Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2002, 16:01
prulleke
prulleke is offline
hallo allemaal,

kan iemand mij beknopt uitleggen wat shizofrenie precies inhoudt? Ik weet dat het uit meer bestaat dan een gespleten persoonlijkheid of het horen van stemmen.
In verband met een essay voor school moet ik dit weten, ben ook bezig met zoeken op google enzo, maar hoe meer hoe beter.

alvast heel erg bedankt
Oud 18-05-2002, 16:13
Frida
Frida is offline
Even kort :

Schizofrenie is een ernstige psychiatrische ziekte. Mensen maken periodes door waarin zij het contact met de werkelijkheid verliezen (psychose): ze kunnen bijvoorbeeld stemmen horen of dingen zien die er niet zijn. De gedachten zijn verward en het is moeilijk met anderen contact te maken. Je kunt je aandacht niet meer richten. Je gevoelens zijn veranderd: intenser of somberder. Het kenmerk van de ziekte is dat je periodes doormaakt van ernstige verwardheid (psychoses) en periodes waarin je weer stabiel bent.
Tegenwoordig bestaat de behandeling uit medicijnen (die de verwardheid en vreemde gedachten wegnemen) en een aangepaste omgeving: dat wil zeggen een rustige omgeving, zonder stress en zonder al te veel veranderingen. Schizofrenen zijn gevoelig geworden voor stressfactoren en kunnen daardoor gemakkelijk uit hun evenwicht raken.
De oorzaak van de ziekte is onbekend. Erfelijkheid speelt een beperkte rol: bij een eeneiïge tweeling is de kans 50% dat ze allebei de ziekte krijgen. Eén kan de ziekte hebben, en de ander niet terwijl hun genetisch materiaal precies hetzelfde is. Er moeten dus meer factoren een rol spelen. Momenteel vermoedt men dat in de eerste drie maanden van de zwangerschap een afwijking in de hersenen ontstaat bij de foetus.

Kweet niet of je er veel aan hebt. . . Zelf weet ik weinig te vertellen over schizofrenie. IK heb een klasgenoot en die is dit jaar opgenomen en heeft die diagnose gekregen... Het ligt wat te persoonlijk om er over te vertellen. Hij verblijft momenteel in een instelling, er zijn nog geen gepaste medicijnen gevonden. Kortom het blijft afwachten
Oud 18-05-2002, 17:13
prulleke
prulleke is offline
ik denk dat ik er wel wat mee kan, dankjewel

jij veel sterkte met die vriend en als je nog iets weet, alles is welkom
Oud 18-05-2002, 22:37
Sciza
Sciza is offline
Een ding: schizofrenie heeft niets te maken met 'meerdere persoonlijkheden'. Dat is MPS: Multiple Person Syndrom
Oud 20-05-2002, 20:03
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Citaat:
Sciza schreef:
Een ding: schizofrenie heeft niets te maken met 'meerdere persoonlijkheden'. Dat is MPS: Multiple Person Syndrom
Jah.. vertel daar eens wat over? Ben ik ook wel benieuwd naar....
Oud 21-05-2002, 09:09
ratsja
ratsja is offline
a beautiful mind huren ......dan weet je genoeg...
het is leven in een wereld die voor jou echt is...
maar voor een ander niet..
dingen zien die er niet zijn....

sterk of zwaar gelovig zijn......neigt ook naar schizofrenie..
Oud 21-05-2002, 17:56
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
ratsja schreef:

sterk of zwaar gelovig zijn......neigt ook naar schizofrenie..
mag ik vragen hoe je aan deze informatie komt want volgens mij is het onjuist
Met citaat reageren
Oud 21-05-2002, 17:59
de doornvogel
de doornvogel is offline
Schyzofrenie begint met een psychose (meestal tijdens, of vlak na de puberjaren). Een psychose kan bijvoorbeeld zijn dat je denkt dat je wordt bespioneerd, dat je stemmen hoort etc. na zo'n psychose herstel je nooit meer helemaal. Daarna beland je in een wereld waarvan je zelf (de vaak scheve) regels bepaalt. maar je hebt niet door dat je ze zelf bepaalt. Schyzofrene mensen kunnen niet relativeren, althans niet tijdens een psychose.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2002, 18:29
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
*Fallen_Tear* schreef:

Jah.. vertel daar eens wat over? Ben ik ook wel benieuwd naar....*heeft betrekking op MPS*
Inplaats van een meervoudige persoonlijkheidsstoornis spreekt men tegenwoordig van een dissociatieve identiteitsstoornis, waarbij het bijvoeglijk naamwoord dissociatief verwijst naar het uit elkaar vallen van het ik in verschillende segmenten. Deze stoornis resulteert in het voorkomen van 2 of meer persoonlijkheden die afwisselend het gedrag bepalen. Het is mogelijk dat deze persoonlijkheden slechts gedeeltelijk of helemaal niet van elkaars bestaan afweten. Bij deze stoornis, die ontstaat als een reactie op spanningen, worden emotionele conflicten tijdelijk uit het bewustzijn gehouden door stoornissen van het bewustzijn en het geheugen.
Symptomen zijn onder andere wisselende stemmingen, zelfmoordneigingen, slaap- en sexuele functiestoornissen, het verliezen van alle herinneringen en plotseling verlaten van huis of werkplek, soms met aanname van een nieuwe identiteit, wat meestal niet langer dan enkele uren of dagen duurt, vervreemding van het eigen ik, paniekaanvallen, auditieve of visuele hallucinaties en automutilatie.
De behandeling bevat in de eerste plaats een structurerende begeleiding, gericht op het stabiliseren van de doorgaans labiele situatie, waarbij later eventueel op traumaverwerking gerichte psychotherapie wordt toegepast. Tijdens depressieve periodes kunnen door een psychiater antidepressiva worden voorgeschreven.
Oud 21-05-2002, 20:43
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:

mag ik vragen hoe je aan deze informatie komt want volgens mij is het onjuist
ergens gelezen
was een artikel van een duitse professor.....
waarin stond dat ie doelde op echt streng gelovigen.....
buiten proporties dus....

snap je
Oud 24-05-2002, 20:32
MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
Ga naar de film a beautiful mind die heeft mij erg veel over deze ziekte geleerd je ziet precies wat het inhoud. Super mooie film die het perfect uit legt zeker een aanrader
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 20:44
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

*verhaal*
Bedankt
Oud 24-05-2002, 21:29
Verwijderd
Ze noemen vaak, als soort van spreekwoord/gezegde, mensen wel een schizofreen als ze een beetje paranoide overkomen of twee verschillende levens lijden. Maar dat is op de een of andere manier gewoon raar gaan groeien in talen, schizofrenie is pas schizofrenie als het is vastgesteld. Zelfs een beetje paranoïde is niet echt paranoïde, officieel, maar moet het toch even duidelijk maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten