Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Soldaten in Uruzgan, hoe denken jullie erover? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1783235)

Kazet Nagorra 24-12-2009 12:53

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 30008124)
Ik zie niet waarom ze zouden liegen. Ze worden niet betaald op basis van de bodycount ofzo. Wat betrouwbaarheid betreft: Defensie > VN nono's die er niet bij waren, dat sowieso.

Het is inderdaad geen doelstelling van het ministerie van Defensie om zo weinig mogelijk burgerdoden te maken, dus hebben ze ook geen enkel belang bij om erover te liegen.

Love & Peace 24-12-2009 20:27

Om het thuisfront koest te houden zullen her en der geen tellingen zijn gehouden van het aantal slachtoffers (waaronder burgerlijke slachtoffers), en zullen twijfelgevallen (de Taliban is qua uiterlijk niet makkelijk te onderscheiden van gewone Afghanen) als Talibs worden aangemerkt.

Joostje 25-12-2009 12:32

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 30007881)
Materiële schade vergoeden zal zorgen dat schade door gevechtshandelingen geen of een minder negatieve impact heeft op hoe Afghanen denken over Nederlandse militairen.

Ja, inderdaad. Dorp weg, familie platgebombardeerd, maar ik heb in ieder geval een paar duizend euro. Hiep hoi!

arPos 27-12-2009 15:12

"minder negatief ... denkwijze" > "geen denkwijze" :)

T_ID 27-12-2009 15:29

Citaat:

Joostje schreef: (Bericht 30010329)
Ja, inderdaad. Dorp weg, familie platgebombardeerd, maar ik heb in ieder geval een paar duizend euro. Hiep hoi!

Bloedgeld is anders een bekend gebruik in de Islamitische wereld.

Bovendien ben je weer enorm aan het overdrijven. Gaat nergens over.

Joostje 27-12-2009 16:01

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 30015650)
Bloedgeld is anders een bekend gebruik in de Islamitische wereld.

Bovendien ben je weer enorm aan het overdrijven. Gaat nergens over.

In de eerste plaats is de betekenis van bloedgeld een beloning voor een misdaad, ofzo
http://www.encyclo.nl/begrip/bloedgeld

In de tweede plaats denk ik dat ik eerder de ernstigste gevallen eruit haal dan dat ik overdrijf. In Afghanistan wordt gewoon soms artillerie danwel de luchtmacht gebruikt op bewoonde gebieden. En ja, daar komen mensen om.
Ik denk dat het wel een beetje helpt om geld te geven, maar het staat niet (1000 euro?) niet, en kan nooit in verhouding staan tot het verlies van een naaste. Maar het is natuurlijk wel een probleem. Als je veel geld geeft, is de kans groot dat de nabestaanden beroofd worden.
Zou het mogelijk zijn om posttraumatische psychische hulp te bieden? Hoe kom je dan aan psychiaters in Afghanistan?
Zou je kunnen helpen met het heropbouwen van huizen? Willen mensen dat soldaten die eerder betrokken waren bij het overlijden van hun man/ vrouw/ dochter/ zoon meehelpen? Als het nog nauwelijks lukt om een paar schooltjes op te zetten, hoe kunnen we dan helpen met heropbouw van huizen? Moeten we onze prioriteiten bijstellen? Of kunnen we beter de lokale economie steunen met de heropbouw? Zorgt dat ook niet dat de lokale heropbouwers mogelijk doelen worden van de Taliban vanwege zogenaamde collaboratie?

Ik denk dat het niet zozeer een foute keuze van het leger is, maar dat de bevolking gewoon fucked is in de oorlogsituatie, met of zonder bijdrage.

arPos 27-12-2009 16:07

We hebben geen effectieve controle over afghanistan en al hadden we het dat zou de titatalibal gewoon terugvallen op guerrilla taktieken vanuit pakistan.

T_ID 27-12-2009 16:15

Citaat:

Joostje schreef: (Bericht 30015731)
Ik denk dat het niet zozeer een foute keuze van het leger is, maar dat de bevolking gewoon fucked is in de oorlogsituatie, met of zonder bijdrage.

Nou ja, je huis beschadigd of een familielid onnodig gearresteerd gedurende een paar dagen, met, of zonder geld. De keuze welke beter is lijkt mij duidelijk.

Bloedgeld kent trouwens meerdere betekenissen. Verwar ze niet, want ze zijn niet wederzijds uitsluitend. Bloedgeld staat letterlijk in de koran 4:92.

Joostje 27-12-2009 16:32

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 30015803)
Nou ja, je huis beschadigd of een familielid onnodig gearresteerd gedurende een paar dagen, met, of zonder geld. De keuze welke beter is lijkt mij duidelijk.

Bloedgeld kent trouwens meerdere betekenissen. Verwar ze niet, want ze zijn niet wederzijds uitsluitend. Bloedgeld staat letterlijk in de koran 4:92.

Natuurlijk is het beter, maar het zuigt nog steeds.

serac 29-12-2009 17:37

Afghanistan ? Foute veldtocht ; en bovendien : gaat nooit lukken

Love & Peace 29-12-2009 22:29

Citaat:

arPos schreef: (Bericht 30015756)
We hebben geen effectieve controle over afghanistan en al hadden we het dat zou de titatalibal gewoon terugvallen op guerrilla taktieken vanuit pakistan.

Kwaliteitspost detected. ;)

Een Afghaanse guerilla-oorlog kan vanuit de bergachtige gebieden in Afghanistan gevoerd worden. Pakistan heeft geen meerwaarde, omdat de Amerikanen dat lands soevereiniteit negeren en constant bombardementen uitvoeren. De financiële steun zal wel uit die hoek kunnen komen.

arPos 01-01-2010 17:37

Citaat:

Love & Peace schreef: (Bericht 30024281)
Kwaliteitspost detected. ;)
Een Afghaanse guerilla-oorlog kan vanuit de bergachtige gebieden in Afghanistan gevoerd worden. Pakistan heeft geen meerwaarde, omdat de Amerikanen dat lands soevereiniteit negeren en constant bombardementen uitvoeren. De financiële steun zal wel uit die hoek kunnen komen.

Achja, vanuit de bergen die verdeeld liggen over de 2 landen, de VS zal zich misschien niet veel van Pakistan aantrekken in die "swatvallei achtige gebieden" qua raids en luchtaanvallen, maar een constante troepenmacht is iets anders.

Op dit moment zijn de Afghaanse berggebieden ook prima maar het was vanuit de veronderstelling dat het geallieerde blok effectieve controle over heel Afghanistan zou hebben, waarmee de winbaarheid van de oorlog nog verder daalt ten opzichte van bovenstaande mooier-dan-realiteit scenario

Micromensje 12-01-2010 18:13

Heb niet het idee dat hier ooit een einde komt, alleen maar onschuldige burgers/soldaten (en hier en daar een Talibanstrijder) die doodgaan terwijl de Taliban moeilijk te vinden is. Dus weg met "onze jongens".

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:23.