![]() |
Verdiepen in andere geloofsovertuigingen
Ik vroeg me af in hoeverre hier mensen zijn die geinteresseerd zijn in andere geloofsovertuigingen of levensfilosofieën dan hun eigen en zich daardoor laten inspireren.
Zo ja, wat sprak jou aan? Indien je gaat zeggen dat jou geloof de enige goede is, hoe weet je dat jou geloof de goede visie is als je de andere niet goed kent? |
Ik ben in de bijbel begonnen, maar ik vond het zo saai dat ik mezelf niet kon motiveren verder te lezen. Hoewel sommige stukjes in Genesis wel grappig (lees: lachwekkend) zijn.
|
Mwo, niet echt in de letterlijke inhoud ervan, maar meer in de gedachtengang erachter. Zo kan ik Boedhisme voor de instelling best waarderen, hoewel ik nooit Boedhist zou worden, ook het gefragmenteerde beeld in allerlei godheden die in feite een pantheon vormen van het Hindoeïsme (zo komt het tenminst op mij over) is best interessant, juist omdat er weinig informatie over te krijgen is.
|
Ik heb wel wat algemene kennis van alle grote religies. Ik ben ook in de bijbel begonnen twee maanden geleden ofzo maar ik zit nog steeds in genesis.
|
Ik heb me voorgenomen alle religies/wereldbeelden te bestuderen.
|
Alleen op wetenschappelijk niveau, dat wil zeggen de bestudering van het fenomeen religie als sociaal verschijnsel. Daarvoor is basiskennis genoeg en hoef ik niet alle regels in detail te kennen.
Ik lees wel eens in de bijbel bij ons thuis, en in de boekhandel bladerde ik wel eens een koran door, maar in alle gevallen haakte ik snel af door de baarlijke nonsens die je vrijwel vanaf elke pagina tegemoet komen. |
Ik ben onlangs begonnen het christendom te bestuderen, omdat ik dat belangrijk vind in verband met mijn opleiding.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik wil alle godsdiensten en religies en alles bestuderen zodat ik overal undercover kan. :D
|
Ik vind het prettig als ik er iets van weet, in elk geval de hoofdlijnen. maar ik ben nog nergens echt door overtuigd.
voor mijn gevoel zijn we nog steeds doorgeëvolueerde apen met grote hersenen die mekaar en deze planeet aan het afmaken zijn. |
Ik vind het zelfs zo interessant dat ik er een studie over doe. ;)
Wat me aanpreekt in geloof is dat het voor veel mensen zoiets belangrijks is. En naast dat ik gewoon over de belangrijkste (grootste) religies iets wil weten, ben ik vooral geïnteresseerd in de sociale/psychologische werking. Het lijkt wel een sollicitatiebrief |
Citaat:
Verder bedankt voor alle reacties! Grappig om te zien trouwens dat hier geen enkele aanhanger van een geloof zijn reactie geeft... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Alleen Cartman666 dan, maar hij geeft een reactie op een reactie. Kijk ik zou mezelf een Hindoeist met Boedhistische en Sjamanistische invloeden kunnen noemen, maar ik denk dat er in iedere geloofsovertuiging wel een kern van waarheid zit of in ieder geval iets van te leren valt. |
Citaat:
Overigens ben ik Christen en heb thuis nog een Koran liggen waar ik nog een keer in moet beginnen. |
Geloof zie ik als tijdverspilling, dus ik ga ook niet mijn tijd verdoen met het bestuderen ervan.
|
Citaat:
En als er iets goeds in zit laat ik me daar ook door inspireren natuurlijk. |
Ik heb me enigsinds in het christendom, Hindoeisme en Boeddhisme verdiept. Verder van een aantal andere godsdiensten wat mee gekregen.
|
Ik heb me vooral in het Christendom en de Islam verdiept en ik vind het nog steeds kutreligies (y)
|
Ik heb me enigzins verdiept in drie wereldgodsdiensten (Christendom, Jodendom en de Islam) en dat ging ten koste van mijn schoolprestaties. (Ben toen overgestapt van VWO4 naar HAVO4, bijzaak ;))
Ik heb een Katholieke opvoeding genoten (niet zo strict) maar heb na de 'verdiepingen' de Islam aangenomen als mijn godsdienst. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Studeer geschiedenis (en psychologie, maar dat is niet echt van belang). |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Jullie kunnen me altijd pm'men. |
De meest gangbare geloven en levensovertuigingen ken ik wel (boedisme, jodendom, christendom, islam, hindoeïsme enz enz) met de daarbij belangrijkste levensregels en dergelijke.
Heb ook mijn kast vol staan met verschillende boeken en naslagwerken daarover. Vind het wel zo prettig om te weten waar ik over praat, maar ik denk dat ik altijd bezig zal blijven met onderzoeken, omdat er gewoon erg veel facetten zijn in iedere levensovertuiging. |
Citaat:
|
Ikzelf ben christelijk, maar ik heb mij ook verdiept in andere religies, in ieder geval tot op zekere hoogte in de vijf wereldreligies. Dat ook in verband met mijn studie, natuurlijk.
|
Citaat:
Of bedoel je nu tot welke levensovertuiging of religie ik mezelf reken? ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik voel me bij de ene groep meer thuis dan bij de andere. De ene past meer bij mijn eigen gedachtegang dan de ander en vult m'n behoeftes beter aan. Heb jij dat niet? Of is het meer dat je het alleen interessant vindt, maar er uiteindelijk niet in gelooft? |
Citaat:
inspireren. mja. ik vind de joodsfilosofische manier van leven wel inspirerend, maar soms ook frustrerend. misschien ga ik later meer met godsdienst en religie doen, maar niet ter ondersteuning/nederwerping van mijn eigen religieuze gevoelens oid. dat wil dus wel zeggen dat ik geinteresseerd ben in andere overtuigingen. |
Citaat:
|
Citaat:
Waarom ben jij bijvoorbeeld geen Hindoeist of Mahayana boeddhist? |
Ja, dat is een goede vraag.
Ik pakte gewoon een keer een zen boek uit de bibliotheek en besloot het te lenen. Sindsdien ben ik er erg mee bezig en vond ik het niet nodig mij in een ander soort boeddhisme te verdiepen. Kijk, als het voor je werkt en je bent gelukkig met het pad wat je gekozen hebt, waarom dan nog naar een ander pad kijken? Nog een reden dat het zen mij aansprak was de simpele nuchterheid ervan. Oefening is de sleutel, niet het filosoferen. Er wordt trouwens niet eens over reïncarnatie gesproken. Dat is tenslotte een geloofskwestie. En dat is net als dogma's iets waar zen niet over spreekt. Niet dat zen het enige is wat me interesseert. Oosterse filosofie in het algemeen houdt me erg bezig. Maar ik denk niet dat je uiteindelijk veel verder komt met alleen het filosoferen. |
Zen is dan ook wel een slag apart van andere boedistische sekten.
|
Citaat:
|
Citaat:
Alles wat ik dan te weten kom, is winst. |
Citaat:
|
Citaat:
Jij bent Hindoeistisch he? Kan je misschien uitleggen wat de gedachte achter het kastenstelsel is? Dat heb ik namelijk nooit begrepen. |
Ten eerste: interessant topic!
Ten tweede: Ik heb uit huis geen religie meegekregen en ben ook niet religieus. Mijn moeder is erg idealistisch en ik heb dat ook meegekregen. Daarom spreekt het "help u medemens" idee uit de Bijbel me erg aan. Ook vind ik het Boeddhisme erg interessant. Ik heb een tijdje geprobeerd te mediteren omdat ik benieuwd was of het iets zou toevoegen aan mijn geestelijk welzijn, maar het zorgde bij mij alleen maar voor frustratie (het gevoel dat het niet lukt of dat je moét en ook weer als je het overslaat), dus daar ben ik maar mee opgehouden. Verder vind ik het animisme van de Indianen erg cool. Ze hebben naar mijn mening mooie ideeën en verhalen. Ik wou dat ik daarmee was opgegroeid (ook omdat je in sommige stammen maar 3 uur per dag hoeft te werken :D ). Ik zou er in deze positie nooit in kunnen geloven (te atheistisch opgevoed), maar het spreekt me wel aan. Ik ben wel zweverig, want ik geloof in visualisatie :bloos: Edit: Ik vind andere religies dus wel interessant. Ik vind het trouwens moeilijk duidelijke info te krijgen over de Islam, want er zijn zoveel verschillende stromingen etcetera. |
Kryptonite,
Citaat:
Ja, mediteren is moeilijk. Vooral met een instelling dat je iets ermee wilt bereiken kan het juist frustrerend werken, omdat je niks denkt te bereiken. Het kost dan ook veel tijd en moeite om erachter te komen hoe het werkelijk moet. Wel kan ik je vertellen dat het leven een stuk overzichtelijker wordt als je het eenmaal door hebt en vol weet te houden. Leuk dat je zo open staat voor veel dingen. Ik denk dat je uiteindelijk wel iets tegenkomt waar je je helemaal in gaat verdiepen. PS. Visualisatie? Hoe bedoel je? |
Ik ben christelijk opgevoed. En tot nu toe heb ik vooral veel gelezen over het jodendom. Ik ben nog van plan me te verdiepen in de Islam en Boeddhisme. Vooral dat mediteren spreekt me wel aan eigenlijk.
|
Citaat:
Citaat:
Ik ben niet hindoeistisch. Ik probeer hindoeisme, boeddhisme, jainisme en sjamanisme te combineren Ik ben het niet eens met het kastenstelsel. Ik zal beginnen met de geschiedenis om vervolgens het kastenstelsel en de bijhorende begrippen uit te leggen. Rond 1500 voor Christus vielen omliggende volkeren, de Ariers genaamd, India binnen. Zij creeerde 3 kasten voor zichzelf en de oorspronkelijke bevolking stond daaronder. Steeds meer inboorlingen gingen simpele dingen regelen voor de Ariers en zo kwamen zij in de onderdrukte positie. Het hindoeïsme gaat uit van een fundamentele ongelijkheid. De Indiase maatschappij wordt ingedeeld in meerdere en mindere Indiërs. Voor het beter begrijpen van het kastenstelsel zijn twee hindoe-begrippen van wezenlijk belang: karma en dharma. Het begrip karma verklaart dat de hindoe in een bepaalde kaste geboren is wegens zijn daden in een voorgaand leven. Het begrip dharma legt er de nadruk op dat de hindoe deze plaats moet accepteren zonder protest en er dan maar het beste van moet maken. De religie geeft dus weinig aanknopingspunten om veranderingen aan te brengen in het hele Indiase maatschappelijke stelsel en vooral in het kastenstelsel. Door geboorte kom je in een kaste, een verwantschapsgroep terecht. Het hangt er dan maar vanaf ofje in een hogere kaste of in een lagere kaste terecht komt. Het is voor een hindoe dan ook nauwelijks mogelijk om door die ongelijkheid heen te breken. Soms lukt het wel door de economische successen die een bepaalde kaste behaalt en door een goede gezamenlijke organisatie. De sociale en rituele gebruiken van een hogere kaste worden dan overgenomen, de gebruiken van de lagere kaste worden afgezworen. In de oude boeken worden nieuwe interpretaties gezocht voor het bestaan van de sociaal omhoog geklommen kaste. Dit proces wordt sanskritisering genoemd. Vele kasten zijn geheel of gedeeltelijk verbonden aan bepaalde beroepen. Zo zijn er de kasten van de kooplieden, landbouwers, veetelers, ambachtslieden en dergelijke. Brahman is de oergod van alle dingen en Atman is het diepste innerlijk van de menselijke persoon. De hindoe vindt nu dat de oergod van alle dingen hetzelfde is als het diepste innerlijk van de menselijke persoon. Brahman = Atman. De nadruk wordt dus niet gelegd op een God als Heer en de mens als dienaar zoals bijvoorbeeld in het christendom. De hindoe legt vooral de nadruk op de wezenlijke gelijkheid van beiden. Volgens Boeddha is er in het diepste innerlijk van een menselijk persoon geen ruimte voor het ego. Dit is naar mijn mening de grondslag van het Boeddhisme. Hier sluit ik me bij aan. Het kastenstelsel is dus een daad van mensen en niet een gevolg van Brahman. Jij snappen? |
En wat die Ariers betreft heeft hij het in ieder geval bij het juiste eind. Daarover dus geen nazifobische onzin :nono:
|
Citaat:
In Europa is de term Ariër een negentiende-eeuwse aanduiding voor de Indogermanen die enige duizenden jaren voor het begin van onze jaartelling Europa vanuit het oosten bevolkten. De term groeide uit tot een racistische aanduiding waarop in de twintigste eeuw de nazi's hun rassenleer baseerden." |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51. |