![]() |
Citaat:
|
Om het thuisfront koest te houden zullen her en der geen tellingen zijn gehouden van het aantal slachtoffers (waaronder burgerlijke slachtoffers), en zullen twijfelgevallen (de Taliban is qua uiterlijk niet makkelijk te onderscheiden van gewone Afghanen) als Talibs worden aangemerkt.
|
Citaat:
|
"minder negatief ... denkwijze" > "geen denkwijze" :)
|
Citaat:
Bovendien ben je weer enorm aan het overdrijven. Gaat nergens over. |
Citaat:
http://www.encyclo.nl/begrip/bloedgeld In de tweede plaats denk ik dat ik eerder de ernstigste gevallen eruit haal dan dat ik overdrijf. In Afghanistan wordt gewoon soms artillerie danwel de luchtmacht gebruikt op bewoonde gebieden. En ja, daar komen mensen om. Ik denk dat het wel een beetje helpt om geld te geven, maar het staat niet (1000 euro?) niet, en kan nooit in verhouding staan tot het verlies van een naaste. Maar het is natuurlijk wel een probleem. Als je veel geld geeft, is de kans groot dat de nabestaanden beroofd worden. Zou het mogelijk zijn om posttraumatische psychische hulp te bieden? Hoe kom je dan aan psychiaters in Afghanistan? Zou je kunnen helpen met het heropbouwen van huizen? Willen mensen dat soldaten die eerder betrokken waren bij het overlijden van hun man/ vrouw/ dochter/ zoon meehelpen? Als het nog nauwelijks lukt om een paar schooltjes op te zetten, hoe kunnen we dan helpen met heropbouw van huizen? Moeten we onze prioriteiten bijstellen? Of kunnen we beter de lokale economie steunen met de heropbouw? Zorgt dat ook niet dat de lokale heropbouwers mogelijk doelen worden van de Taliban vanwege zogenaamde collaboratie? Ik denk dat het niet zozeer een foute keuze van het leger is, maar dat de bevolking gewoon fucked is in de oorlogsituatie, met of zonder bijdrage. |
We hebben geen effectieve controle over afghanistan en al hadden we het dat zou de titatalibal gewoon terugvallen op guerrilla taktieken vanuit pakistan.
|
Citaat:
Bloedgeld kent trouwens meerdere betekenissen. Verwar ze niet, want ze zijn niet wederzijds uitsluitend. Bloedgeld staat letterlijk in de koran 4:92. |
Citaat:
|
Afghanistan ? Foute veldtocht ; en bovendien : gaat nooit lukken
|
Citaat:
Een Afghaanse guerilla-oorlog kan vanuit de bergachtige gebieden in Afghanistan gevoerd worden. Pakistan heeft geen meerwaarde, omdat de Amerikanen dat lands soevereiniteit negeren en constant bombardementen uitvoeren. De financiële steun zal wel uit die hoek kunnen komen. |
Citaat:
Op dit moment zijn de Afghaanse berggebieden ook prima maar het was vanuit de veronderstelling dat het geallieerde blok effectieve controle over heel Afghanistan zou hebben, waarmee de winbaarheid van de oorlog nog verder daalt ten opzichte van bovenstaande mooier-dan-realiteit scenario |
Heb niet het idee dat hier ooit een einde komt, alleen maar onschuldige burgers/soldaten (en hier en daar een Talibanstrijder) die doodgaan terwijl de Taliban moeilijk te vinden is. Dus weg met "onze jongens".
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:23. |