Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eropuit! (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=73)
-   -   Parijs (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1181036)

CrazyMoon 26-07-2005 13:19

Citaat:

Pebbles schreef op 26-07-2005 @ 10:59 :
dan snap ik dit niet:
http://www.ratp.info/informer/hollandais/index.php#

en dan onderaan plan van de zones. Dat zijn toch metrolijnen, en die gaan toch tot zone 7?

Of vallen zone 1 tot en met 7 van de metrolijnen binnen zone 1 en 2 van Parijs? :confused:
En als ik dan zo'n Carte Orange wil kopen, van welke zones is dat dan het verstandigste?

Aan zone 1 t/m 3 heb je genoeg, daar liggen alle toeristische bezienswaardigheden. Als je buiten Parijs wil reizen naar bv Versailles dan heb je 5 zones nodig.

Carte Orange geld alleen van maandag t/m zondag he.

Pebbles 26-07-2005 13:22

Citaat:

CrazyMoon schreef op 26-07-2005 @ 14:19 :
Aan zone 1 t/m 3 heb je genoeg, daar liggen alle toeristische bezienswaardigheden. Als je buiten Parijs wil reizen naar bv Versailles dan heb je 5 zones nodig.

Carte Orange geld alleen van maandag t/m zondag he.

dus dan gaat de metro wel verder dan zone 1 en 2?

Maar als ik maar een keer buiten die zones hoef, kan ik ws beter een los kaartje kopen voor die keer..

en dat van carte orange wist ik ja, maar ik ga ook van maandag tot vrijdag, of dinsdag tot zaterdag :)

CrazyMoon 26-07-2005 13:28

Is het dan niet goedkoper om een Paris Visite kaart te kopen?
Die is voor 5 dagen ongeveer 26,65 euro.
Ik heb ook geen idee hoe duur een Carte Orange is.. Heb wel wat prijzen gevonden, alleen kan geen Frans, dus geen idee welke prijs ik moet hebben :P

Pebbles 26-07-2005 13:49

Citaat:

CrazyMoon schreef op 26-07-2005 @ 14:28 :
Is het dan niet goedkoper om een Paris Visite kaart te kopen?
Die is voor 5 dagen ongeveer 26,65 euro.
Ik heb ook geen idee hoe duur een Carte Orange is.. Heb wel wat prijzen gevonden, alleen kan geen Frans, dus geen idee welke prijs ik moet hebben :P

hmm nee, volgens mij was carte orange sowieso goedkoper.. rond de 15 euro voor 5 dagen dacht ik, voor 2 of 3 zones.
en een los kaartje tot aan versailles zal vast geen 10 euro zijn :)

CrazyMoon 26-07-2005 14:08

hmm.. ok :)
dan doen wij dat misschien ook

Pebbles 26-07-2005 16:36

Op de site www.ratp.com staat dat een carte orange voor zone 1 en 2 15,70 kost, en voor 1-3 20,80.

Paris visite kost voor zone 1-3 26,65, en is dan 5 dagen geldig.

Maar voor die Carte Orange heb je wel een pasfoto nodig :)

ParisPlage 27-07-2005 07:42

Die kaart op de ratp site is niet van de metros, maar van de treinen. ALs je goed kijkt ligt Versailles linksonder Parijs, in zone 4. En dat is een goede 20 minuten met de trein van Parijs.
Metros gaan niet verder dan net buiten de periferique, zones 1 en 2.

Trust me, er is niks dat je niet met de metro kunt bereiken, dat jij wilt zien als je gewone toeristische dingen in Parijs wilt bekijken.
(en dan te ik Versailles etc niet mee want dat is allang Parijs niet meer :P)

CrazyMoon 27-07-2005 08:13

Wie weet een site met de zones en welke plaatsen er ongeveer liggen?
Mijn vriend en ik gaan volgende week namelijk naar een camping in Melun, en van daaruit willen we dan elke dag naar Parijs.
Alleen ik wil nu alvast even bekijken welke kaart voor ons het beste is, de carte orange of de paris visite. (kunnen we alvast even berekenen hoeveel we ervoor kwijt zijn)
Ik heb al op de site van RATP gekeken, alleen kan geen Frans :P Ik zag tenminste ergens staan Zone 6, kan dat kloppen?

Pebbles 27-07-2005 13:09

Citaat:

ParisPlage schreef op 27-07-2005 @ 08:42 :
Die kaart op de ratp site is niet van de metros, maar van de treinen. ALs je goed kijkt ligt Versailles linksonder Parijs, in zone 4. En dat is een goede 20 minuten met de trein van Parijs.
Metros gaan niet verder dan net buiten de periferique, zones 1 en 2.

Trust me, er is niks dat je niet met de metro kunt bereiken, dat jij wilt zien als je gewone toeristische dingen in Parijs wilt bekijken.
(en dan te ik Versailles etc niet mee want dat is allang Parijs niet meer :P)

aah, okee :) Ik geloof je ;)

maar die carte orange en paris visite, dat is dus voor allerlei vervoermiddelen? Metro, maar ook bus en trein enzo? Aangezien je er mee tot in zone 8 ofzo kunt komen..
En aan een carte orange voor zone 1 en 2 heb ik dan dus genoeg :)

Shadina 27-07-2005 21:59

Ik zie hier ergens staan dat Carte Orange van maandag t/m zondag geldig is. Ik ga van vrijdag t/m dinsdag.. dus dan kan ik geen carte orange nemen? :(

Pebbles 28-07-2005 09:58

Citaat:

Shadina schreef op 27-07-2005 @ 22:59 :
Ik zie hier ergens staan dat Carte Orange van maandag t/m zondag geldig is. Ik ga van vrijdag t/m dinsdag.. dus dan kan ik geen carte orange nemen? :(
nee.

CrazyMoon 28-07-2005 10:03

Citaat:

Shadina schreef op 27-07-2005 @ 22:59 :
kan wel, maar dan heb je alleen nog maar de vrijdag, zaterdag en zondag, dus dat is zonde van het geld :)

Shadina 03-08-2005 08:10

Ben terug uit Parijs! Als iemand tips, ervaringen of wat dan ook wil horen.. moet ie het even laten weten. Als jullie willen kan ik over een weekje ook foto's plaatsen.

Evatjuhhhh 05-08-2005 22:32

Ik ga van 19 augustus tot 26 augustus naar Parijs van vrijdag tot vrijdag..

Weet iemand wat we dan het beste kunnen doen met vervoer van metro? Want ik heb wel dingen gelezen in dit topic maar ik kwam er toch niet helemaal uit..

Pebbles 06-08-2005 16:58

Ik vertrek 22 augustus :cool:

koud 07-08-2005 12:04

klopt het dat je, als je 2 dagen de metro nodig hebt het beste twee mobilis kaartjes kunt kopen (5,40 voor twee zones, trein bus metro)?... paris visite is 13,70 voor twee dagen.

Pebbles 15-08-2005 21:00

Heeft iemand tips voor goedkope restaurantjes?

Pebbles 17-08-2005 12:27

En als ik naar La defense of Versailles wil, moet ik dan een ticket "t" kopen? En kan ik dan tot beide met de metro/rer komen, of moet ik de bus gebruiken? En kan ik dat ticket dan gebruiken voor de hele heenweg, ongeacht tot in welke zone ik ga, en een nieuwe kopen voor de terugweg?

M-Leentje 17-08-2005 19:32

Citaat:

Shadina schreef op 03-08-2005 @ 09:10 :
Ben terug uit Parijs! Als iemand tips, ervaringen of wat dan ook wil horen.. moet ie het even laten weten. Als jullie willen kan ik over een weekje ook foto's plaatsen.
Heey!!
Zag je reactie net pas, kom net terug van vakantie.. (Helaas niet Parijs, dat is voor volgend jaar.. )
Het lijkt me heel leuk om je foto's te zien en je belevenissen te horen..!

Shadina 18-08-2005 22:03

Citaat:

M-Leentje schreef op 17-08-2005 @ 20:32 :
Heey!!
Zag je reactie net pas, kom net terug van vakantie.. (Helaas niet Parijs, dat is voor volgend jaar.. )
Het lijkt me heel leuk om je foto's te zien en je belevenissen te horen..!

Ik was er maar voor 5 dagen.. en ik wilde zoveel mogelijk zien. En aangezien ik ook een beetje een shopaholic ben had ik nog minder tijd voor 'cultuur'. Ik heb heeel erg veel gelopen (ook al had ik een paris visite). Ik raad je aan om gemakkelijke schoenen en anders blaarpleisters mee te nemen. :D De leukste buurt vond ik Montmartre.. waar de Sacre Coeur ook staat. Vooral 's avonds is, is het erg gezellig daar. Dan kun je daar op dat trapje voor de Sacre Coeur gaan zitten.. en toen was daar ook zo'n comedian die allemaal grappen met voorbijrijdende auto's uithaalde. (klinkt misschien kinderachtig nu, maar was erg leuk) In die wijk zit ook het Dali museum (Espace de Dali oid). Het is heel klein, en er zijn niet zoveel werken van hem.. maar als je van zijn werk houdt is het leuk om daar even langs te gaan.

Wat ik erg mooi vond, was het uitzicht vanaf de Eiffeltoren. 's Avonds als het donker is, is het nog leuker. Als je van moderne kunst houdt, natuurlijk naar het Centre Pompidou gaan. Ik houd niet zo van musea.. dus ik ben er ook niet zo lang gebleven. In het Louvre ben ik niet geweest. Ik was eigenlijk van plan eventjes binnen rond te kijken.. maar toen ik de rij zag had ik er geen zin meer in. En aangezien ik toch niet van oude kunst houd, kon ik mijn tijd beter aan iets anders besteden. Wat ik trouwens wel een leuk museum vond (naast het Dali museum), was het Musee des Arts Decoratifs. Daar zit ook het modemuseum in.

Als je wilt winkelen kun je beter niet naar de Champs Elysees ofzo gaan, maar in het joodse buurtje Le Marais gaan winkelen (en dan bij metrohalte Saint Paul uitstappen.. het zijn die zijstraatjes aan de andere kant van de weg). Wat je zeker gezien moet hebben is het luxe warenhuis Galeries Lafayette. Erg mooi, en in de kelder hebben ze de jongerenafdeling.

Ow ja.. Versailles, of course. Ik ben niet in het paleis zelf geweest.. ik was te ongeduldig. Die rijen daar.. daar kun je echt uuuren staan wachten. Dus ik heb alleen maar de tuinen gezien. Maar dat was echt heel erg mooi, dus zeker een aanrader! Het is heel erg groot.. misschien heb ik de helft geeneens gezien. Toen ik er was, was er zo'n waterballet. Gingen ze al die fonteinen laten spuiten op de maat van de muziek. Erg mooi om te zien.

Als je verder nog vragen of wat dan ook hebt, laat ze maar horen. Foto's moet ik nog even proberen te regelen. :p

Shadina 24-08-2005 22:20

Ik heb een gedeelte van mijn foto's op een website gezet dus die kunnen jullie alvast zien (als jullie willen natuurlijk). Alleen ik weet niet of jullie op de site kunnen.. of dat jullie ingelogd moeten zijn ofzo? Laat het even weten. De rest van de foto's volgt later (incl foto's van Versailles etc).

Shadina 24-08-2005 22:24

Wel handig natuurlijk als ik de site even geef. :o

klik

CrazyMoon 25-08-2005 13:36

Leuke foto's!

Ben ook naar Parijs geweest voor een week. Nog te kort, want we hadden nog veel dingen die we wilden zien maar ja..

Mijn foto's heb ik nog niet op mijn website staan.

Shadina 25-08-2005 19:13

Dank je wel! Gelukkig doet die site het.
Een week is idd kort. Ik was er maar voor 5 dagen.. en dat was ook erg kort. Als je veel wilt zien moet je alles snel doen en het is juist leuker om op vakantie rustig aan te doen.

CrazyMoon 26-08-2005 14:11

Ja, precies. Ooit gaan mijn vriend en ik er nog wel een keer heen en dan de dingen bekijken die we nog niet hebben gezien :)

Mijn foto's staan hier:
http://monique.michaelplaza.nl/fotos...akantie_Parijs

Shadina 26-08-2005 14:13

De rest van de foto's staat er nu ook op.

Shadina 26-08-2005 14:32

Citaat:

CrazyMoon schreef op 26-08-2005 @ 15:11 :
Ja, precies. Ooit gaan mijn vriend en ik er nog wel een keer heen en dan de dingen bekijken die we nog niet hebben gezien :)

Mijn foto's staan hier:
http://monique.michaelplaza.nl/fotos...akantie_Parijs

Wat heb jij veel foto's! Allemaal erg mooi ook. Jij bent op veel plekken geweest waar ik niet ben geweest.

CrazyMoon 26-08-2005 21:01

en jij bent ook op plekken geweest waar ik niet ben geweest haha

DO EE.B 04-09-2005 09:48

Ik wil na mijn eindexamen (2006) graag voor langere tijd 2--5 weken naar parijs...
Maar vraag me dan af hoe ik dat t beste kan doen qua verblijfplaats...Jeugdherberg/hotel/via via...camping?
Iemand leuke tips/ervaringen?!
Alvast bedankt:) LIefs x.

M-Leentje 06-09-2005 14:18

Jee wat een mooie foto's zeg!! En leuk om het verhaal te horen..!!

M-Leentje 04-10-2005 08:35

Citaat:

FlowerBomb schreef op 04-09-2005 @ 10:48 :
Ik wil na mijn eindexamen (2006) graag voor langere tijd 2--5 weken naar parijs...
Maar vraag me dan af hoe ik dat t beste kan doen qua verblijfplaats...Jeugdherberg/hotel/via via...camping?
Iemand leuke tips/ervaringen?!
Alvast bedankt:) LIefs x.

Twee tot vijf weken lijkt me behoorlijk lang voor een hotel. Volgenns mij lopen de kosten qua kamer dan erg hoog op. Het ligt er natuurlijk aan wat je ervan verwacht, wat je wilt etc, hoe hoog de prijs gaat worden.
Ik zou iig goed kijken naar verschillende mogelijkheden, en ook eens kijken bij reisbureaus, die kunnen je dan altijd wel op ideeën brengen lijkt me..
Maar wou je dan met een tent op een camping gaan staan? En wou je met een auto gaan of ander vervoer?

ImaRobot 24-10-2005 10:37

Citaat:

ParisPlage schreef op 27-05-2005 @ 09:41 :
Ja, zoiets heb ik ook ooit betaald.
Maar verwacht geen comfortabele rit. Ik heb het twee keer gedaan, van Parijs naar Breda en terug, en daar doet hij al 7 uur over bijna. Vooral irritant is dat hij Antwerpen/Brussel het centrum inrijdt, en een half uur stopt. Verder was bij ons vooral de rit van NL naar Parijs volledig uitverkocht, dus verwacht niet dat je gezellig de beentjes kan strekken! :) Maar ja wat wil je voor die prijs!

Dan zou ik eerder met de thalys gaan als ik jou was,
dat kost 65 euro retour vanuit Amsterdam (als je in het zuiden van nederland woont kun je ook vanuit Antwerpen (B) gaan, dan kost het 56 euro). Vanuit Amsterdam ben je in 4 uur in hartje parijs.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:08.