Citaat:
NuncaMas schreef op 08-07-2007 @ 15:38 :
Ik steek mijn kop niet in het zand. Ik zeg alleen dat het nergens goed voor is om zo krampachtig aan die klasseverschillen vast te houden. Zodra mensen ophouden in hokjes te denken verdwijnen die hokjes vanzelf. Maar wat ik hier lees en waar ik me hier aan erger, is dat mensen die hokjes helemaal niet willen zien verdwijnen, ze willen die fictieve hiërarchie liever in stand houden.
Goed, het is iedereen zijn goed recht om te denken hoe hij of zij wil, maar ik heb natuurlijk ook mijn recht om te vertellen dat het me stoort en dat ik het jammer vind. Het zou een verrijking van je leven kunnen zijn om kortzichtige systemen als deze uit te bannen. Omdat het gewoon onzin is om op deze manier naar mensen te kijken. We zijn geen ratten en die zogenaamde 'tokkies' die hier veelvuldig als voorbeeld worden aangedragen zijn geen bedreiging voor jou en mij.
Ik denk dat mensen zichzelf en elkaar tekort doen wanneer ze zichzelf niet durven herkennen in een 'tokkie', een Japanner, een Twent, iemand die met een Gooise R praat, iemand met andere hobbies, een andere levensstijl. En wanneer je dat wilt ontkennen ben je, volgens my humble opinion, behoorlijk naïef.
|
Hè, hou nou es op, ik heb het niet speciaal over jou en ik heb het ook niet speciaal over mij. Het gaat hier niet alleen om in hokjes denken, het gaat erom dat mensen zelf in hokjes gaan zítten. Mensen wíllen bij groepen horen en dus automatisch niet bij de andere groepen.
En mensen hóuden niet op in hokjes te denken. Dat kun je (algemeen je!) wel willen en je kunt wel blijven zeggen dat mensen er mee op moeten houden, maar dat verandert weinig tot niets. We zijn geen ratten, nee. We zijn mensen, lijken nogal op mensapen, zijn wat gedrag betreft geen haar beter en ondanks zelfreflectie als soort nog steeds niet in staat om daar 'bovenuit' te stappen. Hoewel dat natuurlijk ook weer in hokjes denken is, want waarom zou het slecht zijn om je te gedragen zoals je natuur is?
En niemand heeft ergens iets gezegd over dat je jezelf niet meer kunt herkennen in iemand die niet bij jouw groep hoort of dat mensen uit andere groepen de moeite van contact niet waard zijn, dus waarom je er nou op blijft hameren dat mensen niet kortzichtig moeten zijn :confused:
En er is geen sprake van een letterlijke bedreiging en niemand zal dat bedreigende van alles wat anders is bewúst ervaren. Maar dat wil niet zeggen dat die terughoudendheid, nervositeit, angst misschien bijna - en als reactie daarop agressie, of dat nu in woede of minachting of wat dan ook geuit wordt, niet bestaat. Naast de nieuwsgierigheid die mensen ook altijd hebben naar het nieuwe, natuurlijk. Ik zou zeggen, probeer eens van een afstand naar mensen te kijken, dan valt pas op hoe dierlijk we kunnen zijn soms :)
|