Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2004, 10:07
sy'rai
sy'rai is offline
Mening..

met argumenten graag
Oud 11-05-2004, 10:12
Verwijderd
Op den duur zal der geen krant meer in je brievenbus vallen denk ik... vraag is alleen hoe lang dat nog gaat duren. Best lang denk ik.. want niet alle generaties van nu zullen hier gebruik van maken. Maar ik denk wel dat de nu jonge generatie later veel meer van internet zal halen dan uit papieren media.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 10:35
Shitonya
Shitonya is offline
Uiteindelijk wel, doordat alles op internet te vinden is. Maar dat zal nog heel lang duren. De meeste mensen vinden het prettiger om 's morgens aan tafel met een bak koffie de krant te lezen of in de trein dan op een beeldscherm...
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 11:06
sy'rai
sy'rai is offline
dat is nu.

Ik merk nu aan mezelf dat ik t toch prettiger en vooral handiger vind dingen van internet te halen....
Oud 11-05-2004, 11:13
Shitonya
Shitonya is offline
En mensen kopen nog liever een krantje van de kiosk en nemen hem mee naar hun werk, of in de koffie pauze op het werk pakken ze nog wel is een krant. Of lui op de bank, aan de keukentafel, noem het maar op. Een krant pakken gaat nog altijd makkelijker dan eerst een pc opstarten en de site van de krant zoeken en een laptop meenemen is meer werk dan een simpel krantje...enz enz enz
Waar het op neer komt: ik schat dat de dagbladen het nog wel heel wat jaartjes zullen volhouden
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 11:19
Verwijderd
Een grote doelgroep mensen is nog niet met internet te bereiken, zolang dit nog zo blijft zullen kranten zeker blijven bestaan.

Ik heb vorige maand zelfs een loonsverhoging van 20% gehad bij mijn ochtendkrantenwijk. Dit was tegen alle verwachtingen in. Ook mijn manager had niet verwacht dat dit soort dingen nog financieel haalbaar waren.

Dus zo extreem slecht gaat het nog niet met landelijke ochtendbladen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 11:22
sy'rai
sy'rai is offline
hmm nu ziet hete r wle positiever uit inderdaad. Het plaatje dat mij eerder geschsts werd was heel negatief
Oud 11-05-2004, 11:26
Verwijderd
Internet en dagbladen: de dalende verkoopcijfers
Op dit moment gebruiken mensen het Internet vooral als aanvulling op nieuws, dat ze via andere kanalen verkrijgen - met name via televisie.
Dat dagbladen lezers verliezen en hun verkoopcijfers zien dalen is een trend die al vanaf eind jaren zeventig gaande is. Het Internet zal aan deze trend zeker geen goed doen, maar kan niet als belangrijkste oorzaak worden aangemerkt. In die zin is de komst van het Internet slechts een beperkte dreiging voor dagbladen.

Internet en dagbladen: de ondergang van het papier?
Als we spreken over dat Internet een bedreiging zou vormen voor dagbladen, dan bedoelen we meestal een andere vorm van de hierboven besproken bedreiging: de vrees dat de papieren versie het licht zal geven aan de digitale versie. Over deze bedreiging is weinig concreets op te merken.
Het zal ongetwijfeld zo zijn, dat met het verstrijken van tijd het papier niet meer bedrukt zal worden. Recente technologische ontwikkelingen wijzen ook in die richting. Zo heeft Philips (?) een herdrukbaar 'papier' ontwikkeld - papier dat je net als een cd-rw-tje kan wissen en opnieuw gebruiken. Het papier zal naar aller waarschijnlijkheid verdwijnen, maar zo ver is het nog niet.
Moeten we ook vrezen voor een teloorgang van de schrijvende pers zelf? Ik denk van niet. Journalisten bekwamen zich al geruime tijd in digitale vaardigheden en de ontwikkeling van digitale dagbladen blijven voortschrijden. Hieruit valt op te maken dat misschien het papier baan moet geven aan digitalisering, maar de schrijvende pers zelf niet.
Een bedreiging dus? Ja en nee. Ja, wat betreft de vorm. Nee, wat betreft de inhoud.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 11:35
PV
PV is offline
Ik denk dat de krant zich steeds meer op achtergrondinformatie gaat richten, en dat internet (+ radio/tv/teletekst) meer is voor het actuele nieuws. Dat is nu voor een deel al zo, en dat zal alleen maar toenemen.

En idd wat alluman zegt De vorm zal misschien veranderen, van papier naar digitaal papier, maar voorlopig zit dat er nog niet echt in denk ik, te duur, te 'nieuw' voor veel mensen enzo.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 11:44
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
De krant blijft met al z'n ervaring een flinke streep voor hebben, zouden die zich meer gaan manifesteren op de internetmarkt, dan is daar voor de krant een hoop uit te halen... Daar zijn ze nu mee begonnen en omdat zij tot de weinige instellingen behoren die over volledige journalistieke capaciteiten beschikken, denk ik dat ze zich zeer goed kunnen plaatsen op het internet...

Overigens denk ik wel dat de dagbladen as in "papier" uiteindelijk wel zal verdwijnen. Scheelt veel geld en moeite...
Oud 11-05-2004, 12:14
sy'rai
sy'rai is offline
Goede reacties allemaal, tnx precies wta k nodig had...
Oud 15-05-2004, 14:40
lianne17
lianne17 is offline
ik denk van niet
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 16:25
Rec_It
Rec_It is offline
ik lees liever 's ochtends aan ontbijttafel een krantje dan dat ik naar de computer loop met mijn eten of mijn laptop pak. ik zet wel regelmatig de tv aan in de keuken om naar het nieuws te luisteren. op internet bekijk (of zoek ) het nieuws nauwelijks (op)

voor mij zal de krant nog lang genoeg bestaan, dat de kranten nu minder verkocht worden ligt misschien ook aan de economische situatie atm ?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Rec_It schreef op 15-05-2004 @ 17:25 :
ik lees liever 's ochtends aan ontbijttafel een krantje dan dat ik naar de computer loop met mijn eten of mijn laptop pak. ik zet wel regelmatig de tv aan in de keuken om naar het nieuws te luisteren. op internet bekijk (of zoek ) het nieuws nauwelijks (op)

voor mij zal de krant nog lang genoeg bestaan, dat de kranten nu minder verkocht worden ligt misschien ook aan de economische situatie atm ?
De daling van de verkoop is er een die onafgebroken vanaf midden jaren zeventig plaatsvindt. Hoewel een recessie de verkoopcijfers zeker geen goed zullen doen, is het aannemelijk te maken dat hier meer aan de hand is, dan alleen een zwakke economie.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 18:14
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
alluman schreef op 15-05-2004 @ 18:06 :
De daling van de verkoop is er een die onafgebroken vanaf midden jaren zeventig plaatsvindt. Hoewel een recessie de verkoopcijfers zeker geen goed zullen doen, is het aannemelijk te maken dat hier meer aan de hand is, dan alleen een zwakke economie.
Radio, TV en internet dus... Maar kan het niet zo zijn dat de krant altijd een aandeel blijft hebben?
Oud 15-05-2004, 18:41
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 15-05-2004 @ 19:14 :
Radio, TV en internet dus... Maar kan het niet zo zijn dat de krant altijd een aandeel blijft hebben?
Ik acht het aannemelijk dat de de krant in zijn huidige vorm voorlopig nog zal blijven bestaan. Tegelijk zullen kranten naar andere mogelijkheden zoeken om hun content aan de lezers aan te bieden. Dat zal hoogstwaarschijnlijk uiteindelijk leiden tot of een convergentie van technologieëen of een verdringing van oudere technologie (in dit geval de papieren krant).
Ik pleit voor de eerste versie, omdat mensen over het algemeen liever niet van een beeldscherm lezen. Tot de tijd waarin een goed alternatief voor lezen van papier is uitgevonden (en succesvol is), zal de papieren versie belangrijk blijven.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 23:20
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
ik ben blij dat het er een bedreiging voor is, het is genoeg geweest met dat ouderwetse gedoe.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 10:16
Wammus
Wammus is offline
ik denk niet dat internet nu al een bedreiging vormt voor de krant. Ik denk dat dit komt omdat mensen idd sneler een krantje mee zullen nemen de trein om het nieuws te lezen dan een laptop en dan zitten kutten met draadloze instellingen die moeilijk/niet werken. Ik denk wel dat dit over een jaar of tien vijftien zal veranderen omdat volgens mij internet steeds en steeds meer de toekomst gaat worden en dus ook voor de krant.
En wie weet hebben we over een jaar of tien wel internet in de bus en trein. Dan word het natuurlijk wel erg makkelijk.
Oud 16-05-2004, 10:29
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
ja, alles veschijnt in de toekomst op internet, het wordt alleen een bedreiging voor de drukkerijen aangezien de grote kranten zelf gewoon online doorgaan.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 11:59
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
Citaat:
wammus schreef op 16-05-2004 @ 11:16 :
ik denk niet dat internet nu al een bedreiging vormt voor de krant. Ik denk dat dit komt omdat mensen idd sneler een krantje mee zullen nemen de trein om het nieuws te lezen dan een laptop en dan zitten kutten met draadloze instellingen die moeilijk/niet werken. Ik denk wel dat dit over een jaar of tien vijftien zal veranderen omdat volgens mij internet steeds en steeds meer de toekomst gaat worden en dus ook voor de krant.
En wie weet hebben we over een jaar of tien wel internet in de bus en trein. Dan word het natuurlijk wel erg makkelijk.
het is wel eenbelangrijk verschil ja:
de thuiskranten zullen het al binnen 10 jaar opgeven, de gratis openbaarvervoer kranten zullen het nog wel 20 jaar volhoden i guess
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 12:02
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 16-05-2004 @ 12:59 :
het is wel eenbelangrijk verschil ja:
de thuiskranten zullen het al binnen 10 jaar opgeven, de gratis openbaarvervoer kranten zullen het nog wel 20 jaar volhoden i guess
Ja logisch ten eerste zijn ze gratis en we blijven ten slotte nederlanders . en ten tweede staat er af en toe nog eens wat boeiend nieuws in wat je wel op de vroege ochtend wil lezen
Oud 16-05-2004, 12:08
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
ze zijn gratis

ze liggen waar je ze nodig hebt

ze hebben goed buitenlands nieuws (copy/translate/paste van buitenlandse voorpagina's).

ze hebben goede columns

ze hebben nieuws over wat er op tv is

etc.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 12:48
Go
Go is offline
De bestaande kranten zullen ook een webeditie uitbrengen, voor zover ze dat nu nog niet doen. Ik zie het meer als een extra service voor abonees: zeer actuele informatie met achtergrondinformatie erbij.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 13:35
Verwijderd
Nee, ik denk het niet. Men dacht decennia geleden ook dat de TV een bedreiging zou vormen voor het boek, maar dat was ook niet zo. Mensen lezen gewoon liever een krantje dat op de mat valt bij een dampende kop koffie. Het is onderdeel van een ritueel dat niet snel verandert.

Het enige voordeel dat ik verder kan bedenken boven kranten is dat een internetkrant bijgewerkt kan worden zodra er nieuws bekend wordt gedurende de dag. Misschien dat er wel een soort verschuiving ontstaat, dat de kranten meer achtergrondverhalen bieden, terwijl de internetsites meer snelle, korte nieuwtjes bieden.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 14:09
Verwijderd
Nee, dat denk ik niet. Er worden misschien iets minder kranten verkocht, maar het zal niet helemaal ophouden. Aangewezen op kranten om aan het nieuws te komen zijn we toch al lang niet meer, iedereen heeft immers tv.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2004, 17:32
meisje
meisje is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-05-2004 @ 14:35 :
Nee, ik denk het niet. Men dacht decennia geleden ook dat de TV een bedreiging zou vormen voor het boek, maar dat was ook niet zo. Mensen lezen gewoon liever een krantje dat op de mat valt bij een dampende kop koffie. Het is onderdeel van een ritueel dat niet snel verandert.

Het enige voordeel dat ik verder kan bedenken boven kranten is dat een internetkrant bijgewerkt kan worden zodra er nieuws bekend wordt gedurende de dag. Misschien dat er wel een soort verschuiving ontstaat, dat de kranten meer achtergrondverhalen bieden, terwijl de internetsites meer snelle, korte nieuwtjes bieden.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 19:00
Bravo
Bravo is offline
Ik mag dan wel van de ´internet-generatie´ zijn: ik lees liever een krant bij m´n ontbijtje dan dat ik moet gaan zitten klikken op internet.
Oud 16-05-2004, 19:05
Mu
Mu is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-05-2004 @ 14:35 :

Er zullen natuurlijk in de toekomst wel meer meer compacte uitvoeringen van computers komen, die de man ook bij het ontbijt het nieuws kunnen verschaffen.

Overigens kan ik zelf niets met een krant. Ze zijn groot en lastig om vast te houden, maken vlekken op je vingers => en gezicht, zijn soms moeilijk om te vouwen. Ik houd het wel bij Fok!ken, zodat ik wat nieuws zie en wat onzinnige maar grappige berichten. Moeten ze wel die reacties van die rechtse idioten eens schrappen natuurlijk...
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 22:18
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Ik denk dat dagblad uitgevende concers al ruim de tijd hebben gehad om te anticiperen op het internet. Voor verassingen zullen ze dus niet meer komen te staan en dus zullen ze er alleen maar van (proberen te) profiteren.
Reageren

Regels voor berichten