Het oude vrouwtje
“Geef me je hand eens en laat mij eens kijken”…en even later ben je opeens 100 euro armer. Wat? Hoe? Waar? Wanneer? Wat is hier aan de hand? Was het mama die je zakgeld terugnam, omdat je stiekem van de koekjestrommel hebt gesnoept? Of was het misschien die zwarte piet die je geld voor pepernoten aanzag?
Nee, het is veel erger zelfs. Het was dat kleine oude vrouwtje. Kleine oude vrouwtje? Nee, dat kan niet, dat was vast een dief die zich had vermomd. Nee, echt niet, geloof me nu maar, het was een oud klein vrouwtje. Had ze dan niet genoeg aan haar pensioen, haar uitkering, haar thuiszorg, haar rollator en haar uitzicht vanachter haar geliefde geraniums?
Kennelijk niet. Daar had ze wel weer genoeg van, dus nu begon ze met een nieuwe hobby. Nee, geen theezakjes vouwen, borduren of puzzelen, maar de toekomst voorspellen.
En daar zoefde ze op haar bezemsteel naar Intertoys en kocht een carnavalskostuum, een glazen bol en een spel kaarten. Vervolgens vloog ze naar het asiel voor een zwarte kat en klaar is Kees, of hoe ze ook mag heten.
In haar tuin zet ze een wigwam neer en in de krant zet ze een advertentie neer met: “Madame ikzuighetgelduitjelijfenlulmaareenendheen: voor alles wat u weten wilt” en dan breekt de volgende dag aan.
De advertentie heeft heel wat nieuwsgierige, leeghoofdige wezens aangetrokken, dus het feest kan beginnen. Het begint dood normaal met: de kaarten voorspellen dat u binnenkort slecht nieuws kunt verwachten, deze misvormde lijn in uw hand zegt me dat u onder enorme druk staat, ik zie in m’n bol een vaag figuur lopen dat betekent dat u snel weer een oude vriend van u tegenkomt.
Maar het eindigt met: U leven zal niet lang meer duren (even later steekt ze je neer met een keukenmes), u houdt het niet lang meer droog (waarna je een zogenaamde “blow job” krijgt van haar), u zult binnenkort de sterren van dichtbij zien (vervolgens slaat ze je neer met een koekenpan). En last but not least: U zult spoedig een groot verlies lijden (daarna geeft ze je de rekening en is je geld op mysterieuze wijze verdwenen).