Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   de tips van tante kaat (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1738400)

Quis 11-02-2009 13:27

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 28873575)
*knip*

Heet jij Elea? :)

Hernuel Fan 11-02-2009 16:33

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 28873575)
Je hebt ook van die zeepjes, die zijn van metaal, en daar kun je je handen mee wassen en dan gaan geuren als knoflook of vis van je handen af. Vet gaar zeepje, het ruikt zelf nergens naar en het lost niet op. Maar het werkt supergoed, mijn moeder én oma zweren erbij.

wauw! waar kan je die kopen? ik ben bijna jarig :cool:

blablatje 14-02-2009 17:28

Die zeepjes zijn gewoon van roestvrij staal. Je kraan is ook van roestvrij staal, dus het helpt ook om je handen nat te maken en even flink over de kraan te wrijven.

Chick Rock 16-02-2009 14:40

Citaat:

sterrenmeisje schreef: (Bericht 28840674)
- cd's die zo erg beschadigd zijn dat ze niet meer afgespeeld kunnen worden moet je met een tandenborstel insmeren met tandpasta, dan op laten drogen en afspoelen. vaak doen ze het dan gewoon weer.

Nouuu... Ik heb het geprobeerd maar het werkte niet :(

sterrenmeisje 16-02-2009 18:29

echt? bij mij werkte het eigenlijk altijd wel :(

Miekje* 16-02-2009 18:39

Bij mij werkt het ook. Maar het ligt eraan hoe diep de krassen zijn. Als ze aangebracht zijn door een schaar ofzo dan, tja...

Commendatore 16-02-2009 21:30

Ik denk dat je dan beter een doek kunt gebruiken in plaats van een tandenborstel, volgens mij krassen die haren namelijk ook behoorlijk. Papieren doekjes zijn trouwens ook niet aan te raden want dat krast ook i.v.m. houtvezels. Je moet ook altijd van binnen naar buiten wrijven omdat het wrijven op zich ook al weer krassen veroorzaakt en krassen die van het midden naar de rand lopen, over het algemeen minder problemen opleveren dan krassen die met de leesrichting mee lopen.

Maar het beste is natuurlijk gewoon goed met je cd's omgaan: altijd netjes terug in het doosje stoppen, niet aan de onderkant zitten, niet met de onderkant overal tegenaan stoten en ze ook niet bewaren in van die papieren/kartonnen hoesjes of in van die mappen waar je ze in vakjes schuift. Tenslotte kun je slot-in drives/spelers (dus met zo'n sleuf waar je een cd in moet schuiven) beter vermijden, het is lastig om ze dan goed vast te pakken en als de drive kapot gaat kan het lastig zijn om de cd er weer uit te krijgen.

sterrenmeisje 17-02-2009 11:46

(y)

Offtopic: ik kan er ook echt niet tegen als mensen hun cd's mishandelen. dat vind ik zo zonde!

koekjes 17-02-2009 12:38

Citaat:

blablatje schreef: (Bericht 28887933)
Die zeepjes zijn gewoon van roestvrij staal. Je kraan is ook van roestvrij staal, dus het helpt ook om je handen nat te maken en even flink over de kraan te wrijven.

ja idd, gewoon tegen rvs aan

Chick Rock 17-02-2009 16:10

Citaat:

Commendatore schreef: (Bericht 28897830)
Ik denk dat je dan beter een doek kunt gebruiken in plaats van een tandenborstel, volgens mij krassen die haren namelijk ook behoorlijk. Papieren doekjes zijn trouwens ook niet aan te raden want dat krast ook i.v.m. houtvezels. Je moet ook altijd van binnen naar buiten wrijven omdat het wrijven op zich ook al weer krassen veroorzaakt en krassen die van het midden naar de rand lopen, over het algemeen minder problemen opleveren dan krassen die met de leesrichting mee lopen.

Maar het beste is natuurlijk gewoon goed met je cd's omgaan: altijd netjes terug in het doosje stoppen, niet aan de onderkant zitten, niet met de onderkant overal tegenaan stoten en ze ook niet bewaren in van die papieren/kartonnen hoesjes of in van die mappen waar je ze in vakjes schuift. Tenslotte kun je slot-in drives/spelers (dus met zo'n sleuf waar je een cd in moet schuiven) beter vermijden, het is lastig om ze dan goed vast te pakken en als de drive kapot gaat kan het lastig zijn om de cd er weer uit te krijgen.

Goede tips, maar te laat :P

Ik ga eigenlijk altijd zeer goed en vooral voorzichtig om met al mijn cd's en dvd's, maar ja, een ongeluk zit in een klein hoekje. In dit geval ging het om een dvd die beschadigd was door een kapot dvd-hoesje (jeweetwel, dat ding waar je de dvd op moet klikken is afgebroken..). En het was nog wel de dvd van Persuasion, één van mijn lievelings Austen-verfilmingen :(

Commendatore 17-02-2009 16:48

Citaat:

Chick Rock schreef: (Bericht 28902099)
Goede tips, maar te laat :P

Ik ga eigenlijk altijd zeer goed en vooral voorzichtig om met al mijn cd's en dvd's, maar ja, een ongeluk zit in een klein hoekje. In dit geval ging het om een dvd die beschadigd was door een kapot dvd-hoesje (jeweetwel, dat ding waar je de dvd op moet klikken is afgebroken..). En het was nog wel de dvd van Persuasion, één van mijn lievelings Austen-verfilmingen :(

De oplossing: http://www.bol.com/nl/p/dvd/persuasi...281/index.html

(M'n moeder en vooral mijn zusje zijn ook gek op dat soort films, volgens mij liggen hier in huis ook twee exemplaren van die film.:p)

Zo'n soort ongelukje heb ik inderdaad ook een keer gehad met een nieuwe dvd die van de fabriek af al niet goed in het doosje zat, gelukkig had dat geen invloed op het afspelen ervan. Wat ik daarvan heb geleerd: eerste keer het doosje altijd heel voorzichtig openmaken zodat de dvd er niet uit kan vallen als hij los in het doosje ligt.

Citaat:

sterrenmeisje schreef: (Bericht 28900189)
(y)

Offtopic: ik kan er ook echt niet tegen als mensen hun cd's mishandelen. dat vind ik zo zonde!

Ik zit soms ook met afgrijzen te kijken hoe andere mensen hun cd's en dvd's behandelen ja. Ik koop ook nooit dvd's of cd's bij Free Record Shop en andere zaken waar ze ze voor verkoop uit de verpakking halen.

sterrenmeisje 18-02-2009 14:30

o ja. haarverf die op je huid terecht is gekomen kun je wegkrijgen door een watje vochtig te maken en as (bijvoorbeeld sigarettenas) erop te doen. dit werkt dan als heel fijn schuurspul.

White Trash 18-02-2009 16:32

Over die stinkhanden, volgens mij werkt citroensap (zo'n epileptisch neon geel gekleurd flesje van de supermarkt) het beste.

1208 19-02-2009 13:33

haha!!!

wat een tof topic.. dit moet blijven bestaan..

Als je ergens kauwgom in hebt zitten,,
moet je dr pindakaas opsmeren (is dat gore spul toch nog ergens goed voor:D)

Hernuel Fan 19-02-2009 14:16

ik heb nog steeds het uien probleem, ik heb namelijk nog niet een stalen zeepje omdat ik nog niet ben wezen zoeken in de winkel en de kraan is te klein en vooral te vies om je handen langs te wrijven en citroensap is ook niet gratis. en weken in melk duurt zo lang. Maar mss dat wanneer ik echt stinkhanden heb ik de melk maar gebruik.

en mijn plastic zakje om handen terwijl ik ui snij werkt nog wel voldoende wanneer je maar één ui hoeft te snijden

Bas 19-02-2009 14:38

http://www.mainsales.nl/index.cfm/Cu...rentpageProd/1

Kun je geen €1,32 kwijt? :P

Bas 19-02-2009 14:45

Oh, die is niet voor particulieren, ik ga even verder zoeken voor je. :Y

Bas 19-02-2009 15:02

Namens die lieve sterrenmeisje, op marktplaats staat 'ie voor een euro!

http://link.marktplaats.nl/229635607

Hernuel Fan 19-02-2009 16:23

hihi, dank :)

koekjes 20-02-2009 09:55

Citaat:

sterrenmeisje schreef: (Bericht 28906103)
o ja. haarverf die op je huid terecht is gekomen kun je wegkrijgen door een watje vochtig te maken en as (bijvoorbeeld sigarettenas) erop te doen. dit werkt dan als heel fijn schuurspul.

ja of eerst vet op je huid smeren

sterrenmeisje 20-02-2009 10:58

Citaat:

koekjes schreef: (Bericht 28914363)
ja of eerst vet op je huid smeren

dat sowieso. :y

Katje 20-02-2009 13:06

citroensap kost echt iets van 30 cent :confused:

shoebuddy 2.0 20-02-2009 22:04

Citaat:

Commendatore schreef: (Bericht 28897830)
Tenslotte kun je slot-in drives/spelers (dus met zo'n sleuf waar je een cd in moet schuiven) beter vermijden, het is lastig om ze dan goed vast te pakken en als de drive kapot gaat kan het lastig zijn om de cd er weer uit te krijgen.

Bij dit soort CD spelers is het aan te raden om het onbeschreven midden van de cd te pakken, op die manier hoef je de rest niet eens aan te raken.

Paranoide 21-02-2009 18:44

Als je aardappels of pasta (of groente, of iets anders waar je zout op wil hebben) kookt moet je zout in het water gooien, dan trekt het er helemaal in en is het geheel lekkerder. Ik dacht eigenlijk dat iedereen dit altijd deed, maar het blijkt dat ik nagenoeg de enige ben. En voor ongeduldige of hongerige keukenprinsesjes: water bereikt sneller het kookpunt als er zout in zit.

Als je fruit hebt dat nog niet helemaal rijp is moet je het naast appels leggen, dan rijpt het sneller.

Laisve 21-02-2009 18:45

Oh ik dacht ook dat dat wel bekend was. :bloos:

Bas 21-02-2009 18:55

Citaat:

Paranoide schreef: (Bericht 28919649)
water bereikt sneller het kookpunt als er zout in zit.

Het is toch juist zo dat onzuiver water (met zout) nog warmer wordt na het kookpunt? Kazet naamzoek. :P

marrel 21-02-2009 19:04

Een heeeeeeeel klein drupje/klontje boter bij je aardappelen/spruiten/eten wat gekookt moet worden in water, zorgt ervoor dat het niet zo snel overkookt. Dan begint de deksel ook netjes optijd begint te rammelen als het net kookt i.p.v. dat je telaat bij het fornuis terug komt :o

Paranoide 21-02-2009 19:05

Citaat:

Bas schreef: (Bericht 28919716)
Het is toch juist zo dat onzuiver water (met zout) nog warmer wordt na het kookpunt? Kazet naamzoek. :P

Hm, ik ging erover lezen en ik heb inderdaad dingen door elkaar gehaald. Het vriespunt van water komt lager te liggen door zout en het kookpunt juist hoger.

Nouja, het gaat erom dat dingen koken in zout water lekkerder is dan het zout er achteraf bij doen.

Bas 21-02-2009 19:12

Maar dan is het ook sneller klaar, omdat het water warmer wordt. (Y)

shoebuddy 2.0 21-02-2009 21:06

Citaat:

Bas schreef: (Bericht 28919796)
Maar dan is het ook sneller klaar, omdat het water warmer wordt. (Y)

Daarom dump ik altijd een scheut zout in het kookwater..

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.