![]() |
||
Citaat:
Dit stukje las ik; nu ben ik wel benieuwd naar het artikel. Denk jij dat er nog verschil is in sociale klasse? Heb je zelf ook wel is het gevoel dat je in een bepaalde sociale klasse hoort? Waaraan herken je het volgens jou? Of heb je bij bepaalde mensen het gevoel dat je het beter kan of dat je beter bent dan de mensen? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk dat er nog enorm veel verschil is in sociale klasse, alleen al als je op mijn middelbare school kijkt zie je dat er een verschil zit tussen de mensen op de afdeling havo, vwo en vmbo. De mensen zijn anders en qua VWO en VMBO zit er vaak wel een verschil in de sociale klasse en gedrag. Ik ben er nog niet uit tot welke sociale klasse ik behoor, ik behoor niet tot de hoog geplaatste mensen die precies alle etiquette weten, maar ik ben ook niet een "normaal middenklasse" meisje. Hogere middenklasse ofzo? |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Mijn ouders (vooral mijn vader) voelen zich ook beter dan de rest, dan kun je je ook afvragen wat ik bij hen doe? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar bij ons is het niet zozeer een klasseverschil alswel een verschil in intelligentie - ik heb echt weinig tot niets met mijn vaders kant en maar iets meer met mijn moeders kant; ze snappen meestal geen bal van wat ik nu eigenlijk doe en waarom. Ik heb het idee dat dat ook is wat tegenwoordig de klassen uitmaakt, maar misschien komt dat door mijn studentenmilieu. Dat is in ieder geval waar ik over struikel bij andere 'groepen'. Kan mij het nou schelen waar iemand woont, als ie maar een fatsoenlijk gesprek kan voeren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() En tja, dat je ouders er zo ook over denken...kan het me nauwelijks voorstellen, zou het dan ook niet kunnen uithouden bij hen denk ik ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() je vriendje wel
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Daar komt bij, mijn ouders zijn dan wel "beter voorzien" in het leven maar ze hebben altijd gevonden dat we zelf voor onze dingen moesten knokken (aka, niet uitpakken als een paris hilton oid die gewend is alles te krijgen wat ze wil) omdat we dan sterker in het leven zouden staan. Ik ben ook nooit geplaagd a la "rijkelui-kindje" maar meer a la "verlegen jongetje met goeie manieren die darrom makkelijk te pakken is". En jaloezie? pfft what the fuck, mijn ouders hebben wat bereikt met hun leven, ik niet, wat is er om jaloers op te zijn? Ik kreeg niet alles wat ik wilde, het was juist andersom, mensen die het wat minder hadden gaven hun kinderen alles wat ze wilden om niet "buiten de boot te vallen op school" en ik heb dus vnl. mijn fantasie en verbeeldingsvermogen ontwikkeld en niet mijn sociale vaardigheden.
||
Citaat:
We doen het constant. Dik/dun/mooi/lelijk/groot/klein/mooiboy/walgelijk, en daarmee is het echt niet 'klaar ' Ik betreur het ook, maar werkelijkheid is dat we constant onderscheid maken. Het is gewoon zo. Ethiek en moraal is makeup voor je sociale masker. Maar ethiek en moraal houdt vrijwel nooit stand in contrast tegen de werkelijkheid. En de werkelijke keuzes die mensen maken. Het feit dat je ziet dat mensen het toch wel stiekum cool vinden dat hun ouders veel verdienen, geeft al aan dat onderscheid wel een wezenlijk feit is. Geen groot Wetenschappelijk oonderzoek meer voor nodig. |
![]() |
||
Citaat:
Waar ik vandaan kom had je zelfs binnen een groep nog groepen. Laten we de gemiddelde Gooise kakker nemen. Je had daarbinnen de verwende wereldvreemde nesten, die vielen uiteen in de subcategorie 'oud geld' en 'pa heeft het gemaakt'. Zo klein kunnen de verschillen al zijn dat er een andere klasse bestaat. Dan had je de mensen die nog wel realistische waren, en de strebers wiens pa het had gemaakt met hard knokken, en die mentaliteit door heeft gegeven. Nog meer karakteristiek: De vrouwen uit deze subgroepen, zeker de 'pa maakte het' zonder het behoud van die mentaliteit, zijn hoofdzakelijk 'trophy wives' en onderscheiden zich door domheid, grote zonnebrillen, slechte rijstijl en nutteloos doorgebrachte levens. Dat laatste is een trits negatieve termen die ook direct weggeeft waar ik vandaan kom. De ene kant van mijn familie klooide wat aan, en mijn vader is de enige echt geslaagde daaruit en haat zijn afkomst daarom. Mijn moeder komt van een gezin waarvan haar vader zich te vuur en te zwaard omhoog heeft gevochten van landman (seizoensarbeider) in bittere armoede tot meesterlasser waar hedendaagse mensen met moderne werktuigen nog een puntje aan kunnen zuigen en waar zijn baas echt blij mee was (zeldzaam fenomeen vijftig jaar geleden, dat de baas van een grote fabriek je kende en persoonlijk op prijs stelde). Ook zijn broer, die hier in de buurt zit, heeft dezelfde mentaliteit. Toen ik op school bleef zitten was er geen troostend woord bij van hem, nee, ik was toch eigenlijk wel een ongelovelijke lul dat ik dat mezelf had laten gebeuren. Van mijn beide ouders heb ik die trekken geërft, en zoals eerder te lezen heb ik daardoor ook een schijthekel aan apathische mensen en zwak gezeik. Vandaar dat ik op verjaardagen van de familie van mijn vriendin ook mijn kop opvreet, want daar zitten drie broers, allen genaamd Sjonnie Flodder met een dikke bierbuik aan de lopende band te roken en te drinken met hun opzettelijk lelijke en stijlloze, nadrukkelijk onder de zonnebank gelegen vrouwen naast zich, terwijl ze de meest nietszeggende gesprekken voeren. Waardoor komt die wrijving? Puur doordat ze in een geheel andere klasse vallen. Hoezo klassen bestaan niet? Iemand met een scherpe blik kan binnen een half uur vaststellen in welke klasse iemand thuis hoort. Het verschil met vroeger is dat je binnen de invloed die je omgeving op je heeft, je zelf bepaald tot welke klasse je behoort.
Laatst gewijzigd op 07-07-2007 om 22:12. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 07-07-2007 om 22:42. |
![]() |
||
Citaat:
Maar ik kan je verzekeren dat het perfect mogelijk is vast te weten tot welke klasse iemand behoort binnen de 5 min. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik vind het nogal naief van jou en Nuncamas om te doen alsof het niet bestaat en niets uitmaakt. Natuurlijk is iedereen gelijkwaardig, maar er zijn wel degelijk verschillen. Er zijn groepen waar ik in principe nooit mee om zou gaan en dat is geheel wederzijds. Het is niet zo dat die minder zijn, hoewel ik weinig begrijp van waarom ze bepaalde kleding aantrekken of bepaald gedrag vertonen, maar meer dat je als groep gewoon compleet langs elkaar heen leeft. Ik kom andere groepen tegen als ik ga winkelen, bijvoorbeeld, en je bemoeit je gewoon niet echt tegen elkaar aan. Klaar. En elke groep kijkt op andere groepen neer. De 'hogere klasse' kijkt neer op de 'lagere klasse', maar dat is andersom precies zo, en ik geloof echt niet dat iemand zichzelf als lagere klasse beschouwt. De gemiddelde... wat zijn die lui eigenlijk waarvan de meiden witgeblondeerd zijn en de jongens half kaal met van die oorringen en dat geschreeuw? Nou ja, die kijken écht niet tegen me op, hoor, die lachen me eerder uit. Groepen hebben verschillende normen en waarden, verschillende manieren van laten zien dat ze erbij horen, en willen ook duidelijk laten zien dat ze niet bij een ándere groep horen. En met afkomst heeft dat weinig te maken, want mijn familie bestaat ook alleen maar uit boeren en arbeiders. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waarom zou het logisch zijn dat mensen op elkaar neerkijken omdat ze andere gebruiken hebben en andere ideeën van wat mooi en goed is? Ik begrijp dat gewoon niet. |
![]() |
|||
Citaat:
Hopelijk niet. En daarmee zit jij in een andere klasse dan zij. Citaat:
||
Citaat:
Bovenstaande illustreert, vrees ik, ook dat ik het bestaan van sociale klasses erken en laat er ook mijn waardeoordeel door invullen: inhoudsloze conformisten, ongeacht de klasse. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien kijken mensen meestal niet op individuën neer, in mijn ervaring, maar op groepen in z'n geheel. Zo lang jij van iemand niets meer weet dan alleen zijn 'groepskenmerken', is het gemakkelijk om je anders of zelfs beter te voelen dan hij of zij. Maar zodra hij of zij een persóón wordt voor je, een individu en niet slechts een lid van een andere groep, dan verandert dat meestal. Het is logisch in zoverre dat mensen groepsdieren zijn. Wij hebben onze eigen groep nodig en mensen die niet bij jouw groep horen, zijn potentieel bedreigend. Dat geldt voor zover ik weet voor alle sociale diersoorten. Ratten herkennen hun groepsgenoten aan hun geur, mensen aan bijvoorbeeld hun uiterlijk of hun accent/taalgebruik. Een Japanner hoort minder bij je dan een Nederlander, iemand uit de Randstad meer dan een Twent, iemand met een Gooise R meer dan met een keel-R, bijvoorbeeld. Ik juich geen onderlinge minachting toe, hoor, maar doen alsof zulke groepen of klassen of hoe je ze ook wilt noemen niet bestaan, is volgens mij je kop in het zand steken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Van de ene kant denk ik niet dat het mogelijk is om je volledig van enige vorm van stereotypering te ontdoen, omdat het in de praktijk nou eenmaal een effectief middel is bij selecteren. Maar van de andere kant moet je ook eens je 'filtergewoonte' wat minderen, omdat dat wel eens positieve ervaringen op kan leveren die het leven leuk maken, voor beide partijen ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Help Sociale Angst Hksdnwl | 6 | 06-07-2015 09:16 | |
Liefde & Relatie |
Sociale vaardigheden. fromBALKAN :D | 23 | 24-04-2007 12:31 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
" De nachtmerrie van een links Kabinet " Sanctus | 296 | 06-04-2006 10:24 | |
Vlaams Belang populairste partij van Vlaanderen Bluesman | 58 | 23-12-2004 01:29 | |
Loverboys richten zich op moslima‘s Silvia19 | 104 | 20-05-2004 10:59 | |
Seksualiteit |
Waarom zijn mensen preuts? Needle_damage | 51 | 15-06-2003 17:53 |