucht vaak ook op.
Oud 04-05-2004, 20:24
pfano
pfano is offline
Depressief....?, das niet leuk..

wat ik vaak doe als ik in spanning zit is even een stap naar achter zetten, laat alle nare dingen even liggen en probeer leuke dingen te doen (en er van genieten)
Oud 04-05-2004, 23:44
Verwijderd
Crea doen! Ik ben totaal niet gezegend met een fijne artistieke gave, maar ik voel me er wel altijd beter door. Gewoon een blad pakken, er een lading verf opgooien zonder er over na te denken en gaan met die banaan! Zelfde geldt voor kleien, tekenen enne, ik vind het rijgen van mooie kettingen ook heel leuk en rustgevend om te doen. ( er zijn verschillende kralenwinkels waar je echt de mooiste kralen kunt halen)

Koop nieuwe, vooral geen depressieve muziek, laat jezelf een nieuw kapsel aanmeten, koop nieuwe kleurige kleding (denk wel aan je porto!) en zoek zoveel mogelijk vrienden op.

Enne, je mag tuurlijk nog wel af en toe spuien, maar maak met jezelf de afspraak dat je dat bijvoorbeeld maar 3 keer per dag ongeveer een kwartiertje doet. Op die manier verzink je er niet in.

Zulke tips bedoel je?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten