Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Verder bedankt voor alle reacties! Grappig om te zien trouwens dat hier geen enkele aanhanger van een geloof zijn reactie geeft...
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Alleen Cartman666 dan, maar hij geeft een reactie op een reactie. Kijk ik zou mezelf een Hindoeist met Boedhistische en Sjamanistische invloeden kunnen noemen, maar ik denk dat er in iedere geloofsovertuiging wel een kern van waarheid zit of in ieder geval iets van te leren valt.
Laatst gewijzigd op 22-01-2006 om 14:05. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Overigens ben ik Christen en heb thuis nog een Koran liggen waar ik nog een keer in moet beginnen. |
![]() |
||
Citaat:
En als er iets goeds in zit laat ik me daar ook door inspireren natuurlijk.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 22-01-2006 om 23:38. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Studeer geschiedenis (en psychologie, maar dat is niet echt van belang).
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Jullie kunnen me altijd pm'men. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Of bedoel je nu tot welke levensovertuiging of religie ik mezelf reken? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik voel me bij de ene groep meer thuis dan bij de andere. De ene past meer bij mijn eigen gedachtegang dan de ander en vult m'n behoeftes beter aan. Heb jij dat niet? Of is het meer dat je het alleen interessant vindt, maar er uiteindelijk niet in gelooft?
Laatst gewijzigd op 04-02-2006 om 15:40. |
![]() |
||
Citaat:
inspireren. mja. ik vind de joodsfilosofische manier van leven wel inspirerend, maar soms ook frustrerend. misschien ga ik later meer met godsdienst en religie doen, maar niet ter ondersteuning/nederwerping van mijn eigen religieuze gevoelens oid. dat wil dus wel zeggen dat ik geinteresseerd ben in andere overtuigingen. |
![]() |
||
Citaat:
Waarom ben jij bijvoorbeeld geen Hindoeist of Mahayana boeddhist?
||
Citaat:
||
Citaat:
Alles wat ik dan te weten kom, is winst. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Jij bent Hindoeistisch he? Kan je misschien uitleggen wat de gedachte achter het kastenstelsel is? Dat heb ik namelijk nooit begrepen. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Ik ben niet hindoeistisch. Ik probeer hindoeisme, boeddhisme, jainisme en sjamanisme te combineren Ik ben het niet eens met het kastenstelsel. Ik zal beginnen met de geschiedenis om vervolgens het kastenstelsel en de bijhorende begrippen uit te leggen. Rond 1500 voor Christus vielen omliggende volkeren, de Ariers genaamd, India binnen. Zij creeerde 3 kasten voor zichzelf en de oorspronkelijke bevolking stond daaronder. Steeds meer inboorlingen gingen simpele dingen regelen voor de Ariers en zo kwamen zij in de onderdrukte positie. Het hindoeïsme gaat uit van een fundamentele ongelijkheid. De Indiase maatschappij wordt ingedeeld in meerdere en mindere Indiërs. Voor het beter begrijpen van het kastenstelsel zijn twee hindoe-begrippen van wezenlijk belang: karma en dharma. Het begrip karma verklaart dat de hindoe in een bepaalde kaste geboren is wegens zijn daden in een voorgaand leven. Het begrip dharma legt er de nadruk op dat de hindoe deze plaats moet accepteren zonder protest en er dan maar het beste van moet maken. De religie geeft dus weinig aanknopingspunten om veranderingen aan te brengen in het hele Indiase maatschappelijke stelsel en vooral in het kastenstelsel. Door geboorte kom je in een kaste, een verwantschapsgroep terecht. Het hangt er dan maar vanaf ofje in een hogere kaste of in een lagere kaste terecht komt. Het is voor een hindoe dan ook nauwelijks mogelijk om door die ongelijkheid heen te breken. Soms lukt het wel door de economische successen die een bepaalde kaste behaalt en door een goede gezamenlijke organisatie. De sociale en rituele gebruiken van een hogere kaste worden dan overgenomen, de gebruiken van de lagere kaste worden afgezworen. In de oude boeken worden nieuwe interpretaties gezocht voor het bestaan van de sociaal omhoog geklommen kaste. Dit proces wordt sanskritisering genoemd. Vele kasten zijn geheel of gedeeltelijk verbonden aan bepaalde beroepen. Zo zijn er de kasten van de kooplieden, landbouwers, veetelers, ambachtslieden en dergelijke. Brahman is de oergod van alle dingen en Atman is het diepste innerlijk van de menselijke persoon. De hindoe vindt nu dat de oergod van alle dingen hetzelfde is als het diepste innerlijk van de menselijke persoon. Brahman = Atman. De nadruk wordt dus niet gelegd op een God als Heer en de mens als dienaar zoals bijvoorbeeld in het christendom. De hindoe legt vooral de nadruk op de wezenlijke gelijkheid van beiden. Volgens Boeddha is er in het diepste innerlijk van een menselijk persoon geen ruimte voor het ego. Dit is naar mijn mening de grondslag van het Boeddhisme. Hier sluit ik me bij aan. Het kastenstelsel is dus een daad van mensen en niet een gevolg van Brahman. Jij snappen?
Laatst gewijzigd op 16-02-2006 om 20:11. |
![]() |
||
Citaat:
In Europa is de term Ariër een negentiende-eeuwse aanduiding voor de Indogermanen die enige duizenden jaren voor het begin van onze jaartelling Europa vanuit het oosten bevolkten. De term groeide uit tot een racistische aanduiding waarop in de twintigste eeuw de nazi's hun rassenleer baseerden."
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Gelovig? LauraJansen | 500 | 01-01-2011 12:25 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Vind jij jezelf racistisch? Relief | 284 | 05-07-2006 15:01 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Altruïsme Love & Peace | 57 | 03-03-2006 02:25 | |
Psychologie |
hoe ga je om met hoogbegaafde mensen? ~ | 249 | 20-05-2005 06:28 | |
De Kantine |
Wat staat er onder je ctrl+veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee? Briseïs | 500 | 09-11-2004 16:49 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
BRIEF.. van Mohammed B AAN HIRSHI ALI IGRA | 36 | 08-11-2004 17:26 |